ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

۹۳ درصد ابلاغ‌های قضایی الکترونیکی است

| چهارشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۲، ۰۷:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از انجام بیش از ۹۳ درصد ابلاغ‌ها به‌صورت بر خط و در لحظه به‌ صورت الکترونیک خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با تاکید بر اینکه در برخی از کشور هنوز ابلاغ به صورت دستی انجام می‌شود در حالی که ما سامانه ابلاغ الکترونیک را راه اندازی کرده‌ایم و این موضوع نقش مهمی در کاهش اطاله دادرسی و ارائه خدمات آسان به مردم دارد گفت: در برخی از کشورهای پیشرفته این اقدامات هنوز به صورت فیزیکی و پستی انجام می‌شود. اما با اقداماتی که انجام دادیم امروز بیش از ۹۳ درصد ابلاغ‌ها به صورت برخط و در لحظه به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه با اشاره به سامانه سجل محکومان مالی گفت: از دیگر اقداماتی که در بهره گیری از فناوری‌های نوین صورت گرفته، ایجاد سامانه سجل محکومان مالی است. این سامانه در اجرای بند پ ماده ۱۱۶ قانون پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در راستای تبصره ذیل ماده ۸ آئین نامه اجرایی بند مذکور راه اندازی شده است. علاوه بر آن ارائه خدمات آسان و ارزان از تأکیدات مقامات عالی نظام و سند تحول قضائی است. با همین هدف سامانه سجل محکومان مالی راه اندازی شد. اگر فردی قصد داشته باشد معامله‌ای را انجام دهد می‌تواند با استفاده از این سامانه به سوابق و محکومیت‌های مالی با اجازه طرف مقابل دسترسی داشته باشد. این کار در یک فضای کاملاً امن و با رعایت حریم خصوصی افراد انجام می‌شود. مطمئناً اگر فردی محکومیت‌های مالی نداشته باشد یا دارای سوابق مالی مناسبی باشد ترسی از در اختیار قراردادن آن به طرف مقابل ندارد.

وی گفت: این سامانه هم در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی در اختیار مردم قرار دارد و هم آن را به صورت سرویس در اختیار برخی دستگاه‌ها قرار داده‌ایم. استفاده از این سامانه ویژگی‌های فراوانی دارد و زمینه ایجاد یک معامله امن‌تر را فراهم می‌سازد.

کاظمی فرد با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ مدت زمان صدور گواهی عدم سو پیشینه در مدت دو روز کاری صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر این زمان به یک روز کاری کاهش پیدا کرده است، گفت: در گذشته صدور گواهی عدم سو پیشینه به صورت کاملاً دستی صورت می‌گرفت، این کار بسیار پر هزینه و زمان بر بود. جواب این گواهی نیز در بعضی مواقع یک ماه زمان می‌برد. استفاده از فناوری‌های روز دنیا این فرصتی را پیش روی ما قرار داده است تا بتوانیم علاوه بر پایان دادن به روش‌های قدیمی و فیزیکی، نوع خدمت به مردم را به صورت هوشمند انجام دهیم تا در سایه آن بتوانیم سهولت، سادگی و کاهش هزینه‌ها را به ارمغان بیاوریم. خوشبختانه استفاده از فناوری‌های روز باعث شد تا گواهی عدم سوءپیشینه به طور میانگین در سال ۱۴۰۱ در یک روز کاری صادر شود البته شاهد صدور این گواهی در ساعت‌های بسیار کمتر و در دو سه ساعت هم بوده‌ایم.

  • ۰۲/۰۱/۱۶

قوه قضاییه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">