ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یک کارشناس نفت و انرژی گفت: تا سال 92 مناقصات پروژه‌های نفتی در برخی شرکت‌های وزارت نفت مثل شرکت پتروشیمی در سامانه ستاد انجام می‌شد که با آمدن زنگنه متوقف شد. کنارگذاشتن سامانه ستاد فساد در مناقصات نفتی را افزایش داد.
کارشناسان معتقدند، در حال حاضر در فرآیند برگزاری مناقصات پروژه‌های گاز و نفت امکان تبانی و فساد زیاد بوده و این مناقصات اغلب به صورت تشریفاتی و تک گزینه‌ای تحت نفوذ تعداد محدودی مدیر شرکت‌های دولتی و با برآوردهای غیرواقعی انجام می‌شود.

در واقع در مدل کنونی مناقصات امکان دارد، از طریق ترک تشریفات، ارزیابی کیفی صوری و انتخاب تبانی‌محور پیمانکاران و مشاوران پروژه‌های کلان نفت و گاز در پروژه های خطوط لوله، پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی، هزاران میلیارد تومان بودجه عمومی کشور به نفع مدیران و کمیسیون انتخاب مشاور و قراردادها حیف و میل شود.

در این راستا یحیی کیانوش، کارشناس نفت‌ و انرژی  با اشاره به ضرورت اصلاح روند فعلی برگزاری مناقصات پروژه‌های نفتی گفت: در شیوه فعلی برگزاری مناقصات امکان وقوع فساد به شدت بالا است. طبق گزارش‌های سازمان ملل حدود 40 تا 50 درصد هزینه‌های مناقصات ناشی از وجود فساد در آنها است و کشورهای مختلف با اصلاح سازوکارهای توانسته‌اند هزینه‌های این بخش را به نصف کاهش دهند. در نتیجه ضروری است ما نیز از تجربیات این کشورها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سال 89 در دولت آقای احمدی‌نژاد طرحی در این زمینه تعریف شد و قرار شد سامانه تدارک الکترونیک دولت بر مبنای فناوری اطلاعات طراحی شود تا جلوی فساد در مناقصات دولتی و به خصوص در حوزه نفت و گاز گرفته شود. با اجرایی شدن این سامانه دیگر فرآیند اجرای مناقصات از حالت سفارشی و زد و بند خارج شده و همه‌ی پیشنهادها به صورت شفاف بر روی سامانه مشاهده می‌شود.

کیانوش گفت: در حال حاضر شما اگر به مناقصات شرکت نفت و شرکت گاز نگاهی بیندازید مشاهده می‌کنید که مثلا 70 درصد مناقصات مربوط به 5 الی 6 شرکت است. مثلا شما الان ببینید مناقصات شرکت توسعه مهندسی نفت و گاز در 5 سال اخیر بین چند تا شرکت برگزار شده است. تعداد این شرکت‌ها بیشتر از 5 شرکت نیست که بین همین شرکت‌های تکراری هم تبانی می‎‌شود تا پروژه‌ها را بین خود تقسیم کنند.

منبع: فارس 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">