ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

IT در وزارت ارتباطات مغفول مانده است

| شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸ ق.ظ | ۰ نظر

دومین نشست کارشناسی با موضوع چالش‌ها و فرصت‌های شبکه و زیرساخت مؤثر در حوزه فاوا در راستای برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فاوا در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معاون ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان نرم افزار ایران ،این نشست با حضور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد و رسانه برگزار شد.

در این نشست محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات ،ارتباطات و اقتصاد رسانه با اشاره به ضرورت برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فاوا، اظهار داشت: پس از اجرای برجام طبق پیش‌بینی ها ، سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران اعلام علاقه مندی کردند. همچنان که در جریان برگزاری نمایشگاه جیتکس دوبی در سال گذشته شرکت‌های بزرگ اپل، اوراکل، سب و مایکروسافت با حضور در سمینار معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، برای ورود به بازار ایران اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه درباره ورود شرکت‌های خارجی به ایران 3 دیدگاه در کشور وجود دارد،‌ گفت: گروهی معتقدند با ورود شرکت‌های خارجی نفس شرکت‌های داخلی گرفته خواهد شد. گروهی دیگر همکار شدن با شرکت های خارجی را برای عرضه محصولات جدید و ورود به بازار منطقه مناسب می‌دانند و گروه سوم نیز اعلام می‌کنند که کمبود سرمایه در کشور نداریم و باید با مطالعه نیازها و مدیریت صحیح پتانسیل موجود در کشور، صنعت ICT کشور را در مسیر صحیح پیش ببریم.

طلایی تاکید کرد: به شرکت‌هایی که سال گذشته در جیتکس حضور داشتند اعلام شد که نگاه صرفاً فروش تجهیزات به بازار ایران قابل قبول نیست و حضور خارجی‌ها باید به صورت مشارکتی باشد.

رئیس کمیسیون‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه فاوای ایران، نمایندگانی از انجمن ICT هند و نمایشگاه‌های سبیت و جیتکس حضور دارند. ماحصل این همایش مطالعات جامعی از فضای کلی بازار ICT کشور است که از طریق اتاق ایران به سفارت‌ها اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: پس از اجرای برجام دیر یا زود شرکت‌های خارجی وارد بازار ایران خواهند شد هدف از برگزاری این همایش این است که حداقل مسیری را برای کنترل این تغییرات باز کنیم.

 

نیاز به سرمایه گذای در حوزه تولید تجهیزات دسترسی اینترنت

همچنین در این نشست مرتضی براری معاون مجلس و امور استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری اینکه بازار ICT در حال رشد است،‌گفت: هم اکنون اقتصاد ICT در ایران 39 هزار میلیارد تومان است که تا پایان برنامه ششم رشد 3 برابری و رسیدن به رقم 90 هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال 2020 طبق سهم یک درصدی جمعیتی ایران در جهان، باید حداقل یک درصد از اقتصاد ICT جهان معادل 200 هزار میلیارد تومان سهم داشته باشیم که با توجه به شرایط کشور 90 هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری کرده‌ایم.

براری با اشاره به زمینه های حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی در ایران، گفت: در زمینه تولید تجهیزات در کشور به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم زیرا با توجه به رشد بازار اینترنت، نیاز به تولید تجهیزات تلفن‌های هوشمند و مودم ADCL به شدت احساس می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات همچنین به سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد تومانی در زیرساخت های ارتباطی کشور طی 3 سال اول دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در نتیجه این سرمایه گذاری در بخش دسترسی، رشد بازار از 20 هزار میلیارد تومان به 63 هزار میلیارد تومان تا پایان برنامه ششم پیش‌بینی شده است که نشان از جذابیت بازار برای سرمایه‌گذاری در بخش دسترسی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه ICT، تولید محتوا مغفول مانده است، گفت: در اقتصاد آینده ICT حداکثر سهم به محتوا اختصاص دارد. همچنان که اکنون در تهران سونامی ایجاد کسب و کار جدید با محوریت تولید محتوا و ارائه سرویس را شاهد هستیم.

 

دولت متمرکز بر توسعه زیرساخت است؛ صنعت IT  مغفول مانده است

در ادامه این نشست، مهدی فقیهی رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های گذشته سهم اعتبارات ICT از اعتبارات عمومی 1.5 درصد بود اما در دولت یازدهم با مصوبه مجلس اعتبار بخش ICT به شدت افزایش یافت و سالانه مبالغی در حدود 3 هزار و 400 میلیارد تومان تا 3 هزار و 700 میلیارد تومان به ICT اختصاص می‌یابد که 90 درصد آن سهم وزارت ارتباطات است و هر ساله حدود 70 تا 80 درصد این اعتبار عملیاتی می‌شود.

وی گفت: با این بودجه چشمگیر، ایجاد پروژه‌های بزرگ توقع می‌شود؛ اما اقدامات وزارت ارتباطات به سرمایه‌گذاری در زیرساخت خلاصه شده و فعالیتی در بخش صنعت IT و تولید محتوا انجام نمی شود.

وی گفت: این در حالی است که وقتی مبالغ بزرگ در زیرساخت سرمایه‌گذاری می کنیم انتظار داریم در کنار خرید تجهیزات از شرکت‌های بزرگ خارجی غول بزرگ زیرساختی نیز در کشور ایجاد شود.

فقیهی گفت: دولت به بخش نرم‌افزار بودجه اختصاص نمی‌دهد و پروژه‌های نرم‌افزاری متوقف شده است. مراکز متولی پروژه های نرم افزاری برای مثال پروژه نرم افزارهای متن باز بومی آنقدر کوچک شدند که از بین رفته اند.

رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اندک نفس صنعت ICT از بین رفته است، گفت: شرکت‌هایی که روزی داعیه تولید در منطقه را داشتند و زمانی از بزرگترین کارخانه‌ها در خاورمیانه بودند اکنون با فروش زمین اداره می‌شوند و فعالیت می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">