ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هزینه مهار پیامک‌های تبلیغاتی متوقف شود

| سه شنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۷، ۰۱:۰۰ ب.ظ | ۱ نظر

دانیال رمضانی -توضیح: این گزارش دو هفته قبل و متعاقب با افزایش بی‌سابقه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی تهیه شده بود که به علت محدودیت فضا، انتشار آن به هفته جاری موکول شد.

اما به واسطه جهش ارسال پیامک‌های مزاحم، در دو هفته قبل، این موضوع به یکی از اعتراضات گسترده مردم و کاربران موبایل در شبکه‌های اجتماعی منجر شد که در نهایت به واسطه حجم بالای این انتقادات، وزیر ارتباطات نیز ناچار به اعتراف به ناکارآمدی روش‌های چندین ساله برخوردهای سازمان رگولاتوری در مهار این پیامک‌ها شد و در نهایت از مردم خواست تا آنها نظر خود را درباره چگونگی مهار پیامک‌های تبلیغاتی اعلام کنند.

با این مقدمه و به‌روزرسانی انجام شده، گزارش حاضر را بخوانید.

موضوع مهار پیامک‌های تبلیغاتی، سال‌ها است که یکی از طرح‌های شکست‌خورده محسوب می‌شود. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در این سال‌ها به‌عنوان مرجع رسیدگی به این معضل محسوب می‌شود و طبق معمول، حرف از اقدام زیاد است و هر از گاهی نیز آماری از خروجی این اقدامات ارایه می‌شود.

در آخرین نمونه، خبرگزاری مهر که معمولا آخرین اخبار اقدامات این سازمان را منتشر می‌کند، اعلام کرده «شمار قطع و مسدود شدن سیم‌کارت‌های شخصی ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی از طریق فرایند هوش مصنوعی از مرز ۶۲ هزار سیم‌کارت گذشت. آخرین آمار ارایه‌شده از وضعیت برخورد با سیم‌کارت‌های شخصی ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی رگولاتوری منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۶۲ هزار و ۳۶۴ سیم‌کارت تا پایان روز ۸ دی‌ماه جاری به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم، قطع سرویس شده‌اند. این در حالی است که تا روز ۲۵ آذرماه شمار سیم‌کارت‌های قطع شده به دلیل مزاحمت پیامکی، ۳۰ هزار سیم‌کارت بود. آخرین آمار رگولاتوری از برخورد با سیم‌کارت‌های شخصی که نسبت به ارسال تبلیغات اقدام می‌کنند، حاکی از آن است که روند برخورد رگولاتوری شدت بیشتری یافته و در عرض دو هفته تعداد سیم‌کارت‌های مسدودشده به دو برابر رقم قبلی رسیده است.»

اما این در حالی‌ است که در عمل اگر سری به شبکه‌های اجتماعی و اظهارات مشترکان موبایل زده باشید و خود نیز از کاربران موبایل باشید، حتما متوجه شده‌اید که این آمار اصلا ملموس نبوده و تفاوتی در حجم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی احساس نمی‌کنید.

 

روش‌های برخورد رگولاتوری

استفاده سازمان رگولاتوری از هوش مصنوعی! برای مهار پیامک‌های تبلیغاتی اما برای نخستین بار مطرح شده و اطلاعی از جزئیات و به‌خصوص هزینه این روش در دست نیست.

روش دیگری که سازمان رگولاتوری برای به‌اصطلاح مهار پیامک‌های تبلیغاتی در دستور کار دارد، اتکا به شکایات مردمی است؛ یعنی هر کس پیامکی به دستش می‌رسد باید وقت بگذارد و شماره سیم‌کارت مد نظر را از طریق سامانه 195 برای رگولاتوری ارسال کند. سازمان رگولاتوری هم احتمالا بررسی کرده و سپس اقدامات لازم برای مسدودسازی این سیم‌کارت‌های یک‌بارمصرف و بی‌ارزش را به اپراتورهای موبایل ابلاغ می‌کند.

 

برخوردهای بی‌فایده

اما همان‌طور که به‌خصوص مشترکان دارای کد یک و 2 همراه اولی تایید می‌کنند، اتفاق محسوسی درخصوص کاهش پیامک‌های تبلیغاتی رخ نداده و بمباران این پیامک‌ها ادامه دارد.

علت نیز بارها گفته شده و روشن است. سیم‌کارت‌هایی که از طریق آنها پیامک تبلیغاتی ارسال می‌شود، عمدتا سیم‌کارت‌های ارزان اعتباری است که تنها یک بار برای ارسال پیامک‌های انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعد هم دور انداخته می‌شوند.

لذا بسیاری از مشترکانی که در معرض بمباران پیامک‌های تبلیغاتی قرار دارند، حتی دو بار هم از یک سیم‌کارت مزاحم، پیامک تبلیغاتی دریافت نکرده و نمی‌کنند. لذا حتی یک مشترک نیز می‌داند که وقت گذاشتن و معرفی این شماره‌ها به سازمان رگولاتوری امری کاملا بی‌فایده و به‌منزله اتلاف وقت است.

این‌ که هوش مصنوعی چیست و چه می‌کند نیز روشن نیست، چون در یک نمونه اینجانب (نویسنده این متن) قبل و بعد استفاده از هوش مصنوعی تفاوتی در حجم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی احساس نمی‌کنم.

تصویر حجم پیامک‌های دریافتی تنها یک مشترک (نویسنده متن حاضر) که از گذشته تاکنون بارها و بارها منتشر شده، به‌عنوان مشتی نمونه خروار نشان می‌دهد که در کل شبکه میلیونی مشترکان تلفن همراه کشور چه می‌گذرد.

 

راهکار چیست

پس تاکید می‌شود نه هوش مصنوعی و نه آمار 30 هزار و 60 هزار مسدودی سیم‌کارت‌های تبلیغاتی به دلایلی که ذکر شد، ناکارآمد بوده است و بگذارید همین‌جا اعلام شود که آمار مسدودی سیم‌کارت‌های مزاحم به 10 میلیون هم که برسد، مشکل پابرجا خواهد ماند؛ چون این شماره‌های مسدودشده به علت محدودیت در منابع نامبرینگ، مجدد فعال شده و مورد استفاده مافیای پیامک‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرد.

در این میان اما یک راهکار ساده نیز وجود دارد که مشخص نیست چرا مورد توجه رگولاتوری قرار نگرفته است.

چرا رگولاتوری روش کار خود را معکوس نمی‌کند و به جای بازگذاشتن سقف ارسال نامحدود پیامک در طول شبانه‌روز برای سیم‌کارت‌ها، اقدام به ایجاد محدودیت برای تمامی مشترکان نمی‌کند.

در حال حاضر چه تعداد از ده‌ها میلیون مشترک موبایل کشور نیاز به ارسال انبوهی پیامک در طول شبانه‌روز دارند؟

پس چرا به جای آنکه همه ناراضی باشند، برای مثال امکان ارسال پیامک از طریق سیم‌کارت‌های اعتباری به مثلا 5 تا 10 پیامک در روز محدود نمی‌شود؟ در این صورت اندک متقاضیانی که نیازمند ارسال حجم بیشتری پیامک در طول روز هستند، اقدام به ارسال درخواست خود به اپراتور یا رگولاتور کرده و مجوز لازم را دریافت کنند.

از سوی دیگر، امکان برخورد با آگهی‌دهندگان و معرفی آنها به اصناف و مراجع قضایی به علت استفاده از روش‌های غیرقانونی تبلیغات و مزاحمت‌های پیامکی نیز میسر است؛ چراکه بسیاری از سفارش‌دهندگان پیامک‌های تبلیغاتی که سال‌ها است از این مسیر آزاردهنده برای به‌اصطلاح تبلیغات خود استفاده می‌کنند، کاملا شناخته شده هستند و بر اساس قانون اقدام ایشان مصداق بارز مزاحمت است.

 

لزوم توقف هزینه‌های رگولاتوری

همان‌طور که ذکر شد، از میزان هزینه‌ای که سازمان رگولاتوری از بیت‌المال برای مهار پیامک‌های تبلیغاتی از سال‌های گذشته تا کنون انجام می‌دهد به‌طور دقیق و کامل مشخص نیست، اما آنچه مشخص است، روش‌های مذکور کارآمد و موثر نبوده است.

لذا جا دارد هزینه‌های مربوطه و پرسنلی که صرف مهار پیامک‌های تبلیغاتی می‌شوند، تا اطلاع ‌ثانوی و یافتن راهکاری موثر متوقف شود. همچنین بجاست سازمان رگولاتوری نیز گزارش دقیقی از هزینه‌های انجام‌شده برای هوش مصنوعی و «دستاورد فوق‌العاده انسداد 60 هزار سیم‌کارت یک‌بار مصرف!» را اعلام کند.

در پایان بار دیگر تصویری از حجم انبوه و جدید پیامک‌های تبلیغاتی ارسال‌شده برای تنها یک مشترک موبایل در کشور را ملاحظه کنید.

 

اعتراف وزیر ارتباطات

اما همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره کردیم، وزیر ارتباطات نیز هفته قبل ناکارآمدی روش‌های مهار پیامک‌های تبلیغاتی در سال‌های اخیر را پذیرفت و با انتشار یک توییت از مردم کمک خواست. (تصویر توییت وزیر ارتباطات را ملاحظه کنید.)

البته در مورد توییت وزیر ارتباطات نکاتی هم وجود دارد. نخست آنکه آیا استفاده از توییتر و نظرسنجی از اقشار مختلف که شاید تخصصی در این امور نداشته باشند، آیا نتیجه‌بخش است یا اینکه هدف صرفا ایجاد حس توجه به نظر مخاطبان است؟

دوم اینکه اصولا این کارشناسان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند که برای حل مسایلی از این دست حقوق گرفته و مسوولیت دارند و آیا ایشان نباید بهتر از هر کس دیگری در جریان بهترین روش برای مهار پیامک‌های تبلیغاتی باشند.

سوم اینکه آیا در مورد پیامک‌های تبلیغاتی صرفا به نظرخواهی از مردم پرداخته شده یا در سایر موارد، همچون نرخ اینترنت ثابت و موبایل که در مورد آنها نیز مردم نظرات و اعتراضات گسترده‌ای دارند، نظرخواهی خواهد شد؟

فارغ از هدف نظرخواهی وزیر ارتباطات، نکته آخر و چهارم اینکه، چرا وی اینقدر دیر به فکر روش نظرسنجی توییتری از مردم افتاد؟ بماند که در اکثر رسانه‌ها از سال‌ها قبل و از جمله در گزارش حاضر، روش‌های مهار پیامک‌های تبلغیاتی که در نظرسنجی وزیر هم به برخی از آنها اشاره شده، بارها نسبت به کاهش سقف پیامک‌های روزانه و ناکارآمدی روش‌های فعلی سازمان رگولاتوری پرداخته شده بود.

 

آخرین وعده‌ها

وزیر ارتباطات اما به فاصله کمی از انجام این نظرسنجی توییتری، ظاهرا نشان داد که تصمیم فوری برای مهار پیامک‌های تبلیغاتی دارد و به همین جهت در یک رشته توییت دیگر، وعده‌های جدیدی برای پایان این معضل آزاردهنده داد.

وی در صفحه توییتر خود نوشت:

«تصمیم نهایی برای حذف پیامک مزاحم:

*کانال تبلیغ ارزان: علت رواج پیامک‌های مزاحم، عدم وجود راهکار موثر، ارزان و در دسترس برای تبلیغ مشاغل است. در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات راهکاری برای تبلیغ قانونمند با رضایت مشتری و پرداخت هزینه به دریافت‌کننده دیده شده است. ‏این مصوبه بایستی توسط اپراتورها عملیاتی شود. همچنین در هفته آتی در جلسه‌ای با فعالین «بازاریابی دیجیتال» راهکارهای ایجاد کانالی موثر، ارزان و در دسترس برای مشاغل به جای پیامک بررسی و اجرایی خواهد شد.

‏*تشدید شناسایی و برخورد با ارسال‌کنندگان: ظرف پنج روز آینده سیستم کشف تخلفات سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات سخت‌گیرانه‌تری فعالیت خواهد کرد. برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم‌کارت‌های غیرقانونی و لغو مجوز آنها در دستور کار قرار گرفت.

‏*محدودیت در ارسال پیامک روزانه: فعلا سقف مشخصی برای ارسال روزانه مشخص شد. دو پیشنهاد وجود دارد، اول اینکه بالاتر از سقف، ارسال نشود و یا اینکه با تعرفه بیشتری محاسبه شود، اتخاذ تصمیم در این خصوص قانونا با کمیسیون تنظیم مقررات است و تا یکشنبه هفته بعد نهایی خواهد شد.

*گران‌کردن تعرفه پیامک و قیمت سیم‌کارت: با توجه به عدم اقبال عمومی مردم، از دستور کار خارج شد.

*تلاش خواهیم کرد با اجرایی نمودن این تصمیم‌ها، بر معضل پیامک‌های مزاحم فائق آییم.»

به هر تقدیر باید منتظر ماند و دید، وعده مهار پیامک‌های تبلیغاتی این بار به چه سرنوشتی دچار خواهد شد. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۱)

الان تمام مشکلات مملکت حل شده که فقط پیامک انبوه مونده؟؟؟
گوشی موبایل ۷۰۰ تومنی شده ۳ میلیون و دویست کسی صداش درنمیاد.
کلی آدم داره از کنار همین پیامک های انبوه نون می خوره ، تو این اوضاع افتضاح اقتصادیاقتصادی عوض  اشتغال زایی ، اشتغال زدایی می کنید
پاسخ:
در این مورد حق با شماست و قیمت گوشی معضل بزرگی شده، اما موضوع اینجاست که در حالیکه بسیاری از کالاهای مهم در گمرکات دپو شده‌اند، مسوولان اصولا اهمیتی به بهای گوشی تلفن همراه نداده و متاسفانه آن را جزو لوازم لوکس می‌دانند.
در ضمن اشتغالزایی از محل پیامک‌های تبلیغاتی بسیار محدود است و عدد قابل ملاحظه‌ای نیست. وانگهی کسب درآمد از محل مزاحمت مردم اصولا شغل محسوب نمی‌شود و در زمره مشاغل کاذب قرار دارد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">