ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مراقب باشید مالخر سایت «دیوار» نشوید

| سه شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷ ق.ظ | ۰ نظر

مهراد کریم‌نیایی - سایت دیوار را هم می‌توان در زمره عجایب هفت‌گانه کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران قرار داد. این سایت که با هدف تبلیغات رایگان طراحی شده است، حالا و آن‌طور که اخبار مکرر واصله از سوی پلیس در اقصانقاط کشور نشان می‌دهد، به بهشتی برای فعالیت خلافکاران، کلاهبرداران، سارقان و اشاعه‌دهندگان فحشا تبدیل شده است.

در این میان پلیس نیز در روالی مشابه مواجهه با سایت‌های خارجی، که اصولا توجهی به خواسته‌های داخل کشور ندارند، اگرچه گاهی اعلام می‌کند به مدیران دو سایت دیوار و شیپور تذکراتی داده است، اما اخبار وقوع تخلفات نشان می‌دهد این تذکرات ظاهرا از کارایی کافی برخوردار نیست.

به این ترتیب حالا بیشتر توصیه‌های پلیس خطاب به مردم است. درست مثل توصیه‌هایی که به کاربران تلگرام، توییتر، اینستاگرام و فیس‌بوک شده و از آنها خواسته می‌شود خود مراقب خود باشند.

به عبارتی دیگر حالا مردم بعد از مراقبت از خود برای نیفتادن به دام کلاهبرداران، سارقان، خلافکاران و مروجان فحشا در سایت دیوار، بر مبنای آخرین توصیه و هشدار پلیس، باید مراقب باشند که ناخواسته تبدیل به مالخر هم نشوند.

با این مقدمه و از آنجا که ظاهرا مشکلات سایت دیوار لاینحل باقی خواهد ماند و این سایت هم بدون مشکل و بدون نیاز به پاسخگویی (بنا به دلایلی) به کار خود ادامه خواهد داد، مروری خواهیم داشت بر آخرین تذکرات و هشدارهای زنجیره‌ای پلیس و دستگیری‌های اخیر سارقان و کلاهبرداران در سایت دیوار.

 

مروری بر هشدارهای مکرر پلیس

هفدهم آذر‌ماه امسال رییس پلیس فتا ناجا از تذکر به مدیران سایت‌های دیوار و شیپور خبر داد و گفت: مدیران این سایت‌ها بیش از توجه به بحث امنیت، به درآمد توجه می‌‌کنند.

سردار‌هادیان‌فر درباره فعالیت سارقان و مجرمان برای خرید و فروش اموال مسروقه در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور اظهار کرد: متاسفانه با وجود استفاده مردم از این سایت‌ها (دیوار، شیپور و...) تخلفات و خلاف‌هایی در آنها روی می‌دهد؛ از بحث خرید و فروش اموال مسروقه توسط مالخران بی‌هویت گرفته تا فروش کد و کارت ملی، موضوعات ضداخلاقی و موارد دیگر که به مدیران آنها تذکرات لازم ارایه شده است.

رییس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه تخلفاتی که در سایت دیوار صورت می‌گیرد، بیشتر از بقیه سایت‌ها است، متذکر شد: به مدیران این سایت‌ها (دیوار و شیپور) اعلام کردیم اگر اصلاحات لازم را صورت ندهند، با آنها برخورد قضایی می‌شود. (منبع: تسنیم)

باوجود صحبت‌های مطرح‌شده توسط مسوولان اما گویا مدیران سایت‌های دیوار و غیره به این موضوع توجهی نشان نداده و اصلاحاتی را که می‌بایست اعمال نکرده‌اند که گواه این امر نیز تداوم تخلفات صورت‌گرفته بر بستر آنها است.

21 آذر‌ماه با توجه به تداوم تخلفات صورت‌گرفته بر بستر سایت دیوار، این بار رییس پلیس فتا تهران بزرگ اعلام کرد که حدود ۲۰ درصد از جرایم فضای مجازی در بسترهایی مانند سایت دیوار رخ می‌دهد.

سرهنگ تورج کاظمی دراین باره گفت:‌ متاسفانه ۲۰ درصد جرایم کشور از بستری مثل سایت دیوار است و آسیب‌پذیر بودن این سایت‌ها موجب تبلیغ کلاهبرداران و متضرر شدن مردم می‌شود. اگر مدیران این سایت به‌صورت جزئی رصد کنند، می‌بینند یک شماره تلفن یک‌بار آگهی فروش خودرو، یک‌بار آگهی یخچال و بار دیگر آگهی فروش پرنده می‌گذارد؛ قطعا چنین فردی یک کلاهبردار است و باید سازوکاری برای برخورد با آن انجام شود. (منبع:ایسنا)

باوجود تمام این هشدارهای پلیس اما گویا عدم برخورد جدی قضایی با مسوولان این سایت باعث شده تا همچنان این سایت بستر مناسبی برای خلافکاران به حساب بیاید و آگهی‌های مساله‌دار روی خروجی آن قرار بگیرد.

حجم بالای این قبیل آگهی‌های منتشره بر بستر این سایت آگهی رایگان نشان‌دهنده آن است که نظارتی توسط کارشناسان این سایت صورت نمی‌گیرد یا عامدا با هدف جذب مخاطب بیشتر یا با اهداف دیگر آگهی‌های مشکل‌دار روی خروجی قرار می‌گیرند.

 

آخرین نمونه از تخلفات بر بستر دیوار

نهم دی‌ماه امسال فرمانده انتظامی استان البرز از شناسایی و دستگیری هکر 18ساله در شهرستان ساوجبلاغ این استان خبرداد که به وسیله انتشار آگهی‌های کلاهبردارانه بر بستر سایت دیوار اقدام به تخلف کرده بود.

در تحقیقاتی که روی این پرونده صورت گرفت، مشخص شد این هکر در قالب آگهی فروش وسایل بازی کودکان « xbox » در برنامه دیوار با شیوه‌های خاص حساب‌های متقاضیان را هک کرده است.

این فرد در نهایت به هک کردن حساب‌های مشتریان و ساخت یک درگاه جعلی برای فریب طعمه‌ها و دسترسی به حساب‌های دیگر اعتراف کرده است.

رییس پلیس البرز گفته: پرونده این هکر تاکنون 200 شاکی از استان‌های تهران و البرز داشته که بیش از 4میلیارد ریال ازحساب آنها برداشت شده است.

اگر فکر می‌کنید این نمونه تنها مورد از تخلف‌های صورت‌گرفته بر بستر دیوار در ایام اخیر است، در اشتباه هستید.

24 دی‌ماه امسال معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ، از دستگیری سارقی خبرداد که به عنوان خریدار با کسانی که گوشی‌های تلفن همراه گران‌قیمت خود را برای فروش در دیوار آگهی می‌کردند قرار می‌گذاشت و سپس گوشی را سرقت می‌کرد. آن‌طور که در خبرها آمده وی با ظاهری آراسته و موجه با یک دستگاه خودرو پرشیا در محل ملاقات حاضر و در ادامه با شگردهای مختلف گوشی‌های آنها را به سرقت می‌برده است.

در بررسی اظهارات شکات و مال‌باختگان مشخص شده که سارق، مال‌باختگان را از طریق سایت دیوار شناسایی و انتخاب کرده و در ادامه با آنها به بهانه خرید گوشی تلفن همراه قرار ملاقات می‌گذاشت و پس از حاضر شدن در محل، به بهانه اینکه پول را از طریق گوشی همراه واریز کرده از فروشنده درخواست می‌کرد تا موجودی حساب خود را چک کند یا اگر گوشی مورد معامله دارای کارتن نبود، فروشنده را به دنبال آوردن کارتن می‌فرستاد و به محض دور شدن مال‌باختگان، با خودرو از محل متواری می‌شد. 

 

و اما جدیدترین هشدار پلیس به مردم

طبق رویه‌ای رایج اما همچنان در زمینه تخلفات صورت ‌گرفته بر بستر سایت دیوار که فروش اجناس عتیقه و انتشار آگهی‌های غیراخلاقی بر بستر آن نیز مسبوق به سابقه است، این بار نیز خبری از برخورد جدی با مدیران این سایت و وارد آوردن فشار جدی به آنها جهت بررسی آگهی‌ها نشد.

امکان گرفتن شماره تلفن، کد ملی و اسکن اوراق هویتی، همچون روالی که سال‌ها است از طریق رسانه‌های درج تبلیغات همچون روزنامه همشهری در جریان بوده و هست، همه از جمله مواردی هستند که می‌توان از طریق آن ریسک آگهی‌های منتشره بر بستر دیوار را پایین آورد. اما اینکه چرا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و پلیس نیز با سایتی که 20 درصد حجم تخلفات و شکایات واصله به ایشان را افزایش داده‌اند، صبورانه و صرفا با تذکر، مدارا و مماشات می‌کند، روشن نیست. البته که دلایلی در این خصوص مطرح و متصور است که به واسطه عدم امکان دسترسی به مستندات لازم و کافی، فعلا از درج آن خودداری می‌کنیم.

در نهایت اینکه به‌تازگی رییس پلیس پایتخت هشدارهایی را به کاربران سایت‌های در زمره «دیوار» داده و گفته که اگر آنها را نادیده بگیرید شاید ناخواسته مرتکب به خرید اجناس دزدی شوید. این مقام ارشد پلیس گفته: به مردم توصیه می‌کنیم اموالی را که قیمت بسیار پایین‌تر از واقعی آن جنس دارند و احتمال مسروقه بودن آن وجود دارد، خریداری نکنند.

سردار حسین رحیمی درباره اقدامات پلیس پایتخت برای نظارت بر خرید و فروش اموال مسروقه در فضای مجازی اظهار کرده: جرم خرید و فروش اموال مردم توسط مالخرها و اموال مسروقه کمتر از سارقان نیست.

لذا به مردم توصیه می‌کنیم که در این بخش به مال‌باخته و پلیس کمک کنند و اموالی را که قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی دارند و احتمال مسروقه بودن آن است، خریداری نکنند. (منبع:عصر ارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">