ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مصوبه کافی نیست، اطلاع‌رسانی کنید

| شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۴۱ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در یکی از گروه‌های تلگرامی که عضو آن هستم، تعدادی از مدیران و فعالان از بخش‌های مختلف ICT حضور دارند. روز گذشته در این گروه بحث بر سر خبر کاهش تعرفه اینترنت ADSL و وایمکس، از اول مرداد شد که این بار چگونه و به چه شکلی عملیاتی خواهد شد.

بد نیست بدانید در گروه مذکور مدیران برخی از شرکت‌های اینترنتی نیز حضور دارند که یکی از ایشان اظهار بی‌اطلاعی کرد. یکی دیگر گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرد و با گفتن اینکه به نظرم قرار است چنین و چنان شود، توضیحاتی داد. در نهایت مدیر یکی دیگر از شرکت‌های اینترنتی توضیحاتی را مطرح کرد که پیچیدگی آن توضیحات پرسش‌های بیشتری ایجاد کرد و در نهایت یکی پرسید برای کاربر چقدر قرار است ارزان شود که پاسخ گرفت احتمالا 15 درصد.

خاطر رسانه‌ها هست که کمی قبل‌تر هم مدیر عامل یکی از شرکت‌های بنام اینترنتی رسما اعلام کرد در جریان مصوبه مذکور، نحوه کاهش قیمت‌ها و چگونگی اجرای آن قرار ندارد. یکی از مدیران صنفی هم گفته بود ما اصلا مورد مشورت هم واقع نشدیم.

بعد از آن هم نه از مدیران خصوصی و نه از مدیران دولتی خبری از چگونگی کاهش قیمت‌های اینترنتی نشد تا آنکه اواخر هفته گذشته خبر آمد از حدود 6 روز دیگر، قیمت اینترنت کاهش می‌یابد.

اگرچه در این خبر جدید جداولی در خصوص نحوه محاسبه نرخ‌های جدید اینترنت اعلام شده بود اما موضوع اینجاست که در شرایطی که فعالان اینترنتی به درستی در جریان ماجرا نیستند، کاربران نهایی که علی‌القاعده هدف اصلی این وعده هستند، چطور باید متوجه کاهش قیمت‌ها شوند. به این موضوع فقدان شفافیت میزان مصرف اینترنت به علت نبود چیزی به نام قبض اینترنت را هم باید اضافه کرد.

حالا مساله اینجاست که اگر فرض را بر اعمال و اجرای دقیق مصوبه مذکور بگذاریم، مادامیکه مردم و کاربران نهایی، به درستی نتوانند، کاهش مذکور را با توجه به دو تکه شدن مصرف داخلی و خارجی اینترنت درک و محاسبه کنند، نه تنها مصوبه مذکور خروجی ملموسی نخواهد داشت، بلکه احتمال سواستفاده‌هایی نیز از سوی برخی عرضه‌کنندگان اینترنت مطرح می‌شود.

رگولاتوری اما پاسخ به این ابهام را با دادن آدرس سامانه 195 برای طرح شکایت تمام شده می‌داند. اما موضوع اینجاست که کاربران اینترنت فقط در تهران نبوده و در کل کشور ساکن هستند و ناآشنایی با اصول و مبانی ساده نحوه محاسبه میزان مصرف و بهای پرداخت شده اینترنت، می‌تواند به زیان آنها تمام شود.

از این رو بار دیگر تا زمان ایجاد روشی متحدالشکل به عنوان قبض اینترنت برای مشترکان، تاکید می‌شود، مصوبه به تنهایی کافی نبوده و از اول مرداد باید اطلاع‌رسانی‌های ویژه‌ای از سوی رگولاتوری و اپراتورها برای مردم آغاز شود.

در غیر اینصورت باز هم برخی از رسانه‌ها و عده‌ای از مردم با مراجعه به صفحه وزیر ارتباطات، پیگیر سرنوشت مصوبه مذکور خواهند شد و خروجی تدابیر جدید نیز مبهم خواهد ماند.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">