ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چند کلامی با مدیرعامل مستعفی رایتل

| دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۰۸:۳۲ ق.ظ | ۰ نظر

دانیال رمضانی - هفته قبل در یک یادداشت و یک گزارش مشروح به نقد مصوبه کمیسیون رگولاتوری مبنی بر الزام احراز صلاحیت مدیران اپراتورهای کشور و ابهامات پیرامون آن پرداختیم. در عین حال به دلایلی که در همان گزارش نوشتیم، فارغ از بود یا نبود مصوبه مذکور، با انتصاب مینا مهرنوش مدیرعامل سابق رایتل در این سمت نیز مخالفت کردیم.


رایتل اما به دیوان عدالت اداری در خصوص مصوبه رگولاتوری شکایت برد و توانست دستور لغو آن را بگیرد. اما همان‌طور که پیدا بود و پیش‌بینی کرده بودیم، رگولاتوری همواره ابزار زیادی در اختیار دارد که می‌توانست با آن وضع رایتل را بدتر هم کند.
پس مهرنوش سرانجام استعفا داد و شکایت رایتل نیز ظاهرا پس گرفته شد و دیوان عدالت هم رای قبلی خود را ملغی کرد.
حالا چند روزی است که مینا مهرنوش با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند و کلیپ‌های تصویری از او تهیه شده و در فضای مجازی در حال پخش است که در این کلیپ‌ها، اتهاماتی را متوجه برخی افراد و رابطه آنها با استعفای خود می‌کند.
اما باید مروری کوتاه بر برخی از اتهامات طرح شده از سوی مهرنوش داشته باشیم و در نهایت نیز چند کلامی با شخص او داریم.
در گزارشی که صدا و سیما از ماجرای رایتل تهیه کرد، مهرنوش گفته بود: «تضارب برخی منافع» دلیل این مشکلات بوده است. رایتل حدود 1700 میلیارد تومان زیان انباشته داشته که متاسفانه در دوران مدیریت قبلی (یعنی دوران مجید صدری مدیرعامل فعلی شرکت مخابرات ایران) که پنج سال مدیریت رایتل را به عهده داشت، ایجاد شده است.
از سمت دیگر این ماجرا مجید صدری نیز رقم 1700 میلیارد تومان را رد کرده و گفته هزار میلیارد تومان زیان انباشته رایتل است. وی در توضیح بیشتر گفته که قبل از حضور او در رایتل این رقم 300 میلیارد تومان بوده و با اتمام مدیریت او به هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم عملا همین تسهیلاتی است که در توسعه به‌کار بردیم و چیزی نیست که حیف و میل شده باشد.
مهرنوش در ادامه گفته: برای اینکه یک شفافیتی ایجاد شود و مشخص شود که در گذشته چه اتفاقاتی افتاده من یک سری برنامه‌ها را شروع کردم که فکر می‌کنم به مذاق آقایان خوش نیامد.
مهرنوش اما در گفت‌وگو با دیگر رسانه‌ها مسایل دیگری را نیز مطرح کرده بود.
برای مثال وی به خبرگزاری فارس گفته:
* «آقای جهرمی بهتر است به جای کارشکنی در انتصاب یک مدیر زن، نیم نگاهی به دستاورد پنج ساله مدیریت تیم و دوستان خود در رایتل بیندازند که در آن زمان حدود 1700 میلیارد تومان زیان انباشته از جیب بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بر رایتل تحمیل شد.»
* « به‌طور قطع دغدغه وزیر ارتباطات مدیریت من یا کس دیگری نیست بلکه ایشان نگران روشن شدن وضعیت گذشته رایتل از طریق مدیرانی است که سازمان تامین اجتماعی منصوب کند و به همین جهت بر مدیرعاملی معاون مالی سابق شرکت رایتل تاکید دارند و او را در طول هشت ماه گذشته به عنوان سرپرست تایید کرده بودند. حال به نظر می‌رسد با احساس خطری که وزیر با مدیرعامل شدن بنده و شفاف شدن سوابق کاری گذشته ایشان در رایتل کرده‌اند، قطعا اجازه فعالیت موثر به من داده نخواهد شد.»
(منظور او از معاون مالی سابق رایتل سعید کریم‌زاده است که ظاهرا از سال 90 مدیر کل مالی رایتل بود و از نیمه دوم سال 95 با ارتقای جایگاه به معاونت مالی این اپراتور رسید. کارشناسان می‌دانند که جایگاه معاونان مالی در شرکت‌ها بسیار مهم و حساس است و به واسطه میزان اطلاعاتی که دارند، گاه از ایشان با عنوان جعبه سیاه شرکت‌ها نیز یاد می‌شود.)
* «من مطمئنم دست پنهان و آشکاری قصد تخریب و ضربه زدن به اینجانب را دارند و اقداماتی را هم شروع کرده‌اند ... مثلا از تهدید به قطع فرکانس‌ها و ایجاد مشکلات فنی که بیشتر از خسارت به من، رایتل را متضرر کرده است، دست بردارند.»
* «مطالب خیلی زیادی وجود دارد که الان بیانش به صلاح شرکت رایتل نیست. به زودی بعد از این که شرکت به وضعیت عادی و ثبات تجاری برگشت در مورد این موضوعات حتما اطلاع‌رسانی خواهم کرد.»


اما چند کلامی با مدیرعامل مستعفی رایتل:
1- مینا مهرنوش قبل از آنکه به سمت مدیرعامل رایتل برسد، از تاریخ بیستم اسفند ماه سال 97 به عنوان عضو موظف هیات مدیره رایتل انتخاب شده بود. نخستین سوال در مورد اظهارات اخیر ایشان این است که چرا به محض استعفا اهل مصاحبه و افشای ابهامات و مسایل شده‌اند و پیش از این درباره وضعیت شرکت رایتل سکوت کرده بود؟


2- مشخصا در طول مدیریت عاملی خود چه اقداماتی را در دستور کار گذاشته بودید که به مذاق آقایان خوش نیامده است؟


3- هم مینا مهرنوش مدیرعامل رایتل بوده است و هم مجید صدری. علی‌القاعده هر دو نفر نیز در جریان آخرین وضعیت مالی شرکت اعم از بدهی‌ها و مطالبات قرار دارند. اینکه مهرنوش زیان انباشته در دوران مدیریت صدری را 1700 میلیارد تومان عنوان کند و صدری نیز 1000 میلیارد تومان، شاهد یک اختلاف اندک نیستیم. این وسط حرف از 700 میلیارد تومان است. لذا مهرنوش مدیرعامل مستعفی رایتل از آنجا که این مساله را عمومی و رسانه‌ای کرده، باید مستندات خود در این خصوص را ارایه کند.


4- مهرنوش گفته وزیر ارتباطات نگران شفاف شدن عملکرد دوستانش در دوران مدیریت قبلی رایتل (صدری) است. پرسش از خانم مهرنوش این است که اگر اطلاعات و شواهدی دال بر وقوع هرگونه تخلفی در رایتل که از بیت‌المال اداره می‌شود، دارید، آیا مستندات و جایگاه قانونی لازم برای ارایه آن به نهادهای ذی‌ربط را دارید یا نه؟ اگر بله چرا اقدام نکرده‌اید و اگر نه منظور از این اظهارات چیست؟


5- مهرنوش همچنین گفته ناگفته‌های زیادی از وضعیت رایتل دارد که گفتنش به صلاح نیست، لیکن به زودی در مورد آنها اطلاع‌رسانی خواهد کرد. سوال اینجاست که اگر جنس ناگفته‌های آتی از همین مطالب اخیر است که سند و مدرکی برای آن ارایه نمی‌شود و منجر به شکایت، پیگیری یا ورود دستگاه‌های قضایی و نظارتی نمی‌شود، منظور از طرح آنها چیست؟ به‌خصوص آنکه از نظر جایگاه قانونی نیز بعید است که ایشان امکان طرح شکایت داشته باشد.


6- خانم مهرنوش باید این مهم را نیز مدنظر داشته باشند که پس از این مسایل و گفت‌وگوهای متعدد وی با رسانه‌ها، اگر در آینده سکوت کند، این شائبه را بیشتر خواهد کرد که هدف از این اقدامات، روشنگری، شفافیت، مقابله با فساد احتمالی و دفاع از حق‌الناس نبوده و این اقدامات بیشتر جنبه نمایشی، سیاسی و تبلیغات داشته است. در چنین حالتی این موضوع می‌تواند در آینده کاری او نیز تاثیرگذار باشد که چیزی برای ارایه نداشته و مقصود جنجال‌آفرینی بوده است.


7- جمیع اظهارات مینا مهرنوش اما تنها به سمت مسوولان فعلی وزارت ارتباطات و مدیران سابق رایتل نیست. این اظهارات مدیران شستا، سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار را نیز زیر سوال می‌برد. به این مفهوم که در شرکت رایتل مشکلات و ناگفته‌هایی وجود دارد که از سوی مدیران نهادهای بالادستی نادیده گرفته می‌شود. یعنی یا مدیران شستا، تامین اجتماعی و وزارت کار اصلا در جریان آنچه در شرکت‌های زیرمجموعه خود رخ می‌دهد، قرار ندارند یا آنکه می‌دانند مشکلات چیست اما یا توان برخورد ندارند و می‌ترسند، یا خودشان هم ذی‌نفع هستند که طبعا هر کدام از این حالات که باشد فاجعه است.


8- البته در پایان یک نکته را نیز باید مدنظر داشت که در جریان ماجرای نصب و عزل مدیرعامل رایتل، از آنجا که دو طرف ماجرا وزارت ارتباطات و وزارت کار قرار دارند، اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد، باز شدن بیشتر مساله و ادامه این ماجرا قاعدتا به زیان خود دولت تمام می‌شود. موضوعی که طبعا مدنظر دولت نیست و در چنین صورتی نباید انتظار ادامه حمایت وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و همچنین شستا از مهرنوش را داشت.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">