ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«موانع دولتی» در راه توسعه اپراتور اول کشور

| دوشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

ششمین مجمع عمومی‌عادی سالیانه همراه‌اول صبح روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه با حضور 92.7 درصد سهامداران در سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار و سود تقسیمی ‌برای هر سهم این شرکت، 6025 ریال اعلام شد.

به گزارش خبرنگار عصر ارتباط، اگرچه موضوع تقسیم سود، یکی از مهمترین موارد در دستور جلسه‌های مرسوم مجامع عمومی عادی شرکت‌ها تلقی می‌شود، اما وحید صدوقی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه‌اول) در ادامه این جلسه و در پاسخ به پرسش‌های برخی سهامداران و خبرنگاران، ناچار به پاسخ به مسایلی شد که هر پاسخ نیز در نوع خود برای همگان تازگی داشت و به همین جهت تیترهای متنوع و زیادی از دل مجمع همراه‌اول در رسانه‌ها منتشر شد.

صدوقی در این نشست برای نخستین بار از علت واقعی توقف جنجالی طرح تشویقی مکالمات درون‌شبکه‌ای، صد برابر بودن نرخ اینترنت ایران نسبت به دنیا،‌ مشکلات طرح ترابردپذیری ملی و درخواست همراه‌اول برای تعدیل تعرفه‌ها خبر داد.

اگرچه بررسی روال و سوابق مدیریت سالیان گذشته وحید صدوقی بر همراه‌اول نشان می‌دهد که وی به دور از حاشیه‌ها، روی عملکرد مدیریتی و منافع شرکت خود متمرکز است، اما برآیند اظهارات وی گویای آن است که بزرگترین اپراتور ایران و خاورمیانه، با «موانعی دولتی» برای توسعه ارتباطات و ارایه خدمات به قریب به 60 درصد مردم کشور مواجه است.

از این رو ابتدا به مسایل مذکور پرداخته و در ادامه نیز به گزارش آنچه در مجمع عمومی عادی سالیانه همراه‌اول گذشت، می‌پردازیم.

 

پاتک سنگین همراه‌اول، عامل توقف جنجالی یک طرح

چندی پیش بود که وزارت ارتباطات با این توجیه که ارایه طرح‌های تشویقی مکالمات درون‌شبکه‌ای از سوی اپراتورها، موجب اختلال در کیفیت شبکه مکالمات آنها شده، از موافقت اپراتورها با ادامه نیافتن این طرح خبر داد. به این ترتیب این طرح‌ها که اتفاقا با استقبال مشترکان همراه‌اول نیز مواجه شده بود را متوقف کرد.

البته در همان زمان بی‌آنکه اپراتورها موضعی در خصوص تصمیم وزارت ارتباطات بگیرند، انتقادات زیادی از سوی کاربران و رسانه‌ها به توقف جنجالی این طرح سودمند برای مشترکان وارد شد و آن را تضییع حقوق مشترکان دانستند. اگرچه بسیاری بر این باور بودند که مسایل دیگری در پشت پرده در جریان است. موضوعی که برای نخستین بار وحید صدوقی مدیر عامل همراه‌اول در دفاع از عملکرد خود در برابر سهامداران این شرکت، ناچار به شفاف‌سازی ماجرا شد.

صدوقی، در پاسخ به سوال یکی از سهامداران مبنی بر چرایی محقق نشدن سود کامل پیش‌بینی شده در سال گذشته، به ماجرای طرح تشویقی مکالمات درون شبکه‌ای اپراتور دوم پرداخت و گفت: متاسفانه سال گذشته ما با یک حرکت انتحاری از سوی اپراتور دوم روبه‌رو شدیم.

وی ادامه داد: این اپراتور با اجرای طرحی عنوان داشت که تنها با هزار تومان شارژ می‌توانید صد برابر مکالمه درون شبکه‌ای رایگان داشته باشید؛ طرحی که متاسفانه راهکاری برای نظارت بر آن وجود نداشت و همین امر باعث شد در عرض چند هفته اجرای این طرح، 100 هزار مشترک VLR (مشترک فعال در لحظه) شبکه همراه‌اول کم شود.

وی ادامه داد: در پاسخ به این طرح، همراه‌اول نیز طرح مکالمه نامحدود را در قالب طرح "هدف را بزن" رونمایی کرد که در مدت کوتاهی 2 میلیون مشترک فعال به VLR همراه‌اول اضافه شد.

صدوقی گفت: شرایط مشترکان میلیونی همراه‌اول و مشترکان 27 میلیونی تلفن ثابت مخابرات، وضعیت موفقی را در این طرح برای همراه‌اول رقم زد که در مقابل، اپراتور رقیب برای جبران، چندین بار طرح خود را به ماهانه، هفتگی و حداقل 5 هزار تومان تغییر داد. اما در نهایت، جواب محکم و اقدام هوشمندانه اپراتور اول در این طرح بازی را به نفع همراه‌اول تغییر داد که چندی بعد با شکایت اپراتورهای دیگر، سازمان تنظیم مقررات دستور داد که طرح را متوقف کنیم.

مدیر عامل همراه‌اول در ادامه توضیحات خود خطاب به سهامدار مذکور در خصوص عدم تحقق سود کامل پیش‌بینی شده، گفت: اگرچه با اجرای این طرح در سال 94 میزان مکالمات از 700 میلیون دقیقه در روز به یک میلیارد و 50 میلیون دقیقه افزایش یافت و منجر به جذب مشترک بیشتر شد اما در مجموع درآمد پیش‌بینی شده همراه‌اول در سال 94، حدود 2 درصد کاهش یافت.

 

انتقاد از شیوه اجرای طرح ترابردپذیری

طرح موسوم به ترابردپذیری یا به زبان ساده، جابجایی مشترکان موبایل میان اپراتورها با حفظ شماره تلفن، نیز از دیگر طرح‌هایی بود که همچون رومینگ ملی در دولت یازدهم کلید خورد و به اعتقاد کارشناسان هدف آن هم تقویت مشترکان و سهم بازار اپراتورهای رقیب همراه‌اول بود.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار اما در پاسخ به نگرانی سهامداری دیگر مبنی بر برنامه‌های شرکت برای مقابله با طرح ترابردپذیری، گفت: شیوه فعلی اجرای این طرح با کاستی‌هایی همراه است. قرار است اردیبهشت‌ماه امسال این طرح اجرایی شود، اما زیرساخت‌هایی که اکنون آماده شده برای ارایه خدمات قابل قبول کفایت نمی‌کند.

اما این موضوعی بود که در بخش دیگری از مجمع شرکت ارتباطات سیار مصطفی سیدهاشمی رییس هیات مدیره شرکت مخابرات که ریاست مجمع را نیز به عهده داشت نیز مطرح شد.

وی با بیان دو اتفاق مهم این حوزه یعنی ظهور اپراتورهای مجازی و ترابردپذیری شماره‌ها گفت: شرکت ارتباطات سیار برای مواجهه با شرایط رقابتی بازار ارتباطات سیار آمادگی کامل دارد.

وی افزود: تغییر رویکرد در حوزه تنظیم مقررات، این صنعت را با رقابت پذیری روز افزون و پیچیدگی‌های جدید مواجه می‌کند. دو اتفاق مهم پیش رو در سال جاری یعنی ظهور اپراتورهای مجازی و ترابردپذیری شماره‌ها، امکان انتخاب اپراتور و سرویس دهنده برتر بر اساس کیفیت و ملاک‌های مورد نظر را برای مشترکان فراهم می‌کند .

رییس هیات مدیره مخابرات از درخواست یک سال تنفس برای اجرای طرح ترابرد‌پذیری شماره‌ها و عدم موافقت رگولاتوری خبر داد.

به گفته وی اجرای طرح ترابرد‌پذیری شماره‌ها را می‌توان تهدید مهمی‌ به‌شمار آورد که ما از رگولاتور خواسته‌ایم برای اجرای آن یک سال تنفس بدهد، البته رگولاتور فعلا این موضوع را قبول نکرده است، اما در نهایت اجرای این طرح به نفع اپراتور غالب نبوده و در هر شرایطی با اجرای این طرح نباید سهم 59 درصدی ما در بازار کاهش پیدا کند.

صدوقی نیز در ادامه سخنان خود از آمادگی کامل همراه‌اول برای اجرای این طرح خبر داده و گفت: پس از اجرایی شدن این طرح ما خدمات مربوطه را ارایه خواهیم کرد و در گذشته نیز با اجرایی شدن طرح رومینگ ملی شرایطی فراهم شد که در ایام نوروز یک میلیون نفر از شبکه رومینگ ما استفاده کردند.

وی در عین حال به اجرای طرح‌هایی از سوی اپراتور اول پرداخت و گفت: اکنون هم با ارایه‌ برخی طرح‌ها امکان مکالمات رایگان برای مشترکان در نظر گرفته شده و در این زمینه طرح‌های دیگری نیز اجرا خواهد شد.

بر اساس این گزارش موضوع رومینگ ملی نیز از جمله طرح‌هایی بود که سود آن از ابتدا متوجه اپراتورهای رقیب همراه‌اول بود. اما رگولاتوری این الزام را ابلاغ کرد تا مشترکان دو اپراتور دیگر در هر جای ایران که تحت پوشش اپراتور خود نبودند، از شبکه همراه‌اول استفاده کنند.

 

انتقاد از قیمت 100 برابری پهنای باند ایران

اما این تنها موضوعاتی همچون رومینگ ملی، طرح ترابردپذیری و توقف طرح سودمند مکالمات تشویقی درون‌شبکه‌ای نبود که مورد توجه و نگرانی سهامداران همراه‌اول قرار گرفت.

موضوع تاثیرات پیام‌رسان‌های موبایلی و تاثیر آن بر درآمدهای این شرکت نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

وحید صدوقی در پاسخ به پرسش‌های سهامداران نسبت به کاهش درآمد پیامک به واسطه رشد استفاده از پیام‌رسان‌های موبایلی گفت: درست است که این OTTها در آمد پیامکی ما را کاهش داده‌اند اما در عوض درآمدهای حاصل از دیتا رشد بسیار مناسبی داشته است.

مدیر عامل همراه‌اول البته به فوق‌گرانی هزینه‌های تامین پهنای باند در ایران نیز گریزی زد و گفت: به طور تقریبی می‌توان گفت هزینه‌های تامین پهنای باند در ایران 100 برابر دنیاست که لازم است این تعرفه‌ها اصلاح شود و ما مصریم که در شرایط تعاملی با وزارت ارتباطات و اپراتورهای دیگر شرایط به گونه‌ای باشد که در این بخش اوضاع بهتری شود.

اما این موردی بود که در لابه‌لای سخنان رییس هیات مدیره شرکت مخابرات به آن اشاراتی شد.

سیدهاشمی نیز به موضوع پهنای باند و قیمتی که برای آن تعیین می‌شود پرداخت و گفت: قیمت پهنای باندی که ما می‌خریم نسبت به آنچه که در صورت خرید مستقیم هزینه می‌شود به مراتب بالاتر است. برهمین اساس شکست انحصاری که در حوزه فروش پهنای باند وجود دارد می‌تواند در کاهش قیمت‌ها و جذب مشتری کمک بسزایی به اپراتورها کند.

نکته جالب توجه آن که این اظهارات نیز در حالی مطرح شد که محمود خسروی رییس شرکت ارتباطات زیرساخت (متولی انحصاری دولت در تامین پهنای باند اینترنت) در ردیف نخست مجمع شرکت ارتباطات سیار حضور داشت و شنونده بود.

 

درخواست برای تغییر تعرفه‌ها

وحید صدوقی در پایان این مراسم و در جمع نمایندگان رسانه‌ها از تلاش شرکت خود برای اصلاح هزینه‌های خدمات در سال جاری خبر داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه این شرکت برای تغییر تعرفه‌ها در سال جدید گفت: به دنبال اصلاح هزینه‌های خدماتی هستیم، چرا که مقایسه نرخ خدمات اپراتوری در ایران با سایر اپراتورهای جهانی چندان همخوانی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون پیشنهاد اپراتور در زمینه‌ی اصلاح هزینه‌ها از چه قراراست و آیا قیمتی برای تغییر تعرفه در بخش‌های مکالمه، پیامک و یا اینترنت همراه پیشنهاد شده است، گفت: در حال حاضر عددی به رگولاتور پیشنهاد نکرده‌ایم، اما در خصوص متعادل‌کردن هزینه‌ها بحث‌هایی داریم، در این میان اگر هزینه‌های ما تعدیل شود ما می‌توانیم بحث تغییر تعرفه را پیگیری نکنیم، اما اگر هزینه‌ها درهمین حد باقی بماند نیاز به تغییر در تعرفه‌ها وجود خواهد داشت.

 

آنچه در مجمع گذشت

اما همانطور که در ابتدای این گزارش ذکر شد، سهامداران همراه‌اول روز سه‌شنبه هفته گذشته در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت حضور یافته بودند تا با آخرین پیشرفت‌ها، نحوه تقسیم سود و برنامه‌های پیش روی این شرکت با خبر شوند.

 

سود 6025 ریالی هر سهم همراه‌اول

در مجمع عمومی‌عادی سالیانه همراه‌اول پس از سخنان رییس مجمع و مدیرعامل و استماع گزارش حسابرس، با نظر خواهی از سهامداران حاضر و سخنان تعدادی از اعضای هیأت رییسه، با توزیع 95 درصد سود محقق شده موافقت، و برای هر سهم 6025 ریال سود در نظر گرفته و مقرر شد سود سهامداران حقیقی و حقوقی از 15 لغایت 31 اردیبهشت ماه واریز شود.

همچنین در ادامه این مراسم، انتخاب اعضای حقوقی هیات مدیره و میزان پاداش و حق جلسه آن‌ها و نیز روزنامه برای چاپ آگهی‌های مجمع، همانند سال‌های گذشته تصویب شد.

در پایان مراسم نیز مقرر شد که اعضای حقوقی هیات مدیره، نماینده حقیقی خود را در مهلت 15 روزه برای تصدی پست هیات مدیره معرفی کنند.

 

درآمد 9 هزار میلیارد تومانی در سال 94

در این مراسم، وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، گزارش جامعی از عملکرد سال 94 شرکت به مجمع سهامداران ارایه کرد.

صدوقی با اظهار امیدواری به ایفای نقش موثر این شرکت در تحقق شعار سال جاری به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» گفت: خوشبختانه در سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 94، براساس گزارشات ارایه شده از سوی حسابرس، همه گزارشات و اقدامات ما بدون هیچ بند خاصی، مطلوب و مورد قبول قرار گرفته و این مساله با توجه به درآمد تقریباً 9 هزار میلیارد تومانی همراه‌اول در سال 94 قابل توجه است.


ضریب نفوذ 80.2 درصدی همراه‌اول

مدیرعامل همراه‌اول ضمن تشریح دستاوردهای توسعه بازار و سبد محصولات این شرکت در سال 94 تاکید کرد: از شروع فعالیت اپراتور اول تا سال 94 در مجموع 122 عنوان سرویس و در 4 سال اخیر یعنی با تدوین استراتژی همراه نوین، به تنهایی 88 عنوان سرویس به مشترکین عرضه شده است که عزم جدی همراه‌اول را نشان می‌دهد.

وی افزود:  با جذب 7 میلیون مشترک جدید در سال 94، تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده همراه‌اول به 77.9 میلیون رسید.

مدیرعامل همراه‌اول گفت: هم اکنون همراه‌اول 59 درصد از کل سهم بازار سیم‌کارت‌های فعال کشور را در دست دارد. 

وی تصریح کرد: عدد 59 درصد مربوط به VLR است. این در حالی است که براساس آماری که از ثبت نام یارانه‌ها بدست آمد حدود 82 درصد ثبت نام کنندگان، همراه‌اول را به عنوان شماره اصلی خود به آن سازمان معرفی کرده اند.

صدوقی افزود: همچنین براساس اطلاعات برنامه ورزشی 90، به طور میانگین 60 الی 64 درصد شرکت کنندگان در این برنامه همراه‌اولی هستند.

 به گفته وی، هم اکنون ضریب نفوذ همراه‌اول حدود 80.2 درصد است. همچنین همراه‌اول با 270 اپراتور در ۱۱۲ کشور دنیا قرارداد رومینگ بین الملل دارد.

صدوقی ادامه داد: هم اکنون همراه‌اول از طریق 12 روش، مشغول خدمت رسانی به مشترکین خود است. که در این بین 6 کانال به صورت غیرحضوری است. در واقع،  این مسأله نشان دهنده دقت همکاران ما در ارایه سریعترین و کم هزینه ترین راه‌ها جهت خدمت رسانی به مشترکین است.


20 هزار سایت باند پهن تا پایان سال

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با اشاره به دستاوردهای فنی و توسعه شبکه این اپراتور گفت: در حال حاضر همراه‌اول دارای پوشش 100 درصدی در شهرهای کشور، 100 درصد در جزایر مسکونی و 86.9 درصدی در سطح روستاهای کشور است.

صدوقی افزود: همچنین در حال حاضر بیش از 28 هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی، بیش از 6.7 هزار کیلومتر از جاده‌های ریلی، بیش از 20 هزار کیلومتر از جاده‌های فرعی(بین فرمانداری) و در مجموع بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور تحت پوشش شبکه تلفن همراه بوده که این مقدار حدود ۳ برابر پوشش جاده ای دیگر اپراتورهای تلفن همراه کشور است.

مدیرعامل همراه‌اول ادامه داد: تا پایان سال 94، همراه‌اول توانست با همت همکاران در 470 شهر یعنی در حدود 7217 سایت موبایل باند پهن(3G و 4G) راه اندازی کند.

وی افزود: با نوسازی انجام شده در شبکه همراه‌اول در سال‌های گذشته، هم اکنون این اپراتور در بخش Core و سرویس، جوانترین شبکه موبایل کشور را دارد.

صدوقی خاطرنشان کرد: امید است تا پایان سال 95 با نوسازی بخش رادیویی، جوانترین شبکه تلفن همراه کشور را داشته باشیم.

وی تأکید کرد: بناست در سال آینده با سرمایه گذاری بر روی راه اندازی سایت‌های موبایل باند پهن، چیزی حدود 20 هزار سایت باند پهن را راه اندازی کنیم.

 

رشد 144 برابری ترافیک دیتا در اسفند 94

صدوقی در ادامه با اشاره به روند افزایش ترافیک دیتا به صورت ماهانه در سال 94 گفت: مقایسه آمارهای مربوط به ترافیک دیتا در شبکه همراه‌اول نشان می‌دهد که ما در اسفند 94، در مقایسه با ابتدای سال 92، با رشد 144 برابری ترافیک دیتا روبرو بودیم.

وی افزود: ما در سال 92 با 87 ترابایت ترافیک در شبکه روبرو بودیم، در حالی که در حال حاضر با 12569 ترابایت ترافیک روبرو هستیم.

 

رشد 0.5 درصدی EPS 

همچنین در ادامه مدیرعامل همراه‌اول از درآمد 9704 میلیارد تومانی حاصل از سرمایه‌گذاری‌های تلفیقی گروه در سال 94  خبرداد و گفت: سود خالص تلفیقی همراه‌اول در سال گذشته، 2558 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته، رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود:EPS  همراه‌اول نیز نسبت به سال قبل 0.5 رشد داشته و به 6343 ریال رسیده است.

صدوقی تصریح کرد: مقایسه آمارها نشان می‌دهد که نرخ بازدهی سهام همراه‌اول در سال 94، 41 درصد بوده است، در حالیکه در همین سال این میزان برای کل سازمان بورس اوراق بهادار، 28 درصد بوده است.

به گفته مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار، آمارهای مربوط به DPS نیز نشان می‌دهد که همراه‌اول در پایان سال 93 در مقایسه با سال 1388، با رشد 128 درصدی در این شاخص روبرو بوده است.

وی در ادامه با اشاره به پرداخت مبالغ پرداختی به دولت طی سال‌های گذشته اظهار داشت: همراه‌اول در سال 1394 بیش از 5165 میلیارد تومان به دولت پرداخت کرده است که نسبت به سال ۸۸ (سال واگذاری به بخش خصوصی) رشد 474 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل همراه‌اول با اشاره به رتبه همراه‌اول در بورس از نظر شفافیت، اظهار داشت: همراه‌اول توانست از نظر «شفافیت اطلاع رسانی» در سال 94 ، با کسب 98 امتیاز در میان 298 شرکت بورسی، رتبه 15را کسب کند.

 

جایگاه نخست همراه‌اول در خاورمیانه

صدوقی ضمن برشمردن دستاوردها و افتخارات همراه‌اول در سال 94 به جایگاه این اپراتور در صنعت تلفن همراه اشاره کرد و گفت: همراه‌اول از نظر تعداد مشترک در کشور و خاورمیانه اول، در آسیای جنوبی(در بین 158 اپراتور) هفتم و در دنیا(در بین ۱۰۰۳ اپراتور) بیست و چهارم است.

همچنین وی با بیان اینکه طبق رتبه‌بندی 100 شرکت برتر کشور (IMI-100) که در سال 94 توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام گرفته است، افزود: همراه‌اول تنها اپراتور تلفن همراه کشور در میان ۱۰ شرکت برتر از نظر ارزش بازار(رتبه 2)، بیشترین سودآوری(رتبه 5) و ارزش افزوده اقتصادی(رتبه 10) بوده است.

صدوقی در پایان گفت: در سال 94 همراه‌اول موفق به کسب 23 عنوان و افتخار از جمله «رتبه نخست اپراتوری درجشنواره فاوا برای دومین سال پیاپی »، «دریافت گواهینامه ملی حمایت ازحقوق مصرف کنندگان»، «دریافت تندیس دیموند از هشتمین کنفرانس مدیریت نظام توزیع و پخش کشور»، «دریافت تندیس زرین سرآمدی روابط عمومی»، «دریافت نشان ویژه روابط عمومی‌آنلاین ایران» و موارد متعدد دیگر شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">