ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مخابرات اعتباری واگذار می‌کند

| شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۸۵، ۰۴:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: اگر امروز شش میلیون سیم‌کارت اعتباری به مردم واگذار شده بود و قیمت سیم‌کارت بازار آزاد بیش از دو برابر نبود، ‌ما نیز دغدغه‌ی سیم‌کارت‌های پیش‌پرداخته را نداشتیم، اما شرایط اینگونه نیست و متقاضی سیم‌کارت در کشور بسیار است و باید به این نیاز پاسخ داد.

دکتر وفا غفاریان - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران - با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران و در گفت‌وگو با دست‌اندرکاران گروه جامعه‌ی اطلاعاتی ایسنا اظهار کرد: فرهنگ ارتباطات، مخابرات یا تلفن همراه، از فرهنگ عمومی ‌جدا نیست و با یکدیگر در تعامل‌اند؛ بر این اساس، برای فرهنگ‌سازی در استفاده‌ی صحیح از تلفن همراه، باید نگرشی تمام‌نگر به کل فرهنگ جامعه داشت؛ چراکه تنها توجه به یک بخش فرهنگی نمی‌تواند در این زمینه به ما یاری رساند.
غفلت از زمینه‌های فرهنگی در برنامه‌ریزی‌های ارتباطی کشور

به‌عقیده‌ی وی، در زمینه‌ی برنامه‌ریزی‌های بخش ارتباطات، باید به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در بعد فرهنگی نیز توجه شود؛ چراکه در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ارتباطی، بیشتر به مسائل فنی توجه می‌شود و از زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی غافل می‌شویم.
رسانه‌ها باید به کمک مخابرات بیایند

به‌گفته‌ی غفاریان، برخی از اتفاقاتی که در این حوزه‌ رخ می‌دهد، به دلیل کم‌توجهی به مسائل فرهنگی است؛ به عنوان نمونه، در زمینه‌ی ثبت‌نام سیم‌کارت تنها 10 درصد موضوع فنی و اجرایی است و 90 درصد آن به برنامه‌ریزی اجتماعی برمی‌گردد، بنابراین اگر بتوانیم رفتار مردم را به طور صحیح تحلیل کنیم، به خوبی می‌توانیم عمل کنیم و نتیجه‌ی مطلوبی به دست آوریم؛ البته مخابرات در این زمینه تلاش کرده، اما باز هم جای کار دارد.
میانگین طول مدت مکالمات تلفن همراه زیر 60 ثانیه است

او افزود: از سوی دیگر، برای تاثیرگذاری بر فرهنگ ارتباطی مردم و ارتقای آن، باید رسانه‌ها به کمک مخابرات بیایند؛ چراکه فرهنگ‌سازی هنر رسانه‌هاست.

غفاریان با بیان این که میانگین طول مدت مکالمات تلفن همراه زیر 60 ثانیه است، درباره‌ی این که آیا افزایش تعرفه‌ی مکالمات می‌تواند به فرهنگ استفاده‌ی صحیح از تلفن همراه بینجامد گفت: این مسائل را می‌توان از بعد فنی در نظر گرفت و برای مکالمات طولانی محدودیت ایجاد کرد اما ترجیح می‌دهیم خود مشترکان به این درک برسند که از تلفن همراه خود به درستی استفاده کنند.
80 درصد شرکت‌های مخابراتی باید به بخش خصوصی واگذار ‌شوند

وی درباره‌ی خصوصی‌سازی در مخابرات گفت: مخابرات بر خصوصی‌سازی تاکیدی بسیار دارد و تاکنون نیز دو تیم در وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران تشکیل شده و مشاورانی در حوزه‌ی بورس و خصوصی‌سازی گرفته شده است تا طرح واگذاری هر چه زودتر آماده شود.

او افزود: 80 درصد شرکت‌های مخابراتی، باید به بخش خصوصی واگذار ‌شوند، درواقع در خصوصی سازی مالکیت و مدیریت منتقل می‌شود، اما هدایت، ‌سیاست‌گذاری و نظارت بر عهده دولت باقی می‌ماند و‏ برای این منظور، نقش شرکت مادر تخصصی مخابرات به سازمان تنظیم مقررات منتقل می‌شود و این سازمان تقویت خواهد شد.

غفاریان با اشاره به این که مخابرات یک شبکه‌ی یکپارچه‌ است، گفت: اگر این شبکه به بخش خصوصی واگذار ‌شود، ‏باید از حفظ یکپارچگی آن اطمینان داشته باشیم، بنابراین باید تمهیدات و تدبیر لازم برای خصوصی سازی انجام گیرد و پس از آن مرحله‌ی اجرایی آغاز خواهد شد. امیدواریم از سال 76 این کار شروع و بخش عمده‌ی آن انجام شود.
دغدغه‌ی اصلی خصوصی‌سازی مخابرات بعد از واگذاری است

وی خاطرنشان کرد: در واگذاری به بخش خصوصی مشکلی نداریم، اما دغدغه‌ی اصلی بعد از واگذاری است؛ چراکه باید اطمینان حاصل کنیم که شرکت‌ها با رقابت‌پذیری، بهتر اداره می‌شوند و می‌توانند در بازار‌های بین‌المللی حضور موثر داشته باشند.
مخابرات روستایی سود اقتصادی برای بخش خصوصی ندارد

او ادامه داد: دغدغه‌ی دیگر ما نیز به سودآور نبودن برخی از شرکت‌های مخابراتی در استان‌ها محروم برمی‌گردد که به طور طبیعی بخش خصوصی تمایل چندانی در سرمایه‌گذاری در این استان‌ها ندارد. مخابرات روستایی ما نیز سود اقتصادی برای بخش خصوصی ندارد؛ بنابراین این امر باید مورد توجه قرار گیرد که در صورت واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی در این زمینه‌ها دچار مشکل نشویم.
واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی در سال 86

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران درباره‌ی واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری از سوی اپراتور اول گفت: به طور قانونی هیچ انحصاری برای بخش دولتی و خصوصی نمی‌توان قائل شد؛ زیرا فضای رقابتی برای طرفین است و از این رو اپراتورها نباید نسبت به این فضای رقابتی اعتراضی داشته باشند.

او درباره‌ی واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی گفت: امیدواریم پس از تصویب تعرفه‌، ثبت نام برای امسال انجام گیرد و واگذاری به متقاضیان در سال 86 انجام گیرد.
تعیین قیمت سیم‌کارت زیر 300 هزار تومان، تا پایان آذرماه

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران درباره‌ی تعیین قیمت سیم‌کارت برای دور جدید ثبت‌نام در بهمن‌ماه نیز گفت: امیدواریم تا پایان آذرماه این قیمت که به طور قطع زیر سیصد هزار تومان است، نهایی و برای تصویب به شورای اقتصاد داده شود. مخابرات بسیار تاکید دارد این قیمت روند کاهشی داشته باشد؛ چرا که هدف ما افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه است.
تعرفه‌ی گوشی تلفن همراه تغییر غیرمنتظره نداشته باشد

غفاریان درباره‌ی قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور هم خاطر نشان کرد: تعرفه‌های گوشی تلفن همراه در حیطه‌ی مسوولیت مخابرات نیست، اما باید در این زمینه به این نکته توجه کرد که تعرفه‌ی برخی از کالا‌های وارداتی که تقاضای بیشتری برای آن‌ وجود دارد، نباید تغییرات غیرمنتظره داشته باشد‏؛ بهتر است این تعرفه‌ها از قبل مشخص شود؛ چرا که تصمیم‌گیری آنی در این زمینه می‌تواند مشکلات بسیاری برای سرمایه‌گذاران و مردم بوجود آورد.

اجرای طرح خدمات ارتباطات پیشرفته‌ی مخابرات از سال آینده

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره‌ی آخرین وضعیت طرح خدمات ارتباطات پیشرفته‌ی مخابرات ACS گفت: طراحی مفهومی ‌این پروژه انجام گرفت و پس از آن نیز یک مرحله‌ی آزمایشی در 12 نقطه‌ی تهران اجرا شده است.

او افزود: در مرحله‌ی دوم نیز این سرویس به مشترکان محدودی برای تست شبکه ارایه شده است که در حال حاضر برنامه‌ریزی واگذاری این سرویس برای حدود 200 مشترک که از طریق PAP‌ها انجام گرفته است که امیدواریم از ابتدای سال آینده این امر انجام شود؛ بر این اساس، در مرحله‌ی اول زیرساخت‌های فنی پروژه‌ی به اتمام رسیده و در‌آینده‌ی نزدیک برنامه‌ریزی برای محتوای شبکه بر مبنای نیازهای مشترکان انجام خواهد شد که امیدواریم در سال آینده بتوانیم فراخوان عمومی ‌برای استفاده‌ی عموم مشترکان را اعلام کنیم.

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران با اشاره به این که ACS نیز جزو سرویس‌های خدمات ارزش افزوده مخابرات است، ‌گفت: عمده‌ی سرمایه‌گذاری که این پروژه نیاز دارد، شبکه‌ی کابل دسترسی است، از این رو با وجود شبکه‌ی تلفن در هر شهری،‌ میزان سرمایه‌گذاری برای لایه‌ی مرکزی این پروژه است که مبلغ زیادی نیست.

وفا غفاریان که به همراه داوود زارعیان - مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران - در ایسنا حضور یافته بود، پس از این گفت‌وگو، از بخش‌های مختلف خبرگزاری دانشجویان ایران دیدار کرد.

  • ۸۵/۰۹/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">