ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیام‌رسان‌های ایرانی همچنان زیر چتر حمایتی

| دوشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۵ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - سیر توسعه خدمات و جذب مشترکان از سوی پیام‌رسان‌های بومی با وجود امکان دسترسی به نمونه‌های خارجی از طریق فیلترشکن‌ها همچنان ادامه دارد و اگرچه واتس‌اپ و تلگرام همچنان پیام‌رسان‌های غالب در ایران هستند، اما از این واقعیت نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که به هر تقدیر، سهم بازار رقبای خارجی و به طور مشخص واتس‌اپ در ایران به نصف کاهش پیدا کرده است.

در همین حال ظهور و بروز پیام‌رسان‌های ایرانی را می‌توان به دو دوره اصلی تقسیم کرد، نخست شکل‌گیری اولیه که در دولت قبل بود و پس از آغازی ضعیف و روی کار آمدن انواع پوسته‌های تلگرامی با رکود و سردی مواجه شد و مرحله دوم احیای مجدد در دولت جدید بود که با تکرار دور دوم حمایت‌های وزارت ارتباطات از آنها و پیگیری آن از طریق اقداماتی نظیر اتصال متقابل به ثبات نسبی رسید.

با این وجود اما پیام‌رسان‌های داخلی در کنار بهبود کیفیت، خدمات و جذب کاربران، با ابهامات و مشکلاتی مواجه هستند که در ادامه به برخی از این موارد خواهیم پرداخت. اما ابتدا نگاهی گذرا به تاریخچه پیام‌رسان‌های بومی باید داشت.

 

  • مرحله اول: آغاز ضعیف

هشتم آبان‌ماه سال ۹۶ بود که محمد جواد آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات در صفحه توئیترخود نوشت: «بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، پیام‌رسان‌های ایرانی مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت و رفع موانع رشد این صنعت در دستور کار قرار گرفته است.»

یک ماه بعد از این اظهار نظر یعنی دهم دیماه همان سال سرانجام تلگرام که در آن مقطع بالغ بر ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در آن حضور داشتند، مشمول فیلترینگ شد تا به این ترتیب فضا برای رشد و گسترش پیام‌رسان‌های بومی هموارتر شود.

آذری جهرمی یک‌ماه بعد از فیلتر تلگرام در اینستاگرام خود نوشت: «اقدامات لازم برای تخصیص امکانات و حمایت از پیام‌رسان‌های بومی انجام شده و به عنوان یک تکلیف قانونی و شرعی این حمایت‌ها را ادامه خواهیم داد.»

حدود یک سال بعد یعنی در خردادماه سال ۹۷ آذری جهرمی در حاشیه نشست کمیسیون‌های امنیت ملی، اقتصادی و صنایع مجلس با وزارت ارتباطات و مدیران پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کرد: «بعد از فرآیند مهاجرت، یک میلیون نفر کلا تلگرام را حذف کرده‌اند و در حال حاضر نیز مجموعاً ۷ میلیون نفر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده‌اند و با توجه به اینکه برخی افراد همزمان چند پیام‌رسان را دارند، در مجموع ۱۰.۵ میلیون نفر مشترک اقدام به نصب فعال پیام‌رسان‌های داخلی کرده‌اند.»

خردادماه سال ۹۷ خبر دیگری در خصوص تلگرام توجهات را به خود جلب کرد و آذری جهرمی ضمن تایید دیدارش با پاول دوروف مالک تلگرام در تهران گفت که واعظی وزیر ارتباطات قبل از او هم با مالک تلگرام دیدار داشته است.

اما در سال ۹۷‌ هاتگرام و طلاگرام که از آنها به عنوان پوسته‌های واسط تلگرامی نام برده می‌شد، وارد بازار پیام‌رسانی شدند که برخی از آنها به عنوان ضربه‌ای به پیام‌رسان‌های بومی یاد می‌کردند.

در آن زمان وزارت ارتباطات هرگونه حمایت از این پوسته‌ها را تکذیب می‌کرد، اما این پوسته‌ها که تلگرام‌های ضدفیلتر نیز شناخته می‌شدند و مورد حمایت شورای عالی فضای مجازی بودند بارها، مهلت جدایی کامل از تلگرام را دریافت کردند که در نهایت نیز نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه سرانجام در عید سال ۹۹ خبر افشای اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام شامل شماره تلفن و شناسه‌های کاربری از طریق این نسخه‌های غیررسمی تلگرام منتشر شد.

اگرچه سال ۹۸ قطع ۱۰ روزه اینترنت، موجب شد تا پیام‌رسان‌های داخلی در غیاب ۱۰۰ درصدی رقبای خارجی خود نتوانند به نیازهای کاربران پاسخ دهند و بعد از بازگشت اینترنت به کشور، کوچ به نمونه‌های خارجی دوباره رونق گرفت.

 

انتقاد از حمایت‌ها
در سال ۹۸ «محسن غفاری» مدیر پیام‌رسان بومی ایتا درخصوص علل کند شدن پیام‌رسان‌های بومی در ایام قطع اینترنت کشور گفت: زمانی که اینترنت در حالت قطع قرار می‌گیرد، کاربران نمی‌توانند به پیام‌رسان‌های خارجی دسترسی داشته باشند بنابراین به استفاده از پیام‌رسان‌های بومی روی می‌آورند و حجم زیادی از درخواست‌ها ایجاد می‌شود و این در شرایطی است که پیام‌رسان‌های بومی با توجه به محدودیت‌ها، توانایی ارائه خدمات مطلوب به مانند پیام‌رسان‌های غیربومی ندارند.

غفاری در پاسخ به این سؤال که چه میزان از وعده‌های دولت پس از فیلترشدن تلگرام در قبال پیام‌رسان‌های بومی عملیاتی شد؟، گفت: متاسفانه وعده‌های دولت تنها در حد دادن ۱۰ تا ۲۰ سرور عملی شد! از دیگر سو اعلام کردند که پیام‌رسان‌های بومی برای تقویت و افزایش توان خدمات‌دهی می‌توانند وام پنج میلیارد تومانی دریافت کنند، اما در شرایطی که کاربران در پیام‌رسان‌های غیربومی حضور دارند حتی اگر ما اقدام به گرفتن وام کنیم تنها خودمان را به خاطر توسعه زیرساخت ملی مقروض کرده‌ایم و باید ماهی ۲۰۰ میلیون تومان قسط بدهیم؛ این در شرایطی است که برخی از شرکت‌های حامی پیام‌رسان‌ها به مانند ما شرکتی خصوصی هستند که منبع درآمدشان محدود است و توان پس دادن چنین وام‌هایی را ندارند.

 

شکست حمایت‌ها
در نهایت خبرگزاری ایسنا ششم فروردین سال ۹۹ در گزارشی با عنوان «تلاش نافرجام پیام‌رسان‌های داخلی» نوشت: «اگرچه طبق آمار عملکرد دولت دوازدهم و گزارشی که از زیرساخت منتشر شده، اعلام شد که کاربران پیام‌رسان‌های بومی به ۲۰ میلیون رسیده‌ است، اما طبق نظرسنجی‌های صورت‌گرفته تا تیرماه سال ۹۸، ۴۲.۸ درصد شرکت‌کنندگان از واتس‌اپ، ۴۲.۴ درصد از تلگرام، ۲.۸ درصد از سروش، ۰.۷ درصد از بله، ۰.۶ درصد از آی‌گپ، ۰.۵ درصد  از گپ، ۰.۲ درصد از بیسفون و ۰.۱ درصد از ساینا استفاده می‌کنند که مجموع استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را حتی کمتر از ۱۰ درصد نشان می‌دهد و تعداد کاربران هم حاکی از رشد قابل توجهی نیست.»

سایر رسانه‌ها نیز در سال ۱۴۰۰ گزارش‌های متعددی از پایان و شکست پیام‌رسان‌های داخلی منتشر کردند.

 

  • مرحله دوم: ثبات نسبی

از سال ۹۹ به بعد تا اواسط سال ۱۴۰۰ و آغاز به‌کار دولت سیزدهم، پیام‌رسان‌های بومی، با توجه به تجربه ناکام ارایه خدمات در زمان قطع اینترنت در سال ۹۸، دوران خاموشی و سکوت را طی کردند.

در حالی که پیام‌رسان‌های داخلی رو به فراموشی و حذف از صفحه رسانه‌ها بودند، اما با استقرار دولت سیزدهم، احیا و گسترش پیام‌رسان‌های داخلی به یک الویت در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شد.

اگرچه در آن مقطع و با توجه به تجربیات ناموفق قبلی در توسعه پیام‌رسان‌های بومی و همچنین شکست انواع جویشگرهای بومی، نسبت به تجدید و تمدید این گونه حمایت‌ها از سوی وزارت ارتباطات نقدهایی مطرح شد و برخی ادامه این روال را بی‌نتیجه می‌دانستند.

در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ عیسی‌زارع پور وزیر جدید ارتباطات، در نشستی که با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی داشت گفت: «پیام‌رسان‌ها با تمام فراز و نشیب‌های سال‌های گذشته، خود را به نقطه مطلوبی رسانده و توانایی‌های خود را باور کرده‌اند.»

همچنین پس از این جلسه و در آذرماه ۱۴۰۰، در پی درخواست استمهال مجدد برخی پیام‌رسان‌های داخلی که برای بازپرداخت وام ترجیحی خود با مشکل مواجه شده بودند، با دستور وزیر ارتباطات با استمهال ۶ ماهه بازپرداخت وام آن‌ها موافقت شد.

 

فیلترینگ واتس‌اپ و آمار پیام‌رسان‌های بومی
اواخر شهریورماه سال ۱۴۰۱ یعنی یک سال بعد از آغاز دوباره حمایت وزارت ارتباطات از پیام‌رسان‌های بومی که البته این بار شامل پیام‌رسان‌های ایتا، بله، گپ، آی‌گپ، سروش پلاس، روبیکا و شبکه اجتماعی ویراستی می‌شدند، واتس‌اپ به عنوان آخرین پیام‌رسان خارجی پرمخاطب در ایران نیز به سرنوشت تلگرام دچار و مشمول فیلترینگ شد.

این بار پیام‌رسان‌های بومی اگرچه با مشکلات و نواقصی در خدمات دهی مواجه بودند اما در قیاس با تجربه سال ۹۸ آمادگی بیشتری برای پذیرش کاربران سرگردان و ناتوان در امکان دورزدن فیلترینگ داشتند.

در آن مقطع بعد از گذشت ۲ ماه و نیم از فیلترینگ واتس‌اپ، محمداحسان خرامید رییس مرکز روابط عمومی و مشاور وزیر ارتباطات با انتشار پستی با استفاده از هشتگ «ایران قوی» نوشت: «تا سه‌شنبه ۱۵ آذر کاربران فعال روزانه روبیکا ۱۵.۲ میلیون، ایتا ۹.۲ میلیون، بله ۳.۳ میلیون و سروش پلاس ۳.۵ میلیون کاربر بوده است همچنین  میزان کاربران فعال ماهانه روبیکا ۳۵ میلیون، ایتا ۱۵.۲ میلیون، بله ۹.۸ میلیون و سروش پلاس ۸.۱ میلیون کاربر بوده است.»

در پایان سال ۱۴۰۱ نیز اعلام شد که کاربر ماهانه فعال چهار پیام‌رسان مورد تایید وزارت ارتباطات برای روبیکا ۳۹ میلیون و ۴۳ هزار و ۶۳۶ کاربر، ایتا ۲۱ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۱۰۹کاربر، بله ۱۵ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۶۹۰ کاربر و سروش پلاس ۱۰ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۵۳۸ کاربر بوده است.

اگرچه به آمارهای منتشره از سوی پیام‌رسان‌های بومی و وزارت ارتباطات واکنش و نقدهایی وارد می‌شد.

 

آمار ایسپا از پیام‌رسان‌های بومی
اما سرانجام در آخرین نظر سنجی ایسپا در بهمن‌ماه سال قبل، در خصوص میزان استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی اعلام شد: واتس‌اپ و تلگرام با اختلاف کمی از یکدیگر، همچنان پرکاربردترین پیام‌رسان‌ها در ایران هستند، اما در قیاس با آمار سال ۱۴۰۱ میزان کاربران واتس‌اپ نصف و تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی ۵ برابر شده است.

در بخشی از این آمار آمده بود: «۴۶.۵ درصد  مردم از «اینستاگرام» استفاده می‌کنند. ۳۵.۳ درصد از «واتس‌اپ»، ۳۴.۶ درصد از «تلگرام»، ۲۵.۲ درصد از «ایتا»، ۲۴.۱ درصد از «روبیکا» و ۸.۷ درصد نیز گفته‌‌اند از «بله» استفاده می‌کنند. میزان استفاده از سایر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم کمتر از ۷ درصد بوده است.

همچنین میزان استفاده مردم از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی از قبیل اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام در دوسال اخیر با نوساناتی همراه بوده‌است، به طوری که استفاده از پیام‌رسان واتس‌آپ از ۷۱.۱ درصد در خرداد ۱۴۰۱ به ۳۵.۳ درصد در دیماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است. رسانه‌های اجتماعی داخلی مثل روبیکا و ایتا نیز از اسفند ۱۴۰۱ تاکنون، میزان استفاده آنها، تغییر قابل توجهی نداشته است.»

به این ترتیب و در قیاس با مرحله اول ظهور پیام‌رسان‌ها، فارغ از برخی ابهامات و انتقادات، اکنون می‌توان گفت پیام‌رسان‌های بومی از مرحله طفولیت و گام‌های لرزان عبور کرده‌اند.

 

سکوت انتقادی
نکته دیگری که در دوره اخیر حمایت از گسترش و رشد پیام‌رسان‌های بومی دیده می‌شود این است که بر خلاف دوره قبل، خبری از انتقاد مدیران پیام‌رسان‌های داخلی نیست و این سکوت را می‌توان نشان از رضایت آنها از برنامه‌ها و تدابیر حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست.

 

  • مرور مصوبه پیام‌رسان‌ها

اما خواستگاه و فلسفه تشکیل پیام‌رسان‌های بومی به دولت قبل و مصوبه سال ۹۶ و تکالیف مرتبط با آن از سوی شورای عالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی و دبیری ابوالحسن فیروزآبادی باز می‌گردد.

بر اساس مصوبه سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات موظف بود، برای توسعه پیام‌رسان‌های داخلی دارای مجوز و ایجاد مزیت رقابتی نسبت به نمونه زیرساختی، فنی، تسهیلاتی و اطلاع‌رسانی زیر را به عمل آورد:

اعطای تسهیلات مؤثر کم بهره برای توسعه دهندگان داخلی
به حداقل رساندن هزینه‌های مرتبط با مصرف پهنای باند
کمک به تأمین زیرساخت‌های شبکه ای، ذخیره سازی و امنیتی
امکان اتصال متقابل با ارایه دهندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات
امکان عرضه خدمات الکترونیکی عمومی همچون دولت الکترونیک، خدمات بانکی و شهری در پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی
حمایت‌های لازم به‌منظور گسترش فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی به خارج از مرزها، در راستای افزایش اقتدار در فضای مجازی
همانطور که ذکر شد مصوبه آن زمان شورا به گواه آمار، اظهارات مدیران پیام‌رسان‌ها و شواهد در دولت قبل به اهداف پیش‌بینی شده نرسید و صحبت از شکست طرح به میان آمد.

اما در ۳۲ماه گذشته و از زمان تغییر وزیر و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برخی از اهداف برای تضمین ثبات و آینده پیام‌رسان‌های بومی عملیاتی شد.

 

اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها
در این میان یکی از انتقاداتی که از روز نخست ایجاد پیام‌رسان‌های بومی مطرح بود و در دور دوم حمایت‌ها نیز تکرار شد، تعدد بالای پیام‌رسان‌ها و چرایی حمایت همزمان از چند پیام‌رسان در این عرصه بود.

اگرچه جلوگیری از انحصار و کمک به ایجاد فضای رقابتی، یکی از دلایل این تعدد عنوان می‌شد، اما با این وجود سردرگمی کاربران برای نصب همزمان چند پیام‌رسان بومی برای دسترسی به خدمات و دیگر کاربران، همچنان یک مساله جدی بود.

در همین راستا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ بود که امکان تبادل پیام میان ۴ پیام‌رسان داخلی (ایتا، بله، آی‌گپ، گپ) فراهم شد و در اسفند همان سال سروش پلاس نیز به این جمع پیوست و ظاهرا تنها روبیکا برای این اتصال متقابل باقی مانده است.

آنطور که عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید، این نخستین اتصال متقابل میان پیام‌رسان‌ها در دنیاست، آن هم در حالیکه اروپا از حدود ۲ سال قبل این برنامه را در دستور کار دارد و اصلا اروپا این قانون را گذاشته که عقب‌ماندگی خودش را در نداشتن پلتفرم بومی و حمایت از نمونه‌های منطقه‌ای ‌جبران کند.

 

امکان تماس صوتی پیام‌رسان‌ها و اپراتورها
امکان تماس صوتی از طریق پیام‌رسان‌های بومی با ۳ اپراتور سیار کشور نیز از دیگر اقداماتی بود که در دوره دوم حمایت‌ها محقق شد.

 

جذب کاربران خارجی
وزارت ارتباطات اما در هدف‌گذاری انجام شده برای پیام‌رسان‌های بومی، قصد توسعه بین‌المللی و جذب کاربران خارجی به این بسترها را نیز دارد و در همین رابطه یک پیام‌رسان داخلی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ظرفیت ارایه خدمات تا ۲۰۰ میلیون کاربر داخلی و خارجی را دارد.

 

سایر اقدامات
در ایام انتخابات مجلس هم برای نخستین بار تلاش شد تا از ظرفیت پیام‌رسان‌های بومی استفاده جدیدی شود که ایجاد صفحات ویژه نامزدهای انتخاباتی، ارایه تیک آبی برای اطمینان کاربران به صحت اطلاعات و شناسایی نزدیک‌ترین شعب انتخاباتی از آن جمله بود.

ارایه خدمات بانکی، امکان ایجاد کانال‌ها و کسب درآمد از پلتفورم‌های داخلی، تماس تصویری رایگان میان مشترکان پیام‌رسان‌های داخلی در ایام نوروز، پیگیری اتصال با پیام‌رسان‌های خارجی همچون دو پیام‌رسان Ok و VK روسیه و … از دیگر بسترهای فراهم شده در پیام‌رسان‌های داخلی هستند.

و در نهایت اینکه در خصوص آخرین آمار پیام‌رسان‌های داخلی نیز مهدی مظفری، مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات در بهمن‌ماه سال قبل اعلام کرد: در حال حاضر ۶ پیام‌رسان ایرانی بله، ایتا، روبیکا، گپ، آی‌گپ و سروش پلاس بیش از ۱۰۷ میلیون کاربر فعال ماهانه دارند.

 

  • مشکلات پیام‌رسان‌های داخلی

با این حال اما پیام‌رسان‌های بومی اگرچه در دوره جدید فعالیت، با کاستی‌ها و مشکلات دوره ظهور خود مواجه نیستند و از شکل و شیوه حمایت‌ها راضی هستند، اما این به منزله رسیدن به نقطه مطلوب و نداشتن هیچ اشکال و ابهامی نیست.

 

  • امنیت پیام‌رسان‌های بومی

یکی از دغدغه‌های اولیه در خصوص پیام‌رسان‌های بومی، امنیت و جلوگیری از نفوذ به این پلتفورم‌هاست. البته تا کنون خبری از هک یا نفوذ به پیام‌رسان‌های بومی منتشر نشده است، اما این دغدغه با توجه به سوابق حملات گسترده به انبوهی از پلتفورم‌ها و سامانه‌های دولتی و غیردولتی در ایران و همچنین نفوذ به نمونه‌های بزرگ جهانی، همچنان پابرجاست و باید تدابیر پیشگیرانه جدی در این خصوص تمهید شود.

 

  • امنیت اطلاعات کاربران

موضوع نگرانی کاربران ایرانی در استفاده از پیام‌رسان‌های بومی، مساله جدیدی نیست و حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از نشت اطلاعات و گفت‌وگوهای خصوصی در این زمینه یکی از موانع بوده و همچنان برای برخی کاربران باقیست.

در این خصوص البته در سی‌ام تیرماه سال قبل انتشار تصویری از یک صفحه مانیتور با محتوای چت‌های گروهی در پیام‌رسان بله، ادعا شد که این پیام‌رسان به داده‌های کاربرانش دسترسی دارد.

فردای این ماجرا، پیام‌رسان بله با انتشار یک بیانیه اعلام کرد: «تأکید می‌کنیم که حریم خصوصی کاربران خط قرمز ماست. همچنین بله حق قانونی جهت پیگیری و برخورد با منتشرکنندگان این تصویر را برای خود محفوظ می‌دارد.»

همان روز سازمان فناوری اطلاعات ایران از برگزاری جلسه‌ای با مدیران پیام‌رسان «بله» خبر داد و از این پیام‌رسان درخواست کرد تا ضمن بررسی دقیق در مورد تصویر مذکور، فورا توضیحاتی ارائه دهد.

در همین رابطه اما عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در گفت‌وگوی اخیر خود با عصر ارتباط، موضوع نگرانی از حریم خصوصی کاربران را مساله‌ای حل شده می‌داند و گفت: «این موضوع، مطرح بود اما جالب است بدانید ایسپا (مرکز افکارسنجی)، در مهرماه ۱۴۰۲، نظرسنجی کشوری انجام داد که خواندنی است. در این نظرسنجی از مردم پرسیده شده اگر مسدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی ادامه پیدا کند، شما پیام‌رسان‌های داخلی را استفاده می‌کنید؟

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: حدود ۸۰درصد مخاطبان گفته‌اند ما همین الان روی گوشی‌مان، پیام‌رسان داخلی هم داریم. همچنین پرسیده شده مهم‌ترین مساله شما با پلتفرم‌‌های داخلی چیست؟ تقریبا یک‌سوم گفته‌اند مشکلی نداریم و کمتر از ۱۰ درصد گفته‌اند نگرانی از حریم خصوصی و نقض آن را داریم.

وی افزود: بلاخره در این حوزه فتوای مقام معظم رهبری برای رعایت حریم خصوصی کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد. ضمنا سال ۱۴۰۱ پیگیری کردم و بر اساس ابلاغیه رئیس محترم قوه قضائیه، پلتفرم‌های داخلی مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی شدند؛ بحث لایحه هم که عرض شد. بنابراین بنظرم جای نگرانی در خصوص نقض حریم خصوصی در سکوهای داخلی وجود ندارد. نکته جالب دیگر در همان نظرسنجی اینکه زیر ۱۰ درصد مردم گفته‌اند نگرانِ نبودن مخاطبان‌شان در سکوهای داخلی هستند. این موضوع، قبلا عدد بزرگی بود که این نشان می‌دهد الحمدالله الان بخش زیادی از مردم، پیام‌رسان بومی‌ دارند.»

 

  • پایداری در خدمات

مساله دیگری که علی‌القاعده از یک پیام‌رسان انتظار می‌رود، پایداری و ثبات در سرویس‌دهی و ارایه خدمات است.

بر اساس آخرین آمار مرکز ایسپا، ایتا با سهم ۲۵.۲ درصد از کاربران پیام‌رسان در ایران، در حالی بعد از واتس‌اپ و تلگرام، نخستین پیام‌رسان بومی مورد استفاده کاربران است که همزمان نخستین پیام‌رسان با بیشترین اختلال و قطعی در خدماتش نیز هست.

پیام‌رسان بله و ویراستی نیز کاربران خود را از اختلال‌های گاه و بیگاه بی‌نصیب نگذاشته‌اند.

اردیبهشت‌ماه سال قبل نیز سه پیام‌رسان، ایتا، بله و ویراستی به شکل همزمان از دسترس خارج شدند که علت آن از سوی روابط عمومی وزارت ارتباطات بروز مشکل در تامین برق در یکی از دیتاسنترهای شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام شد.

از این رو به نظر می‌رسد تجمیع پیام‌رسان‌های داخلی در یک نقطه مشترک با توجه به افزایش حجم کاربری و کاربران داخلی و همچنین احتمال وقوع حملات سایبری و خرابکاری‌ها، یکی از اشکالات و ابهامات به شمار می‌رود.

 

  • حیات وابسته به حمایت؟

اما وجه اشتراک عمده پیام‌رسان‌های باقی مانده از ابتدای شکل‌گیری تا کنون، حمایت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آنهاست.

و در نهایت اما پرسشی که مطرح است این است که چتر حمایتی بر سر پیام‌رسان‌های بومی با اتکا به منابع و تسهیلات عمومی تا چه زمانی باید برقرار باشد؟ آیا زمانی برای جداسازی ناف این پیام‌رسان‌ها از این منابع دیده شده است؟ آیا برنامه کسب‌وکار و تجاری پیام‌رسان‌ها برای قطع کامل یا بخشی و فازبندی‌شده از این حمایت‌ها وجود دارد؟ آن هم در شرایطی که برخی از پیام‌رسان‌ها عقبه و پشتوانه اتکایی خوبی نظیر وابستگی به بانک‌ها و اپراتورهای بزرگ کشور را هم دارند. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">