ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تقلای «توئیتر» برای بقا

| جمعه, ۱۴ آبان ۱۳۹۵، ۰۴:۴۷ ب.ظ | ۰ نظر

«اخراج 9درصد از کارمندان شبکه اجتماعی توئیتر»، خبری است که بتازگی کاربران این شبکه اجتماعی را نگران و بهت زده کرده است.

 البته این، تنها خبر نگران‌کننده برای دوستداران توئیتر نیست و دست‌اندرکاران این شبکه اجتماعی با اعلام مرگ «Vine»،  شوک تازه‌ای به علاقه‌مندان این شبکه اجتماعی دادند و به طور واضح پرده از مشکلات توئیتر برداشتند. خبری که بسیاری را به این فکر انداخت که شاید پس از «Vine»، نوبت به خود توئیتر برسد.

 

افول محبوبیت «واین»

از رده خارج شدن «Vine» آن هم تنها ساعاتی پس از تأیید خبر تعدیل گسترده نیروهای توئیتر و تلاش نومیدانه این کمپانی برای رسیدن به سوددهی اعلام شد. با اینکه توئیتر همچنان مورد علاقه میلیون‌ها طرفدار متعصب قرار دارد ولی آنچه مسلم است اینکه این تعدیل نیرو و اعلام مرگ «Vine»، نشان از جدال توئیتر برای بقا دارد. به هر حال توئیتر با مشکلات فراوانی رو به روست و از همه مهم‌تر اینکه در بخش هایی، نمی‌تواند با رقبای سرسخت خود رقابت مناسبی داشته باشد و به موفقیت‌های پیشین خود دست یابد.

4سال قبل یعنی در سال 2012 نگاه مسئولان توئیتر به اپلیکیشن‌های ویدئویی جلب شد و با اینکه در آن زمان استارتاپ‌های متعددی اپلیکیشن‌های ویدئویی تولید کرده بودند ولی در میان آنها،« Vine» انتخاب و در راستای تلاش برای جذب کاربران بیشتر، با بهای 30میلیون دلار خریداری شد. «Vine»، یک اپلیکیشن ویدئویی تلفن همراه است که کاربران می‌توانند توسط آن کلیپ‌های ویدئویی کوتاه را مشاهده کنند. صرفنظر از اینکه چرا توئیتر از میان همه این اپلیکیشن‌ها به«Vine»علاقه بیشتری نشان داد، ولی باید گفت که این اپلیکیشن ویدئویی فرصت بسیار مغتنمی به دست آورده بود که می‌توانست از همه این اپ‌ها پیشی بگیرد و آن هم تعداد بالای کاربران توئیتر بود. توئیتر و «Vine» بر اختصار و کوتاه بودن کلمات و ویدئوها تمرکز ویژه‌ای داشتند و در ابتدا هر دو اپ موفق شدند بخش عمده‌ای از برندها، افراد مشهور و دارای خلاقیت بالا را به خود جذب کنند. توئیتر به هرحال مجبور بود از متن به سوی تصاویر و ویدئو حرکت کند و گام درستی هم برداشت.«دیک کوستولو» مدیرعامل توئیتر در زمان خرید «Vine»، آن را یکی از برترین اپ‌ها دانست و «جک دورسی» که در آن زمان هنوز مدیرعامل نبود و یکی از بنیانگذاران این شبکه اجتماعی محسوب می‌شد نیز تلاش فراوانی برای خریداری «Vine» داشت، این خرید را یکی از خریدهای زیرساختی در طول فعالیت توئیتر دانست.

هرچند «Vine» در ابتدا برای توئیتر یک پتانسیل بزرگ محسوب می‌شد و با کمک آن موفق به جذب کاربران بیشتری شد، ولی بتدریج محبوبیت آن رو به افول گذاشت. طبق اطلاعات منتشر شده توسط App Annie که پایگاهی برای ردیابی درجه محبوبیت اپلیکیشن‌ها و رده‌بندی آنها محسوب می‌شود، «Vine»که پیش از این در زمره برترین و پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شد، ابتدای امسال از جمع 100 اپلیکیشن برتر رایگان در اپ استور، کنار رفت و پس از آن نیز روندی نزولی به خود گرفت تا به رده‌های پایینی جدول سقوط کند.همین عاملی شد تا توئیتر به کلی از آن دل بکند.

اسنپ چت و اینستاگرام هرکدام برای دستیابی کاربران به ویدئو راهکارهای مختلفی در پیش گرفتند و کم کم توئیتر را پشت سر گذاشتند طوری که «Vine» دیگر چندان مورد توجه مردم قرار نداشت. به هرحال با توجه به قابلیت‌های رقبا، «Vine» خود‌ به خود از نظر پنهان شد و جایی برای عرض اندام نداشت پس جای تعجب نیست که از میدان بدر رود.«مارکاس لوکی»یکی از خبرنگاران توئیتر در روزی که خبر ازبین رفتن قریب الوقوع «Vine» منتشر شد در حساب توئیتری خود نوشت:«همیشه یک تکنولوژی جدیدتر و گرسنه‌تر برای ربودن پایگاه کاربران شما وجود دارد.»

البته «Vine» در رقابت با سایر اپلیکیشن‌های ویدئویی، یک مشکل عمده دیگر هم داشته است و آن هم اینکه با توجه به ماهیت توئیتر، این شبکه اجتماعی نمی‌تواند با پلتفرم‌هایی همچون فیس بوک یا اینستاگرام رقابت کند چون این شبکه‌های اجتماعی عموم مردم و کاربران را به خود جذب می‌کنند ولی توئیتر همچون آنها فراگیر نیست و کاربران کمتری دارد.به عبارت دیگر تعداد بیشتری از کاربران با فیس بوک و.. احساس راحتی می‌کنند و فضای آن را صمیمی می‌دانند. «جاش المان» یکی از مدیران پیشین توئیتر نیز دراین باره گفت: «توئیتر هرگز نتوانست فضایی را ایجاد کند که بیشتر مردم احساس کنند می‌توانند در آن فعالیت کنند.»

 

فروش توئیتر در هاله ابهام

فارغ ازاین که شما به‌عنوان کاربر توئیتر ترجیح می‌دهید این شبکه اجتماعی مستقل باشد یا اینکه توسط یک کمپانی دیگر خریداری شود، باید گفت به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، حیات این شبکه اجتماعی در گرو به فروش رسیدن است چرا که حالا دیگر سهام این کمپانی تنها از حیات این شبکه اجتماعی نشان دارد و خبری از رقابت آن با سایر شبکه‌های اجتماعی نیست.

 توئیتر در ماه‌های اخیر بشدت از رقبایش فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام عقب افتاد و شایعاتی بر سر زبان‌ها جاری شد که مدیران توئیتر قصد فروش این شبکه اجتماعی را دارند. مدتی سهام توئیتر روندی رو به افول داشت تا اینکه اوایل ماه اکتبر، شایعاتی مبنی بر اعلام آمادگی گوگل، دیسنی و Salesforce و البته اپل برای خرید آن تا آخر اکتبر به گوش رسید و سهام این کمپانی به یکباره 20درصد افزایش یافت. البته این افزایش سهام موقتی بود چرا که هرگز درخواست رسمی از سوی این کمپانی‌ها ارائه نشد و همچنان خرید توئیتر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

شاید اگر فشارهای کنونی بر توئیتر نبود این شبکه اجتماعی که زمانی در اوج قرار داشت می‌توانست براحتی مسیر را ادامه دهد ولی حالا تلاش‌هایش برای کاهش هزینه و سر پا ماندن نشانه‌هایی از توفان و چرخش اوضاع را در این کمپانی دارد طوری که بسیاری معتقدند اگر وضع به همین منوال پیش برود توئیتر بر لبه پرتگاه قرار می‌گیرد و هیچ خریداری حاضر به معامله با «جک دورسی» مدیرعامل توئیتر نمی‌شود یا حداقل وی به این زودی‌ها نباید در انتظار خریداری باشد. با وجود این «جک دورسی» همچنان تلاش دارد وانمود کند که اوضاع توئیتر مناسب است و مشکل چندانی ندارد هرچند بازتاب اتفاق‌ها از اخبار دیگری حکایت دارد. «جک دورسی» پیش از این گفته بود این کمپانی برای رسیدن به رشد مناسب متعهد شده است و این کار را هم خواهد کرد هرچند از ارائه هرگونه توضیح اضافی در این زمینه پرهیز کرد. از ابتدای امسال توئیتر نگاهش به ویدئوهای زنده بیشتر جلب شد و به همین دلیل تلاش‌هایش را با رونمایی از Periscope آغاز کرد.با اینکه بسیاری از توئیتر قطع امید کرده و معتقدند نمی‌تواند چندان موفق عمل کند مدیران توئیتر می‌خواهند کاربران را متقاعد کنند که هرگونه تعدیل نیرو یا ایجاد تغییر در این شبکه اجتماعی تنها در راستای بهتر شدن وضعیت آن است که از ابتدای سال‌جاری با Periscope کلید خورده است. توئیتر می‌خواهد کاربرانش را مطمئن کند که می‌تواند دوباره رشد کرده و با بازی‌های زنده ویدئویی NFLو نیز فضای انتخاباتی امریکا حتی بر تعداد کاربرانش بیفزاید.

به گزارش اقتصاد آنلاین جدا از نتیجه ماجرا و بقا یا فنای توئیتر، موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد این است که تعداد بالای کاربران وفادار هرگز نمی‌تواند ضامن بقای یک شبکه اجتماعی باشد و حتماً باید به خلاقیت هم توجه ویژه شود. تنها کافی است بتوانید نشان دهید که هنوز هم جای رشد دارید و می‌توانید برای بقا درآمدزایی کنید تا در چرخه فعالیت باقی بمانید. امروز نوبت «Vine» بود و فردا شاید نوبت به توئیتر یا هر اپلیکیشن پرطرفدار دیگری برسد.

  • ۹۵/۰۸/۱۴

توییتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">