ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رشد انفجاری جرایم مجازی در یک سال گذشته

| شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

در حالی که جرایمی مانند قتل و سرقت در کشور کاهش یافته، جرایم اینترنتی رشد انفجاری داشته است.
فناوران- براساس آمار نیروی انتظامی، درحالی که جرم قتل 10 درصد و سرقت 4 درصد در یک سال گذشته کاهش داشته است، جرایم اینترنتی رشد انفجاری 48 درصدی داشته است.
سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی در نشست خبری به مناسبت هفته نیروی انتظامی گفت: حدود ۴۶ میلیون کاربر اینترنتی در کشور داریم که از این تعداد حدود ۲۹ میلیون نفر در طیف نوجوان و جوان قرار دارند و بیشترین آسیب ها برای همین طیف است.
وی با اعلام دستگیری پنج هزار جاعل توسط کاراگاهان پلیس آگاهی در کشور گفت: برخی از این جاعلان در حوزه فضای مجازی فعالیت داشتند. متاسفانه در حوزه فضای مجازی شاهد افزایش 48 درصدی جرایم در سال جاری بودیم که از این تعداد 78 درصد جرایم کشف شده است.
وی با بیان اینکه 81 درصد جرایم رخ داده در این فضا نیز مربوط به جرایم مالی بوده است، گفت: شهروندان باید هوشیار باشند و بدانند که کلاهبرداران در فضای مجازی کمین کرده و به دنبال کلاهبرداری از آنان هستند. هنگام مراجعه به سایت های اینترنتی که امکان خرید اینترنتی در آن وجود دارد حتما باید به دو نکته توجه کنند، نخست اینکه سایت مذکور دارای این نماد باشد و دوم اینکه آدرس سایت پذیرنده حتما با عبارت HTTPS آغاز شده باشد.
منتظرالمهدی گفت: خوشبختانه در نیم سال نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به کاهش 4 درصدی سرقت دست یافتیم و از مجموع سرقت های بانکی 80 درصد کشف و سارقان دستگیر شدند.
وی با اعلام کاهش 10 درصدی قتل در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: متأسفانه در نیم سال نخست سال 95 سرقت های خودرو با افزایش دو درصدی مواجه بوده است.


 کشفیات 85 درصدی جرایم مجازی
درحالی که جرایم فضای مجازی رشد عجیبی داشته است، میزان کشفیات در این حوزه رقم مناسب و قابل قبول 85 درصدی است.
سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران در این باره گفت: موضوع برخورد با جرایم فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده و تصمیم گیری درباره نوع برخورد با این جرایم در جلسات آینده شورا مشخص می شود. البته نیروی انتظامی به ویژه پلیس فتا اشراف خوبی دارد و اگر مردم مواردی را اطلاع داده یا شکایت کنند، به سرعت پیگیری می شود.
وی افزود: کشف جرایم در فضای مجازی افزایش خوبی داشته به طوری که بیش از 85 درصد جرایم گزارش شده کشف شده؛ البته جرایم در این فضا افزایش یافته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">