ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

با بررسی فعالیت شرکت‌های تاکسی اینترنی به‌ یک نوع از بهره‌کشی اجتماعی و نابسامانی فزاینده برخورد می‌کنیم. مشکلات و مسائل متعددی برای رانندگان فعال در این سرویس‌ها به وجود آمده است که عدم توجه به آن‌ها قطعاً به انباشته شدن نارضایتی‌ها منجر خواهد شد.


با رونق فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در بسیاری از شهرهای دنیا، این شرکت‌ها در کشور ما هم شروع به کار کردند. در طول حدود 5 سال فعالیت این شرکت‌ها، اپلیکیشن تاکسی اینترنتی، اکنون یکی از پرنصب ترین اپلیکیشن های موبایلی به‌حساب می‌آید و کاربران بسیاری از آن استفاده می‌کنند. به گفته‌ مسئولین اسنپ که یکی از چند شرکت اصلی فعال در این زمینه است، در پایان سال ۹۷ تعداد کاربران این اپلیکیشن به بیش از ۲۴ میلیون کاربر رسیده است. این در حالی است که تعداد رانندگان اسنپ هم به بیش از ۱.۵ میلیون راننده رسیده است. رانندگان و مسافرین اسنپ در کنار هم روزانه میلیون‌ها درخواست تاکسی و سفر شهری را انجام می‌دهند. فقط اسنپ در بیش از 140 شهر از 31 استان کشور فعال است.

با بررسی روند فعالیت این شرکت‌ها به‌نوعی از بهره‌کشی اجتماعی و نابسامانی فزاینده برخورد می‌کنیم. مشکلات و مسائل متعددی برای رانندگان به وجود آمده است که عدم توجه به آن‌ها قطعاً منجر به انباشته شدن نارضایتی‌ها خواهد شد. ازآنجاکه شرکت‌های تاکسی آنلاین حالا سهم بسیار زیادی از حمل‌ونقل مسافر و بار در درون کلان‌شهرها را در اختیار گرفته و ساختارهای قبلی این عرصه را مختل و خود را جایگزین آن نموده‌اند، سازمان‌های ناظر بر فعالیت این شرکت‌ها، به‌ویژه اسنپ باید با در نظر گرفتن احتمال اعتراض به‌منظور اختلال درروند تردد مسافرین در کلان‌شهرها، به این مشکلات رسیدگی ویژه نمایند.

 

زنگ خور آژانس‌ها پایین آمد

به گزارش آنا،تاکسی‌سرویس‌ها، آژانس‌های اتومبیل کرایه یا به‌اصطلاح عمومی‌تر آژانس‌ها با شروع به کار شرکت‌های تاکسی اینترنتی خود را در برابر مجموعه‌هایی دیدند که: به‌راحتی در دسترس مردم قرار می‌گرفت، نیاز به تبلیغات برای بالا رفتن به‌اصطلاح زنگ خور در مناطق مختلف شهری و شهرستانی نداشت، هزینه‌های مرتبط با دفتر و نگهداری و ... را نداشت، رقابت کمتری را در منطقه فعالیتش یعنی کشور، با شرکت‌های دیگر انجام می‌داد و درنتیجه در ابتدای کار، می‌توانست حق کمیسیون بیشتری به راننده‌هایش پرداخت کند. خیلی طول نکشید که کم‌کم رانندگان آژانس‌ها به تاکسی‌های اینترنتی پیوستند. کاهش تعداد خودرو و راننده در آژانس‌ها بازهم مشکلاتشان را بیشتر کرد و هزینه‌ها را بالا برد. حالا دیگر پیدا کردن راننده هم سخت شده بود. در نهایت بسیاری از این دفاتر اتومبیل کرایه شغل خود را تغییر داده یا به فعالیت با حداقل ظرفیت رضایت دادند.

 

راننده‌ها «مجبور» به مهاجرت به تاکسی‌های اینترنتی شدند

در نگاه اول شاید به نظر بیاید این از اقتضائات بازار است. خدمات بهتر و بیشتر مشتری خودش را پیدا می‌کند. اما  دراین‌بین نظر راننده‌ها کمی فرق می‌کند. درواقع بسیاری از راننده‌ها به دلیل مشکلاتی که در زندگی شغلی‌شان برایشان پیش آمد و یا با از بین رفتن درآمد کافی فعالیت در آژانس، به تاکسی‌های اینترنتی وارد شدند. یکی از این راننده‌ها می‌گوید: من برای آژانس کار می‌کردم. به خاطر حضور تاکسی‌های اینترنتی در شهر من، زنگ خور آژانس خیلی پایین آمد و دیگر کار در آژانس کفاف هزینه‌ها را نمی‌داد. ناچار شدم به یک تاکسی اینترنتی بپیوندم. حالا برای من مشکل چند تا شده است. حالا مجبورم با تاکسی اینترنتی کارکنم. برگشتن به آژانس به‌صرفه نیست، بیکار هم نمی‌شود ماند.

 

تاکسی آنلاین ترویج دهنده شغل دوم!

راننده‌ای که کار در تاکسی آنلاین شغل اول و آخرش است، با گلایه از مسائل مالی و مشکلاتش می‌گوید: تاکسی اینترنتی محدودیتی در استخدام راننده‌ها ندارد. یعنی راننده می‌تواند شغل ثابت و دائم با درآمد بالا هم داشته باشد اما وارد شغل رانندگی تاکسی اینترنتی شده و با من که تنها محل درآمد و امرارمعاش خودم و خانواده‌ام، این شغل است رقابت کند. ما از طرفی با دوشغله ها در کارهای دولتی مقابله می‌کنیم و از طرف دیگر با آزاد گذاشتن فعالیت شاغلین، در ثبت‌نام و کار در تاکسی‌های اینترنتی، این دو شغله بودن را رواج  می‌دهیم.

 

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی چند بار به شهرداری عوارض می‌دهند ؟

چندی پیش و با افزایش قیمت سوخت خبر جدیدی به گوش رسید که برای رانندگان تعجب‌آور و درعین‌حال ناراحت‌کننده بود. علی‌رضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در تشریح جزئیات تخفیف شهرداری تهران به ناوگان تاکسی‌های اینترنتی، گفت: «بنا به دستور پیروز حناچی شهردار تهران قرار شد تا زمانی که ناوگان تاکسی‌های اینترنتی پایتخت نرخ کرایه‌های خود را ثابت نگه‌دارند و پس از اصلاح نرخ سوخت آن را افزایش ندهند، عوارض 2 درصدی سفر از آن‌ها (ناوگان تاکسی‌های اینترنتی تهران) دریافت نشود.» با انتشار این خبر راننده‌های تاکسی اینترنتی تازه متوجه شدند که در تمام سالهای گذشته چنین عوارضی نیز پرداخت کرده اند! این خبر یعنی اینکه شهرداری هم عوارض سالیانه خودرو را دریافت می‌کند، هم عوارض ورود به طرح‌های مقابله با آلودگی هوا مثل طرح ترافیک را می‌گیرد و به این‌ها بسنده نکرده و دو درصد از مبلغ کرایه هر سرویس رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، را نیز به عنوان عوارض دریافت می‌کند!! و جالتر اینکه این عوارض نه از بخش درآمد شرکت تاکسی اینترنتی بلکه از حق‌الزحمه راننده دریافت می‌شود.

سؤال بی‌جواب رانندگان این بود: رانندگان بالاخره چند بار باید عوارض به شهرداری پرداخت کنند؟ البته گویا این به روال دولتمردان فعلی ما تبدیل‌شده است که ترجیح می‌دهند از ساختارهای خارج از قدرت و کم‌درآمد جامعه، مثل راننده‌ها که سهل‌الوصول‌تر هستند و زبانی برای اعتراض ندارند، مالیات و عوارض دریافت کند تا کسانی که با میلیاردها درآمد به گفته سخنگوی ستاد شناسایی یارانه‌های معیشتی « دهه‌هاست مالیات نداده‌اند»

 

هزار بهانه برای انجام نشدن یک کار ساده: سوخت به راننده نمی‌رسد

امروز راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی به ویژه اسنپ از چند مسئله در میزان مصرف سوخت و یارانه‌ای که باید پرداخت شود رنج می‌برند:

اول اینکه خیلی از آن‌ها هنوز به سهمیه سوخت اضافی خودشان که دولت قولش را داده نرسیده‌اند. یکی از راننده‌ها می‌گوید: کارت سوخت من باید مجدداً صادر می‌شد. یک ماه پیش اقدام کردم و شماره کارت سوخت جدید را دادم. یک ماه است پیگیر واریز سوخت هستم. می‌گویند از طرف وزارت کشور در حال پیگیری است. اصلاح شماره کارت سوخت من مگر چقدر می‌تواند کار داشته باشد که مرا بدون سوخت کمکی گذاشته‌اند؟

 

بی‌برنامگی در ساماندهی یارانه سوخت؛ نمک روی زخم رانندگان

دوم اینکه به گفته رانندگان میزان ثابت ارائه یارانه سوخت مصرفی برای هر صد کیلومتر حدود معادل 10 هزار تومان سوخت  تعیین شده است. یعنی اگر متوسط مصرف سوخت برای خودروهای رانندگان را، 9 لیتر در هر صد کیلومتر در نظر بگیریم، راننده باید برای هر صد کیلومتر تردد، 27 هزار تومان هزینه سوخت پرداخت کنند و حدود 10 هزار تومان را باید از شرکت تاکسی اینترنتی دریافت کنند. راننده‌ای می‌گوید: موضوعی که در این معادله در نظر گرفته نمی‌شود این است با توجه به ترافیک و مصرف بالاتر از حد استانداردی که خیلی از خودروهای داخلی دارند، عملاً این ده هزار تومان در هر صد کیلومتر کمکی نمی‌کند. چون هم خودرو در ترافیک در جا کار می‌کند و هم مصرف سوخت بالاتر از این‌هاست. از این‌ها گذشته اصلاً این یارانه معلوم نیست قرار است کی و چگونه به دست ما برسد و این ساماندهی خیلی نابسامان است.

 

هیچ‌کس در اسنپ پاسخگو نیست

یک راننده می‌گوید: در کارت سوخت من و در قسمت نام و نام خانوادگی یک ایراد تایپی وجود داشت. اسنپ گفت تطبیق بین اطلاعات هویتی شما در نیروی انتظامی، ثبت‌احوال، وزارت کشور و اطلاعات ما انجام نمی‌شود.

این راننده ادامه می‌دهد: گفتند برو این مسئله را در وزارت کشور پیگیری کن. این کار را انجام دادم و اطلاعاتم اصلاح شد. حالا این ماه می‌گویند سازمان ثبت‌احوال اطلاعات هویتی شما را تائید نکرده است. این راننده وقتی از اپراتور اسنپ پرسیده است که این بار باید به کجا مراجعه کند تا پاسخی بگیرد، گفته‌اند خود ما هم نمی‌دانیم.

 

رانندگان: چهل روز است فقط وعده شنیده‌ایم

راننده‌ای دیگر معترض است که : من ۲۰ سال درزمینهٔ مشاور املاک فعالیت می‌کردم . یک سال است به علت به هم ریختن بازار املاک و رکود شدید کار ما از رونق افتاد. هیچ کاری هم نبود که  از طریق آن امرارمعاش کنم. مجبور شدم با ماشینم که بیش از صد میلیون تومان قیمت دارد در اسنپ کارکنم. ابتدای کار خوب بود. اما با افزایش قیمت بنزین کار در اسنپ به‌هیچ‌عنوان به‌صرفه نیست.

او هم به  نابسامانی ساماندهی یارانه سوخت اشاره می‌کند و می‌گوید:  ۴۰ روز است برای ما راننده‌ها  پیامک می‌فرستند که بابت بنزین هر کیلومتر ۱۴ریال قرار است پرداخت کنند. عملاً 40 روز است هیچ خبری نیست.

این راننده  ادامه می‌دهد: کرایه‌ها به‌قدری پایین است که گاهی خود مسافران ما تعجب می‌کنند. بارها به من گفته‌اند با این حجم افزایش قیمت قطعات یدکی و سوخت و استهلاک و خودرو و ... از تمام ‌کار کردن روز، فقط خستگی و روح آزرده ما به خانه می‌رسد.

 

اسنپ هر شب ده هزار تومان از حق‌الزحمه راننده نگه می‌دارد

راننده‌ای می‌گوید: شرکت اسنپ هر شب، هنگام تسویه‌حساب با رانندگان مبلغ ده هزار تومان از کارکرد راننده را در حساب بلوکه نگه می‌دارد. با یک محاسبه سرانگشتی  باوجود یک و نیم میلیون راننده‌ای که به گفته اسنپ برای این شرکت کار می‌کنند، هر شب 15 میلیارد تومان در حساب اسنپ بلوکه می‌شود. این ده هزار تومان چه دردی از اسنپ دوا می‌کند که آن را باید برای یک‌شب هم شده در اختیار خود نگه دارد!؟

 

کار در تاکسی اینترنتی عامل مهاجرت از روستا به شهر

وقتی پلاک‌های خودروهای فعال در شرکت‌های تاکسی اینترنتی را بررسی کنیم متوجه می‌شویم تعداد پلاک‌های غیر مرتبط با منطقه فعلیت خودرو روزبه‌روز در حال افزایش است. ماشین خواب‌ها اصطلاحی است که این روزها برای رانندگانی به کار می‌رود که از شهرستان‌های دور برای کار در تاکسی‌های آنلاین به تهران می‌آیند. چند روز یا چند هفته کار می‌کنند و بعد به شهرشان بر میگردند تا احتمالا بدهی خورد و خوراک و پوشاک خانواده شان را، در مدتی که کنارشان نبوده اند بدهند و دوباره روز از نو روزی از نو!

خیلی از این‌ها برای کم کردن زحمت، کلاً خانه وزندگی‌شان را به کلان‌شهرها می‌آورند . آمار دقیقی از تعداد این افراد در دسترس نیست اما حداقل بر پایه‌یک گزارش، فقط تعداد ماشین خواب‌های دور میدان میرداماد تهران هر شب 50 نفر است! اطراف پارک‌های غرب تهران، حوالی فرودگاه مهرآباد که اصلاً سرقفلی دارد برای راننده‌ها. در مورد تبعات منفی مهاجرت از روستا به شهر سال‌هاست بسیار سخن گفته‌شده است.

قبلا زمزمه‌هایی از عدم بکارگیری شماره پلاکهای شهرستان ها در تهران به گوش می رسید اما گویا این کار نیز برای تاکسی‌های اینترنتی سودی نداشت و اجرایی نشد.

 

مادرانی که اسنپ آن‌ها را پشت فرمان نشین کرده است

اسنپ باافتخار اعلام کرده 30 هزار زن راننده در آن مشغول به کار هستند. اسنپ مدعی است فرصتی فراهم آورده‌ است  تا زنان سرپرست خانواده را در طرحی به نام همراهِ زنانِ سرزمینم از پرداخت کمیسیون معاف کنیم. طبق آخرین آمار رسمی، بیش از ۳میلیون خانواده در کشور توسط زنان سرپرستی می‌شود. اما فقط حدود ۴۵۰هزار نفر از زنان سرپرست خانواده دارای شغل و درآمد هستند. این عدد نشان می‌دهد که بیش از ۸۵ درصد از زنان سرپرست خانواده بیکارند. این زنان غالباً با دو موضوع اصلی تأمین معاش و مدیریت خانواده روبه‌رو هستند و حمایت‌هایی که درزمینهٔ تسهیل اشتغال‌ آن‌ها صورت می‌گیرد می‌تواند به بازیابی هویت اجتماعی‌‌شان نیز کمک کند.»

اینکه اسنپ به‌عنوان یک مجموعه اقتصادی به مسائل اجتماعی بی‌توجه نیست شایسته توجه است اما برای ما جای سؤال است که چقدر مطالعه چندبعدی اجتماعی برای اجرای طرح حمایت از این دسته از زنان کشور در این شرکت انجام ‌شده است؟ نهاد معاونت زنان ریاست جمهوری به‌عنوان متولی اصلی رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار کجای این معادله قرار دارد؟ آیا اساساً اسنپ در تأمین رانندگان مرد خود موفق بوده است که حالا به سراغ توانمندسازی زنان و آن‌هم زنان سرپرست خانوار رفته است؟ این سؤال و بسیاری سؤالات هنوز بی‌جواب است.

 

روابط عمومی اسنپ شماره مکالمه ندارد

اما در مورد بزرگترین شرکت تاکسی اینترنتی یعنی اسنپ نکته بسیار قابل توجهی وجود دارد؛ شرکتی با چند ده میلیون مخاطب در کشور، هنوزهم معتقد است روابط عمومیِ پاسخگو لازم ندارد یا حداقل پاسخگویی به روال معمول به خبرنگاران را نمی‌پذیرد. در تماس با واحد پشتیبانی این شرکت، اعلام کرد همان شماره دورنگار موجود در سایت، تنها راه ارتباطی با روابط عمومی شرکت اسنپ است. بیشتر که پیگیر شدیم امور شکایات اسنپ اعلام کرد: باید سؤالات مکتوب شوند، از طریق سایت برای اسنپ ارسال شود و تا پاسخگویی  انجام شود. تا اینجا پیگیری مسائلی که در این گزارش آمده، امکان‌پذیر نبوده است.

 

  • در همین رابطه: پاسخ روابط عمومی اسنپ به گزارش میدانی خبرگزاری آنا/ وقتی جوابیه اسنپ، ابهامات را برطرف نمی‌کند


روابط عمومی اسنپ با ارسال جوابیه‌ای نسبت به گزارش میدانی خبرگزاری آنا در خصوص مشکلات رانندگان این شرکت حمل و نقل اینترنتی واکنش نشان داد.
در پی انتشار گزارشی با عنوان «صدای رانندگان اسنپ را چه کسی می‌شنود؟/ هرشب ۱۵ میلیارد تومان در حساب اسنپ بلوکه می‌شود!» در خبرگزاری آنا، روابط عمومی اسنپ با ارائه توضیحاتی نسبت به این گزارش واکنش نشان داد که در ادامه می‌آید:

 

کاربران راننده، سرمایه‌های اصلی اسنپ

در حال حاضر بیش از ۲۰درصد رانندگان اسنپ به‌عنوان شغل اصلی خود به این کسب‌وکار نگاه می‌کنند و روزانه بیش از ۸ ساعت در این سامانه مشغول به کار هستند. بدون شک رانندگان از اصلی‌ترین سرمایه‌های اسنپ هستند و این شرکت خود را موظف می‌داند که پیگیر تک تک دغدغه‌های آنها باشد. طبق آمار دفتر اسنپ در خیابان گاندی تهران، روزانه حدود هزار راننده به این دفتر مراجعه می‌کنند و اسنپ پاسخگوی نیازهای این عزیزان است. همچنین کاربران راننده در پشتیبانی اسنپ خطوط تماس اختصاصی دارند و می‌توانند تمامی دغدغه‌های خود را از این طریق با پشتیبانی در میان بگذارند.

 

کسر عوارض از هزینه سفر

مسئله معافیت از پرداخت عوارض هرگز به تاکسی‌های اینترنتی ابلاغ نشد و این موضوع فقط در جراید عنوان شد. در نهایت از تاریخ ۱۷ دی‌ماه امسال، ۱.۵ درصد هزینه سفر تمام تاکسی‌های اینترنتی، بر اساس دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی، مصوب وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت، به طور کامل در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد. مبلغ عوارض به هیچ‌عنوان از محل درآمد رانندگان اسنپ کسر نمی‌شود و به قیمت سفر اضافه شده است.

 

فرآیند واریز سهمیه سوخت

معیار چگونگی سهمیه‌بندی بنزین برای تاکسی‌های اینترنتی و میزان آن به‌طور کامل از سوی وزارت کشور تعریف و تعیین شده و تاکسی‌های اینترنتی هیچ‌گونه دخل و تصرفی در آن نداشته‌اند. سهمیه مذکور از سوی وزارت نفت در قالب اعتبار به کارت بانکی هر راننده واریز می‌شود و در اختیار تاکسی‌های اینترنتی قرار نمی‌گیرد. این اعتبار تنها برای خرید بنزین و در جایگاه‌های سوخت قابل‌ استفاده است.

طبق پیگیری‌های انجام شده از سوی اسنپ، اصلی‌ترین مسئله‌ای که در بحث سهمیه‌بندی سوخت موجب تأخیر در پرداخت‌ها شده است به فرآیند زمان‌بر استعلام بین ۳ سازمان پلیس راهور، ثبت احوال و بانک مرکزی برمی‌گردد. بعد از آنکه استعلام بین این سه سازمان به‌طور تمام و کمال انجام شود پرداخت سهمیه بنزین بر اساس یک روال انجام خواهد شد.

تیم مدیریت اسنپ تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌ است تا ضمن انتقال مشکلات رانندگان به مسئولان، به‌عنوان یک تسهیل‌گر عمل کند و فرآیند استعلام‌ها را سرعت بخشد. از همین‌رو اسنپ به‌طور مداوم با وزارت کشور و وزارت نفت، در حال مذاکره برای پیگیری و حل مشکلات رانندگان در بحث سهمیه‌ بنزین است.

 

از پرداخت نقدی تا اعتبار کمیسیون

اسنپ به کاربران مسافرش حق انتخاب پرداخت داده، یعنی مسافران می‌توانند برای پرداخت کرایه خود از بین دو گزینه آنلاین و نقدی، یکی را انتخاب کنند. برای جلوگیری از اصرار کاربران راننده به پرداخت نقدی قابلیتی به نام «اعتبار کمیسیون» در نظر گرفته شده است. در واقع کمیسیون رانندگان از «اعتبار کمیسیون» کسر می‌شود. در حال حاضر رقم «اعتبار کمیسیون» در شهر تهران از منفی ۳۰هزار تومان شروع می‌شود و به ۱۰هزار تومان می‌رسد. بنابراین اگر کاربر راننده‌ای بابت کمیسیون سفر خود تا ۳۰هزار تومان به اسنپ بدهکار باشد همچنان امکان فعالیت برای او در اسنپ وجود دارد. اگر میزان اعتبار منفی کمیسیون از ۳۰هزار تومان در شهر تهران بیشتر شود، تا زمان پرداخت بدهی به اسنپ، پیشنهاد سفر به راننده داده نمی‌شود.

طبق آمار اسنپ در ۲ماه گذشته حدود ۳۰درصد از سفرها به‌صورت اعتباری پرداخت شده و مابقی آن نقدی بوده است. بنابراین با توجه به اعتبار منفی ۳۰هزار تومانی، در حال حاضر نه تنها پولی از جانب رانندگان در اسنپ مسدود نشده است بلکه می‌توان گفت که تعداد زیادی از رانندگان به اسنپ بدهکار نیز هستند. اسنپ با در نظر گرفتن شرایط سخت معیشتی این روزها اعتبار منفی رانندگان خود را فعلاً تا ۳۰هزار تومان افزایش داده و قطعاً هدفش از این کار حمایت از رانندگانش بوده است.

همچنین گفتنی است که مبلغ کارکرد رانندگان هر ۲۴ساعت یکبار حتی در روزهای تعطیل پرداخت می‌شود.

 

  • * توضیح خبرگزاری آنا در خصوص واکنش اسنپ

درحالی شرکت اسنپ کمتر از یک  روز نسبت به گزارش منتشره در خبرگزاری آنا واکنش نشان داد که در فرآیند تولید این گزارش با کمترین دسترسی به مدیران و مسئولان این شرکت مواجه بودیم؛ با این‌حال برای خبرگزاری آنا جای بسی خوشحالی است که شرکت اسنپ که فاقد هرگونه مسیر ارتباطی برخط و به لحظه با خبرنگاران و اصحاب رسانه است در کمتر از چند ساعت واکنش نشان داده و در جوابیه‌ای که در تمام سطور خود قابل تأمل است بدون رد یا تأیید گزاره‌های این گزارش، در تلاش است پرسش‌ها و مطالبات این گزارش که مستقیماً از زبان رانندگان این شرکت تنظیم و منتشر شده است را با شیوه‌ای زیرکانه بی پاسخ بگذارد.

به همین جهت علاوه بر اینکه شرکت اسنپ را به توجه بیشتر و دقیق‌تر به مطالبات رانندگان بی پناه این شرکت دعوت می‌کنیم در نمونه‌ای ساده می‌خواهیم تا نظر مخاطبان این گزارش را در آخر همین گزارش بخوانند و با گوشه کوچکی از دردها و مسائل «هم‌وطنان» راننده، بیشتر آشنا شوند؛ رانندگانی که از سر نظارت ضعیف به‌عمل آمده از طرف مسئولین امر، بر فعالیت تاکسی‌های آنلاین و بیش‌خواهی و زیاده‌طلبی مدیران اسنپ، در گرماگرم جنگ اقتصادی، زیر بار هزار و یک مسئله، کمر خم کرده‌اند و نه راه پس برایشان مانده که به همان آژانس‌های اتومبیل کرایه برگردند و نه راه پیش دارند تا با این شرایط ایجاد شده توسط این شرکت امرار معاش نمایند و شاید به جز خبرگزاری آنا، تابه حال کمتر رسانه ای پیگیر مسائلشان بوده است.

در بند پایانی جوابیه اسنپ بدون توجه به اصل مطلب بیان شده در مطلب «صدای رانندگان اسنپ را چه کسی می‌شنود؟»، سعی می کند با انتشار اطلاعاتی نامرتبط به اصل مطالبه و پرسش، راه پاسخ دهی را گم کند؛ لازم است با طرح دوباره مسئله یادآور شویم: با هر زبان و هر عنوانی، اسنپ حداقل ۱۰ هزار تومان از پول رانندگان را در حساب خودش بلوکه می‌کند چرا که مطمئناً نمی‌توان تصور کرد راننده‌ای در روز تماماً نقدی سرویس دهی کند و اگر چنین چیزی ممکن باشد باید آن را انگشت شمار دانست نه پایه‌ای برای ایجاد یک قاعده که در جوابیه اسنپ به آن تکیه شده است.

علاوه بر این باید به این نکته هم توجه داشت: بر خلاف عرف سامانه‌های تاکسی آنلاین که پرداخت حق الزحمه رانندگان بر خط پرداخت می‌گردد و اساساً به دلیل اینکه هیچ راننده‌ای به «اعتبار اسنپ» هزینه نمی‌کند و باید برای دریافت سوخت و دیگر خدمات «پول» بدهد، بدیهی است اسنپ هم باید پول راننده را به لحظه برگرداند. جالب است بدانیم؛ اسنپ پول هنگفتی از راننده‌های خود را به مدت کم و بیش از ۲۴ ساعت علاوه بر آن ۱۰ هزار تومان که گفته شد، در حساب بلوکه می‌کند و یا با گذشت یک روز آن را به راننده پرداخت می‌کند. از این گذشته، مبلغ نگاه داشته شده از راننده، دقیقاً حق الزحمه راننده است. سؤال مهم که اسنپ به‌راحتی از زیر پاسخ به این سؤالات گریخته است که اولاً، چرا اسنپ این ۱۰ هزار تومان را نزد خود نگاه می‌دارد؟ و در ثانی این پرسش هم اضافه می‌شود که چرا باید پرداخت لحظه‌ای حق الزحمه با کسر مبلغ کمیسیون اسنپ، در نرم افزار رانندگان غیرفعال بوده یا پس از ۲۴ ساعت پول به حساب راننده منتقل شود؟ همچنین چرا راننده به‌طور یک طرفه باید به اسنپ اعتماد داشته باشد؟ یعنی پول راننده می‌تواند نزد اسنپ بماند اما پول اسنپ نزد راننده نباید بماند زیرا راننده را از سرویس دهی محروم می‌کند. آن هم تنها در ازای ۳۰ هزار تومان عقب ماندن راننده از پرداخت کمیسیون اسنپ!

البته در روزهای آینده گزارش دقیق‌تری از مشکلات رانندگان تاکسی‌های آنلاین و تداوم تنازعشان با مدیران این شرکت‌ها منتشر خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">