ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتقاد از اجبار و تهدید برای نصب اپلیکیشن «شاد»

| يكشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۳:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اجبار و تهدید و اینکه پرونده معلم را به دلیل عدم نصب «شاد» به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری می‌فرستند، در شأن آموزش و پرورش و فرهنگیان نیست و قطعا نتیجه عکس خواهد داد.

به گزارش فارس، سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره شبکه آموزشی دانش‌‌آموز(شاد)، ضمن تشکر از این اقدام آموزش و پرورش به نقاط ضعف طرح اشاره کرد و گفت: برخی معلمان در تلفن همراه برای نصب این شبکه مشکل دارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی دانش‌آموزان تلفن همراه ندارند و یا برخی دانش‌آموزان که تلفن همراه دارند، تلفن پیشرفته‌ای نیست که بتوانند برنامه «شاد» را نصب کرده و تحت آموزش قرار بگیرند.

میرزاده با بیان اینکه بعضی خانواده‌ها اعتقاد ندارند که تلفن همراه دست فرزندشان باشد، گفت: برخی دانش‌آموزان باید صبر کنند تا والدینشان از سر کار برگردند تا بتوانند از تلفن همراه آنها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر برخی معلمان، خودشان والدین هستند و باید تلفن همراه، همزمان هم دست آنها به عنوان معلم و هم دست فرزندان به عنوان دانش‌آموز باشد. 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش حالت اجبار به شبکه «شاد» بدهد، درست نیست، افزود: به نظر می‌رسد حالا که زحمت کشیده شده است باید انعطاف باشد و اجبار و تهدید کردن و اینکه پرونده معلم را به دلیل عدم نصب «شاد» به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری می‌فرستند، نه در شأن آموزش و پرورش و نه در شأن فرهنگیان است و قطعا نتیجه عکس خواهد  داد. 

 

در همین رابطه: تضمین امنیت اطلاعات در شبکه «شاد»/ برای برگزاری کنکور در دهه سوم تیر آماده هستیم
وزیر آموزش و پرورش از ثبت‌نام 9.5 میلیون نفر در سامانه «شاد» خبر داد و گفت: در شرایط فعلی برای برگزاری کنکور در دهه سوم تیر آمادگی داریم و سازمان سنجش می‌تواند برنامه‌ریزی کند.

به گزارش فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب شبکه دوم سیما درباره شبکه آموزش دانش‌آموزی(شاد)، اظهار کرد: کرونا به عنوان یک پدیده عالمگیر، مخاطرات زیادی برای همه جوامع از جمله مشکلاتی را برای آموزش به وجود آورده است؛ حدود 1.5 میلیارد دانش‌آموز و دانشجو در سراسر دنیا از رفتن به مدرسه و حضور در کلاس محروم شدند که حدود 90 درصد جمعیت در دنیا می‌شود و به همین دلیل کشورها برای این وقفه طولانی باید تدبیر می‌کردند.

وی ادامه داد: ما هم باید برای آموزش در شرایط کرونا تدبیر می‌کردیم و در همان روزهای اول باید واکنش سریع نشان می‌دادیم که در ابتدا برنامه تلویزیونی آغاز شد و مفید و مؤثر بود؛ به معلمان فراخوان دادیم که هر کاری می‌توانید انجام دهید تا آموزش تعطیل نشود و معلمان هم کارهای خلاقانه خوبی انجام دادند اما همه اینها اشکالاتی داشت مثلا تلویزیون یکسویه بود و بر آموزش معلمان نیز اشراف و نظارتی نبود.

 

* در ابتدا میزان آموخته‌های دانش‌آموزان در «شاد» بررسی می‌شود

حاجی‌میرزایی به طراحی سامانه شاد اشاره کرد و افزود: بر این اساس تلاش کردیم تا سامانه‌ای را طراحی کنیم که همان فضای آموزشی واقعی را در فضای مجازی شکل دهیم یعنی همان مدرسه، همان کلاس، همان مدیر، همان معلم و همان دانش‌آموزان در فضای مجازی حضور یابند. 

وی اضافه کرد: تا قبل از راه‌اندازی شبکه شاد، دوره حضوری مدارس حدود  70 تا 75 درصد محتوای آموزشی تدریس شده بود البته در پایه دوازدهم بیشتر بود و در این فاصله از طریق تلویزیون و آموزش معلمان هم، برخی محتوای دروس آموزش داده شده بود؛ بر این اساس در ابتدا مقرر شد در سامانه شاد، ارزیابی نسبت به آموزش‌های انجام شده صورت گیرد و بعد مابقی آموزش‌ها طبق محتوای هر پایه ارائه شود.

 

* ثبت‌نام 9.5 میلیون نفر در سامانه «شاد»

وزیر آموزش و پرورش درباره میزان حضور دانش‌آموزان و معلمان در شبکه شاد، گفت: فعالیت سامانه «شاد» در روز نیمه شعبان با دوره ابتدایی آغاز شد و آموزش دوره متوسطه نیز از پریروز آغاز شد؛ در حال حاضر 9.5 میلیون نفر به این سامانه پیوستند؛ 112 هزار مدیر و قریب به 500 هزار معلم در این سامانه شروع به کار کردند و 7 میلیون کاربر فعال در روز دارد که کار آموزشی انجام می‌دهند.

وی افزود: یک میلیو ن و 700 هزار کلاس درس گروه‌های درسی تشکیل شده است و در طول این مدت یعنی 3،4 روز اخیر 96 میلیون فایل و بیش از 234 میلیون پیام مبادله شده است؛ این پیام‌ها در یک محیط کاملا امن و ایزوله بین معلمان و دانش‌آموزان مبادله می‌شود و حتی بین دانش‌آموزان با هم امکان مبادله پیام وجود ندارد. 

 

* نحوه برگزاری امتحانات تابع تصمیم وزارت بهداشت است

حاجی‌میرزایی درباره ارزیابی دانش‌آموزان در شبکه شاد، اظهار کرد: به عنوان متولی امر آموزش جامعه مسؤول هستیم که آموزش را در دسترس همه دانش‌آموزان قرار دهیم و از انتقال مفاهیم، اطمینان پیدا کنیم و اتفاقاً در این روش تسلط کاملا بیشتری داریم و کنترل از سوی مدیر، منطقه و استان وجود دارد؛ با اطمینان عرض می‌کنم که محتوا را با دقت مراقبت خواهیم کرد.

وی درخصوص برگزاری امتحانات، ادامه داد: از حیث برگزاری آزمون‌ها و امتحانات هم تابع تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم؛ اگر بتوانیم در پایان دوره آموزشی با رعایت پروتکل‌‌ها، به صورت حضوری آزمون‌ها را برگزار کنیم حتما انجام می‌دهیم.

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش با بیان اینکه اولویت ما برگزاری آزمون‌هاست، گفت: قطعا سهم معلمان را در آزمون افزایش می‌دهیم به جهت اینکه معلمان 5 ماه ابتدای سال تحصیلی را با دانش‌آموزان تعامل داشتند و ارزیابی‌هایی دارند؛ همچنین به آزمون هم نمره اختصاص می‌دهیم و عملیات آزمون انجام می‌شود.

 

* امکان ذخیره فایل دروس در «شاد» وجود دارد

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا کلاس‌ها برخط خواهد بود؟»، بیان کرد: خیر؛ معلم محتوای آموزشی‌اش را بارگذاری می‌کند و در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد و آنها سؤالات خود را می‌پرسند؛ ترجیح ما این بوده که در ساعت مشخصی انجام شود اما ممکن است در مقاطعی لازم باشد که تغییراتی در این زمان دهیم؛ باید فعالیت آغاز شود و بعد ارزیابی کنیم و نسبت به بازخوردها واکنش نشان دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر آموزش‌‌ها برخط نباشد، مانند همان آموزش معلمان در شبکه‌های اجتماعی است، پس این آموزش در شاد چه ویژگی منحصر به فردی دارد؟»، گفت: آموزشی که معلمان انجام می‌دادند روی شبکه‌های متفاوتی بود و اشرافی روی آن نداشتیم و نمی‌دانستیم چه محتوا و به چه میزانی آموزش داده شده است اما این ظرفیت به ما این امکان را می‌دهد که تحت یک اپلیکیشن اختصاصی آموزش و پرورش، آموزش‌ها انجام شود.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: اطلاعات را می‌توانیم بگیریم و تحلیل کنیم و در جهت سیاستگذاری آموزشی مورد استفاده قرار دهیم ضمن اینکه ممکن است در آینده با وضعیت‌های غیرمنتظره‌ای روبرو شویم مثلا حتی محتمل است که در سال تحصیلی با بازگشت کرونا مواجه شویم و در آن شرایط آموزش‌ها از طریق «شاد» ادامه می‌یابد.

وی در پاسخ به پرشسی دیگر مبنی بر اینکه «آیا امکان ذخیره فایل‌ها برای والدین وجود دارد؟»، ادامه داد: قطعا امکان ذخیره کردن فایل‌ها وجود دارد؛ معلمان مسؤول هستند که سال تحصیلی را به انجام برسانند و محتوای آموزشی را به دانش‌آموزان منتقل کنند؛ معلمان با غیرت و توانمندی به میدان آمدند و کار کردند و وظیفه ما بود که امکانات بهتری در اختیارشان قرار دهیم تا آسان‌تر و ایمن‌تر بتوانند فعالیت کنند.

 

*شناسایی و درآمدزایی معلمان خلاق 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آینده معلمان می‌توانند تدریس خود را با دیگر معلمان و دانش‌آموزان به اشتراک بگذارند، افزود: این اتفاق منجر به شناسایی معلمان خلاق می‌شود و هم اینکه می‌تواند منشأ درآمد باشد و اینکه چقدر بازدید داشته، منفعت داشته باشد. 

وی به تعریف خاطره‌ای پرداخت و اضافه کرد: یک معلم در روستایی در تایباد کلاس چند پایه دارد؛ او از تدریس خودش که روش کاملا خلاقانه‌ای است، فیلم گرفته بود و یکی از اساتید دانشگاهی در ژاپن به دستش رسیده بود؛ این استاد دانشگاه وقتی به ایران آمد مستقیم به تایباد رفت و با این معلم گفت‌وگو کرد و بعد فیلم این دیدار را به دانشگاهش در ژاپن برده بود و در چند جلسه اعضای هیأت علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود؛ ما معلمان خلاقی داریم که در شرایط کنونی، شناسایی آنها دشوار است. 

 

* وزارت بهداشت اعلام کرده است تا اطلاع ثانوی مدارس باید تعطیل باشد

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که «اگر مدارس برخی مناطق با تصمیم ستاد کرونا باز شود و برخی مدارس همچنان تعطیل باشند، آیا کیفیت آموزش تحت‌الشعاع قرار نمی‌گیرد؟»، اظهار کرد: اشکالات زیادی مترتب است بر اینکه به صورت منطقه‌ای مدارس را دایر کنیم؛ 30 درصد معلمان ما تردد می‌کنند و ممکن است دانش‌آموز در منطقه سفید بوده و معلم در منطقه قرمز باشد و این ترددها موجب تشدید نگرانی‌ها می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نکته دیگر این است که اگر مدارس هر منطقه را بخواهیم دایر کنیم باید پروتکل‌های وزارت بهداشت را رعایت کنیم و لااقل یک متر بین دانش‌آموزان فاصله باشد و بسیاری از کلاس‌های ما این امکان را ندارند.

وی ادامه داد: در بررسی‌هایی که محققان انجام دادند تا حدود 12 درصد، تعطیلی مدارس در فاصله گیری اجتماعی مؤثر است و دوم اینکه عامل تردد 22 درصد در شکستن فاصله اجتماعی مؤثر است و دانش‌آموزان هم 25 درصد سهم تردد را افزایش می‌دهند؛ در تمام دنیا اینچنین است که در شرایطی مانند کرونا، واحدهای آموزشی اولین جایی است که تعطیل می‌شود و آخرین جایی است که باز می‌شود. 

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: ما تابع سیاست‌های وزارت بهداشت هستیم و آنها اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی باید مدارس بسته باشند تا شرایط فراهم شود و هر زمانی که به ما بگویند آماده فعالیت هستیم.

 

* زمان کنکور و نحوه برگزاری امتحان نهایی

وزیر آموزش و پرورش در خصوص دانش‌آموزان کنکوری و اینکه زمان تقریبی برای برگزاری آن اعلام شود، اظهار کرد: دانش‌آموزان پایه دوازدهم به جهت حسایت برای ما اهمیت ویژه دارند و معمولا 90 درصد محتوای آموزشی قبل از سال جدید ارائه می‌شود و سال جدید با مرور درس‌ها همراه است.

وی ادامه داد: عنوان کردیم برای سال دوازدهم، ماه اردیبهشت را برای مرور دروس و جمع‌بندی محتوا در نظر می‌گیریم و بعد از آن سه هفته برای برگزاری امتحانات نهایی زمان نیاز داریم؛ بعد از امتحانات نهایی هم نیازمند 3 هفته است تا دانش‌آموزان آمادگی برای کنکور را پیدا کنند بنابراین لااقل می‌توانیم بگوییم دهه سوم تیر آمادگی برای برگزاری کنکور داریم و سازمان سنجش می‌تواند برنامه‌ریزی کند البته اگر شرایط دیگری پیش آید باید متناسب با آن برنامه‌ریزی کرد. 

حاجی میرزایی درباره امتحان نهایی گفت: دانش‌آموزان فقط امتحان می‌دهند و به منزل بر می‌گردند و ما هم  سالن‌های بزرگتری را اختصاص می‌دهیم تا فاصله بین دانش‌آموزان را رعایت کنیم؛ هر پروتکلی که مورد نظر وزارت بهداشت باشد برای آزمون حضوری رعایت می‌کنیم و تأکیدمان این است که امتحان نهایی به صورت حضوری باشد چون ارزیابی دقیق‌تری از این طریق انجام خواهد شد ولی اگر در آن زمان، پروتکل‌های وزارت بهداشت به ما اجازه ندهد که آزمون را به صورت حضوری برگزار کنیم، آماده برگزاری آزمون به شیوه‌های غیرحضوری هستیم. 

 

* امنیت اطلاعات در «شاد» تضمین شده است

وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات شبکه «شاد» گفت: آماری که ما دریافت کردیم این است که روزانه یک میلیون و 100 هزار نفر به این شبکه می‌پیوندند و نشان می‌دهد مجموعه خوب کار می‌کند اما ممکن است برخی جاها مشکلاتی داشته باشند.

وی افزود: اتاق تلفنی را طراحی کردیم که پاسخگویان زیادی دارد و مردم می‌توانند تماس بگیرند و مشکلشان برطرف شود؛ برخی مشکلات مانند این بود که روی گوشی‌های ios و یا وب میسر نبود و اکنون میسر شده است؛ نکته مهم این است که جامعه ما به آموزش رودررو انس گرفته است و اکنون اضطرار موجب شده است که شرایط تغییر کند و به تدریج با حوصله و مدارای مردم عزیز این مشکل حل می‌شود.

حاجی‌میرزایی از تشکیل تیم فنی از بهترین متخصصان برای سامانه شاد خبر داد و اضافه کرد: تیم فنی به ما اطمینان داده است که هر مشکل فنی را حل می‌کند و اطمینان داده که بارگذاری در این اپلیکیشن از سامانه‌های خارجی سریع‌تر است؛ هیچ اپلیکیشن داخلی در ایران نیست که این میزان کاربر با آن در ارتباط باشد و به تدریج مشکلات حل می‌شود.

وی در خصوص امنیت اطلاعات در شاد و اینکه اطلاعات دانش‌آموزان سر از مؤسسات خصوصی آموزشی و غیره در نیاورد، اظهار کرد: به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم که برای ما اهمیت اطلاعات آنها فوق‌العاده اهمیت دارد و یکی از دلایلی که به این نتیجه رسیدیم تا محیط منحصر داشته باشیم همین امنیت اطلاعات و محیطی است که دانش‌آموزان وارد می‌شوند؛ همچنین مجموعه اطلاعات در بانک اطلاعاتی خود آموزش و پرورش است و امنیت اطلاعات تضمین شده است که هیچ اطلاعاتی به جایی داده نمی‌شود.  

 

* تلاش برای رایگان شدن اینترنت «شاد»

وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه اینترنت دانش‌آموزان و معلمان گفت: در ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح موضوع کردیم که چون جایگزین آموزشی حضوری است باید اینترنت رایگان باشد مصوبه‌ای در این زمینه است و تلاش خود را می‌کنیم تا کار برای کاربران آسان شود.

وی تصریح کرد: رایگان بودن اینترنت مصوب شده است و برای تأمین منابع آن باید تلاش کنیم.

 

* استفاده از روش‌های مختلف برای دانش‌آموزان مناطقی که اینترنت ندارند

حاجی‌میرزایی در واکنش به جمله میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تهدید معلمان جهت نصب شاد، اظهار کرد: به هیچ وجه راضی نیستیم که اختلالی در زندگی کسی پیش آید و اصلا زیر این بار سنگین رفتیم تا به خانواده‌ها آرامش دهیم که امر آموزش تعطیل نشود و اختلال در یادگیری فرزندانمان به وجود نیاید. 

وی افزود: ما خودمان را مسؤول آموزش بچه‌ها می‌دانیم؛ آنهایی که می‌تواند شبکه «شاد» را نصب می‌کنند و آنهایی که نمی‌توانند باید به روش دیگری برای آموزش آنها فکر کنیم؛ در حال حاضر اطلاع دقیقی نداریم به همین دلیل اولویت اول ما سامانه شاد است و اگر جایی امکان نباشد در مناطق محروم به صورت حضوری آموزش خواهیم داشت یا ممکن است از تلویزیون محلی و تولید بسته‌های یادگیری و روش‌های دیگر استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به مدیران خودمان در سراسر کشور گفتیم که معلمان باید مطلع شوند و به این سامانه بپیوندند تا جریان آموزش را بتوانند دنبال کنند اما اگر جایی اینترنت نباشد طبیعتا معذور هستند و ما بعد از اینکه اطلاعات لازم را به دست آوردیم به تفکیک هر مدرسه، بر اساس آن تصمیم‌گیری کرده و جبران می‌کنیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که درباره تأمین گوشی برای دانش‌آموزانی که امکانات مالی کمتری دارند، برنامه‌ریزی کردید؟ مثلا از نهادهای حمایتی کمک بگیرید؟»، گفت: هر نوع اقدامی نیازمند اطلاعات دقیق است و ما اکنون اطلاعات نداریم که چه حجمی از افراد با مشکل مواجه هستند و وقتی اطلاعات دقیق داشتیم قطعا تدبیر می‌کنیم.   

حاجی‌میرزایی برای آموزش دانش‌آموزان دیرآموز بیان کرد: با توجه به اینکه نمی‌توانیم از آموزش حضوری استفاده کنیم، از آموزش مجازی بهره می‌بریم. قطعا مشکلات و مسائلی ممکن است اجرای این کار داشته باشد و همه تلاشمان این است که بهترین و بیشترین کیفیت را داشته باشد. 

وی درباره آموزش در شاد برای خانواده‌هایی که دارای چند فرزند هستند و یک تلفن همراه دارند، اظهار کرد: امکان این است که متناسب با اطلاعاتی که از مناطق می‌گیریم، دانش‌آموزان را در دو نوبت صبح و بعدازظهر توزیع کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره توجه به پرورش در کنار آموزش، گفت: کانالی را برای برنامه‌های پرورشی در سامانه شاد پیش‌بینی کردیم که برنامه‌های تربیتی را طراحی و ارائه کند؛ کانالی را برای انجمن اولیا و مربیان طراحی کردیم تا با والدین مرتبط باشد؛ در حال حاضر والدین درگیر کار بچه‌ها شدند و در کانال انجمن اولیا و مربیان، مطالب مرتبط پیش‌بینی شده است و همچنین کانال تربیت بدنی را برای سلامت دانش‌آموزان پیش‌بینی کردیم. 

وی درباره آموزش معلمان در فضای مجازی بیان کرد: آموزش در حال حاضر بر اساس محتوایی است که معلمان آماده کردند اما آموزش رسمی با ابلاغ معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه انجام می‌شود از اول اردیبهشت انجام می‌شود؛ ماجرای آیلاند نشان دهنده معلمی است که با این ابزارها کار نکرده بود ولی نمی‌توانست دانش‌آموزانش را رها کند.

حاجی‌میرزایی درباره هزینه 2500 تومانی تماس با آموزش و پرورش برای رفع مشکلات شاد، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم هزینه‌ای داشته باشد؛ با وزارت ارتباطات هماهنگ کردیم و شماره پنج رقمی گرفتیم و گمان نمی‌کنم هزینه داشته باشد اما پیگیری می‌کنم.

 

* لزوم پرداخت شهریه آموزشی مدارس غیردولتی

حاجی میرزایی درباره پرداخت شهریه مدارس غیردولتی گفت: در مورد مدارس غیردولتی دو نوع هزینه دریافت می‌شود؛ یک نوع هزینه برای خدمات آموزشی و بخش دیگر فعالیت‌های فوق برنامه شامل غذا، سرویس، اردو و غیره است.

وی افزود: مدارس غیردولتی در مورد آموزش متعهد هستد که خدمات را ارائه دهند و از همین طریق باید انجام دهند پس اولیا باید مدارا کنند و درباره بازپس‌گیری شهریه آموزشی نباید حرفی زده شود اما درباره خدماتی که ارائه نشده است قطعا می‌توانند مطالبه کنند و شورای نظارت بر مدارس غیردولتی پیگیری می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای حمایت از مدارس غیردولتی، در مصوبه دولت، مؤسسان مدارس غیردولتی به عنوان مشاغلی که باید مورد حمایت قرار گیرند، قرار گرفتند.

وی ادامه داد: مدارس غیردولتی هم باید مانند مدارس دولتی از شبکه آموزشی دانش‌آموز(شاد) استفاده کنند.

حاجی میرزایی اظهار کرد: همکاران بنده برای اینکه بتوانند به دغدغه آموزش دانش‌آموزان پاسخ دهند، امسال تعطیلات نداشتند و تمام روزها کار کردند. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">