ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مراقب باشید تروریست‌ محسوب نشوید!

| شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

شبنم کهن‌چی - تا چند سال قبل هنگامی که سخن از جنگ و آشوب داخلی در کشورهای عربی می شد اکثر ما کودکان فلسطینی و سنگ و اسلحه و کوچه های خاکی و خرابه های شهر در تصورات مان شکل می گرفت؛ مهاجمان و مردم مظلومی که در خرابه ها با یکدیگر مواجهه می شدند و هر از گاهی هم تصاویری از این مواجهه در ویدیو کلیپ کوتاهی از تلویزیون پخش می شد یا یکی از روزنامه ها عکس یک خود را به آنها اختصاص می داد. اما امروز رسانه های اجتماعی و داعش این تصور را تغییر داده اند.

حالا هنگامی که صحبت از حملات تروریستی می کنیم، تلگرام، توییتر و فیس بوک تصاویری به مراتب تلخ تر از سنگ و خرابه های شهر و کوچه های خاکی را نمایش می دهند. طی دو سال گذشته عکس ها و فیلم هایی که از کشتارهای فجیع تروریست ها در کنار پیام های پیروان و طرفداران شان منتشر شده است، جنگ روانی سختی به راه انداخته و کاربران سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.

حالا تروریست ها به روز شده اند و به خوبی از ابزارهای آنلاین بهره می گیرند تا علاوه بر دریافت اطلاعات مورد نیاز به صورت وسیعی اقدام به رعب و وحشت و اطلاع رسانی در مورد اقدامات و تبلیغات تروریستی کنند. این مساله موجب نگرانی و اعتراض کاربران و دولتمردان شده و رسانه های اجتماعی را تحت فشار گذاشته است. فشاری که سانسور محتوای تروریستی را در صدر اهداف شبکه های اجتماعی قرار داده است.
 استفاده تروریست ها از رسانه های اجتماعی تبدیل به یکی از مشکلات جدی امروز فضای مجازی شده است. کاربران از مدیران رسانه های اجتماعی انتظار دارند با قطع ارتباط تروریست ها، فضایی امن، نه تنها برای کاربران رسانه های اجتماعی که برای مردم دنیا بسازند. حملات تروریستی پاریس اوج اعتراض کاربران به حضور و استفاده تروریست ها از شبکه های اجتماعی بود. همراه با کاربران دولتمردان نیز بر مدیران این رسانه ها فشار وارد کردند و می کنند تا از سواستفاده تروریست ها از رسانه های اجتماعی جلوگیری کنند. 
فیس بوک و توییتر به عنوان دو شبکه اجتماعی فراگیر بیش از دیگر شبکه های اجتماعی در سیبل اعتراضات و فشارها هستند و از بعد از حملات تروریستی پاریس اقدامات جدی خود را برای مسدودسازی دسترسی تروریست ها آغاز کردند. تازه ترین و جدی ترین این اقدامات را فیس بوک طی چند روزه گذشته انجام داده است. 


 فیس بوک دست به سانسور شد
اخبار تازه را مدیر سیاست گذاری جهانی فیس بوک به یاهونیوز اعلام کرده است که سر و صدای زیادی هم به پا کرده. مونیکا بیکرت خبر داده فیس بوک پیام ها و ویدیوهای داعش در این شبکه اجتماعی را از دسترس خارج می کند. اما این تنها اقدام فیس بوک نیست. فیس بوک به تبعیت از دولت آمریکا برنامه های جدی تری برای مبارزه با محتوای تروریستی در این شبکه اجتماعی دارد. 
به گفته بیکرت، فیس بوک گروهی برای مقابله با تروریسم تشکیل داده و دست کم پنج دفتر در سراسر جهان دایر و ده ها کارشناس مسلط به چندین زبان را در این دفاتر مستقر کرده است تا با انتشار محتوای تروریستی مقابله کند. وی گفته: اگر ما از وجود یک حساب کاربری که از تروریسم حمایت می کند مطلع شویم، آن حساب کاربری را حذف خواهیم کرد. علاوه بر این به دنبال حساب های مرتبط با آن حساب کاربری خواهیم رفت؛ صفحه هایی که صاحب حساب کاربری آنها را لایک کرده یا گروه هایی که در آنها عضویت دارد.
این گروه به صورت شبانه روزی گزارش های کاربران این شبکه را بررسی کرده و محتوای مرتباط با تروریست ها را حذف و اکانت های مرتبطی را که ممکن است این افراد از آنها استفاده کنند را پیدا می کنند.


 نظراتی که شما را هم تروریست محسوب می کند
بیکرت افزود: فیس بوک هم اکنون نه تنها به دنبال پیام ها یا پست های اعضای داعش و دیگر گروه های تروریستی است، بلکه حتی اظهار حمایت افراد عادی از گروه های تروریستی یا تحسین سران این گروه ها را نیز حذف می کند.
به گفته مدیر سیاست گذاری فیس بوک اگر یک حمله تروریستی در جایی رخ دهد و فردی حتی اخبار این حادثه را به اشتراک بگذارد و آن را تحسین کند یا از آنچه که رخ داده ابراز خوشحالی کند، برخلاف سیاست های ما بوده و ما آن مطالب را حذف خواهیم کرد.


 توییتر کارزارانسداد در پیش گرفت
طی چند سال گذشته توییتر بیش از دیگر شبکه های اجتماعی آماج اعتراضات و انتقادات قرار گرفت چون در ابتدا تروریست ها به خصوص داعشی ها از توییتر بیشترین استفاده را می کردند. حتی اواخر سال 2014 گزارش نگران کننده ای از سوی مجله آتلانتیک درباره تمرکز داعش بر توییتر منتشر شد که توجه ها را به سمت این شبکه اجتماعی جلب کرد. این مجله طی انتشار گزارشی خبر از فعالیت اپلیکیشنی به نام فجر البشائر یا Dawn App داد که به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی پیرامون آخرین اخبار این گروه مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرانی که از این اپلیکیشن استفاده می کنند به این اپلیکیشن اجازه می دهند تا محتوای مورد نظرشان – مورد نظر داعش- را از طریق حساب کاربری آنها در توییتر منتشر کند.

بیشترین استفاده از این اپلیکیشن در دوران حمله داعش به عراق و حرکت به سمت بغداد بود که بعضی از روزها تعداد توییت های منتشر شده از سوی این اپلیکیشن به 40 هزار توییت می رسید. 
چندی بعد داعش یک شبکه اجتماعی به نام خلافه بوک راه اندازی کرد که بلافاصله دامنه اش از دسترس خارج شد. بعد از آن ماجرای یک شبکه اجتماعی تازه نفس پیش آمد. این شبکه اجتماعی که صاحبش یک لهستانی بود به کاربران امکان می داد بدون ثبت نام به آسانی عکس و فیلم ارسال کنند اما خیلی زود این شبکه اجتماعی خانه داعش شد و بسیاری از فیلم ها و عکس های تکان دهنده کشتار در سوریه در آن منتشر شد. این شبکه اجتماعی ابتدا این محتوای تروریستی را حذف کرد و طولی نکشید که تعطیل شد.
در این میان توییتر بیش از دیگر شبکه ها مورد انتقاد قرار گرفت. توییتر به تازگی اعلام کرده از نیمه دوم سال ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۲۵ هزار حساب کاربری در این شبکه اجتماعی را به خاطر ارتباط با تروریسم مسدود کرده که بسیاری از این حساب ها متعلق به حامیان و مبلغان داعش بوده است.
این شبکه اجتماعی به صورت رسمی در وبلاگش خبر داد برای مسدود کردن حساب های کاربری فقط بر مبنای گزارش های کاربران اقدام می کند و تیم نظارت بر محتوا و گزارش کاربران را بزرگ تر کرده تا رسیدگی به این گزارش ها تسهیل و تسریع شود.
(منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">