ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در قسمت نخست بررسی نحوه برگزاری بیست و دومین دوره الکامپ به طرح مسایل، وعده‌ها و ابهاماتی همچون کاهش متراژ نمایشگاه نسبت به سال قبل (برخلاف افزایش درخواست دو برابری)، تغییر نکردن زمان برگزاری نمایشگاه، عدم شفاف‌سازی نحوه محاسبه نرخ ارزی ریالی، تلاش برای حضور رییس جمهوری، اعزام 10 استارت‌آپ منتخب به نمایشگاه سبیت آلمان، میزان حضور و مشارکت خارجی‌ها در نمایشگاه و افزایش ساعات بازدید از نمایشگاه پرداختیم.

البته در همان گزارش به نقل از ناصرعلی سعادت رییس فعلی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام کردیم که امسال قرار است بهترین نمایشگاه بین‌المللی ایران برگزار شود.

در دومین قسمت از این گزارش به بررسی سایر مسایل پیرامون برگزاری بیست و دومین دوره نمایشگاه الکامپ خواهیم پرداخت.

 

تمرکز شدید خبری روی استارت‌آپ‌ها

همزمان با نزدیکی به برگزاری نمایشگاه الکامپ، کار اطلاع‌رسانی از این نمایشگاه نیز آغاز شده است. اما نکته قابل توجه در این خصوص تمرکز بالای خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای روی یک بخش کوچک از این نمایشگاه یعنی بخش استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و بازی‌سازان است.

مروری کوتاه بر اخبار ارسالی از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گویای این تمرکز ویژه است و همچنان خبری از آمار و اطلاعات میزان حضور شرکت‌های داخلی و خارجی، سهم و درصد شرکت‌های حاضر از حیث نرم‌افزاری،‌ سخت‌افزاری، شبکه‌ای، ارتباطی و غیره نیست و عمده اخبار پیرامون بخش کوچکی از نمایشگاه است.

 

اطلاعیه‌های ارزی ریالی

اگرچه هنوز متراژ، نرخ و نحوه محاسبه قیمت غرفه‌های ارزی اعلام نشده است، اما با مراجعه به سایت الکامپ شاهد یک اطلاعیه هستیم که در بخشی از آن آمده است: "مشارکت کنندگان محترم، به اطلاع می رساند با توجه به اینکه نمایشگاه بین المللی نسبت به دریافت یوروی کهنه، مخدوش، پاره و ... و همچنین خرد، ستاد نسبت به دریافت اسکناس با این مشخصات معذور می باشد.

شایان ذکر است مشارکت کنندگان می بایست حتی المقدور نسبت به پرداخت هزینه غرفه به صورت 500 یوروی اقدام نمایند."

به این ترتیب در اطلاعیه مذکور تنها روی سالم بودن یوروها و تاکید بر ارایه 500 یورویی برای ارایه مشاهده می‌شود و اطلاعاتی از نحوه محاسبه و میزان متراژی که مشمول نرخ ارزی شده‌اند در دست نیست.

 

نحوه جانمایی غرفه‌ها

یکی دیگر از مسایل چالش برانگیز و البته سخت برای مدیریت، نحوه جانمایی غرفه‌هاست که در این خصوص نیز هنوز اطلاعات شفاف و روشنی منتشر نشده است.

البته در این مورد نیز یک اطلاعیه روی سایت الکامپ درج شده که در بخشی از آن آمده است: «متقاضیانی که بیش از یکصد متر مربع فضا درخواست نموده اند در صورتیکه که ستاد برگزاری با متراژ و حضور شرکت متقاضی موافقت نماید جهت جانمایی به صورت حضوری ازسوی ستاد برگزاری دعوت و نسبت به جانمایی و قطعی نمودن متراژ اقدام خواهند نمود.

شایان ذکر می باشد متقضیان زیر یکصد متر مربع بر اساس اولویت ثبت نام و نوع فعالیت توسط ستاد برگزاری جانمایی خواهند شد و در تاریخ 95/9/1 از طریق سایت اختصاصی نمایشگاه با متراژ دقیق و سالن مربوطه قابل مشاهده خواهد بود.»

همانطور که مشاهده می‌شود در خصوص غرفه‌های زیر صد متر شرایط اولویت ثبت‌نام و نوع فعالیت اعلام شده و در مورد غرفه‌های بالای صد متر، معیار مشخص نبوده و دعوت به مراجعه حضوری شده است.

 

پرسش‌های مساله اسپانسری

اما بر اساس اطلاعات واصله یکی از شرایط جانمایی برای غرفه‌های بزرگ، مساله‌ای به نام اسپانسری است که در آن از متقاضیان دعوت شده با پرداخت ارقامی به عنوان اسپانسر امکان برخورداری از نقاط خوب در نمایشگاه را بیابند.

در خصوص پشتوانه‌های قانونی و مقرراتی دعوت شرکت‌ها به اسپانسری هم اطلاعات خاصی در دسترس نیست و ارقام بعضا بالا و متنوعی نیز اعلام می‌شود.

در همین حال از چگونگی واریز این مبالغ نیز اطلاعی در دست نیست و مشخص نیست این وجوه به حساب مجری نمایشگاه، شرکت سهامی نمایشگاه‌ها یا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای واریز می‌شود.

موضوع نحوه جانمایی از جمله مسایلی است که در سال جاری نیز باعث انصراف برخی شرکت‌ها برای حضور شده است.

 

زمان برگزاری نمایشگاه

مصادف شدن سه روز برگزاری نمایشگاه 4 روزه الکامپ بیست و دوم با تعطیلی نیز مخالفان و موافقان خاص خود را دارد. برخی شرکت‌ها نسبت به این مساله معترض بوده و آن را به زیان بازدیدکننده تخصصی می‌دانند و سه روز تعطیلی را قطعا برابر با مسافرت‌های بازدیدکنندگان می‌دانند.

در مقابل اما برخی وجود تعطیلی سه روزه را مصادف با امکان مراجعه بازدیدکنندگانی از شهرستان‌ها در تهران دانسته و آن را به نفع نمایشگاه می‌دانند.

نکته قابل توجه آنکه در خصوص وعده حضور رییس جمهوری نیز، یک مقام دولتی، مصادف شدن نمایشگاه با سه روز تعطیلی را به انجام سفرهای کاری خارجی مقامات مسوول ارتباط داده و احتمال عدم حضور ایشان را چندان دور از واقعیت نمی‌داند.

ساعت برگزاری نمایشگاه نیز یکی از درخواست‌های سال گذشته رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بود که درخواست افزایش دو ساعت به زمان بازدید از نمایشگاه بود که فعلا در تبلیغات که با چنین خواسته‌ای هم موافقت نشده است.

در نهایت این که لوگوی الکامپ نیز در سال جاری ثابت مانده است و ظاهرا نمایشگاه امسال شعار خاصی هم ندارد، در عین حال فعلا خبری از اخبار و تبلیغات شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نیز نیست و بخش ویژه الکامپ در سایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز حاوی اخبار سال گذشته این رویداد است.

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید وعده بهترین نمایشگاه بین‌المللی ایران محقق می‌شود یا نه؟ (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۱)

نمایشگاه الکامپ 22 به احتمال زیاد از پربارترین و با کیفیت ترین نمایشگاه های حوزه فناوری اطلاعات در چند سال گذشته خواهد بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">