ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اگر نمی‌توانیم، حداقل هزینه هم نکنیم

| چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - «کار را که کرد، آنکه تمام کرد» این ضرب المثل ایرانی، اشاره به این دارد که کار نیمه‌تمام و به آخر نرسیده ارزشی ندارد.

از نیمه سال گذشته از "نهادهای متعدد" هر از گاهی "اخبار پراکنده‌ای" با ذکر "زمان‌های متنوعی" در خصوص اجرای مجدد "طرح شکست‌خورده رجیستری" در رسانه‌ها منتشر می‌شود، که از همین بهارش، خبری از سال نکو نمی‌رسد.

به راستی کیست که مخالف رفع معضل قدیمی قاچاق بالای 90 درصدی گوشی‌های تلفن همراه به کشور باشد، جز خود قاچاقچی‌ها؟ به هر حال صدها میلیارد تومان در سال از جیب دولت و کشور به جیب قاچاقچی‌ها می‌رود و مجموع این رقم در سال‌های گذشته سر به فلک می‌کشد. به هر حال وقتی با تخم‌مرغ دزد به موقع برخورد نشود، شاید اختلاس‌گر 3 هزار میلیارد تومانی شود.

در آخرین تلاش‌ها برای اجرای مجدد طرح موسوم به رجیستری اما گفته شده، قرار است کد ملی خریداران گوشی به همراه کد انحصاری گوشی (به کمک سازمان رگولاتوری) ثبت و درج شود تا به این ترتیب گوشی‌های قاچاق در شبکه تلفن همراه کشور فعال نشود.

نمی‌دانم این طرح از چه زمانی و به شکلی قرار است عملیاتی شود، اما طراحان این روش، مگر در جریان میلیون‌ها سیم‌کارت فعال بی‌هویت در کشور قرار ندارند؟ کجای قانون گفته بود که واگذاری سیم‌کارت به شکل فله‌ای و بی‌حساب و کتاب مجاز است که امروز شاهد چنین وضعیتی هستیم؟ جالب آنکه سیم‌کارت‌های بی‌هویت به راحتی هر چه تمام قابل شناسایی، رهگیری و برخورد هستند، اما آیا امروز ریشه‌کن شده‌اند؟

پس وقتی در یک مثال روشن صدها آگهی در شبکه‌های ماهواره‌ای با شماره‌های موبایل داخلی به فروش می‌رسد، انتظار برای مهار کانال‌های انبوه و پنهان قاچاق گوشی به کجا می‌خواهد برسد؟

بماند که اخیرا رگولاتوری اعلام کرده 500 هزار نفر درخواست استعلام خود را در سامانه استعلام سیم‌کارت‌های این سازمان به ثبت رسانده‌اند تا خودشان بفهمند کسی به اسم آنها در حال اخاذی، دزدی، کلاهبرداری یا مزاحمت برای مردم نیست.

جالب آنکه هر 10 روز یکبار می‌توانید اینکار را بکنید تا بفهمید مبادا در آینده کسی به اسم شما سیم‌کارتی فعال کرده است یا نه؟! جالب‌تر آنکه اکنون 75 میلیون سیم‌کارت فعال دست مردم است و جالب‌ترین نکته اینکه باقی جمعیت ایران هم که سیم‌کارتی به نام ایشان نیست اصلا امکان استعلام از سامانه مذکور را ندارند!

حرف با مسوولان ساماندهی قاچاق گوشی و سیم‌کارت‌های بی‌هویت این است که اگر نمی‌توانیم کاری را تمام کنیم، حداقل هزینه هم روی دست مردم و کشور نگذاریم.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">