ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راه‌اندازی سامانه‌ الکترونیکی گمرک

| شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر اقتصاد با اعلام برنامه های جدید گمرک ایران گفت: کشف محموله بزرگ قاچاق در گمرک شهیدرجایی از طریق اظهارنامه الکترونیکی میسر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود کرباسیان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی در گمرک با الکترونیکی شدن فرآیندها محقق می‌شود، بر تلاش حداکثری مدیران این سازمان برای تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت: مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی در گمرکات، گمرک الکترونیکی بوده و وظیفه مدیران در این جهت بسیار سنگین است.

وی ایجاد و توسعه گمرک الکترونیکی را از توصیه‌های مهم سازمان جهانی گمرک دانست که با اجرای آن موضوعاتی همچون کاهش فساد، افزایش سلامت کاری، توسعه و تسهیل تجارت و کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک تحقق می‌یابد.

رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه عملکرد مدیران براساس تلاش و اهتمام آنان نسبت به اجرایی شدن گمرک الکترونیکی ارزیابی خواهد شد به تشریح اهداف کمی پروژه گمرک الکترونیک و یکپارچه پرداخت و گفت: زمان ترخیص کالا با راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی در رویه واردات، صادرات و ترانزیت به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرده، اما در پی آن هستیم که این زمان را به حداقل ممکن و استانداردهای بین‌المللی برسانیم به همین دلیل لازم است همه مدیران و کارکنان گمرک در این جهت تلاش بیشتری کنند.

وی پنجره واحد تجارت فرامرزی را اقدامی ارزشمند در جهت کاهش هزینه و وقت صاحبان کالا برای تهیه مجوزهای قانونی جهت ترخیص کالا دانست و افزود: سازمان‌های مجوز دهنده به روش الکترونیکی و غیرفیزیکی برای صاحبان کالا مجوز صادر می‌کنند و آن را در اختیار گمرک قرار می‌دهند و بی نیازی به مراجعه صاحبان کالا به سازمان‌های مختلف نیز از نتایج مثبت گمرک الکترونیکی است.

معاون وزیر اقتصاد با قدردانی از همکاری دست‌اندرکاران پژوهشکده دانشگاه تهران در راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی در گمرک به بحث اظهارنامه الکترونیکی اشاره کرد و گفت: کشفیات اخیر در بندر شهیدرجایی با استفاده از اظهارنامه الکترونیکی امکانپذیر شد.

کرباسیان اظهارداشت: تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرک و سازمان‌های مسئول در امر تجارت و همچنین سازمان‌های کنترلی و نظارتی موجب کاهش حجم تخلفات و قاچاق شده و همکاری‌ها در این زمینه در آینده افزایش خواهد یافت.

وی با تشریح نقش و تأثیر اقدامات گمرک در ارتقای رتبه ایران در شاخص عملکرد لجستیک سال ۲۰۱۶ گفت: باید کاری کنیم که رتبه کشورمان از این هم بهتر شودو بالاتر رود. کرباسیان با اشاره به افزایش درآمد گمرک و ضریب حمایتی آن از ۶ درصد به ۹ درصد با استفاده از سامانه جامع گمرکی، پیاده‌سازی طرح کارشناسی متمرکز در گمرکات را در شفاف‌سازی فرآیند ترخیص کالا مثبت ارزیابی کرد.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: گمرک یک سازمان حاکمیتی و در عین حال مردمی است و مسیر آن باید به نحوی باشد که مردم و مسئولان از آن راضی باشند؛ بنابراین همه ما موظفیم که به مردم احترام بگذاریم. علاوه بر این، گمرک باید با همه سازمان‌ها تعامل داشته باشد و همه در مسیری حرکت کنیم که خواسته‌های مردم، مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری تحقق یابد.

وی گفت: طرح کارشناسی متمرکز در رویه‌های ترانزیت و صادرات نیز در گمرک اجرایی خواهد شد، اما یکی از اصلی‌ترین اقدامات ما در آینده تجهیز و توسعه گمرکات به دستگاه‌های کنترلی نظیر ایکس‌ری و همچنین رفع اشکالات مربوط به قطعی سیستم است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">