ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیری که غوره نشده مویز شد

| يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر
تراویس کالانیک، به عنوان بنیانگذار و مدیر اجرایی اوبر، دوران موفقی را پشت سر گذاشته است، اما گروهی از سهامداران اعتقاد دارند که برای آینده این سرویس تاکسی اینترنتی، کالانیک به اندازه کافی توانمند نیست.
فناوران- روش مدیریتی تراویس کالانیک در مدتی 7 ساله سرویس درخواست سفر اوبر را به یک شرکت جهانی تبدیل کرده و این شرکت با ارزش 70 میلیارد دلار، به بزرگ ترین و پولدارتین استارت آپ تاریخ سیلیکون ولی تبدیل شده است؛ به گونه ای که برخی عقیده دارند که تراویس بخشی از فرهنگ سازمانی اوبر است و این شرکت بدون کالانیک، به اندازه الان باارزش نخواهد بود.
اما از سوی دیگر، در هفته های اخیر این شرکت با بحران های پی در پی مواجه بوده که این سوال را به وجود آورده که آیا کالانیک فرد مناسبی برای اداره این شرکت بزرگ است یا نه؟ گروهی از سهامداران عقیده دارند که او، به اندازه کافی برای هدایت این شرکت در مسیر تبدیل شدن به سهامی عام، تجربه و بلوغ ندارد.
البته خود کالانیک هم در مواجهه با انتقادها از فرهنگ نادرست سازمانی اوبر، مشکلات خود را تا حدی پذیرفته و اعلام کرده که به دنبال استخدام یک مدیر ارشد عملیات (COO)است؛ فردی که به عنوان شریک و همراه در کنارش باشد. 
گروهی می گویند که کالانیک به مدیری همچون شریل سندبرگ نیاز دارد؛ سندبرگ به عنوان مدیر ارشد عملیات به فیس بوک آمد و در سال های پیش از پیوستن فیس بوک به بورس، توانست کمبود سن و تجربه مارک زوکربرگ را با تجربه مدیریتی و رهبری خود پوشش دهد.
اما وضعیت اوبر در این هفته ها، با فیس بوک پیش از ورود سندبرگ قابل مقایسه نیست و این شرکت تاکسی اینترنتی، تقریبا هر روز یک بحران را تجربه می کند.
ماجرا از حدود یک ماه پیش آغاز شد؛ یعنی زمانی که یکی از مهندسان اوبر به نام سوزان فاولر، به طور عمومی از آزار جنسی اش در این شرکت به دست مدیر ارشدش گفت و اعلام کرد که واحد نیروی انسانی شرکت، شکایت هایش را نادیده گرفته است. در همان زمان، تراویس کالانیک این موضوع را شنیع و در تضاد با تمامی ارزش های اوبر خواند و گروهی ویژه را برای بررسی موضوع مامور کرد.
اما این پایان تیره روزی های اوبر نبود. چندی بعد، موضوع شکایت آلفابت (شرکت مادر گوگل) مطرح شد. آلفابت در این شکایت ادعا کرده که اوبر رازهای تجاری و مالکیت معنوی این شرکت را در رابطه با خودروهای خودران دزدیده است. هنوز اوبر وقت نکرده بود که این مشکل را سروسامان بدهد که انتشار ویدیوی رفتار نادرست کالانیک با یک راننده اوبر در اینترنت، باز هم یک آبرو ریزی دیگر به بار آورد و کالانیک را وادار کرد که یک بار دیگر عذرخواهی کند. فکر می کنید تمام شد؟ نه؛ باز هم هست. چالش بعدی اوبر جدا شدن مدیران ارشدش بود و در عین حال افشای استفاده اوبر از ابزاری به نام توپ خاکستری (Greyball) برای فریب دادن مقامات شهری نیز رسوایی دیگر این غول 7 ساله بود که خبرش را همین هفته گذشته درفناوران خواندید.
به نوشته فایننشال تایمز، در حالی که اوبر از این بحران به بحران دیگر وارد می شود، تراویس کالانیک می کوشد که خود را با شرایط وفق بدهد و مسوولیت پذیری بیشتری از خودش نشان بدهد. او روز چهارشنبه در نامه ای خطاب به کارکنان اوبر نوشت: من باید از اساس تغییر کنم و به عنوان یک رهبر، به بلوغ بیشتری برسم. وی افزود: در رهبری به کمک نیاز دارم و قطعا از کمک استفاده خواهم کرد.
اشاره کالانیک در این نامه، به تلاشش برای یافتن یک مدیر ارشد عملیات است؛ مدیری با تجربه که بتواند دل سرمایه گذاران را نرم کند.
جیسون کالاکانیس، یکی از سرمایه گذاران اولیه اوبر می گوید: من از تراویس می خواهم که به سرعت وارد عمل شود. انتخاب یک COO در کلاس جهانی می تواند بخشی از این همه بار مسوولیت را از روی دوش تراویس بردارد و به او امکان نفس کشیدن و رشد بدهد.
اما گروهی دیگر از افراد که تجربه کار کردن با کالانیک را دارند، می گویند که تقسیم قدرت برای او آسان نخواهد بود. به گفته آنان، تراویس کالانیک از سال 2009 تا کنون مدیر اجرایی بوده و اختیار همه چیز را در دست داشته و مرتب از این تیم به آن تیم می رفته و شخصا مسایل را مدیریت می کرده است. یکی از سهامداران اوبر می گوید که کالانیک احتمالا شخص مناسبی برای هدایت این شرکت در مسیر ورود به بورس نخواهد بود. او می افزاید: وقت آن رسیده که کالانیک از مدیریت کنار برود و به عنوان نوآور ارشد و حلال مشکلات در کنار اوبر باشد. او بهتر است مدیریت اجرایی را به یک مدیر بالغ و با تجربه بسپارد.
گروهی از سهامداران نیز نگران شیوه تهاجمی کالانیک در رهبری هستند.
یکی از این سهامداران می گوید: ما در اوبر به وضوح با یک فرهنگ سازمانی خاص تراویس مواجه ایم که بسیار مخرب است. او باید این فرهنگ را به گونه ای اصلاح کند که مدیران از اظهار عقیده هراس نداشته باشند و برای ایجاد تغییرات به آنها قدرت عمل بدهد.
اما این فقط شیوه رهبری کالانیک نیست که انتقادها را برانگیخته است؛ بلکه ارزش هایی که او بر اوبر حاکم کرده نیز مورد سوال است.
اوبر 14 ارزش سازمانی دارد که شامل داشتن ذهنیت قهرمانی و نترسیدن از تقابل می شود.
کالانیک به شدت به فلسفه عینیت گرایی که آین رند (Ayn Rand) مطرح کرده علاقه دارد و حتی یک بار از جلد کتاب او به عنوان تصویر پروفایل توییترش استفاده کرده و گفته که این کتاب (Fountainhead) متن مورد علاقه اوست. 
کالانیک در اوبر فضایی ایجاد کرده که حتی در استانداردهای استارت آپ های فناوری آمریکا نیز سخت گیرانه است. کارکنانی که از این شرکت جدا شده اند به فایننشال تایمز گفته اند که کار در این محیط سخت و طاقت فرساست.
یکی از این کارکنان سابق که 7 ماه در اوبر کار کرده است، می گوید: وقتی به این شرکت وارد شدم، با یک فرهنگ خصمانه مواجه شدم. رشد سریع شرکت، خلاء رهبری ایجاد کرده بود و کارکنان برای ارتقا، اغلب اطلاعات را با دیگر همکاران شان به اشتراک نمی گذاشتند.
سوزان فاولر هم در یک پست وبلاگی نوشته که این سازمان در کل، یک کابوس کامل بود.
  • ۹۵/۱۲/۲۲

اوبر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">