ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فروش "بیت‌کوین" در بازار سیاه کشور تا 1000دلار

| سه شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۰۲:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس پلیس فتا درخصوص نیاز بازنگری قانون در خصوص جرائم نوظهور، افزایش جرائم فضای مجازی، ساماندهی کانال‌ها و همچنین عدم وجود قانون خاصی در خصوص پول‌های مجازی به خصوص بیت‌کورن در ایران سخن گفت.

به گزارش فارس، سردار سید کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتا در حاشیه اولین همایش ملی رویارویی با جرائم سایبری، چالش‌ها و راهکارها در جمع خبرنگاران درخصوص قوانین موجود در حوزه حقوق سایبری اظهارداشت: قوانین ما در این حوزه مربوط به سال 1388 است و علیرغم روزآمدی جرائم و نوظهور بودن آنها ضرورت دارد که با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، قانون هم بازنگری شود.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: با توجه به بحث نوظهور بودن جرائم، تغییر IPها، رایانش ابری، پول‌های مجازی و ابزارهای پنهان‌ساز ما قانون نداریم و ضرورت دارد که در این خصوص و مختص به این موضوعات قانون تدوین شود.

وی اضافه کرد: در برخی موارد برای جرائم رایانه‌ای از قوانین گذشته استفاده می‌کنیم اما باید گفت که واقعاً در برخی موضوعات دچار مشکل هستیم چرا که این قوانین در شرایط کنونی و با توجه به توسعه جرائم، بازدارندگی ندارند.

این مقام ارشد پلیس فتا با بیان اینکه بیش از 63 درصد افزایش جرائم داشته‌ایم، گفت: رشد جرم با توجه به پهنای باند و افزایش کاربر وجود دارد.

هادیان‌فر چالش اساسی را در شبکه‌های اجتماعی بیگانه دانست و گفت: آنها از قانون کشور پیگیری نمی‌کنند و تولیدکننده‌های این شبکه‌های اجتماعی یا قوانین خودشان را دارند یا از کشور خود حمایت می‌کنند که این مشکلات از جمله چالش‌های ما است.

رئیس پلیس فتا به ساماندهی کانال‌ها اشاره و تصریح کرد: براساس مصوبه شورای عالی، کانال‌های بالای 5 هزار نفر عضو باید به وزارت ارشاد مراجعه کرده و ثبت کردند، ما 11 هزار کانال داریم که 4 هزار کانال به وزارت ارشاد مراجعه کرده‌اند؛ فراخوانی خواهیم داد تا بقیه مراجعه کنند.

سردار هادیان فر در خصوص انواع جرم اعلام کرد: ما با 2 دسته جرم مواجهیم، جرائم تکامل یافته که همان جرائم قدیمی‌اند که با جرائم رایانه‌ای ترکیب شده و جرم جدید را شکل می‌‌دهند که ما برای رسیدگی به آنها از قوانین قدیم استفاده می‌کنیم اما پدیده جدید ما جرائم نوظهوری مانند فیشینگ است که به استناد ماده 52 نمی‌توان با آن برخورد کرد.

وی ادامه داد: عمق جرائم نوظهور بالاست، در گذشته جرائم در چهار روز کشف می‌شد اما امروز به 44 روز رسیده است. 

این مقام ارشد پلیس فتا درخصوص پول‌های مجازی گفت: بیش از 63 پول مجازی در دنیا در حال داد و ستد است که برخی کشورها برای آن قوانینی پیش‌بینی کرده‌اند اما بیشتر کشورها از دید ارتباطات پنهانی و تصحیح کارهای مجرمانه آن را ممنوع کرده‌اند.

هادیان‌فر تاکید کرد: در کشور ما قانون خاصی برای پول مجازی مثل بیت‌کوین وجود ندارد اما در بازار سیاه هر بیت‌کوین به هزار دلار خرید و فروش می‌شود.

وی در خصوص اقدامات پلیس فتا خاطرنشان کرد: ما در پرونده شناسایی را انجام می‌دهیم و دستگیری با پلیس پیشگیری است.

 

فعالیت غیرقانونی 152 پیام‌رسان در کشور

رئیس پلیس فتای ناجا گفت: اکنون ۱۵۲ پیام‌رسان موبایلی تحت هیچ قانونی در کشور وجود دارد که قوانین را رعایت نمی‌کنند.

به گزارش تسنیم سردار سید کمال هادیانفر پیش از ظهر امروز در نخستین همایش «ملی رویایی با جرائم سایبری با چالش‌ها و راهکارها» با اشاره به شکل‌گیری پلیس فتا در سال 1388 اظهار کرد: از اواخر بهمن سال 89 پلیس فتا رسما در کشور کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: چشم‌انداز پلیس فتا در افق 1404 رسیدن به سازمان فعال برای انجام تمام امور قانونی و صیانت از حاکمیت کشور در فضای سایبر است.

رئیس پلیس فتای ناجا تصریح کرد: با توجه به رشد 63 درصدی جرائم سایبری بیش از 88 درصد جرائم در فضای سایبری کشف شده است؛ این در حالی است که در بهترین شرایط در کشورهای پیشرفته تا 17 درصد قادر به کشف جرائم هستند، فضای مجازی در عین مفید بودن می‌تواند بهشت مجرمان در این فضا باشد. 

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 حملات سایبری بیش از 2 تریلیون دلار خسارت اقتصادی وارد کند، اکنون 152 پیام‌رسان موبایلی تحت هیچ قانونی در کشور وجود دارد که قوانین را رعایت نمی‌کنند و امیدواریم این همایش‌ها در راستای رشد و توسعه نیروهای متخصص قدم بردارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">