ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کدام کنسول بازی بهتر است؟

| شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۵، ۰۱:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

مژگان کریم‌نیایی - اگر قصد خریدن کنسول بازی دارید، پس از کمی تحقیق درباره کنسول‌های موجود در بازار متوجه می‌شوید که برخلاف آنچه بسیاری تصور می‌کنند، انتخاب بهترین گزینه برای خرید کنسول بازی کار ساده‌ای نیست.

در حال حاضر به‌جز کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس ‌وان که کنسول‌های جدید و به‌روز موجود در بازار هستند، کنسول‌های قدیمی‌تر پلی‌استیشن3 و ایکس‌باکس360 نیز به سبب آنکه نیازی به خرید بازی‌های اورجینال و گران‌قیمت برای آنها نیست و اصطلاحا کپی‌خور هستند، طرفداران زیادی دارند.

این که بهترین گزینه برای خرید کنسول بازی چیست، پاسخ مشخصی ندارد و با توجه به شرایط اقتصادی، میزان زمانی که قصد دارید به بازی با کنسولتان اختصاص دهید و کیفیتی که از بازی انتظار دارید، گزینه‌های متفاوتی را پیش رویتان قرار می‌دهد.

مهم‌ترین فاکتورهایی که در هنگام خرید کنسول باید به آن توجه داشته باشید، عبارتند از: هزینه‌ای که قصد دارید برای خرید کنسول صرف کنید، هزینه‌ای که برای خرید بازی در آینده مد نظر دارید و نیز توجه به قابلیت‌های سخت‌افزاری کنسول و بازی‌های اختصاصی آن.

 

ایکس‌باکس وان اولویت اول آماتورها

اگرچه مایکروسافت از سال 2013 کنسول بازی ایکس‌باکس‌وان را معرفی و به‌صورت محدود آن را در برخی کشورها عرضه کرد، اما در عمل این کنسول اوایل سال 2014 میلادی به بازارهای جهانی راه پیدا کرد. از آنج که مدل قبلی ایکس‌باکس در سال 2005 میلادی عرضه شده بود، باید گفت ایکس‌باکس وان کنسول جدیدی است و خریداران آن می‌توانند مطمئن باشند که تا مدت‌ها بازی‌های جدید برای آن عرضه می‌شود.

ایکس‌باکس وان به‌دلیل جدید بودن و با توجه به پایین بودن قیمتش نسبت به جدی‌ترین رقیب خود یعنی پلی‌استیشن 4، تاکنون فروش خوبی داشته است. علاوه بر این، امکان اجرای برخی بازی‌های ایکس‌باکس 360 هم در ایکس‌باکس وان وجود دارد که خود امکان ویژه‌ای است.

اگرچه بیشتر گیمرها به برخی دلایل از جمله قوی‌تر بودن پردازنده و نیز تنوع بازی‌ها پلی استیشن4 را برتر از ایکس‌باکس وان می‌دانند، اما باید گفت ایکس‌باکس وان امکاناتی را به صاحبان این کنسول ارایه می‌دهد که بسیار فراتر از یک کنسول بازی است.

کنسول ایک‌باکس وان به‌دلیل مجهز بودن به استریم DLNA به شما امکان می‌دهد که به‌وسیله مدیا پلیر آن انواع فرمت‌های مختلف صوتی و تصویری را به‌اشتراک گذاشته یا اصطلاحا استریم کنید. با استفاده از این قابلیت ایکس‌باکس وان همچنین شما می‌توانید تمام بازی‌های این کنسول را در لپ‌تاپتان اجرا کنید، البته به شرط آنکه لپ‌تاپتان مجهز به ویندوز 10 باشد.

از دیگر ویژگی‌های متمایز ایکس‌باکس وان باید به تعداد بالای اپلیکیشن‌های موبایلی برای آن اشاره کرد که بسیار بیشتر از اپ‌های مربوط به پلی استیشن4 است. یکی از اپ‌های پرطرفدار این کنسول، اپلیکیشن Xbox SmartGlass است که به‌وسیله آن می‌توانید بازی‌ها را روی گوشی اجرا کنید، فهرست برنامه‌های تلویزیونی را ببینید و نرم‌افزارهای موجود در کنسول را کنترل کنید. حتی می‌توانید با کمک  این اپ برنامه‌های زنده تلویزیونی ایکس‌باکس وان را از طریق گوشی خود تماشا کنید.

ایکس باکس وان همچنین قادر است نقش یک دستگاه دیجیتال را بازی کرده و به کمک آن می‌توانید شبکه‌های تلویزیونی داخلی مانند نسیم و ورزش را دریافت کنید. از دیگر قابلیت‌های این کنسول، امکان نصب بازی‌ها روی هارد اکسترنال است که مشکل کمبود فضا برای نصب بازی‌های جدید را به‌راحتی و بدون نیاز به هزینه‌های اضافی حل می‌کند.

از جمله نکات منفی ایکس باکس وان که نباید از نظر دور داشت، پیچیده بودن سیستم‌عامل آن و آپدیت‌های مکرری است که با توجه به اینترنت کند و گران ایران حکم نابودکننده حجم اینترنت را پیدا می‌کند.

 

پلی‌استیشن 4 اولویت اول گیمرهای حرفه‌ای

از سال 2013 که پلی‌استیشن 4 به بازار آمده تاکنون، این کنسول به گزینه اول دوستداران بازی و کسانی که به شکل حرفه‌ای بازی را دنبال می‌کنند تبدیل شده است. در نظرسنجی که از طرفداران این کنسول و از گیمرهای حرفه‌ای درباره علت انتخاب پلی‌استیشن 4 صورت گرفته، دلایلی همچون وضوح تصویر بالاتر، تنوع بازی‌ها، سرعت پردازش بالاتر و خانوادگی‌تر بودن عنوان شده است.

پلی‌استیشن 4 به‌دلیل تنوع بازی‌هایش طرفداران زیادی دارد. تاکنون 826 بازی برای این کنسول منتشر شده که حداقل 90 بازی آن به‌صورت انحصاری برای پلی‌استیشن ارایه شده و روی ایکس‌باکس وان ارایه نشده‌اند. از جمله بازی‌های محبوب و اختصاصی این کنسول می‌توان به بازی‌های قتلگاه: شدو فال، باشگاه رانندگی، بدنام: فرزند دوم و بلادبورن که توسط خود سونی انتشار یافته‌اند و بازی‌هایی مانند آنچارتد ۴: عاقبت یک دزد، هورایزن زیرو داون، گرن توریسمو ۷، خدای جنگ و بازی شرکت ژاپنی کپ‌کام با نام دیپ‌داون اشاره کرد.

استفاده از پردازنده هشت هسته‌ای ساخت AMD، استفاده از حافظه جانبی هشت گیگابایتی و البته با پهنای باند ۱۷۶ گیگابایتی و نیز قابلیت خواندن دیسک‌های بلوری از هر نظر به لحاظ سخت‌افزاری پلی‌استیشن 4 را در شرایط برتری نسبت به ایکس‌باکس وان قرار داده است. همچنین نباید فراموش کرد که سیستم‌عامل پلی‌استیشن 4 هم برعکس ایکس‌باکس وان ساده بوده و نیازی به آپدیت‌های مکرر ندارد.

با این وجود، کنسول پلی‌استیشن به‌دلیل قیمت گران‌تر و امکانات جانبی کمتر نسبت به ایکس‌باکس وان در میان مردم عادی طرفداران کمتری دارد و بیشتر مورد توجه گیمرهای حرفه‌ای قرار گرفته است.

 

ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3

اگرچه ایکس باکس360 و پلی استیشن 3 در سال‌های 2005 و 2006 به بازار آمدند و بیش از یک دهه از عمر آنها گذشته و کنسول‌هایی قدیمی محسوب می‌شوند، اما هر دوی آنها همچنان در ایران پرطرفدار هستند. کاربران ایرانی به مدد شیوه‌های جدید، نوین و متنوع هک بازی‌های این کنسول‌ها، خیال خودشان را از تهیه بازی راحت کرده‌اند و به تمام بازی‌های این کسنول‌ها بدون پرداخت هزینه‌های بالا دست یافته‌اند.

درواقع کسی که یکی از این دو کنسول را خریداری کند، برای همیشه از هزینه‌های اضافی و گران قیمت خرید بازی رها می‌شود؛ البته باید مراقب بود که کنسول خریداری‌شده هک‌شده بوده و قابلیت اجرای بازی‌های کپی را داشته باشد.

با این وجود نباید فراموش کرد که اولا این کنسول‌ها قدیمی هستند و دیگر بازی جدیدی برای آنها ارایه نمی‌شود و ثانیا کیفیت بازی‌های آنها به‌مراتب پایین‌تر از بازی‌های کنسول‌های نسل هشتم است.

 

جمع‌بندی

با توجه به آنچه گفته شد، چنانچه به لحاظ مالی، چه برای خرید کنسول و چه برای خرید بازی‌هایش هیچ مشکلی ندارید و به‌علاوه قصد دارید از کنسول فقط برای بازی کردن استفاده کنید، پلی استیشن4 با توجه به قابلیت بالای گرافیکی، سخت‌افزار قوی و ساده بودن عملکرد سیستم‌عاملش بهترین گزینه برای شما است.

اما اگر به‌دنبال استفاده از امکانات جانبی مانند امکان برقراری تماس با اسکایپ از طریق تلویزیون، امکان اتصال به اینترنت و بهره‌مندی از اپ‌های متنوع و دریافت امواج دیجیتالی شبکه‌های داخلی نیز هستید، ایکس‌باکس وان بیشتر به‌کارتان می‌آید، ضمن آنکه قیمت آن نیز پایین‌تر است.

در آخر اگر قصد ندارید هزینه‌های 100 هزار تومانی و 200 هزار تومانی برای خرید بازی‌ها پرداخت کنید، ‌باید یک ایکس‌باکس 360 کپی‌خور یا یک پلی‌استیشن 3 هک‌شده خریداری کنید تا با ‌خیال آسوده بازی‌های متفاوت را یکی پس از دیگری با پرداخت هزینه‌های بسیار کم اجرا کنید. (منبع:عصر ارتباط)

  • ۹۵/۱۲/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">