واقعیت مجازی را دوست دارم اما از آن می ترسم
مجله تایم در یادداشتی به قلم تیم باجارین نوشت : آیا واقعیت مجازی می تواند خطرناک باشد؟ جان هانکه مدیر عامل شرکت نیانتیک از احتمال خطرناک بودن آن نگران است.
به گزارش گیم اینداستری، هانکه ماه گذشته در یک کنفرانس صنعتی گفت:« من می ترسم که واقعیت مجازی آنقدر خوب باشد که مردم بخواهند مقدار زیادی از وقت خود را صرف آن کنند. من همچنان در مورد بچه هایم که زمان زیادی با بازی خارق العاده ماین کرفت بازی می کنند، نگران هستم.»
هانکه اینطور ادامه می دهد:« ما انسان هستیم و تحقیقات زیاد نشان می دهد زمانی که بیرون می رویم و ورزش می کنیم، به خصوص در طبیعت، بسیار شادتریم. من فکر می کنم اگر از این موضوع چشم پوشی کنیم و تمام وقت خود را در دنیای بازی های تک نفره واقعیت مجازی بگذرانیم، جامعه ما با مشکل رو به رو خواهد شد.»
وقتی کسی از واقعیت مجازی تعریف می کند، نظرات هانکه ممکن است متظاهرانه به نظر برسد اما من معتقدم او بر این شرایط مسلط است. اگر با یک هدست واقعیت مجازی مانند اکولوس ریفت، اچ تی سی وایو یا با واقعیت مجازی پلی استیشن بازی کرده باشید، می دانید که چقدر می توانند انسان را جذب و در خود غرق کنند.
برای بعضی از بازیکنان، بازی های ویدئویی فرصت خوبی برای فرار از واقعیت فراهم می کنند. فناوری واقعیت مجازی امروزی می تواند حتی این تجربه را فراتر ببرد.
بگذارید واضح بگویم که من به هیچ وجه مخالف واقعیت مجازی یا قابلیت آن نیستم. البته فناوری نه تنها در بازی بلکه در پزشکی، صنایع سنگین، حمل و نقل هوایی، ارتش و غیره کاربرد پیدا می کند. اما کاربران باید آگاه باشند و مطمئن شوند که رابطه سلامتی با فناوری برقرار می کنند.
همانطور که هانکه می گوید، گرفتار شدن در دنیای مجازی می تواند انسان را از اجتماعی شدن در جهان واقعی که بخش مهمی از تجربه انسان است، باز دارد. (بله، روابط دوستانه در بازی هایی مثل دنیای وارکرفت وجود دارد اما ما ذاتا موجوداتی اجتماعی هستیم). در حال حاضر افرادی را می بینیم که به حد شدید و خطرناکی جذب بازی های «عادی» شده اند. وقت گذرانی بسیار زیاد در واقعیت مجازی می تواند خطراتی واقعی به همراه داشته باشد.
من در مورد تاثیرات واقعیت مجازی بر سلامت فیزیکی افراد هم نگران هستم. ما می دانیم که خیره شدن به صفحه نمایش به مدت زیاد می تواند در بلندمدت به بینایی صدمه بزند. هدست های واقعیت مجازی صفحات نمایش دیجیتال هستند که مستقیما روی صورت کاربر قرار می گیرند. همین امر سوالات زیادی در مورد تاثیرات بلند مدت آن ایجاد کرده است. بعضی از افراد تنها بعد از مدت کمی بازی با واقعیت مجازی دچار تهوع و سرگیجه می شوند.
تقریبا تمام شرکت های بزرگ فناوری، از اپل تا مایکروسافت، به شکل های مختلف دنبال واقعیت مجازی هستند و یا این طور شایع شده که به دنبال آن هستند. و همه آنها با ورود فناوری به مسیر اصلی، به دنبال راه کار های جدی برای حل این مسائل خواهند بود. من اگرچه روی هم رفته به آینده واقعیت مجازی امیدوارم، اما معتقدم که صنعت باید برای مقابله با مشکلات بالقوه قبل از انبوه سازی این فناوری تلاش بیشتری کند.
تیم باجارین به عنوان یکی از مشاوران،تحلیل گران پیشروی صنعت شناخته می شود که در حوزه کامپیوترهای شخصی و فناوری مصرفی فعالیت می کند . آقای باجارین رئیس شرکت استراتژی های خلاق است و به عنوان مشاور از سال 1981 همراه شرکت بوده و تحلیل های خوبی در مورد بیشتر سخت افزارها و نرم افزارهای پیشرو در صنعت ارائه می کند. (منبع:رسانه تابش کوثر)