ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توییتر و ظهور یک رقیب گمنام

| شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۲۴ ب.ظ | ۰ نظر

رقیب جدید توییتر وارد میدان شده است؛ Mastodon. بنیانگذار این شبکه اجتماعی متن باز، یوجین روچکوی 24 ساله آلمانی است. او که خودش یکی از کاربران توییتر است این شبکه اجتماعی متن باز را حدود شش ماه پیش در سکوت خبری راه‌اندازی کرد. روند رشد این شبکه، روند کندی بود تا اینکه هفته گذشته بعد از تغییر توییتر در نحوه نشان دادن پاسخگویی، ناگهان طی 48 ساعت رشد 73 درصدی و سریعی را تجربه کرد و در حال حاضر بیش از 41 هزار کاربر دارد. هجوم کاربران به این شبکه اجتماعی متن باز به اندازه‌ای بود که روچکو ثبت نام در این شبکه را بست. این در حالی است که یکی از بزرگ‌ترین سهامداران توییتر که از موسسان آن نیز هست از پنج‌شنبه شروع به فروش سهام خود در این شبکه اجتماعی کرده است.

همزمان توییتر تلاش کرده نسخه سبکی از این شبکه اجتماعی در اختیار کاربرانی که اینترنت ناپایدار دارند قرار دهد تا شاید کاربرانی که در کشورهای در حال توسعه برای دسترسی به این شبکه مشکل دارند به این شبکه اجتماعی وفادار بمانند. همچنین با رایزنی با شبکه‌های تلویزیونی و پخش زنده سریال در توییتر می‌کوشد جذابیت تازه‌ای برای کاربرانش به وجود بیاورد. اما توییتر چقدر موفق خواهد بود؟ آیا کاربران به توییت کردن ادامه می‌دهند یا با توجه به امکانات و ویژگی‌های شبکه اجتماعی متن باز Mastodon از این پس توتس خواهد کرد؟

شبکه اجتماعی متن باز Mastodon یک میکروبلاگینگ مشابه توییتر است. به پست‌هایی که در این شبکه منتشر می‌شود توتس گفته می‌شود. بزرگ‌ترین ویژگی این شبکه اجتماعی متن باز، غیر انحصاری بودن و بهترین ویژگی‌اش نداشتن تبلیغات است؛ چیزی که در توییتر این روزها بسیاری از کاربران را آزرده خاطر کرده است.

بزرگ‌ترین جذابیت این شبکه اجتماعی متن باز را نیز می‌توان امکان تنظیم حریم خصوصی در هر پست یا توتس دانست. کاربران می‌توانند علاوه بر تنظیم عمومی یا خصوصی بودن صفحه خود در این شبکه اجتماعی، برای هر پست خود نیز حریم خصوصی مورد نظر خود را اعمال کنند و تصمیم بگیرند کدام پست‌ها را چه کسانی ببینند.

محدودیت هر توییت 140 کاراکتر است. اما روچکو محدودیت هر توتس را 500 کاراکتر در نظر گرفته است که این هم می‌تواند برای بسیاری از کاربران توییتر جذاب باشد. کاربران این شبکه اجتماعی امکان انتشار فیلم‌های کوتاه و GIF را نیز دارند.

در این شبکه اجتماعی متن باز به صورت مشخص تاکید شده انتشار هر گونه محتوا درباره انکار هولوکاست یا انتشار نماد نازی‌ها ممنوع است. همچنین فهرستی از محتوای ممنوعه در بخش قوانین این شبکه اجتماعی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به انتشار محتوای پورنوگرافی، آزار حیوانات، نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و خشونت اشاره کرد.

در حال حاضر با توجه به ترافیک فوق‌العاده بالا، ثبت نام در این شبکه اجتماعی متن باز بسته شده تا کیفیت خدمات برای کاربران موجود تضمین شود.

 

سهامدار توییتر، سهامش را می‌فروشد

یکی از بزرگ‌ترین سهامداران و موسسان شبکه اجتماعی توییتر فروش سهام خود را از پایان هفته گذشته آغاز کرد. "او ویلیامز" که یکی از چند موسس شبکه اجتماعی توییتر در سال 2006 است روز پنج‌شنبه با انتشار پستی در سایت مدیوم اعلام کرد حدود 30 درصد از سهام خود در این شبکه اجتماعی را می‌فروشد. او که اکنون مدیرعامل مدیوم است در یادداشت خود ضمن تاکید بر نقش پر رنگ توییتر در جهان امروز نوشته: از اینکه موسس و عضو هیات مدیره توییتر هستم افتخار می‌کنم.

ویلیامز یکی از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای جدید است. وی در بیش از 35 شرکت در جهان سرمایه‌گذاری کرده و علاوه بر سرمایه‌گذاری، شرکت در امور خیریه را نیز در برنامه کاری خود دارد. او بخش قابل توجهی از درآمدها و سرمایه‌های خود را در امور خیریه خرج می کند. وی در پست خود نوشته: شرکت در امور خیریه و سرمایه‌گذاری‌ را در راستای داشتن جهانی پایدار انجام می‌دهم. ویلیامز خود را یک سرمایه‌گذار عمومی معرفی کرده است.

ویلیامز اعلام کرده قصد دارد بخشی از پولی که از فروش سهام توییتر نصیبش می‌شود را در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کند و بخش دیگری را نیز صرف امور خیریه کند. وی در یادداشت خود تاکید کرده اقدام به فروش سهام خود از شرکت (توییتر) کرده نه خود شرکت.

 

تلاش توییتر برای ایجاد جذابیت

همزمان با آغاز فروش سهام ویلیامز و هجوم کاربران به شبکه اجتماعی Mastodon، توییتر از جدیدترین نسخه خود رونمایی کرد. نسخه سبک توییتر به نام Twitter Lite مناسب کاربران کشورهای در حال توسعه که اینترنتی کند و ناپایدار دارند طراحی شده است. این نسخه کمتر از یک مگابایت حجم دارد و دارای حالت ذخیره دیتایی است که تصاویر و ویدیوها را پیش از نمایش کامل به صورت محو نشان می‌دهد. توییتر ادعا می‌کند نسخه لایت ضمن اینکه 30 درصد سریع‌تر بارگذاری می‌شود، می‌تواند 70 درصد در مصرف دیتای کاربران صرفه جویی کند. نسخه سبک توییتر می‌تواند محتوای لازم جهت تعامل کاربر را تحت شبکه‌های 3G در کمتر از 5 ثانیه بارگذاری کند تا حتی در بدترین شرایط اینترنت هم خللی در تجربه کار با توییتر ایجاد نشود. این نسخه در واقع یک اپلیکیشن پیش رونده تحت وب Progressive Web App»» محسوب می‌شود که توییتر آن را با مشارکت گوگل طراحی کرده. بنابراین به عنوان یک اپلیکیشن تحت وب قابلیت‌های بیشتری نسبت به یک سایت معمولی دارد که از جمله می‌توان به ارسال نوتیفیکیشن‌های آنی در آندرویید اشاره کرد.

از سوی دیگر روزنامه تلگراف خبر داده توییتر قصد همکاری با شبکه‌های تلویزیونی برای پخش برنامه‌های زنده دارد. توییتر نه‌تنها به پخش زنده مسابقات ورزشی علاقه دارد، بلکه قصد دارد حق پخش سریال‌های تلویزیونی را نیز خریداری کند. بنا به اعلام منابع آگاه، توییتر قصد ندارد سرویس پولی خود را راه‌اندازی کند، بلکه می‌خواهد سرویسی برای مشتریان شبکه‌های تلویزیونی مانند اسکای و ESPN راه‌اندازی کند. مشتریان شبکه‌های پولی به‌جای اینکه بخواهند سرویسی از توییتر خریداری کنند، می‌توانند شبکه‌هایی را که عضو هستند، در توییتر نیز تماشا کنند. با این کار، توییتر قصد ندارد سرویس تلویزیونی خود را راه‌اندازی کند، بلکه می‌خواهد سرویس‌های موجود را با پلتفرم خود تجمیع کند. بر اساس گفته‌های آنتونی نوتو، مدیر ارشد اجرایی توییتر، این شبکه اجتماعی قصد دارد فعالیت پخش زنده ورزش خود را گسترش دهد. با این اوصاف، توییتر قصد دارد برای افزایش تعداد کاربران و فروش بیشتر آگهی و در نتیجه افزایش درآمد، بر استراتژی خود مبتنی بر استفاده از ویدئو و ویدئوهای ورزشی تأکید کند. (منبع:فناوران)

  • ۹۶/۰۱/۱۹

توییتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">