ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آخرین گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، منتهی به پاییز سال جاری که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات منتشر می‌شود، گویای آن است که بیش از 15 میلیون نفر از مشترکان اپراتورهای ایرانسل و رایتل در حال استفاده و بهره‌گیری از شبکه ارتباطی همراه اول هستند.
به گزارش آی‌تی آنالیز، بر اساس مصوبه سازمان رگولاتوری در خصوص طرح موسوم به رومینگ ملی، اپراتورهای موبایل کشور ملزم شده‌اند تا در نقاطی که یک اپراتور فاقد آنتن‌دهی است مشترک آن اپراتور، امکان استفاده از شبکه اپراتور فعال در آن مناطق را داشته باشد.
این طرح با هدف پوشش نقاط ضعف اپراتورها از نظر گستردگی و پوشش شبکه و با توجه به اهمیت بالای حفظ ارتباطات مشترکان در نقاط و شرایط خاص به اجرا گذاشته شد.
اکنون اما جدیدترین آمار رگولاتوری از میزان استفاده از طرح رومینگ ملی گویای آن است که شبکه همراه اول میزبان بیش از 15 میلیون و 167 هزار مشترک مهمان از سمت اپراتورهای ایرانسل (با بیش از 11 میلیون و 538 هزار مشترک) و رایتل (با بیش از 3 میلیون و 629هزار) بوده است.
نکته قابل توجه آنکه بر مبنای گزارش اخیر سازمان رگولاتوری، اندکی بیش از 3 میلیون و 564هزار مشترک همراه اولی از شبکه ایرانسل بهره برده‌اند در حالیکه در نقطه مقابل شبکه گسترده ارتباطی همراه اول، 5 برابر این حجم، میزبان مشترکان دو اپراتور دیگر بوده است.
به عبارت دیگر اهمیت این حجم از خدمات مبتنی بر شبکه ارتباطی همراه اول را از زاویه دیگری نیز می‌توان مورد بررسی قرار داد. به این ترتیب که در صورت عدم گستردگی شبکه ارتباطی اپراتور اول و عدم اجرای طرح رومینگ ملی، امروز بالغ بر 15 میلیون مشترک دو اپراتور دیگر، با محرومیت ارتباطی مواجه بودند که این موضوع مسایل و مشکلات خاص خود را برای این حجم عظیم از مشترکان از دسترسی به خدمات فوریتی گرفته تا دیگر خدمات آموزشی، دولتی، اقتصادی و ... را ایجاد می‌کرد.
بررسی گزارش‌های فصلی سازمان رگولاتوری گویای نکته جالب دیگری در فراز و فرود استفاده مشترکان دو اپراتور ایرانسل و رایتل از طرح رومینگ ملی و شبکه همراه اول است.
به این ترتیب که اگرچه از ابتدای سال 1400 تا پایان آن سال میزان استفاده مشترکان رایتل و ایرانسل از پوشش شبکه همراه اول سیر نزولی داشته است اما با ورود به سال 1401 مجددا با یک جهش در استفاده مشترکان این دو اپراتور از شبکه همراه اول مواجه شده‌ایم.
بر اساس آمار رگولاتوری در سه ماهه نخست سال 1400، همراه اول میزبان 17,758,104 از مشترکان دو اپراتور ایرانسل (با بیش از 13 میلیون و 576 هزار مشترک) و رایتل (با بیش از 4 میلیون مشترک) بوده است که گویای اهمیت و ارزش پوشش و گستردگی شبکه ارتباطی همراه اول در آن مقطع برای مشترکان دیگر اپراتورها و کشور است.
در فصل تابستان سال 1400 مجموع مشترکان رایتل و ایرانسل که از شبکه همراه اول بهره گرفته‌اند به بیش از 17میلیون 729 هزار مشترک رسید.
در فصل پاییز سال 1400 مجموع مشترکان رایتل و ایرانسل که از شبکه همراه اول بهره گرفته‌اند به بیش از 15میلیون 940 هزار مشترک رسید.
و در نهایت در فصل زمستان سال 1400 مجموع مشترکان رایتل و ایرانسل که از شبکه همراه اول بهره گرفته‌اند به بیش از 14میلیون 764 هزار مشترک رسید.
اما با ورود به سال جدید (1401) یک جهش عجیب و سنگین ورودی مشترکان دو اپراتور ایرانسل و رایتل به شبکه همراه اول رخ داد. و این ترتیب مجموعا در فصل بهار سال جاری با بیش از 19 میلیون و 497 هزار مشترک ایرانسلی و رایتلی برای استفاده از شبکه ارتباطی همراه اول مواجه شدیم. 
از این عدد عجیب و سنگین، مشترکان ایرانسل با یک جهش 5 میلیونی، بالغ بر 15 میلیون مشترک بهره‌مند از شبکه همراه اول را شامل می‌شد.
آمارهای رگولاتوری برای فصل تابستان سال جاری نیز نشان می‌دهد که مشترکان ایرانسل (با بیش از 15 میلیون 547هزار مشترک) و رایتل (با بیش از 3 میلیون 802 مشترک)، جمعا به رکورد بی‌سابقه 19,350,028 مشترک رسیده است که از که از شبکه همراه اول بهره گرفته‌اند.
اگرچه همانطور که ذکر شد این آمار در پاییز سال جاری با کاهش 4 میلیونی مشترکان میهمان در شبکه همراه اول که از مشترکان ایرانسلی محسوب می‌شوند، به بیش از 15 میلیون و 167 هزار مشترک رسیده است که در حال استفاده و بهره‌مندی از شبکه همراه اول هستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">