ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

 یک شرکت بلژیکی دست به ابتکار جدیدی زده است و برای اینکه کارمندانش از دست انگشت زدن و ثبت ورود و خروج شان راحت شوند، تراشه ای در دست آنها کاشته که هم زمان ورود و خروج آنها را با فرستادن امواج به یک کامپیوتر مرکزی ثبت می کند و هم بدون نیاز به وارد کردن رمز، اجازه دسترسی به سیستم های کامپیوتری شرکت را به آنها می دهد.
فناوران- شرکت «نیوفیوژن» با کاشت این تراشه به این افراد امکان وارد شدن به شرکت و استفاده از کامپیوترها را بدون وارد کردن رمز عبور می دهد. هر تراشه دربردارنده یک شماره فردی است و با فرستادن امواج رادیویی به یک کامپیوتر مرکزی کار می کند.
مدیر این شرکت که خود در آغاز در استفاده از این تراشه پیشگام بوده است، می گوید: اکنون کاربرد آن در شرکت معمول است و خودمان از آن بهره می بریم. ولی اگر روزی کشوری خواهان تجاری کردن این محصول و فراگیر کردن آن در میان شهروندان باشد، همراه با مشکلاتی خواهد بود. بنابراین باید درباره پرسش هایی مانند حوزه زندگی شخصی، امنیت و دسترسی به داده ها اندیشه کرد.
درایز فان کرائن، یکی از مهندسان این شرکت نیز نرم افزاری را طراحی کرده است که با این تراشه کار می کند. او اکنون به دنبال نوآوری های بیشتری در ارتباط با این محصول است.
کرائن می گوید: شما با اسکن تراشه، به داده های شخصی دسترسی دارید. برای نمونه به یاری این ابزار، موسیقی مورد علاقه تان در اسپاتیفای، سرویس پخش آهنگ، به لیست شخصی تان افزوده می شود. بنابراین انتخاب های شما را به روز می کند. مانند یک کنترل مرکزی داده ها می ماند. به شما امکان مشاهده کارهای تان را در یک یا دو ساعت بعد می دهد. اکنون تصور کنید با شناسه شخصی تان خواهید توانست کارهای چند ماه و یا چند سال بعدتان را مشاهده کنید.
در حال حاضر از این تراشه برای باز کردن در و دسترسی به کامپیوتر و تلفن های همراه استفاده می شود. با این حال مدیر شرکت می گوید هدفش دگرگون ساختن زندگی روزمره آینده است.
او در این باره می گوید: برای نمونه، هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیازمند یک کارت جداگانه هستید. اگر به کتابخانه بروید باز نیاز به یک کارت دیگر دارید. برای کارهای بانکی نیز چند کارت دارید. حال اگر روشی میانبر پیشنهاد کنیم و بگوییم این مشخصات فردی من است، آنها می توانند با تراشه ای که در بدنتان جاگذاری شده است، ارتباط برقرار کنند. این دنیای آرمانی است.
اما همه با این دنیای آرمانی هم ساز نیستند. لیگ حقوق بشر بلژیک این روش را تجربه ای خطرناک برای در دست گرفتن کنترل کارمندان در محیط کار دانسته است.
پیتر بنتلی، پژوهشگر علوم رایانه در کالج لندن، می گوید: تکنولوژی با سرعت زیاد پیشرفت می کند. برای همین نیز خردمندانه نیست که هنگام ساخت یک خانه از تازه ترین تکنولوژی ها بهره برد. زیرا در سه سال آینده آنها دیگر به روز نخواهند بود. چیزی را هم که شما در بدنتان می کارید، در سال های آتی بی مصرف خواهد بود. در زمینه امنیت و چیزهایی از این دست تکنولوژی امروزی آسیب پذیر خواهد بود. آیا هر چند سال یک بار باید تراشه ها را از بدن بیرون آورد و تراشه های تازه ای کاشت؟ ما در دنیایی دستخوش دگرگونی دمادم به سر می بریم.
پیش از این نیز در سال ۲۰۱۵، یک شرکت سوئدی برای دسترسی سریع کارمندان به دستگاه فتوکپی و درهای ساختمان تراشه مشابهی را در دست شماری از کارمندان کاشته بود.

  • ۹۵/۱۲/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">