ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کپی سیم‌کارت، شایعه‌ای پول ساز

| شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۸۵، ۰۴:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

این روزها موضوع کپی سیم‌کارت تلفن همراه به قدری قوت یافته که حرف و حدیث‌های بسیاری را پیرامون خود برانگیخته است؛ ازسویی گردش مالی که این شایعه‌ی رفته‌رفته قوت‌یافته در بازار سیم‌کارت تهران ایجاد کرده است، قابل تامل به‌نظر می‌رسد و ازسویی دیگر، تکذیب نه‌چندان قاطع مسوولان امر در وزارت ارتباطات با این توجیه که همه‌ی سیم‌کارت‌های قدیمی به‌خاطر طول عمر مفیدشان از رده خارج شده‌اند و سیم‌کارت‌های جدید هم از سیستم‌های پیچیده‌ای برخوردارند، با در نظر گرفتن این واقعیت که تعداد قابل توجهی از مردم خود می‌دانند که سیم‌کارتشان را از سال‌ها پیش در اختیار دارند، نگرانی‌ها را افزایش داده است. علاوه بر ایجاد این فضای ناامنی، شهروندانی که معتقدند در دوره‌های زمانی متفاوت با کارکرد مختلف، همواره مبلغ ثابتی را باید به‌عنوان هزینه‌ی استفاده از تلفن همراه بپردازند، این شنیده‌ها را با جدیت بیشتری پیگیری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بازار سیم‌کارت تلفن همراه شایعه‌های بسیاری درباره‌ کپی سیم‌کارت وجود دارد و حتی موارد متعددی در این باره نقل شده و گفته می‌شود یک سیم‌کارت همزمان در دو نقطه استفاده می‌شود، این در حالی است که چند روز پیش محمد سلیمانی - وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات - در آخرین نشست خبری خود، درباره‌ی شایعه‌ی کپی سیم‌کارت تلفن همراه تاکید کرد: وقتی گفته می‌شود که شایعه، یعنی این که شایعه است و صحت ندارد، از این رو گزارشی در این رابطه به ما نشده است و ما با موضوع کپی سیم‌کارت برخورد نکرده‌ایم، حتی سیستم‌های ما چیزی در این رابطه نشان نمی‌دهند و شاید این مساله یک نوع کلاهبرداری برای فروش کالایی باشد.

اما رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت گوشی و لوازم جانبی در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: در حال تهیه و تنظیم گزارشی در رابطه با سیم‌کارت‌هایی که قابلیت‌های ضبط مشخصات سیم‌کارت‌ها را دارند، هستیم؛ تا آن را برای بررسی و تصمیم‌گیری بیشتر به مراکز ذی‌صلاح ارسال کنیم.

افشار فروتن لاریجانی اظهار کرد: به دلیل وجود تنوع سیم‌کارت‌هایی که بعد از ورود اپراتور اول در بازار به وجود آمد، افرادی وجود دارند که دارای چندین خط و سیم‌کارت‌ در سراسر دنیا هستند و به این منظور سیم‌کارت‌هایی با این ادعا وارد بازار شد که قابلیت ضبط مشخصات سیم‌کارت‌ها را دارد.

وی با بیان این که بیشتر مشترکان مهارت کافی برای کپی این نوع سیم‌کارت‌ها را ندارند، گفت: استفاده از این سیم‌کارت‌ها و ریختن اطلاعات بر روی آن‌ها کار راحتی نیست و این کار باید توسط متخصصان انجام شود که البته طبق گزارش‌های رسیده در این زمینه تخلفاتی صورت می‌گیرد و افرادی با گرفتن مبلغی پول اقدام به کپی سیم‌کارت‌ها می‌کنند.

به گفته‌ی او، مواردی وجود دارد که یکسری از افراد که به امور نرم‌افزاری و رایانه آشنا هستند، با گرفتن وجهی در حدود 40 تا 50 هزار تومان، به کپی سیم‌کارت‌ها اقدام می‌کنند و این خود، زمینه‌ی سوءاستفاده‌ی افرادی را فراهم آورده است.

رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم کارت، گوشی و لوازم جانبی، به مشترکان تلفن همراه توصیه کرد که در حفظ و نگه‌داری سیم‌کارت‌های خود دقت و توجه لازم را داشته باشند و سیم‌کارت خود را به منظورهای مختلف ازجمله تعمیر تلفن همراه یا ریختن برنامه‌، در اختیار کسی قرار ندهند.

اما چندی پیش سرپرست روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار، با تاکید بر این که سیم‌کارت‌‏های موجود در این شبکه قابلیت کپی‌‏ کردن ندارند، گفته بود: تاکنون گزارشی مبنی بر کپی شدن سیم‌کارت‌‏های شبکه ارتباطات سیار به ما ارایه نشده است.

عباسعلی ابوالفضلی با بیان این که سیم‌کارت‌‏هایی که از ابتدای سال 73 در شبکه ارتباطات سیار فعال شده بود، از پیچیدگی نرم‌افزاری بالایی برخوردار نبود، گفت: از آنجایی که هر سیم‌کارتی عمر مفید دارد، در حال حاضر سیم‌کارت‌های قدیمی در شبکه ارتباطات سیار وجود ندارد و سیم‌کارت‌‏های جدید نیز از قابلیت نرم‌افزاری پیچیده‌‏ای برخوردار است.

وی با بیان این که دخل و تصرف در هر سیستم نرم‌افزاری ممکن است، افزود: امکان کپی یک سیم کارت به‌صورت تئوریک وجود دارد، اما تا به حال به موردی برخورد نکرده‌‏ایم.

ابوالفضلی با تاکید بر این که اگر مشترکان و حتی رسانه‌‏ها در این زمینه به مورد خاصی برخورد کرده‌‏اند، آن را اطلاع دهند تا در این خصوص بررسی صورت گیرد، یادآور شد: به طور قطع می‌‏توان گفت سیم‌کارت‌‏هایی که در دست مشترکان شبکه تلفن همراه قرار دارد تا به حال کپی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مشترکان رقم بالای قبض مصرفی خود را به هیچ عنوان به کپی شدن سیم‌کارتشان تعمیم ندهند.

به گفته‌ی سرپرست روابط عمومی ارتباطات سیار، کسی که دست به این کار می‌‏زند، مطمئنا از تخصص نرم‌افزاری بسیار بالا و وجدان اخلاقی بسیار پایینی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که علی‌رغم رد شایعه‌ی کپی سیم‌کارت تلفن همراه ازسوی مسوولان امر، ظاهرا شرکت ارتباطات سیار این موضوع را در دست بررسی دارد؛ به طوری که در حال حاضر هیچ یک از مسوولان این شرکت حتی برای تکذیب این شایعه حاضر به انجام گفت‌وگو نیستند و تنها یک نفر از آنان به گفتن این حرف بسنده کرد که این امر به کار کارشناسی نیاز دارد و باید فرصت داد تا اطلاعات دقیقی را درباره‌ی این مساله اعلام کنیم.

حال با این شرایط ، این پرسش پیش می‌آید که آیا صرف این‌که " گزارشی در این زمینه به دست ما نرسیده است" می‌تواند رفع‌کننده‌ی سوء‌استفاده‌های احتمالی و نگرانی‌های مردم باشد؟ بویژه وقتی که مسوولان امر در بیشتر موراد، در کنار رد این امکان، به مشترکان توصیه می‌کنند که سیم‌کارت‌های خود را حتا برای مدتی کوتاه، در اختیار دیگران قرار ندهند!

  • ۸۵/۰۹/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">