ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد با اشاره به ایجابی عمل کردن این وزارتخانه در جهت احراز هویت ادمین‌های کانال‌های تلگرام و خدمات مشابه با ارائه کد شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال، وظیفه برخورد با متخلفان این حوزه را برعهده سازمان‌هایی که ضابطه آن را دارند دانست.

مرتضی موسویان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مصوبه شورای عالی فضای مجازی کانال‌ها و خدمات مشابهی با بیش از ۵۰۰۰ بازدیدکننده را به ثبت خود موظف کرده است، گفت: این ثبت به منزله این است که دارنده کانال و محتوا یک کد منحصربه‌فر به نام "شامد" (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) از ما دریافت می‌کند. این شامد اولا به عنوان حمایت از مالکیت مادی و معنوی فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و دوما می‌تواند مورد اعتبارسنجی از طرف مردم قرار بگیرد، چون لینکی است که می‌توانند رویش کلیک کنند و بدانند دارنده این محتوا چه کسی است.

وی خاطرنشان کرد: دو استراتژی سلبی و ایجابی وجود دارد؛ اینکه کاملا سلبی عمل کنیم که از نظر من امکان‌پذیر نیست، زیرا از طرفی فیلترینگ هزینه‌ای را به کشور و استفاده‌کننده تحمیل می‌کند و از طرفی دیگر فرد با وی‌پی‌ان می‌تواند فیلتر را دور بزند. بنابراین چاره اصلا سلب نیست و ما نیز نهاد سلبی عمل کردن نیستیم و نهاد ایجابی هستیم. باید فضا را به مردم بشناسانیم و آنها خودشان انتخاب کنند.

 

استراتژی ایجابی با ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استراتژی ایجابی ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن و ناشی از مصوبه دیگر شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۳ است. در آنجا نهادها موظف شدند در به وجود آمدن فضای مجازی سالم، مفید و ایمن کمک کنند. شامد داشتن یک محتوا به منزله پاک بودن و شناسا بودنش است و محتواهایی که دارای شامد نیستند، بیرون از این دایره قرار می‌گیرند، بدین ترتیب فضای مجازی به دو محیط سالم، مفید و ایمن و فضایی که ما شناختی از آن نداریم تبدیل خواهد شد.

موسویان همچنین خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که در کنار این طرح داریم این است که یک موتور جست‌وجوی بسیار قوی با پایگاه داده‌ای که خود تولیدکنندگان محتوا ایجاد می‌کنند داشته باشیم. این موتور جست‌وجوی قوی و عمیقی را در اختیار مردم می‌گذارد که بتوانند در تمام محتوای فضای مجازی جست‌وجو کنند.

وی با بیان اینکه پیگیری مسائل غیرقانونی به ضابط خود برمی‌گردد و ارشاد ضابطی برای دنبال کردن آن ندارد، توضیح داد: وزارت ارشاد در موضع غیرقانونی بودن عدم ثبت کانال‌های بیش از ۵۰۰۰ نفر، هیچ دخالتی ندارد و نخواهد داشت. این وزارتخانه تنها وظیفه ثبت و حمایت را بر عهده دارد و وظیفه سلب بر عهده ما نیست. بنابراین بحث برخورد در اختیار وزارت ارشاد نیست، بلکه سازمان‌های نیروی انتظامی که بحث برخورد با کارهای غیرقانونی را دنبال می‌کنند این وظیفه را بر عهده دارند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مزایای داشتن "شامد" بیان کرد: تمام کسانی که شامد دارند در جشنواره‌های وزارت ارشاد شرکت داده می‌شوند، در معرض داوری مردم برای رتبه‌بندی قرار می‌گیرند و این امکان را برای مشارکت مردم فراهم می‌کند که با شاخص‌گذاری برای داوری مردمی سواد رسانه‌ای  مردم را ارتقا دهیم. بدین ترتیب زندگی در یک زیست‌بوم سالم برای مردم فراهم می‌شود اما اینکه بیرون از این فضا چه می‌گذرد فعلا بحث ما نیست. بحث ما این است که حمایت‌های ما شامل این‌ها شود.

 

تولید محتوا تنها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موسویان با بیان اینکه هنگام گرفتن "شامد" برای محتوا به افراد گفته می‌شود باید چه نکاتی را رعایت کند و در غیر این صورت شامد آنها گرفته می‌شود، گفت: با داشتن شامد دارنده محتوا شناخته می‌شود. مصوبه هیات وزیران از سال ۸۹ تمام ارگان‌های دولتی و نهادهای غیردولتی را موظف کرده که تنها به محتوا از جانب افرادی خدمت دهند که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند، بنابراین آنهایی که شامد ندارند به تدریج سرویس‌هایی را از دست می‌دهند. البته وزارت ارشاد اصلا نگاه سلبی ندارد، بلکه فقط شامد می‌دهد و اگر افراد تخلف کنند، شامد را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی کسب‌وکار یا دریافت سرویس‌ در فضای مجازی به مراتب ساده‌تر و ارزان‌تر از فضای حقیقی است، گفت: اگر این زیست‌بوم ایجاد نشود امکان فعالیت در فضای مجازی به صورت ایمن وجود نخواهد داشت، پیشرفت ما در این فضا به عنوان زندگی دوم کم می‌شود و هزینه‌ها برای همه بالا می‌رود.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم سالم‌سازی فضای مجازی خاطرنشان کرد: وجود ۶۷ درصد جرایم در تلگرام و ۱۴ درصد در اینستاگرام نشان می‌دهد که باید فضا را سالم کنیم. سالم کردن فضا هم فقط با کمک مردم امکان‌پذیر است و اگر مردم ببینند محتواهایی دارای نشان هستند که دارای اعتبارسنجی است و می‌توانند دارنده آن محتوا را شناسایی کنند، رفته‌رفته به این محتواها گرایش پیدا خواهند کرد.

موسویان با بیان اینکه وقتی ما به مردم یاد بدهیم که چطور کانال‌ها را از هم تمیز دهند و هنجارها را شناسایی کنند، رفته‌رفته گرایش به کانال‌هایی که هویت خود را نشان‌دار کردند بیشتر می‌شود، گفت: در کنار این‌ها ممکن است کانال‌های نامناسب و ضدانقلاب هم وجود داشته باشد که البته اکثر مردم به آنها علاقه‌ای ندارند. بنابراین ما نیاز داریم کانال‌های سالم را از ناسالم جدا کنیم و این کار هم با طرح شامد انجام می‌شود. مردم نیز مخیر به انتخاب بین محتوای شامددار و آنهایی که شامد ندارند هستند اما افراد هنجارپذیر محتوایی را انتخاب می‌کنند که شامد داشته باشد.

وی با بیان اینکه فضای سالم مربوط به همه کانال‌ها و خدمات مشابه در شبکه‌های اجتماعی است، افزود: شامد داشتن محدود به کانال‌های تلگرامی نیست و همه خدمات و محتواهای الکترونیکی را دربرمی‌گیرد و به نوعی مالکیت مادی و معنوی به فرد می‌دهد اما اینکه از کانال‌ها شروع شده به این خاطر است که امروز حضور کانال‌ها متداول‌تر است و بعدا ممکن است به جای تلگرام شبکه اجتماعی بومی دیگری باشد که در این شبکه‌ها هم می‌تواند خلاف صورت بگیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">