ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چین برای اولین بار برنامه ای را با عنوان راهبرد همکاری بین المللی در فضای سایبری با هدف تقویت همکاری با کشورهای دیگر در این زمینه و حراست از فضای مجازی و تامین امنیت آن منتشر کرده است.

به گزارش ایرنا، در این راهبرد که توسط وزارت امور خارجه و اداره اطلاع رسانی اینترنت چین منتشر شده، بر همکاری در فضای سایبری بین چین و کشورهای حوزه راه ابریشم به شدت تاکید شده است.
در این راهبرد تصریح شده که هیچ کشوری امروز از حملات در فضای مجازی مصون نیست و مقابله با این پدیده به همکاری بین المللی نیاز دارد.
‌چین تاکید کرده است که این راهبرد و برنامه جدید را با نظرداشت اصولی چون صلح و حق حاکمیت و اطلاع رسانی متقابل منتشر کرده است.
حراست از حق حاکمیت و امنیت چین در فضای سایبری، اطلاع رسانی متقابل در باره فضای مجازی با هدف منتفع کردن یکدیگر، امنیت اطلاع رسانی در اینترنت، تقویت ارتباطات بین المللی در فضای سایبری، افزایش همکاری های بین المللی، حاکم کردن قانون بر اینترنت و فضای سایبری با همکاری جامعه بین المللی، ‌افزایش تبادلات و تعاملات فرهنگی در این زمینه و آموختن متقابل از جمله مضامین این برنامه می باشد.
اصلاحات در بخش های صنعتی مرتبط با فضای سایبری، مبارزه با تروریست و جرایم ذی ربط در فضای سایبری و حراست از امنیت شهروندان و جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات و داده ها در این فضا و همچنین حفاظت از حقوق افراد و اتباع در این عرصه از دیگر موضوعات این برنامه است.
چین همچین تاکید کرده که در زمینه توسعه اینترنت و فضای سایبری با کشورهای دیگر همکاری خواهد کرد و خود را متعهد به حمایت از کشورهای در حال رشد برای تامین امنیت فضای سایبری می داند.
مشارکت با کشورها برای اجرای مقررات ذی ربط، اجرای قوانین و ضوابط در زمینه تجارت اینترنتی و فضای مجازی و همچنین توسعه زیرساخت های اطلاع رسانی جهانی و تسهیل در اطلاع رسانی متقابل جزوی از راهبرد جدید فضای سایبری چین است.
به گزارش ایرنا، انتشار اولین راهبرد امنیت سایبری چین، نتیجه تصویب «قانون امنیت سایبری» این کشور توسط قانونگذاران چین در آبان ماه سال 95 در خصوص مقابله با تهدیدهای فزاینده اینترنتی و همچنین مبارزه جدی با گروههای افراطی و تروریسم در فضایی مجازی است.
این قانون در سال 95 تصویب شد تا در سالجاری میلادی (2017) اجرایی شود.
چین معتقد است که تروریسم سایبری یکی از دلایل عمده افزایش اقدامات تروریستی در جهان محسوب می شود و به همین خاطر همه کشورها و جامعه بین‎المللی باید مبارزه با این پدیده را به عنوان کلید حل چالش‎های پیش روی خود تلقی کنند.
این کشور که خود یک قدرت اینترنتی محسوب می شود بارها اعلام کرده از قربانیان حملات سایبری بخصوص از جانب آمریکا است و متحمل بیشترین حملات از سوی نفوذگرهای اینترنتی (هکرها) شده و با بیشترین تهدید امنیتی اینترنتی روبرو ست.
در چین نزدیک به 700 میلیون نفر مشترک شبکه جهانی اینترنت هستند و امنیت اطلاع رسانی و امنیت سایبری برای این کشور یکی از مهمترین دغدغه های مرتبط با امنیت ملی است.
این موضوع برای دولتمردان پکن به قدری با اهمیت است که دولت چین از سال 2014 میلادی به این طرف یک هفته را به عنوان هفته امنیت سایبری اختصاص داده و در این ایام مردم و بخش های مختلف را در باره امنیت سایبری آموزش می دهد.
داشتن فضای سالم اینترنتی در این کشور حتی باعث شد «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین اعلام کند که کشورش به ابداعات و فناوری های مستقل اینترنتی نیاز مبرم دارد و باید صدای رساتری در فضای سایبری داشته باشد.
او حتی تاکید کرد که همه کشورهای دنیا باید از فضای مجازی برای جلوگیری از جرایم سایبری و مقابله با تروریسم استفاده کنند و استانداردهای دوگانه را در ارتباط با شبکه اینترنت و فضای سایبری کنار بگذارند.

  • ۹۵/۱۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">