ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حضور در شبکه «شاد» اجباری نیست

| شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از شبکه «شاد» اجباری نیست، گفت: حدود ۶۳ درصد داوطلبانی که در کنکور شرکت می‌کنند، در خواست شرکت در رشته تجربی را دارند.

به گزارش فارس، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر اظهار کرد: نمرات ثبت شده در آموزش مجازی حتما در هدایت تحصیلی نقش دارد؛ هدایت تحصیلی در سال 95ـ94 بر اساس سند تحول بنیادین اجرا شد و بخش عمده آن به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا بیش از 65 درصد ثبت‌نامی‌های کنکور در رشته تجربی هستند؟»، گفت: در هدایت تحصیلی، عوامل متعددی تأثیرگذار هستند و نقش دارند و به تنهایی وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند کار کند و نیاز به همکاری بخش‌های مختلف و همچنین رسانه است.

شکوهی با بیان اینکه در هدایت تحصیلی انتظاراتی برای تأمین نیاز کار جامعه است، افزود: آموزش و پرورش تلاش‌های بسیار برای توزیع رشته انجام داده است اما خانواده به آینده رشته تحصیلی فرزند توجه می‌کند و این موضوع به تفاوت‌هایی که در ارزش‌گذاری برای شغل‌ها و درآمدها وجود دارد، بر می‌گردد.

وی ادامه داد: برای 680 هزار فرهنگی دوره آموزشی در جهت نحوه دخالت در هدایت تحصیلی برگزار شد؛ ضمن اینکه در هدایت تحصیلی، اولیای دانش آموزان نقش اساسی دارند و در بیش از 46 درصد انتخاب هدایت تحصیلی، خانواده مؤثر است و در این راستا در اداره کل انجمن اولیا و مربیان، آموزش خانواده‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

 مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: از سال 84، 85 شیب رشته تجربی زیاد شده است و این در حالیست که آمار ما نشان می‌دهد روند میزان توازن بین رشته‌ای در سال‌های اخیر به سمت فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و انسانی رفته است. 

وی با بیان اینکه در خصوص گرایش دانش‌آموزان به رشته تجربی، وزارت علوم باید پاسخ دهد، تصریح کرد: برای شرکت در آزمون‌ها، هیچ نیازی به رشته تحصیلی مرتبط وجود ندارد؛ دو سال پیش بود که رتبه برتر در ریاضی دانشگاه شریف در رشته تجربی شرکت کرد؛ البته برای کسانی که در رشته تجربی شرکت می‌کنند و پذیرفته نمی‌شوند، آثار و تبعات روانی ایجاد خواهد کرد؛ حدود 63 درصد داوطلبانی که در کنکور شرکت می‌کنند، در خواست شرکت در رشته تجربی را دارند و این در حالیست که ظرفیت پذیرش آن نهایتا به 10 هزار نفر می رسد.

شکوهی درباره برگزاری امتحانات نیز گفت: در بحث امتحانات، دو مقطع تحصیلی است که پیچ تاریخی برای هر فرد در زندگی محسوب می‌شود که یکی هدایت تحصیلی و انتخاب رشته و دیگری کنکور است و اگر اشتباه شود ممکن است امکان جبران اشتباه نباشد.

وی با اشاره به شبکه «شاد» گفت: زیرساخت ها به معنای واقعی آماده نبود اما کار جهادی انجام گرفت و همکاران ما در نوروز تا پاسی از شب کار کردند که شبکه ملی «شاد» ایجاد شد و در ورود به آن هم اجباری نیست و می‌بینید که 8 میلیون دانش‌آموز عضو شدند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ این پرسش که «آیا الزام در ورود به شاد وجود ندارد؟»، تصریح کرد: الزامی نیست ولی اگر می خواهند از آموزش ما استفاده کنند، کانال آموزشی ما، «شاد» است.

وی با اشاره به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: یک میلیون دانش‌آموز در آزمون توانایی و رغبت شرکت کردند؛ خانواده به دانش آموزان برای هداست تحصیلی کمک کنند و در شبکه «شاد» کانالی برای این موضوع اختصاص داده شده است همچنین در http://ht.medu.ir  می‌توانند به اطلاعات هدایت تحصیلی دست یابند.

 

در همین رابطه: نرم افزار شاد، امکان برگزاری امتحان مجازی را ندارد
مهتدی گفت: شبکه شاد امکان برگزاری امتحان مجازی به صورت صحیح و درست ندارد و شاید در آینده این گزینه اضافه شود اما در حال حاضر چنین امکانی در این نرم افزار وجود ندارد.
برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع امتحانات در ایام کرونا و با حضور دکتر مهتدی مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.

مهتدی با اشاره به اینکه این روزها در ایام امتحانات مدارس حضور داریم، درباره شیوه برگزاری آن گفت: طی ابلاغی که در چند روز اخیر از طرف آموزش و پرورش صورت گرفته، به جز پایه نهم و دوازدهم، امتحانات به صورت مجازی خواهد بود اما این دو پایه، امتحانات حضوری خواهند داشت که این مهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌پذیرد.

وی درباره برگزاری امتحان مجازی تصریح کرد: شبکه شاد امکان برگزاری امتحان مجازی به صورت صحیح و درست ندارد و شاید در آینده این گزینه اضافه شود اما در حال حاضر چنین امکانی در این نرم افزار وجود ندارد.

مدرس دانشگاه افزود: آموزش و پرورش به مدارس و شوراهای مدرسه این اجازه و اختیار را داده است که شیوه برگزاری امتحان را مشخص کنند. البته امتحان حضوری نخواهند داشت اما در مدل برگزاری امتحان مجازی دست‌شان باز است.

وی درباره شیوه‌های برگزاری امتحان مجازی اظهار کرد: یک مدل این است که مدارس از نمره‌های ترم گذشته که کلاس‌ها حضوری بود، استفاده کنند و یک درصدی نیز از فعالیت دانش آموزان در چند ماه گذشته که تعطیل بوده است، برای نمره نهایی در نظر بگیرند. همچنین ممکن است امتحانات کوچکی نیز به صورت مجازی گرفته شود به این صورت که معلم چند سؤال ارسال کند و دانش آموز پاسخ دهد.

پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در خصوص دیگر شیوه‌های برگزاری امتحان پایان ترم مدارس بیان کرد: در این شیوه معلم‌ها خودشان را به امتحان مجازی محدود کنند که در نرم افزارها و سایت‌های دیگر آماده است و آن را از طریق یک لینک در اختیار دانش آموز قرار دهند.

مهتدی در عین حال اذعان کرد: در شیوه آموزش مجازی، نمی‌توان صرفاً با یک امتحان به نمره واقعی از عملکرد دانش آموز دست یافت زیرا اساسا مدل آموزش مجازی با حضوری متفاوت است. در آموزش مجازی ارزشیابی‌ها باید تداوم داشته باشد و در فاصله‌های زمانی کوتاه این ارزشیابی صورت بگیرد. ارزشیابی لزوما یک امتحان نیست و می‌تواند یک پروژه و یا تکلیف باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">