ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یک مقام مسئول، از برگزاری دومین رقابت معاملات الگوریتمی خبر داد و گفت: با افزایش لحظه‌ای نقش آی تی در اقتصاد، توسعه بازارهای مالی، به خلق مستمر ابزارهای مبتنی بر فن آوری اطلاعات وابسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، یاسر فلاح، با اشاره به اینکه دومین دوره از سلسله رقابت های معاملات الگوریتمی بیست و هشتم دی تا ۳۰ بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر یکی از بحث های مهم بین المللی، اقتصاد هوشمند با ساختار مبتنی بر فن اوری اطلاعات است و معاملات در بازاهای مالی دنیا نیز با عبور از الگوهای سنتی به سمت ابزارهای آی تی محور حرکت کرده است. فرآیند داد و ستد در بازار سرمایه تغییرات قابل‌ توجهی داشته‌ و اکنون به واسطه سیستم ‌های الکترونیکی پیچیده، ابزارهای ساده و نمودارهای کاغذی جای خود را به الگوهای تماما الکترونیکی داده است.

رییس کمیته اجرایی دومین رقابت معاملات الگوریتمی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق بارز اقتصاد هوشمند، معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه است، افزود: معاملات الگوریتمی به معنای استفاده از ماشین به جای انسان، در خرید و فروش سهام است. در این نوع داد و ستد، سیستم با استفاده از داده ها و الگوها، زمانبندی، قیمت و حجم سفارشات را ثبت می کند.

فلاح با بیان اینکه بهره گیری از معاملات الگوریتمی به اتخاذ دقیق استراتژی های معاملاتی ختم می شود، ادامه داد: معاملات الگوریتمی به عنوان ابزار اتوماتیک خلق ثروت در بازار سرمایه، نقش شایعات را کمرنگ می کند و سدی در مقابل اغوای قیمتی است. در معاملات الگوریتمی، دانش مالی و فناوری اطلاعات ترکیب می‌شود و الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی به کمک معامله‌گران می‌آیند تا بتوانند بازدهی بهتری در بازار سرمایه کسب کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه این نوع معاملات حلقه پیوند دانشگاهیان و نخبگان به بازارهای مالی است، گفت: برنامه‌های رایانه‌ای تا حدود زیادی از خطاها دور هستند و بنابراین یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع از معاملات کاهش خطاهای انسانی است.

فلاح، معاملات الگوریتمی را گامی به سوی تقویت بازار «تحلیل محور» دانست و عنوان کرد: با افزایش معاملات الگوریتمی دیگر شاهد پدیده هایی همچون صف نشینی، تقلید، سیگنال فروشی و تک سهم شدن افراد نخواهیم بود. معاملات الگوریتمی به  اصلاح قیمت‎گذاری‎، افزایش نقدشوندگی‎ و حجم و رشد داد و ستد در بازارسرمایه کمک می کند.

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: البته قرار نیست در معاملات الگوریتمی سیستم به طور کامل جایگزین انسان شود بلکه داد و ستد همچنان «انسان محور» است اما با سرعت بسیار بالاتری انجام خواهد شد. اتفاقا معاملات الگوریتمی برای نخبگان و فعالان حوزه رایانه و آی تی فضای اشتغال جدید ایجاد می کند. از طرفی، با گسترش این نوع معاملات مشاغل جدید و شرکت های استارتاپی و دانش بنیان متولد خواهند شد که کار تخصصی آنها تولید الگوریتم برای بازار سرمایه است.

فلاح افزود: معاملات الگوریتمی در دنیا یکی از روش های اصلی معاملات بورسی است و بسیاری از کشورهای توسعه یافته از این شیوه برای انجام معاملات استفاده می‌کنند و به صورت میانگین ۶۰ درصد معاملات بازارهای سرمایه در کشورهای توسعه یافته به روش معاملات الگوریتمی انجام می شود.

رییس کمیته اجرایی دومین رقابت معاملات الگوریتمی ادامه داد: ادبیات معاملات الگوریتمی از دو سال پیش وارد فضای بازار سرمایه ایران شد و با حمایت های سازمان بورس و اوراق بهادار مسیر توسعه آن به سرعت طی شد. با این حال به رغم فراهم شدن بسترهای لازم این نوع معاملات در بازار سرمایه کشور، فرهنگ سازی در این زمینه امری ضروری است.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: افزایش ضریب نفوذ ابزارهای مبتنی بر فن آوری اطلاعات همچون معاملات الگوریتمی تنها از طریق آموزش و فرهنگ سازی امکان پذیر است. به همین منظور«مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه»  با مشارکت شرکت اطلاع رسلانی و خدمات بورس و با همکاری بخش های مختلف سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه و نهادهای مالی، طراحی شد و امیدواریم با برپایی این مسابقه ضمن توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و بسط مفاهیم مالی، شاهد افزایش سهم معاملات الگوریتمی در بازار باشیم.

فلاح ادامه داد: برگزاری رقابت معاملات الگوریتمی، پیام روشن ورود هوش مصنوعی و نرم افزارهای رایانه ای به بازار مالی کشور است و در روزهای نه چندان دور فارغ التحصیلان رشته آمار، فیزیک کوانتوم، کامپیوتر، ریاضی، برق و کنترل در کنار متخصصین مالی و اقتصادی، عمق بازار سرمایه را افزایش خواهند داد.

وی تاکید کرد: اگر چه حجم معاملات الگوریتمی بازار ما فاصله بسیاری با بازارهای مالی پیشرفته دارد ولی در آستانه شروع  یک جهش بزرگ و تغییر بنیادی ماهیت معاملات بازار سرمایه ایران قرار داریم.

  • ۹۸/۱۰/۰۸

سازمان بورس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">