ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بی‌خاصیتی سامانه سجام در واریز سودها

| دوشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سامانه سجام تاکنون در خصوص واریز سود مجامع فعالیتی نداشته است، گفت: حسن دیگر سجام کاهش ریسک بازار و شناسایی پولشویی است، منتهی تاکنون آنگونه که شایسته بوده توسعه پیدا نکرده است.
به گزارش تسنیم، عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی، دیشب در برنامه پایش که با موضوع «رفتارهای هیجانی مردم در بازارهای مالی» پخش شد، با اشاره به استقبال مردم از شرکت های تازه وارد در بورس، گفت: مردم بدون توجه به ارزش سهام این شرکت ها تا زمانی سهام این شرکت ها را نمی فروشند که صف خرید داشته باشد و در صورت عرضه شدن صف ها مردم نیز به طور هیجانی سهام خود را می فروشند.

وی ادامه داد: با بررسی تاریخچه شرکت های تازه وارد به بورس، این نتیجه استنباط شد که روند این شرکت ها پس از یک وقفه کوتاه، رو به رشد بوده است، در حال حاضر به دلیل ورود افراد تازه وارد به بازار بورس، اگر بازار منفی شود مردم نیز به صورت هیجانی اقدام به فروش سهم های خود می کنند که این رفتاری اشتباه است.

مشکانی افزود: دلیل وجود این رفتار در مردم به خاطر آموزش ندیدن آنهاست و باید در این خصوص اقداماتی از سوی متولیان امر صورت گیرد، چرا که این رفتار باعث متضرر شدن مردم می شود و باید از آن جلوگیری کرد.

کارشناس اقتصادی برنامه پایش گفت: با بررسی لیست شرکت هایی که از سال 98 در بازار بورس اوراق بهادار عرضه شده اند این نتیجه بدست آمد که اگر کسی این سهم ها را بعد از ریزش صف خرید نمی فروخت، بیش از 15 میلیون تومان می توانست سود کند، در حالی که اکثر مردم در این زمان به دلیل رفتار هیجان خود حدود 10 میلیون تومان سود را از دست داده اند.

مشکانی در ادامه بحث به سامانه سجام و سود مجامع سهام های عرضه اولیه ای نیز اشاره کرد و افزود: تعداد سهام هایی که به یک فرد در عرضه های اولیه تعلق می گیرد، کم تعداد است، بنابراین سود مجامع تعلق گرفته به هر فرد نیز به علت کم بودن تعداد سهام، مبلغ اندکی می باشد.

وی ادامه داد: به همین علت برای مردم صرفه ندارد که به بانک ها مراجعه و این سود را دریافت کنند، برای حل این مشکل سامانه سجام طراحی شده که اطلاعات حساب مردم را دریافت می کند و مبنا بر این است که هر شرکت از طریق سامانه سجام سود مجامع را به حساب هر فرد واریز کند.

کارشناس اقتصادی کشور با بیان اینکه سامانه سجام تاکنون در خصوص واریز سود مجامع فعالیتی نداشته است، گفت: حسن دیگر سجام کاهش ریسک بازار و شناسایی پولشویی است، منتهی تاکنون آنگونه که شایسته بوده توسعه پیدا نکرده است.

مشکانی بیان کرد: مردم به علت صرفه نشدن گرفتن سود مجامع، آنها را دریافت نکرده اند و این پول در حساب بانکی شرکت ها باقی مانده و گاها به بیش از 65 میلیارد تومان رسیده که بلا استفاده مانده است که اگر سامانه سجام بدرستی کار می کرد این اتفاق رخ نمی داد، سازمان بورس باید این موضوع را پیگیری کند.

وی در خصوص موضوع مجوزهای شرکت های کارگزاری و حاشیه سود چند هزار میلیاردی آنها نیز افزود: در حدود 111 کارگزاری در بازار سرمایه فعالیت می کنند که 4 کارگزاری اول تقریبا 30 درصد سهم بازار را تصاحب کرده اند، 10 کارگزاری رده بندی، 50 درصد و 20 درصد سهم بازار نیز به 97 کارگزاری باقی مانده می رسد.

کارشناس اقتصادی برنامه پایش ادامه داد: اصل بازار 4 کارگزاری اول هستند، و عملا 80 درصد سهم بازار در اختیار 14 کارگزاری در کشور است، مجو این کارگزاری قیمت های نجومی دارند، به عنوان مثل بخشی از سهام یک کارگزاری کوچک بیش از 120 میلیارد تومان قیمت خورده است.

مشکانی گفت: کارگزاری اول بازار در مجموع 1180 میلیارد تومان درآمد از کارمزدها  در سال 98 درآمد داشته است، که عدد بزرگی است، سهامداران به موضوع درصد کارمزد معترض هستند، چراکه خدمات آنها نیز ضعیف ارزیابی می شود.

وی با تاکید بر اینکه کارگزاری ها نسبت به 15 قبل تغییرات بسیاری داشته اند، گفت: هزینه کارگزاری ها نسبت به گذشته که فرآیندها کاغذی بود، کاهش داشته است، و خدمات متناسب با کارمزد دریافتی نیست، بخشی از کارمزدها به عنوان مالیات به دولت، بخشی به شرکت های کارگزاری و بخشی نیز به شرکت بورس می رشد.

تحلیگر بازار سرمایه ادامه داد: برگ سهام شرکت بورس در سال 85 با سرمایه 15 میلیارد تومان، برابر یک میلیون تومان قیمت داشت، در حال حاضر ارزش بازار این شرکت بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان است و برگ سهام یک میلیون تومانی، در حدود یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارد.

مشکانی افزود: نرخ رشد این شرکت 70 درصد رشد داشته، در حالی که اقتصاد کشور به طور متوسط سالانه 3 درصد رشد داشته است، رشد 70 درصدی شرکت بورس حاصل بالا بودن کارمزدهای خرید و فروش سهام است و این کارمزدها باید اصلاح شود، ضمن اینکه انحصار موجود در ارائه مجوزها نیز شکسته شود و فضای آن رقابتی گردد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">