ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راهکاری برای سیم‌کارت‌های صفر مزاحم‌‌دار

| دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

کاوه درفشانی - اخیرا برخی خریداران سیم‌کارت‌های صفر به محض فعال‌سازی سیم‌کارت‌های خود با سیلی از تماس‌ها روبه‌رو شده‌اند که در آنها تماس گیرنده مدعی‌ شده خطی که در اختیار آنها بوده متعلق به فرد دیگری است و خواستار صحبت کردن با او می‌شوند.

اگر شما هم یکی از این خریداران سیم‌کارت‌های صفر مزاحم‌دار باشید مطمنا این مشکل برایتان ناراحت‌کننده خواهد بود و شاید بشود گفت درست حس کسی را پیدا می‌کنید که ماشین صفری را خریده اما بعد از مراجعه به صافکار می‌فهمد که ماشینش تعمیری است.

ماجرا از این قرار است که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی قانونی را وضع کرده است که به موجب آن اپراتورهای موبایل می‌توانند که اگر مشترکانشان 90 روز از سیم‌کارت خود استفاده نکرده باشند پس از 3 بار اخطار سیم‌کارت آنها را مصادره کرده و دوباره به فروش برسانند. از آنجایی که از سویی نامبرینگ به عنوان بخشی از سرمایه ملی هر کشوری تلقی می‌شود و از سویی دیگر دو اپراتور اصلی موبایل کشور همواره با مشکل کمبود شماره مواجه هستند، این حق طبیعی اپراتورها است که بخواهند در راستای اختیارات قانونی خود برخی شماره‌ها را مصادره کرده و از نو به افراد دیگر واگذار کنند.

اما در این میان نباید این موضوع را هم از یاد برد که در این میان خریدار سیم‌کارت صفر هم حقوقی دارد و نباید به بهانه مشکل نامبرینگ حقوق حقه‌ او را نادیده گرفت. برخی از این سیم‌کارت‌های بازیابی شده ممکن است قبلا در اختیار فروشندگان مواد مخدر، مزاحمان تلفنی و یا هر گروهی دیگر از متخلفان قرار داشته باشند، لذا واگذاری بلافاصله این خطوط به عنوان سیم‌کارت صفر مساله‌ساز بوده و منطقی به نظر نمی‌رسد.

شاید در این میان بهترین راه حل این باشد که رگولاتوری برای واگذاری مجدد سیم‌کارت‌های بی‌استفاده، لزوم وقفه‌ یک یا دو ساله‌ای را قرار دهد و در این مدت اپراتور را متعهد کند که با پخش کردن پیغام صوتی برای تماس‌گیرندگان به شماره مذکور با این مضمون که «این سیم‌کارت توسط اپراتور مصادره شده است» کسانی را که با این شماره تماس می‌گیرند متوجه کند که سیم‌کارت در اختیار صاحب قبلی‌اش قرار ندارد. به این ترتیب علاوه بر حل شدن مشکل نامبرینگ اپراتورهای موبایل مشکل مزاحمان تلفنی سیم‌کارت‌های صفر هم از بین رفته و یا حداقل بسیار کمرنگ‌تر می‌شود.

اگرچه رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، راه حل این مشکل را طرح شکایت کاربرانی که مزاحم تلفنی دارند، عنوان کرده است، اما این موضوع به نوعی تضییع حقوق مشترکانی محسوب می‌شود که برای خرید سیم‌کارت صفر پول می‌پردازند. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">