ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس گروه تفکر و آداب و مهارت‌های زندگی دفتر تألیف کتب درسی گفت: نتایج پژوهش بر روی 386 دانش‌آموز ورودی پایه دهم در خصوص تألیف کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای نشان داد دانش‌آموزان روزانه 124.75 دقیقه تلویزیون و ماهواره تماشا می‌کنند.

به گزارش فارس،‌ میترا دانشور رئیس گروه تفکر و آداب و مهارت‌های زندگی دفتر تألیف کتب درسی امروز در نشست خبری پیرامون تألیف کتب درسی دانش‌آموزان که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص اینکه «در تألیف کتب درسی به چه میزان از دانش‌آموزان، والدین و معلمان نظرسنجی شده و آیا تولید محتواها به صورت سلسله‌وار در مقاطع مختلف انجام می‌شود؟»،‌ گفت: این انتقاد کاملاً درست است؛ درس تفکر و پژوهش در پایه ششم و درس تفکر و سبک زندگی در پایه‌های هفتم و هشتم و تفکر و سواد رسانه‌ای در پایه دهم و یازدهم به موضوع آداب و مهارت‌های زندگی و سواد رسانه‌ای می‌پردازند.

وی ادامه داد: 2 راهنما در این حوزه‌ها داریم که یکی تربیت و یادگیری تفکر و حکمت و دیگری راهنمای حوزه آداب و مهارت‌های زندگی است؛ یعنی چطور این مطالب در کتب پیگیری می‌شود و باید به عنوان فراحوزه علاوه بر این کتاب‌ها در سایر کتب درسی نیز مورد توجه قرار گیرد.

دانشور افزود:‌ دروس عامل و دروس حامل داریم و همه کتاب‌ها حامل درس آداب و زندگی خواهند بود.

وی در خصوص تولید راهنماهایی پیرامونی کتاب‌های یاد شده، تصریح کرد: به طور معمول در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود ابتدا تحلیل اسناد بالادستی صورت می‌گیرد؛ در ادامه برنامه درسی مشابه در کشورهای دیگر بررسی شده و در سومین مرحله از افراد نیازسنجی شده و فراتحلیل نیازسنجی‌ها انجام می‌شود.

رئیس گروه تفکر و آداب و مهارت‌های زندگی دفتر تألیف کتب درسی با ذکر مثالی در خصوص پژوهش در بین دانش‌آموزان بر روی موضوعات اجتماعی، خاطرنشان کرد: برای نمونه در خصوص درس تفکر و سواد رسانه‌ای پژوهشی در بهمن و اسفند سال 94، در بین 386 دانش‌آموز پایه نهمی که قصد ورود به پایه دهم را داشتند، در 6 استان کشور شامل تهران، شهرستان‌های استان تهران، البرز، اصفهان، هرمزگان و آذربایجان شرقی داشتیم که بر اساس خوداظهاری دانش‌آموزان 124 دقیقه و 75 صدم در روز دانش‌آموزان تلویزیون و ماهواره تماشا می‌کنند، 97 دقیقه و 34 صدم در روز از تلفن همراه استفاده کرده و 89 دقیقه و 18 صدم دقیقه در روز دانش‌آموزان از اینترنت استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان 72 دقیقه و 95 صدم در روز فیلم و سینما تماشا می‌کنند، در روز 71 دقیقه و 9 صدم موسیقی  گوش داده و 71.78 صدم دقیقه نیز از کتب غیردرسی استفاده می‌کنند. ضمن اینکه 64 درصد دانش‌آموزان نیز اعلام کردند از رسانه‌ها برای سرگرمی استفاده می‌کنند.

  • ۹۶/۰۷/۱۹

آمار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">