ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی می‌گوید هنوز سازمان انرژی اتمی به نامه دادستانی کل درباره حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای کشور، پاسخ نداده است.

25 خرداد امسال بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان نظام با اشاره به حمله سایبری آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران، فرمودند:«این استاکس‌نت(12) که دو سه سال قبل از این فرستادند داخل تشکیلات سایبری جمهوری اسلامی، میتوانست تمام تشکیلات [هسته‌ای‌] ما را از بین ببرد؛ این کار، جنایت است؛ یعنی یک جنایتِ شناخته‌شده‌ی بین‌المللی است و می‌توان گریبان صاحبان این جنایت را در دادگاه‌های بین‌المللی گرفت؛ متأسّفانه ما نگرفتیم».

 

**درخواست دادستانی کل کشور از سازمان انرژی اتمی برای پیگیری قضایی حمله به تأسیسات هسته‌ای

به دنبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، 17 شهریور عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور اعلام کرد: دادستانی کل کشور در اجرای ماده 290 قانون آیین دادرسی کیفری از سازمان انرژی اتمی خواسته است با هماهنگی وزارت امور خارجه موضوع پرونده حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران را در مراجع قضایی ذیصلاح داخلی، خارجی و بین المللی مطرح و به طور جدی پیگیری کند.

وی در رابطه با مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیگیری حمله سایبری استاکس‌نت به تأسیسات و تشکیلات هسته‌ای جمهوری اسلامی افزود: باید علیه اشخاص و شرکت‌هایی که اقدام به تهیه و توزیع این ویروس کرده‌اند اعلام جرم شود و اگر احیانا خسارتی به تأسیسات وارد شده است دادستانی کل کشور به عنوان مدافع حقوق عمومی بر روند پیگیری و احقاق حق نظام جمهوری اسلامی ایران بر این پرونده نظارت خواهد کرد.

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی اظهار کرد: این اقدام بر اساس مواد 737 و 739 قانون مجازات اسلامی، مواد 9 و 11 قانون جرایم رایانه‌ای، ماده 17 قانون سازمان انرژی اتمی ایران، قانون مجازات اخلال‌گران بر صنایع، تخریب و یا اخلال در تأسیسات رایانه‌ای و تجهیزات انرژی هسته‌ای جرم محسوب می‌شود.

خرم آبادی گفت: تمام کشورهای پیشرفته دنیا تخریب و اخلال در سامانه‌های کامپیوتری از طریق ویروس و نرم افزارهای مخرب را جرم انگاری کرده‌اند، بنابراین از دیدگاه حقوقی زمینه پذیرش چنین دعاوی در مراجع قضایی خارجی و بین المللی وجود دارد و مسئولان ذیربط نباید کوتاهی و قصوری در این زمینه داشته باشند.

 

** منتظر پاسخ سازمان انرژی اتمی هستیم

به گزارش تسنیم، پس از گذشت نزدیک به 15 روز از اظهارات قبلی خرم‌آبادی، وی 31 شهریور در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پیگیری حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای گفت: در این ارتباط نامه‌ای به رئیس سازمان انرژی اتمی نوشته شده است و از وی خواسته شده با کمک وزارت امور خارجه و معاونت امور حقوقی و بین‌المللی ریاست جمهوری این قضیه را به‌طور جدی پیگیری کند و هم‌اکنون منتظر پاسخ سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه هستیم و قاطعانه این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

 

**رئیس سازمان انرژی اتمی: از نظر حقوقی پیگیر هستیم

حدود یک ماه پس از اولین اظهارنظر معاون دادستان کل کشور، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آخرین وضعیت پیگیری حقوقی حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای و پاسخ به نامه دادستان کل کشور به خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم گفت: دوستان ما از نظر حقوقی پیگیر ماجرا هستند و آقای کمالوندی (سرپرست معاونت بین‌الملل سازمان انرژی اتمی) چند روز پیش در همین ارتباط، صحبت‌هایی را با آقای عراقچی انجام داده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان "ما پیگیر بُعد حقوقی این ماجرا هستیم" گفت: این کار (حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای) در معیارها و ارزیابی‌های بین‌المللی، جرم شناخته می‌شود و گزارش‌های پیدا و پنهان، ناظر بر این است که این اقدام توسط آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام شده است و خودشان نیز به این موضوع اذعان و اعتراف کرده‌اند.

** خرم‌آبادی: سازمان انرژی اتمی هنوز به نامه دادستانی پاسخ نداده است

پس از اظهارات صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر پیگیری حقوقی حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای کشور، خبرنگار تسنیم ماجرا را از خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور جویا شد که وی پاسخ داد:« سازمان انرژی اتمی هنوز به نامه دادستانی کل کشور پاسخ نداده است».

به گزارش تسنیم، حالا پس از گذشت حدود 6 سال از حمله سایبری آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران و گذشت نزدیک به 5 ماه از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر پیگیری موضوع در مراجع بین‌المللی، باید دید پیگیری‌های مورد ادعای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، چه زمانی در مراجع حقوقی بین‌المللی به منصه ظهور می‌رسد و جمهوری اسلامی ایران رسماً طرح شکایت می‌کند؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">