ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان!

| دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - این روزها که تب حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف به لطف داشتن گوشی‌های هوشمند برای بسیاری از افراد فراهم شده، متاسفانه شاهد هتاکی‌ و فحاشی‌های دسته‌ای از کاربران بی‌هویت در فضای مجازی هستیم.

هجوم جوزدگان فضای مجازی به صفحه‌های شخصی برخی اشخاص مشهور جهان همچون لیونل مسی، ایوان زایتسف، فرناندا لیما و این اواخر لئوناردو دی‌کاپریو و حتی ورزشکاران و هنرمندان وطنی حاشیه‌هایی را به دنبال داشته است و از آنجا که تعقیب قانونی گسترده‌ای هم برای این افراد وجود ندارد به راحتی توهین می‌کنند و فضای ناخوشایندی را در محیط مجازی ایجاد می‌کنند که بازتاب‌های جهانی هم داشته است.

واقعیت این است که عبور از خط قرمزها و رواج فحاشی در شبکه‌های اجتماعی به علت داشتن هویت مجازی که نقابی بر چهره فرد قرار می‌دهد، میسر می‌شود و افراد هتاک به‌راحتی و بدون دغدغه، اخلاق را زیرپا گذاشته و رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که در عالم واقعیت شاید هرگز این گونه نباشند.

بسیاری معتقدند که کاربران بدون داشتن فرهنگ استفاده از تکنولوژی ممکن است رفتارهای نابهنجاری از خود بروز دهند، بنابراین باید فرهنگ حضور در فضای مجازی را به شکلی جدی آموزش داد؛ چراکه در کشور ما تکنولوژی از فرهنگ سبقت گرفته است.

حالا کمپین بزرگی با هشتگ "من رکیک نیستم" در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده که قصد دارد با رفتارهای کنونی در شبکه‌های اجتماعی مقابله کند و با فرهنگ‌سازی درست در شبکه‌های اجتماعی از شدت خشونت‌های شدید کلامی بکاهد. درست است که اینترنت و ابزارهای ارتباطی نوین در کشور ما تازه‌وارد هستند و مردم آموزش‌های لازم برای استفاده درست از آنها را دریافت نکرده‌اند اما به زعم نگارنده گروهی از هتاکان و فحاشان شبکه‌های اجتماعی از اختلالات شدید رفتاری و تربیتی رنج می‌برند و بالطبع مشکل آنها با کمپین و حرکت‌های فرهنگی این چنینی برطرف نخواهد نشد. اما در ناامیدی باز هم بسی امید است و انتظار می‌رود حداقل بخشی از هتاکان شبکه‌های مجازی که روی موج دیگران سوار می‌شوند و برای تفریح و دنباله‌روی از سایرین اقدام به تخلیه خود و فحاشی می‌کنند، فرهنگ حضور در فضای مجازی را پیدا کنند. در شرایطی که عوامل بازدارنده قانونی برای پاکسازی فضای مجازی چندان جدی گرفته نمی‌شود شاید با فعالیت در این کمپین‌ها بتوان فضای آرام‌تری را در شبکه‌های اجتماعی تجربه کرد. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">