ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تاثیر منفی فیلترینگ بر تئاتر کشور

| دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۲، ۰۶:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

ابراهیم پشت‌کوهی با انتقاد از فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ گفت: با این محدودیت‌ها تماشاگران داخلی را به سمت کانال‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های برون مرزی سوق می‌دهیم.
این کارگردان تئاتر در آستانه اجرای نمایشش در گفتگو با ایسنا از ویژگی‌های این اثر نمایشی، اهمیت اجرای نمایشنامه‌های کلاسیک و وضعیت دشوار تبلیغات تئاتر بعد از محدویت فضای مجازی گفت.

پشتکوهی که قرار است نمایش «مکبث زار» را از ۲۷ فروردین در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببرد، در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌هایی برای تبلیغات این نمایش دارد، گفت: طبیعتا با محدودیت فضای مجازی، تبلیغ و اطلاع‌رسانی در زمینه‌های گوناگون از جمله تئاتر بسیار دشوارتر از قبل شده است. بخصوص کشاندن تماشاگر به تالاری مانند تالار اصلی تئاترشهر که چند ماه تعطیلی ناخواسته داشته، اصلا کار ساده‌ای نیست.

وی ادامه داد: فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ به هنرهایی مانند تئاتر که از نظر مالی، امکان تبلیغات گسترده ندارند، آسیبی جدی زده و دستگاه‌هایی که این محدویت را ایجاد کرده‌اند، به پیامدهای این کار و تاثیر نامطلوب آن بر هنرهایی مانند تئاتر فکر نکرده‌اند. از طرف دیگر صدا و سیما نیز هرگز در کنار تئاتر و مدافع آن نبوده. هرچند تئاتر به مدافع نیازی ندارد بلکه رسانه‌ای مانند صدا و سیما با بهره‌گیری از امکانات تئاتر می‌تواند به غنای هر چه بیشتر آثار خود بیفزاید و آثار خود را ارتقا بدهد. به هر حال گروه ما همه تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند اطلاع‌رسانی مطلوبی داشته باشد و هر روز برای انتشار هر پستی درگیر یک فیلترشکن هستیم.

او با ابراز تاسف از محدودیت در اطلاع رسانی در عصر ارتباطات افزود: مایه تاسف است که در عصر ارتباطات که اطلاعات مانند هوا در حال چرخش است، هر روز با محدودیت‌های تازه‌ای رو به رو می‌شویم و تئاتری که برای اجرا از چندین فیلتر گذر کرده تا به صحنه برسد، نمی‌تواند اطلاع‌رسانی درستی داشته باشد.

پشتکوهی یکی از پیامدهای فیلترینگ را سوق دادن مخاطب به سمت کانال‌های ماهواره‌ای دانست و توضیح داد: مخاطب هنرهای نمایشی در کشور ما مشخص است. وقتی این مخاطب نتواند خوراک فرهنگی مورد نیاز خود را در داخل کشور به دست اورد، طبیعتا جذب شبکه‌های خارجی از کشور می‌شود. اگر نتوانیم این مخاطب را از اجراهای روی صحنه باخبر کنیم تا به سالن تئاتر جذب شود، طبیعی است که این نیاز را با رسانه‌های خارج از کشور تامین می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهیم مخاطب داخلی به سمت رسانه‌های خودمان جذب کنیم، باید فضا را بازتر کنیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">