ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ترامپ هم نتوانست توییتر را نجات دهد

| شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۵، ۰۱:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

میثم لطفی - دونالد ترامپ بیشتر از آنکه با رسانه‌های خبری در ارتباط باشد یا کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند، ترجیح می‌دهد توییت‌های خود را به‌اشتراک بگذارد. علاقه ترامپ به توییتر به‌قدری زیاد است که چندی پیش رییس موزه روسای جمهور آمریکا گفت احتمالا با پایان یافتن دوره خدمت چهل‌وپنجمین رییس‌جمهور آمریکا، توییت‌های او را باید در این موزه به یادگار گذاشت.

با وجود آنکه پرحاشیه‌ترین مرد این روزهای رسانه‌های جهانی، بخش اعظم هر روز خود را به حضور در توییتر اختصاص می‌دهد، این اتفاق هم نتوانسته است نفس‌ تازه‌ای به پرنده آبی بدهد تا شبکه اجتماعی مذکور جان دوباره بگیرد.

وضعیت بحرانی

توییتر در فصل چهارم سال 2016 میلادی 167 میلیون دلار ضرر کرد که البته در مدت مشابه سال قبل از آن مجموع ضررهای این شبکه اجتماعی 90 میلیون دلار محاسبه شده بود و این میزان ضرر از مجموع 630 میلیون دلار درآمد کلی به‌دست آمد.

سرعت گرفتن حرکت توییتر در سراشیبی ورشکستگی در حالی اتفاق افتاد که رییس‌جمهور آمریکا به‌عنوان یکی از فعال‌ترین اعضای این شبکه اجتماعی میلیون‌ها کاربر جدید را جذب کرد و بر اساس گزارش‌های رسمی اعلام شد که ترامپ به‌تنهایی دو میلیون عضو جدید را به اعضای توییتر اضافه کرد تا این خانواده 319 میلیون نفری شود.

به‌نظر می‌رسد قدرتمندترین مرد این روزهای جهان هم در این زمینه ناتوان است. بسیاری از منتقدان می‌گویند ترامپ به جای آنکه به وظایف ریاست‌جمهوری خود رسیدگی کند، بخش اعظم شبانه‌روز را به حضور در توییتر اختصاص می‌دهد.

به هر حال توییتر نتوانسته از این فرصت بزرگ و ایده‌آل به‌درستی استفاده کند و ترامپ برای این شبکه اجتماعی به یک منبع درآمد جدید تبدیل شود. این در حالی است که میلیون‌ها کاربر جهانی هر لحظه منتظر آن هستند تا توییت بعدی ترامپ منتشر شود و به‌نظر می‌رسد که این اتفاق سود مالی قابل ملاحظه‌ای برای توییتر ندارد.

برخی کارشناسان می‌گویند توییتر برای خدماتی که ارایه می‌دهد بیش از اندازه کارمند دارد و همین مساله هزینه‌های آن را افزایش داده است. شرکت توییتر در سه ماه پایانی سال 2016 میلادی بیش از 158 میلیون دلار حقوق و دستمزد به کارمندان خود پرداخت کرد که این رقم برای شرکتی با خروجی مذکور بسیار زیاد بود. منبع درآمد اصلی این شبکه اجتماعی، نمایش تبلیغات به مشترکان است و البته به‌نظر می‌رسد این تبلیغات هزینه‌های شرکت توییتر را کفایت نمی‌کنند.

در مقایسه با بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان، فیس‌بوک دو سال زودتر از توییتر یعنی در سال 2004 میلادی راه‌اندازی شد. مارک زاکربرگ با مدیریت خود توانست در فصل پایانی سال 2016 میلادی 81/8 میلیارد دلار درآمد کسب کند که این رقم نسبت به مجموع درآمدهای توییتر 13 برابر بیشتر بود و بیش از یک‌سوم آن معادل 56/3 میلیارد دلار سود خالص فیس‌بوک محاسبه شد. این در حالی بود که طی چند سال اخیر توییتر هرگز نتوانست به سود مالی دست پیدا کند.

جک دوروسی، بنیانگذار شرکت توییتر که مدتی آن را ترک کرده بود، سال گذشته بار دیگر سکان مدیریت این شرکت را در دست گرفت تا با تاکید بر قابلیت‌هایی مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، خدمات بهتری ارایه دهد و توجه کاربران جهانی را جلب کند. ولی ایده‌های دوروسی هم نتوانست زخم‌های توییتر را بهبود بخشد تا این پرنده آبی بار دیگر پرواز کند. **توییتر در عرصه آگهی و تبلیغات همواره دو غول بزرگ با نام‌های گوگل و فیس‌بوک را پیش روی خود دید و مقابل آنها چندان موفق عمل نکرد. در حالی که این دو شرکت با ناشران خبر رابطه تنگاتنگ دارند و آنها را به منبع درآمد جدید تبدیل کرده‌اند، توییتر برای تولیدکنندگان اخبار جذابیت چندانی ندارد و در این زمینه درآمد قابل قبولی کسب نمی‌کند.**

گام بعدی

با همه این مشکلات چه اتفاقی برای توییتر خواهد افتاد؟ دوروسی پاسخ روشنی به این پرسش نمی‌دهد. او در این زمینه به تحلیلگران گفت: «سرگرمی و کیفیت». باید اعتراف کرد این پاسخ دو کلمه‌ای که احتمالا به نحوه ارایه خدمات توییتر برمی‌گردد، تاکنون برای شرکت آمریکایی درآمدزایی نکرده است و اگرچه بسیاری از کاربران جهانی پلتفرم مذکور را یکی از ارایه‌دهندگان قابلیت‌های کاربردی در اینترنت می‌دانند، ولی نکته مهم این است که روز به روز از محبوبیت توییتر کاسته می‌شود و احتمال می‌رود که در آینده نه‌چندان دور سرنوشت یاهو برای آن تکرار شود.

با این سیاست، هر روز از ارزش مالی شرکت توییتر کاسته می‌شود و به همین دلیل طی چند ماه اخیر خبرهای فراوان در مورد احتمال فروش و واگذاری شرکت منتشر شده است. ولی کارشناسان می‌گویند تا زمانی که دوروسی با سیاست‌های خود سکان توییتر را در دست گرفته است، هیچ شرکت دیگری تمایل به خرید آن نخواهد داشت. **شرکت توییتر حدود یک میلیارد دلار پول نقد در بانک دارد که به اعتبار آن فعالیت‌های اقتصادی خود را جلو می‌برد و البته این رقم که یک‌هشتم مجموع درآمدهای فیس‌بوک در سه ماهه پایانی سال 2016 است، نمی‌تواند اتفاق قابل ملاحظه‌ای را رقم بزند.**

دوروسی طی کنفرانسی که برای اعلام گزارش مالی این شرکت برگزار شده بود گفت: «همه جهان در حال تماشای توییتر هستند، در حالی که ما این روزها افزایش انتظارات کاربران خود را مشاهده نمی‌کنیم، ولی یک اتفاق در این شبکه اجتماعی در حال رشد است: نفوذ و تاثیرگذاری توییتر».

ریچ گرینفیلد، تحلیلگر ارشد مرکز BTIG در جمع سرمایه‌گذاران توییتر گفت که این شبکه اجتماعی از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به بعد بسیار مورد توجه جهانیان قرار گرفت و بر خلاف ماه‌های قبل موفق شد مخاطبان جدید جذب کند. پس از انتخابات حضور پررنگ دونالد ترامپ باعث شد حضور کاربران در توییتر پررنگ‌تر شود، زیرا رییس‌جمهور آمریکا ترجیح داد به جای استفاده از هر پلتفرم یا رسانه دیگر، صحبت‌های خود را از طریق توییتر به گوش مردم آمریکا برساند. ولی دوروسی نتوانست به‌درستی از اتفاقات مذکور استفاده کند و به سود برسد.

مدیران ارشد توییتر با انتشار بیانیه‌ای به سرمایه‌گذاران این شرکت توضیح دادند طی ماه‌های اخیر تعداد کاربران فعال که هر روز از توییتر استفاده می‌کنند افزایش یافته است و همین که شخص اول آمریکا توییتر را به دیگر شبکه‌های اجتماعی ترجیح داده، میزان قدرت آن را نشان می‌دهد. شرکت توییتر در این بیانیه تاکید کرده است که طی سال جاری میلادی جلوی ضررهای مالی را می‌گیرد و در نهایت به سوددهی می‌رسد.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۱۲/۰۷

توییتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">