ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شکل شروع سال تحصیلی متناسب با شرایط کرونا متفاوت است، گفت: گفت‌وگوهایی انجام شده است تا تبلت ارزان‌ در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

به گزارش فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک، ضمن آرزوی سلامتی برای همه بیماران به ویژه بیماران مبتلا به کرونا، با اشاره به بازگشایی مدارس در 15 شهریور، اظهار کرد: آگاه هستیم چه مسؤولیت خطیری برای سال آینده به عهده داریم؛ از یک سو خانواده‌ها عزیزترین خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهند تا آموزش ببیند و از سوی دیگر، آینده حکومت در دست آموزش و پرورش است و از این جهت آموزش تعطیل شدنی نیست.

وی ادامه داد: سال تحصیلی آینده به این دلیل زودتر شروع می‌کنیم تا بتوانیم هم کاستی‌های آموزش از سال قبل را جبران کنیم و هم زمان وسیع‌تر در اختیار داشته باشیم که اگربحران کرونا شدت گرفت و ناگزیر شدیم که از بستر مجازی کار آموزش را ادامه دهیم، آماده باشیم.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه شکل شروع سال تحصیلی متفاوت است، گفت: بستگی به نوع شرایط و وضعیت کرونا، روش‌های شروع سال تحصیلی متفاوت است؛ در شرایط قرمز امکان حضور در مدرسه نیست و آموزش مجازی است؛ در وضعیت زرد، کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی یعنی به صورت ترکیبی است.

وی تصریح کرد: در 40 درصد مدارس، تعداد دانش‌آموزان به‌گونه‌ای است که با رعایت فاصله می‌تواند کلاس‌ها دایر شود یعنی تعداد دانش‌آموزان در مدرسه زیر 30 تا 50 نفر است؛ در مدارس دارای تعداد بالای دانش‌آموز، گروهی در روزهای زوج و گروهی در روزهای فرد به مدرسه می‌روند که پنج‌شنبه‌ها در این نوع مدارس دایر است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مناطق دارای وضعیت سفید، کلاس‌های درس حضوری است و امیدواریم به این سمت برویم که وضعیت همه مناطق سفید باشد و کلاس‌ها حضوری شود؛ وقتی با وضعیت عدم‌ قطعیت مواجه می‌شویم، تصویر روشنی از آینده نداریم و موظف هستیم برنامه‌ریزی‌های منعطف طراحی کنیم و متناسب با وضعیت استان برنامه‌ریزی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «برخی مدارس خاص کلاس حضوری دارند؟، در این خصوص چه کردید؟»، گفت: در مدارس دولتی به طور قطع انجام نمی‌شود و شاید در برخی مدارس غیردولتی باشد که به دلیل عدم آگاهی انجام شده است که با تذکر، انجام نداند و اگر مواردی باشد، شورای نظارت بر مدارس غیردولتی برخورد می‌کند و مجازات متعدد تا لغو امتیاز وجود دارد.

 

* 2 هزار برنامه آموزش دروس از مدرسه تلویزیونی پخش شد

حاجی‌میرزایی درباره تأثیر آموزش‌های تلویزیونی اظهار کرد: کمک تلویزیون بسیار مؤثر، به موقع و مسؤولانه بود؛ بیش از 2 هزار برنامه ضبط و پخش شد و قالبا به صورت زنده بود؛ ضمن اینکه جدا از اینکه دانش‌آموزان می‌توانستند به صورت زنده درس را ببینند، امکان دانلود نیز فراهم بود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه شبکه شاد را راه ‌انداختیم، این محتواها را روی شبکه «شاد» بارگذاری کردیم و این محتوای آماده شده را در دسترس دانش‌آموزان قرار دادیم و معتقدیم عدالت آموزشی در این راستا میسر شد یعنی استفاده از توان یک دبیر توانمند برای همه دانش‌آموزان فراهم شد. 

وزیر آموزش و پرورش به ارزیایی آموزش‌های تلویزیونی پرداخت و گفت: از طرق مختلف می‌توانیم بفهمیم که این آموزش‌ها چگونه است که یک اقدام، نظرسنجی است و راه دیگر، میزان دانلود از برنامه‌هاست؛ به عنوان مثال یک درس ریاضی بیش از 100 هزار بار دانلود شده بود و مجموع دروس بیش از 27 میلیون بار دانلود شده بود. مشکلی که در آموزش‌های تلویزیونی داشتیم این بود که عرضه گسترده داشتیم اما نمی‌دانستیم چقدر مخاطب استفاده کرده و برای رفع اشکال چه می‌کند.

وی درباره آموزش مجازی بیان کرد: وقتی مدارس به دلیل کرونا تعطیل شد و دانش‌آموزان نمی‌توانستند حضور پیدا کنند، باید تدبیر می‌کردیم که از چه راه‌هایی می‌توان برای تداوم آموزش استفاده کرد؛ یکی دیگر از اقدامات استفاده از شبکه‌های اجتماعی اعم از داخلی و خارجی بود اما مشکل اینجا بود که ما نمی‌دانستیم چه اتفاقی در این آموزش‌ها می‌افتد و متعهد بودیم که به همه دانش‌آموزان آموزش دهیم و بر این اساس سامانه «شاد» را راه‌اندازی کردیم.

حاجی میرزایی اضافه کرد: هر راه‌حلی با نواقصی همراه است؛ تلویزیون تعاملی نیست و سامانه شاد تعاملی است اما دسترسی عام را ندارد؛ به مسؤولان آموزشی در سراسر کشور گفتیم که وظیفه شما آموزش همه دانش‌آموزان است و هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل عدم دسترسی به امکانات از آن محروم بماند؛ در مناطقی که دسترسی به اینترنت و تلویزیون نبود، بسته‌های خودآموز در دوره 10 روزه و دو هفته‌ای تدوین شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته و رفع اشکالات می‌شد.

وی افزود: در برخی از مناطق هم از رادیو و تلویزیون استانی استفاده می‌شد؛ همچنین در مناطقی از 11 استان مثل عشایری و روستایی که تعداد دانش‌آموزان کم بود و منطقه سفید از نظر کرونا بود، در فضای باز کلاس‌های درس را دایر کردیم تا مطمئن شویم که همه دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش هستند.

 

* افزایش نیم نمره دانش‌آموزان در امتحانات نهایی نسبت به سال قبل

وزیر آموزش و پرورش گفت: در نهایت در پایان سال، کلاس‌های درس را دایر کردیم و به تمام معلمان گفتیم در مدارس حاضر شوند تا اگر دانش‌آموزان نیاز به رفع اشکال داشتند، مراجعه کنند؛  آخرین ارزیابی که داشتیم این بود که در روستاها حدود 20 درصد و در شهرها 15 درصد دانش‌آموزان برای رفع اشکال مراجعه کردند و وقتی اطمینان که پیدا کردیم که مشکلی نیست، امتحانات را برگزار کردیم.

وی با اشاره به شاخص نمره امتحانات نهایی در تأثیر میزان یادگیری در آموزش مجازی و تلویزیونی، بیان کرد: امتحانات نهایی به صورت سراسری و حضوری برگزار شد و نتایج آن نشان می‌دهد که نسبت حضور دانش‌آموزان کمتر نشد و در نتایج درسی هم نشان می‌دهد نیم نمره، میانگین نمره دانش‌آموزان افزایش یافته است. 

حاجی‌میرزایی در خصوص مشکلات شبکه «شاد»، اظهار کرد: اگر فرصت کافی در اختیارمان بود که همه اجزا را کامل کرده و به صورت آزمایشی اجرا می‌کردیم، اشکالات کمتر بود؛ تمام تعطیلات عید را همه همکاران سرکار بودند تا بتوانند سامانه شاد را راه‌اندازی کنند؛ حدود 100 نفر را گذاشته بودیم که اشکالات را از سراسر کشور بگیرند و تیم فنی برطرف کند. 

وی افزود: در روزهای اول، شبکه شاد یک شکلی شبیه پیام رسان بود که معلم، محتوا را در آن دانلود کرده و به رفع اشکال می‌پرداخت اما برای شروع سال تحصیلی آینده، ظرفیت‌های بیشتری را فراهم می‌کنیم. 

 

* پیش‌بینی برای تهیه تبلت ارزان 

وزیر آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزانی که دسترسی به تلفن همراه برای استفاده در شبکه شاد را ندارند، بیان کرد: یک فعالیتی را شروع کردیم و گفت‌وگوهایی انجام شده است تا تبلت ارزانی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم همچنین در زمینه اینترنت، مناطقی که تحت پوشش نیستند، شناسایی کرده و پیگیری می‌کنیم تا تحت پوشش قرار گیرند.  

وی در خصوص آسیب‌های حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی، گفت: آیا ما افراد را به سوی اینترنت فرستادیم یا بودند؟؛ بخش مهمی از دانش‌آموزان در این فضا حضور داشتند و ما فضای امنی را در اختیارشان قرار دادیم و ارتباطات نیز آموزشی است اما برای رفع این نگرانی برای اینترنت دانش‌آموزی مذاکراتی را داشتیم.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: فرصت‌های فرهنگی و پرورشی را نیز در شبکه شاد ایجاد کردیم که برخی برنامه‌ها تا حدود 10 هزار بار بازدید شده است. 

وی تأکید کرد: با وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفت‌و‌گوهایی شده است و مصمم هستیم تا فضای ایمن‌تری را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص شائبه درآمدزایی از «شاد» گفت: به هیچ وجه اینچنین نیست؛ ابتدا بنا این شد که از طریق شبکه‌های پیام رسان داخلی استفاده کنیم و اما بعضا دیدیم که محیط برخی شبکه‌ها، محیط مورد پسند ما نیست و مشکلاتی دارد و گفتیم هر کسی که محیط ایزوله و اختصاصی دارد، در اختیار ما قرار دهد؛ بلاخره همراه اول از ترافیک استفاده از این محل، قطعا بهره می‌برد اما ما برای 14 میلیون نفر، استفاده رایگان از این فضا را فراهم کردیم.

وی در خصوص آموزش معلمان برای اهتمام و حضور در شاد، بیان کرد: در ابتدا برخی معلمان مترصد باز شدن مدرسه بودند و فکر می‌کردند که شاد فقط امکانی است که می‌توانند استفاده کنند یا نکنند اما اگر دانش‌آموزان در شاد نباشند، الزامی نیست ولی معلمان باید تدریس را انجام دهد و اگر دانش‌آموزان نیایند، معلمان باید از طرق دیگر به آنها آموزش دهند. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">