ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

میثم لطفی - غزه که باریکه‌ای در ساحل دریای مدیترانه است، بخشی از کشور فلسطین محسوب می‌شود و رژیم اشغالگر صهیونیستی میان این دو منطقه قرار گرفته و آنها را از یکدیگر جدا کرده است. تا قبل از تابستان 2005 منطقه غزه در اشغال رژیم صهیونیستی بود و پس از مقاومت‌های فراوان، اسراییلی‌ها از این منطقه عقب‌نشینی کردند تا با تخلیه تمامی شهرک‌ها کنترل نوار غزه در اختیار دولت فلسطین قرار گیرد. حملات نظامی دولت اشغالگر به این منطقه از دهه 1950 میلادی آغاز شد و طی این سال‌ها هزاران فلسطینی شهید شدند. اما در چند سال اخیر مردم فلسطین به‌جز مقاومت انتفاضه، مرحله جدیدی از نبرد را دنبال می‌کنند و برای موفقیت هرچه بیشتر در این زمینه ابزار توانمندی به نام شبکه‌های اجتماعی را در اختیار گرفته‌اند.

 

انتفاضه اینترنتی

هنوز هیچ شخص یا گروهی اعلام نکرده که فعالیت‌های مردم فلسطین در عرصه شبکه‌های اجتماعی را مدیریت می‌کند. با این وجود می‌توان گفت اقدامات تک‌تک این افراد در عرصه مجازی توانسته است طی چند سال اخیر نتایج قابل ملاحظه‌ای را بر جا بگذارد. فلسطینی‌ها در شرایط کنونی شبکه‌های اجتماعی را ابزاری کاربردی برای مقابله مستقیم با رژیم صهیونیستی می‌دانند و از این طریق توانسته‌اند به پیروزی‌های فراوان دست یابند.

هر روز صدها مطلب در رابطه با مقاومت‌های مردم فلسطین روی فیس‌بوک منتشر می‌شود، یوتیوب کانال‌های ویژه در رابطه با فعالیت‌های مردم فلسطین و عقب‌نشینی رژیم اشغالگر در اختیار گرفته است، کاربران توییتر با استفاده از هشتگ‌های مشخص روزانه صدها مطلب مرتبط را به‌اشتراک می‌گذارند و موضوعاتی مانند انتفاضه و مقاومت در تمام مطالب منتشرشده توسط فلسطینی‌ها به‌چشم می‌خورد. این فعالیت‌های گسترده به‌قدری موفق بود که بنیامین ناتانیاهو، نخستین وزیر اسراییل چندی پیش شبکه‌های اجتماعی را ابزار التهابی خواند و اعتراف کرد که مردم فلسطین در این سال‌ها توانسته‌اند با حضور مجازی خود ضربه‌های سنگین به رژیم اشغالگر وارد کنند.

گروه حماس این روزها حاکمیت نوار غزه را در دست گرفته است. این گروه در شبکه اجتماعی یوتیوب یک شبکه اختصاصی راه‌اندازی کرده که تصاویر ویدیویی مربوط به موفقیت‌های مردم فلسطین و شکست‌های رژیم اشغالگر در آن به‌نمایش در می‌آید. این شبکه که دسترسی به آن در اسراییل مسدود شده است، خشونت‌ صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین را به تصویر می‌کشد و دولت حماس آن را انتقاضه جدید علیه اسراییل می‌خواند.

مردم فلسطین این روزها به‌خوبی صفحات اصلی مربوط به گروه‌های مقاومت را می‌شناسند و به کمک تلفن‌های همراه خود آخرین تصاویر ویدیویی را روی آنها به‌اشتراک می‌گذارند. این تصاویر به همراه مطالب مختلف در یوتیوب، فیس‌بوک،‌ توییتر، اینستاگرام و ... به‌اشتراک گذاشته می‌شوند و مردم جهان از آخرین اتفاقات باریکه غزه باخبر می‌شوند. این اتفاقات در چند سال اخیر عصبانیت هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی را به‌دنبال داشته است و حتی بسیاری از روزنامه‌های غربی، شبکه‌های اجتماعی را عامل پیروزی مسلمانان فلسطینی علیه صهیونیست‌ها اعلام کردند.

البته کارشناسان می‌گویند که رژیم اشغالگر فلسطین در مقابل این حملات ساکت نمانده و در شبکه‌های اجتماعی صفحات فراوانی را برای مقابله با مسلمانان ارایه کرده است. ولی باید گفت مردم فلسطین در این زمینه موفق‌تر بوده‌اند و با معرفی چهره واقعی رژیم اشغالگر به مردم جهان، توانسته‌اند مخالفت هرچه بیشتر با آنها را برانگیزند.

 

قدرت شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بیش از هر زمان دیگر خشم، ترس و اضطراب را برای حاکمان رژیم اشغالگر ایجاد کرده است و آنها را مجبور به عقب‌نشینی می‌کند. موج جدید حضور فلسطینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی موجب شده آنها ابزار جدید اینترنتی را برای حمله به صهیونیست‌ها در اختیار بگیرد و برای مقابله با آنها یکپارچه‌تر عمل کنند.

ساپیر دایان، از نظامیان ارشد صهیونیستی روی صفحه فیس‌بوک روزنامه اسراییلی Hayom نوشت: «ما بدون آنکه توجه کنیم با انسان‌ها در حال جنگ هستیم، تمام توان نظامی خود را در اختیار می‌گیریم و برای کشتن مردم غزه هیچ محدودیتی پیش‌ روی خود نمی‌بینیم. ولی با این وجود باید گفت پیشروی مردم فلسطین و پیروزی‌های آنها در عرصه شبکه‌های اجتماعی بیشتر بوده است و ما در عرصه مجازی به آنها باخته‌ایم».

به‌جز کانال‌های اصلی و صفحات رسمی، مردم فلسطین نیز در صفحات شخصی خود اقدامات لازم را برای مقابله با اسراییلی‌ها انجام می‌دهند. یکی از فلسطینی‌ها در این خصوص روی صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «مدت زیادی است که ساکنان غزه طعم آرامش را نچشیده‌اند. آنها برای زندگی روزمره و حرکت در خیابان‌های شهر نگرانی زیاد دارند و مادران نمی‌توانند حتی یک لحظه فرزندان خود را تنها بگذارند. ولی در دنیای اینترنت شرایط متفاوت است. اینجا بدون هر نگرانی در مقابل اسراییلی‌ها ایستاده‌ایم و حتی نمی‌گذاریم یک قدم پیشروی کنند. صهیونیستی‌ها به‌خوبی می‌دانند که در این عرصه از ما شکست خورده‌اند».

او در مطلب دیگری نوشت: «این روزها خشم، ترس و اضطراب رژیم صهیونیستی را فرا گرفته است. آنها به‌خوبی می‌دانند که ادامه این جنگ هیچ ثمری برایشان نخواهد داشت. ما پیش‌تر با انتفاضه توانستیم از حق خود دفاع کنیم و این روزها انتفاضه جدید را در دنیای مجازی پیش می‌بریم تا اسراییلی‌ها نتوانند یک گام به جلو بردارند. حرکت یکپارچه ما در شبکه‌های مجازی آرامش را به خانواده‌های ساکن در غزه باز می‌گرداند».

یار زانو، اهل فلسطین‌ هفته گذشته با انتشار تصویری از خیابان‌های دارالسلام روی صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «اسراییل بیش از هر زمان دیگر ترسیده است. در هر اتوبوس شهری دو مامور اسراییلی برای حفظ امنیت حضور دارند، ولی هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند».

روزنامه Bella Ifergan در صفحه رسمی خود در توییتر گفت: «در شبکه‌های اجتماعی حملات گسترده‌تری صورت می‌گیرد، ولی چون این حملات خسارات جانی و مالی ندارد، کمتر از آن باخبر می‌شویم. این حملات را به‌صورت عمده فلسطینی‌ها مدیریت می‌کنند و در این زمینه به موفقیت‌های فراوان رسیده‌اند».

گالی بن اشای، از مقامات نظامی اسراییل در صفحه توییتر سایت خبری Mako وابسته به رژیم صهیونیستی نوشت: «نمی‌توانیم توان بالای مردم فلسطین در شبکه‌های اجتماعی را نادیده بگیریم. مسلمانان فلسطینی از این طریق حمایت دیگر جوامع عربی را جلب کرده‌اند و کشورهای همسایه نیز با آنها متحد شده‌اند. این توان زیاد را شبکه‌های اجتماعی به مردم فلسطین داده است».

چندی پیش یک تصویر ویدیویی در فیس‌بوک به‌اشتراک گذاشته شد که به مردم فلسطین آموزش می‌داد چگونه با سلاح‌های سرد بتوانند در مقابل حملات نظامی سربازان اسراییلی از خود دفاع کنند. این تصویر ویدیویی در 315 هزار صفحه شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک به‌اشتراک گذاشته شد و بیش از سه میلیون نفر هم در یوتیوب از آن دیدن کردند. این تصویر ویدیویی نشان می‌داد اسراییلی‌ها چه اسلحه‌هایی را مورد استفاده قرار می‌دهند. همین مساله موج عظیم انتقادهای کاربران جهانی را به همراه داشت. آنها در کامنت‌های خود نوشتند اسراییل به دور از انسانیت در مقابل مردم بی‌گناه فلسطین آخرین سلاح‌های گرم را مورد استفاده قرار می‌دهد و آنها با پرتاب سنگ یا سلاح‌های سرد از خود دفاع می‌کنند.

از تمام این اتفاقات می‌توان نتیجه گرفت که مردم فلسطین به قدرت بالای شبکه‌های اجتماعی پی برده‌اند و این ابزار را در قالب سلاح مجازی مورد استفاده قرار می‌دهند تا بیش از هر زمان دیگر بتوانند اسراییلی‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کنند.

 

فلسطینی‌های پیروز

کاربران فلسطینی حاضر در شبکه‌های اجتماعی روزانه هزاران تصویر را با مردم جهان به‌اشتراک می‌گذارند و نشان می‌دهند با اینکه جان خود را از دست می‌دهند، باز هم تسلیم نمی‌شوند. چندی پیش در این تصاویر نشان داده شد در حالی که سربازان اسراییلی به مردم شلیک می‌کنند، زنان و مردان فلسطینی با لبخندی که روی لبان خود دارند با آنها مقابله می‌کنند و حرکت رو به جلو دارند. عکس مربوط به این صحنه میلیون‌ها بار در شبکه‌های اجتماعی مختلف به‌اشتراک گذاشته شد و خشم کاربران جهانی را هم در مقابل اقدامات جنگ‌طلبانه اسراییل به همراه داشت.

شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد #Intifada_of_Knives که توسط گروهی از جوانان فلسطینی راه‌اندازی شد، در دو روز نخست بیش از 5000 توییت را در اختیار گرفت و پس از یک ماه نزدیک به یک میلیون توییت با این هشتگ منتشر شد. بسیاری از مشترکان توییتر با استفاده از این هشتگ تصاویری منتشر کردند که نشان می‌داد حتی کودکان و زنان فلسطینی نیز در صف نخست ایستاده‌اند و با دشمن خود مقابله می‌کنند. این اتفاقات موجب شد تا توییتر هفته گذشته #Intifada_of_Knives را محبو‌ب‌ترین هشتگ خود برای کاربران عربی در سراسر جهان معرفی کند. این شبکه اجتماعی همچنین عبارت‌های زیر را به‌عنوان محبوب‌ترین هشتگ‌ها برای کاربران عرب‌زبان معرفی کرده است: انتفاضه آغاز شد، انتفاضه سوم، انتفاضه دارالسلام، انتفاضه چاقو، سم چاقوی ما پیش از ضربه خنجر شما، و کشتار یهودیان.

بسیاری از حساب‌های کاربری توییتر این هشتگ‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند تا بتوانند حملات خود را در مقابل نیروهای اسراییلی شکل دهند. این هشتگ‌ها موجب شده فلسطینی‌ها در دنیای مجازی متحدتر شوند و به‌آسانی همدیگر را پیدا کنند تا مطالب و عکس‌های مرتبط هم به‌اشتراک گذاشته شود.

چندی پیش روزنامه الرسالت وابسته به دولت حماس روی صفحه اختصاصی خود در فیس‌بوک عکسی را به‌اشتراک گذاشت که در آن مرد فلسطینی که یک چاقو در دست داشت، به سمت دو نظامی صهیونست حمله می‌کرد و قصد داشت با آنها مقابله کند. این تصویر آغازگر هشتگ «انتفاضه چاقو» بود و این اتفاق به‌قدری گسترش یافت که سرانجام یک کمپین اینترنتی با نام «انتفاضه چاقو» تشکیل شد تا مردم بتوانند گام‌های بلندتری در این زمینه بردارند. هم‌اکنون تصویری با همین هشتگ روی توییتر به‌اشتراک گذاشته شده که یک چاقو به شکل نقشه کشور فلسطین در سال 1948 یعنی پیش از تشکیل رژیم جعلی اسراییل نشان داده می‌شود. این تصویر در دیگر شبکه‌های اجتماعی هم گسترش یافته و میلیون‌ها بار به‌اشتراک گذاشته شده است.

در کمپین «انتفاضه چاقو» و کمپین‌های مشابه، کاربران فلسطین تصاویر مختلفی طراحی می‌کنند و در آنها پیام‌های خود را برای مقابله با فعالیت‌ صهیونیستی‌ها می‌نویسند. این تصاویر هم‌اکنون به زبان اصلی مردم فلسطین طراحی شده و توییتر چندی پیش اعلام کرد در هر روز صدها تصویر جدید در این زمینه به‌اشتراک گذاشته می‌شود.

به هر حال باید به این مساله توجه کرد که گسترش شبکه‌های اجتماعی میان مردم نوع جدیدی از جنگ سایبری را رواج داده است تا غیرنظامی‌ها هم بتوانند فعالیت‌های این‌چنینی را دنبال کنند. شبکه اجتماعی این روزها به تمام مردم فلسطین امکان داده است بدون آنکه جان خود را به خطر بیندازند، در صف اول نبرد انتفاضه حضور یابند و رژیم اشغالگر صهیونیستی را به عقب برانند. کارشناسان بر این باورند که این نوع نبرد در نهایت می‌تواند پیروزی فلسطینی‌ها بر اسراییل را موجب شود. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">