ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یک شبکه و هزار روایت

| دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۲۸ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - هفته پیش بود که کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات بررسی کرد.

ظاهرا در این جلسه وزارت ارتباطات موظف شد تا اسناد مربوط به شبکه ملی اطلاعات حاوی الزامات فنی و محتوایی را تهیه و ارایه کند که فاز اول آن هم پایان فصل بهار سال 95 زمانبندی شده است!

دو روز پس از برگزاری این جلسه، رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور اعلام کرد هم‌اکنون کل دسترسی کاربران بر بستر شبکه ملی اطلاعات است و این شبکه در سراسر ایران راه‌اندازی شده است.

تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد و مایه مباهات است که پس از 10 سال از مطرح شدن بحث شبکه ملی اینترنت (که بعدها به شبکه ملی اطلاعات تغییر نام داد) گفته می‌شود که این شبکه راه‌اندازی شده و مراحل تکامل را طی می‌کند. اما داستان به همین جا ختم نشد و بد نیست بدانید که درست در همان روز و پس از ساعاتی که جهانگرد گفته بود شبکه ملی اطلاعات داریم، یک عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی اعلام کرد شبکه ملی اطلاعات هنوز راه‌اندازی نشده است! این ضدو نقیض‌گویی‌ها، نگارنده را یاد آن مثل معروف انداخت که فردی را بردند تا جنگل را نشانش دهند چون به جنگل رسیدند، از او پرسیدند جنگل زیباست؟ و او نیز اینگونه پاسخ داد که به قدری درخت زیاد است که نمی‌توانم جنگل را ببینم!

ظاهرا توصیف‌های متفاوت از شبکه ملی اطلاعات هم باعث شده که حتی در تعریف این شبکه نیز تناقض‌هایی وجود داشته باشد و برخی به کل منکر وجود چنین شبکه‌ای شوند درحالی که در جای دیگر گفته می‌شود این شبکه راه‌اندازی شده است. البته این اولین بار نیست که مسوولان نظرات یکدیگر را رد می‌کنند اما این دوگانه‌گویی‌ها باعث سردرگمی مردم می‌شود و کارشناسان هم از تحلیل وضعیت این شبکه عاجز می‌مانند.

در شرایطی که تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از الزامات اصلی دوره دوم فعالیت شورای‌عالی فضای مجازی بوده است، اینک سرانجام این شبکه حکایت یک بام و دوهوا شده است و به کل مشخص نیست شبکه ملی اطلاعات داریم؟ نداریم؟ کامل نیست یا چه؟ لذا حداقل نتیجه‌ای که از این بازار آشفته می‌توان گرفت این است که بعید به نظر می‌رسد عمر دولت یازدهم نیز به راه‌اندازی این شبکه قد دهد. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">