ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

20 چالش مدیر ایرانی اوبر

| شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹ ق.ظ | ۰ نظر

آرین درخشان - دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی الاصل اوبر، درحالی این استارت آپ عظیم را تحویل می گیرد که مسایل حل نشده متعددی گریبان اوبر را گرفته است و او که 12 سال موفقیت آمیز را در صدر شرکت اکسپدیا طی کرده، باید ثابت کند که توان اداره شرکتی بحران زده مثل اوبر را هم دارد. در ادامه 20 چالشی که داراخسروشاهی در اوبر با آنها رو به روست را می خوانید.

 یک: کنترل کالانیک
تراویس کالانیک، بنیان گذار اوبر اگرچه از مدیریت اجرایی استعفا کرده اما همچنان در اداره این غول حمل و نقل تاثیرگذار است. کالانیک یک کرسی در هیات مدیره در اختیار دارد و طبق اساسنامه می تواند نفرات دو کرسی دیگر را هم انتخاب کند. شایعات حاکی است که کالانیک از هم اکنون برای بازگشت مقتدرانه به مدیریت اوبر خیز برداشته و این احتمال، کار را برای خسروشاهی سخت می کند.


 دو: ترمیم هیات مدیره
رفتن نیم بند کالانیک از شرکت، تعادل هیات مدیره اوبر را هم کاملا برهم زده است. کالانیک درگیر یک پرونده حقوقی با یکی از سرمایه گذاران شرکت است که اتفاقا در هیات مدیره هم کرسی دارد و هیات مدیره از او به اتهام تقلب شکایت کرده تا او را اخراج کند. با چنین هیات مدیره در هم ریخته ای، چگونه می توان یک شرکت چندین میلیارد دلاری را اداره کرد؟


 سه: حل مساله جنسیت زدگی
میراث کالانیک برای خسروشاهی، یک پرونده ناجور هم دارد؛ رسوایی آزار جنسی. این رسوایی در پی شکایت یک مهندس سابق اوبر و گزارش اریک  هولدر، دادستان کل سابق آمریکا شکل گرفت. در پی این اتفاقات 20 کارمند اوبر اخراج شدند؛ اما از شما چه پنهان که این فرهنگ مردمحور همچنان در شرکت پابرجاست.
گزارش هایی هم از رفتارهای نامناسب جنسی مدیران اوبر، از جمله کالانیک منتشر شده که اوضاع را دو چندان بغرنج کرده است.


 چهار: تغییر تصویر ترسناک شرکت
حتی اگر گروهی بتوانند رفتارهای سکسیستی را تحمل کنند، رفتارهای ضد حریم خصوصی اوبر دیگر برای هیچ کس پذیرفتنی نیست. همین اواخر بود که اقدامات اوبر برای ردگیری موبایل مسافران تا 5 دقیقه پس از ترک خودرو، افشا شد. این اطلاعات که مسافران بلافاصله بعد از ترک تاکسی کجا می روند، برای اوبر بسیار ارزشمند است، اما جمع آوری اطلاعات بدون اطلاع کاربر پرسش برانگیز است. یکی از کارکنان سابق اوبر هم شهادت داده که این شرکت از افراد مشهور و سیاستمداران از این طریق جاسوسی می کرده است. از همه بدتر اینکه فاش شد که یکی از مدیران اوبر (که البته اخراج شد) از این طریق پرونده پزشکی زنی را به دست آورده که یکی از رانندگان اوبر در هند به او تجاوز کرده بود. گفته شده که او، اطلاعات به دست آمده را به کالانیک داده است. اوبر خیلی مافیایی شده، نه؟ وای به حال دارا خسروشاهی!


 پنج: تغییر رفتار رانندگان
اوبر با مشکلات  و پرسش های جدی در زمینه رفتار رانندگانش هم مواجه است. پلیس انگلستان این شرکت را متهم کرده که آزارهای جنسی مسافران به دست رانندگان را به پلیس گزارش نکرده و اوبر گفته که در این زمینه سوءتفاهم شده! از سوی دیگر، گزارش های رسمی حمل و نقل در لندن نشان می دهد که از زمان راه اندازی این سرویس، آمار تصادف بالا رفته است.


 شش: تنظیم روابط با کارکنان
این شرکت همچنین درگیر پرونده های حقوقی مرتبط با رفتار با پرسنل، ناعادلانه بودن پرداخت ها و از این قبیل است. خود کالانیک هم درگیر یکی ازاین پرونده هاست؛ از او فیلمی منتشر شده که داشته سر یک راننده داد و هوار می کرده!


 هفت: درآمدزایی
باور کنید یا نه، اوبر با وجود ارزش گذاری 70 میلیارد دلاری و حضور گسترده جهانی، تا حالا یک ریال هم سود نکرده است. این شرکت در سال 2016 میلادی 8/2 میلیارد دلار زیان گزارش کرد. البته اوبر مدعی است که این وضعیت به دلیل این است که این شرکت در فاز رشد سریع قرار دارد و نیازمند سرمایه گذاری عظیم است. اما گروهی هم معتقدند که رشد اوبر به دلیل قیمت گذاری پایین و پرداخت یارانه بابت هر سفر به مشتری با هدف حذف رقباست؛ رفتاری که اوبر نمی تواند تا ابد ادامه بدهد.


 هشت: استخدام مدیران
اوبر تا سال  2015 مدیر ارشد مالی نداشت و این وضعیت به ویژه در شرایطی که شرکتی دربازار سهام حضور دارد، بسیار خطرناک است. این شرکت البته به یکی مدیر ارشد عملیات، مدیر مهندسان، رییس بخش خودروهای بی راننده و یک رییس هیات مدیره جدید هم نیازمند است. آخرین رییس این شرکت، جف جونز، پس از 6 ماه به دلیل اینکه اوبر با ارزش هایش سازگار نبود، استعفا کرد.


 نه: مواجهه با مخالفان
دولت های محلی و شهرداری ها در تمام جهان در برابر اوبر صف کشیده اند. گروه ها و اتحادیه های تاکسیداران هم مخالف اوبر هستند. از بروکسل بگیر تا برلین و رم و ریودوژانیرو، این شرکت سان فرانسیسکویی، بیش از راننده، وکیل در استخدام دارد.


 ده: پیروزی در رقابت
اگرچه اوبر در میان سرویس های تاکسی یاب از همه شناخته شده تر است؛ ولی رقبای سرسختی همچون لیفت دارد که از وضعیت نامناسب اوبر به خوبی استفاده کرده اند و سهم بازارشان را افزایش داده اند. اوبر در چین که به رقیب محلی اش Didi Chuxing باخته، باید دید در آمریکا و باقی جهان چه می شود.


 یازده: حل پرونده ارتشا
وزارت دادگستری آمریکا درحال پیگیری پرونده ای است، مبنی بر اینکه مدیران اوبر به برخی سیاست مداران خارجی رشوه داده اند. اگر اثبات شود، کار اوبر و دارا سخت خواهد بود. 


 دوازده: ماجرای توپ خاکستری
یکی دیگر از پرونده های اوبر که در وزارت دادگستری پیگیری می شود، مربوط به سوءاستفاه اوبر از نرم افزاری به نام توپ خاکستری (Greyball) است. اوبر متهم است که به این طریق به بعضی مقامات سرویس نداده و آنها را گول زده است.


 سیزده: نبرد با وایمو
بخش خودران های گوگل (وایمو) از اوبر شکایت کرده و مدعی است که آنتونی لواندووسکی، کارمند سابق این شرکت، اسرار تجاری با ارزشی را به اوبر فرووخته است.


 چهارده: آینده بی راننده
دادخواست وایمو علیه اوبر سوالاتی نیز در مورد آینده برانگیخته است؛ اینکه اوبر چه زمانی به سمت خودران ها خواهد رفت. اوبر توافقی با شرکت فورد برای تحقیقات در این زمینه انجام داده، اما مشخص نیست که چه میزان از سرمایه شرکت در این راه هزینه خواهد شد و آیا این سرمایه گذاری در موعد مقرر به نتیجه خواهد رسید؟


 پانزده: حل مشکل استخدام در لندن
مقامات شهری لندن شرایط خاصی برای استخدام راننده پیش پای اوبر گذاشته اند؛ از جمله نیاز به امتحان انشای انگلیسی. اوبر به دادگاه شکایت کرده و گفته انشای انگلیسی برای راننده ضروری نیست و راننده ها را از این شغل محروم می کند.


 شانزده: جذب سافت بانک
سافت بانک ژاپن مردد است که روی اوبر سرمایه گذاری کند یا لیفت. اوبر بسیار به این سرمایه نیاز دارد و متقاعد کردن این غول ژاپنی از وظایف مهم دارا خسروشاهی است.


 هفده: کشیدن افسار ترامپ
کافی است دونالد ترامپ یک توییت منفی بکند و سهام اوبر را به قهقهرا بفرستد؛ چون خسورشاهی همواره یکی از منتقدان ترامپ بوده است. البته هنوز اوبر وارد بورس نشده اما این ضرورت وجود دارد. 


 هجده: پرواز کردن یا نکردن
اوبر قرار بوده تا سال 2020خودروهای پرنده را در دالاس و دوبی آزمایش کند. حالا مدیریت جدید باید تصمیم بگیرد که این راه را ادامه بدهد یا پول سرمایه گذاران را جای دیگری خرج کند.


 نوزده: خدمات حمل و نقل
سرویس Uber Freight به شرکت ها امکان می دهد که رانندگان خودروهای سنگین را برای حمل و نقل استخدام کنند. اوبر شرکت Otto را هم خریده و باید تصمیم بگیرد که در زمینه کامیون های خودران سرمایه گذاری بکند یا نه.


 بیست: آشتی با همسایگان
اوبر برنامه هایی برای انتقال دفتر مرکزی از سانفرانسیسکو به اوکلند داشته است. حالا به نظر می رسد که از این برنامه دست برداشته است. این موضوع مردم منطقه اوکلند را خوشحال می کند، چون از این گله داشتند که هجوم کارکنان شرکت های فناوری به این منطقه، قیمت ها را افزایش می دهد.
منبع: گاردین (منبع:فناوران)

  • ۹۶/۰۶/۱۱

اوبر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">