ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضویت 20 هزار جوان در یک سایت همسریابی غیرقانونی

| دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵ ق.ظ | ۰ نظر

دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان دفتری که بر اساس قانون متولی ساماندهی ازدواج جوانان است بالاخره پس از ماه‌ها که بدون مدیرکل و گاهی با حضور سرپرست و حتی ماهی بدون سرپرست اداره می‌شد، بالاخره از هفتم بهمن سال گذشته صاحب مدیرکل شد، برای اینکه در جریان برنامه‌های دفتر ازدواج و تعالی خانواده قرار بگیریم و متوجه شویم که چرا تا کنون این دفتر نتوانسته در زمینه ازدواج جوانان موفق عمل کند گفت‌و گو کردیم با ناصر صبحی مدیرکل جدید دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان، بخش‌هایی از این گفت‌‌و گو به شرح زیر است:

 

فارس: در مورد ساماندهی سایت‌های همسریابی چه اقداماتی انجام شده است؟

صبحی: یکی از دروس تخصصی که بنده تدریس می‌کردم آسیب‌های اجتماعی بود و همیشه دل‌نگران گسترش این آسیب‌ها بودم قبل از تعطیلات نوروز چند سایت به ما معرفی شد، برای هر اقدامی اول مطالعه دقیق و پیدا کردن راه‌های قانونی و منطقی باید صورت گیرد سایت‌هایی که با عنوان سایت همسریابی هم اکنون فعال هستند چند دسته‌ هستند تعدادی از وزارت کشور یا وزارت ورزش یا سازمان نظام روانشناسی مجوز گرفته‌اند،‌ یکسری بدون مجوز هستند و تعدادی هم  اصلاً مشخص نیست به کجا وابسته‌اند. در اولین اقدام با افرادی که در ساماندهی سایت‌ها دستی بر آتش دارند مانند وزارت کشور رایزنی‌های لازم را انجام دادیم و برای چهارشنبه جلسه مشترکی قرار است برگزار شود تا در مورد مجوزهای که داده شده است هم‌اندیشی کنیم که اگر ما به یک NGO مجوزی دادیم حیطه فعالیت آن کجاست اگر در حوزه فعالیت خود درست کار می‌کند آن را تقویت کنیم، اگر قانونی است اما در حیطه وظایف خود کار نمی‌کند آن را هدایت کنیم و اگر هم غیرقانونی است از طریق نیروی انتظامی و قوه قضائیه جلوی فعالیت آنها را بگیریم.

 

فارس: یعنی تمام سایت‌هایی که هم اکنون با عنوان همسریابی فعالیت می‌کنند، فاقد مجوز هستند؟

صبحی: هم اکنون می‌توانم بگویم اکثر سایت‌هایی که به عنوان سایت‌های همسریابی فعالیت می‌کنند هیچ کدام از وزارت ورزش و جوانان مجوزی نگرفته‌اند بنده هم به عنوان یک مسئول به جوانان توصیه می‌کنم درگیر این سایت‌ها نشده و فریب آنها را نخورند. از خانواده‌ها و جوانان می‌خواهیم با احتیاط با اینها برخورد کنند هیچ کدام مورد تأیید ما نیستند، در مورد سایت همسان گزینی مؤسسه تبیان هم تا امروز بنده مجوز مکتوبی از آنها ندیدم در جلسه‌ای که با آنها داشتیم مشخص شد مسئولین وقت وزارتخانه به صورت شفاهی تأییداتی انجام داده و آنها را کمک کرده‌اند. پیشنهاد من این است که مؤسسه تبیان که وابسته سازمان تبلیغات اسلامی است شرح وظایف و مأموریت‌های خود را نگاه کند اگر در شرح وظایف این سازمان چنین موردی پیش‌بینی شده به صورت قانونی آن را جلو ببریم و اگر چنین نیست به سایر دستگاه‌ها اجازه بدهیم وظایف خود را انجام دهند و بار بقیه دستگاه‌ها را به دوش نکشند.

جوانان و خانواده‌ها بدانند هیچ کدام از افرادی که تحت پوشش سایت‌های همسریابی فعالیت می‌کنند هیچ کدام تخصصی و صلاحیت لازم را ندارند. ازدواج‌ مراحلی دارد که اولین مرحله آن آشنایی است این سایت‌ها تنها کاری را که می‌توانند انجام دهند این است که دو یا چند نفر را با هم آشنا می‌کنند بعد از آن باید کارهای تخصصی انجام شود که اینها نه مدارک تخصصی و تحصیلات و نه مجوزهای لازم را دارند و از آشفته بازار موجود سوءاستفاده می‌کنند.

 

فارس: چرا مراکز دارای مجوز و معتبر را به مردم معرفی نمی‌کنید تا در دام این سایت‌ها گرفتار نشوند؟

صبحی: ما هم اکنون مراکز تخصصی معتبری را داریم،حداقل 50 مرکز از سوی وزارت ورزش و جوانان و بیش از 8 هزار نفر از سازمان نظام روانشناسی مجوز گرفته‌اند. اسامی دفاتر مجوز دار از سوی وزارت ورزش و جوانان بر روی سایت این وزارتخانه قابل مشاهده است هر مؤسسه‌ای که ادعا داشته باشد تحت نظر یا با مجوز ما مشغول فعالیت است شناسایی و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

 

فارس: هم اکنون چند مورد از این سایت‌های همسریابی غیرقانونی را شناسایی کردید؟

صبحی: ما با سایت‌هایی که اعضای زیادی دارند آغاز کرده و بیش از 10 سایت همسریابی غیرقانونی را شناسایی کردیم که برخی از آنها بیش از 20 هزار عضو دارند اما کار ما رصد کردن مؤسسات غیررسمی و سایت‌های غیرقانونی نیست و متولی خاص خود را دارد. اگر با چند نفر از راه اندازان این سایت‌ها بر اساس قانون برخورد جدی کنیم سایر سایت‌های غیرقانونی نیز فعالیتشان را محدود می‌کنند. در برخی از سایت‌ها از سن 17 تا 40 سال و از سیکل تا دکترا ثبت‌نام کرده‌اند و جای تأسف دارد. اینگونه فعالیت‌ها تمام کارهای خوبی را که دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهند خنثی کرده و  صد برابر آنها خرابکاری می‌کنند.

 

فارس: به سن افرادی که در این سایت‌ها ثبت نام کرده‌اند اشاره کردید به نظر شما سن مناسب ازدواج چه سنی است؟

صبحی: مردم برای ازدواج بیشتر سن شناسنامه را در نظر می‌گیرند اما در ازدواج باید به سن عقلی توجه کرد. سن شناسنامه‌ای به شرطی قابل استناد است که با سن عقلی، روانشناختی و فیزیولوژیکی همبستگی لازم را داشته باشد. ممکن است آدم باهوش باشد اما عاقل نباشد به عنوان مثال خیلی از افرادی که طعمه این سایت‌ها می‌شوند ممکن است آدم‌های باهوشی باشند اما وقتی به سراغ این سایت‌ها می‌روند مشخص است نمی‌توانند از هوش خود در زندگیشان استفاده کنند و آدم‌های عاقلی نیستند.

 

فارس: در دوره مدیران کل پیشین دفتر مشاوره ازدواج وعده داده شده بود که ارائه خدمات مشاوره ازدواج تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، این وعده به کجا رسیده است آیا پیگیر این موضوع هستید؟

صبحی: بنده سؤالم این است که اگر به خاطر یک بیماری ساده نزد یک پزشک برویم برای دو، سه دقیقه ویزیت کردن متوسط 30 هزار تومان دریافت می‌کند حال اگر این فرد مجبور شود چند بار برود متوسط در مجموع این سه بار 15 دقیقه پزشک برای ویزیت او زمان اختصاص داده و 90 هزار تومان دریافت کرده است چطور وقتی یک مشاوره برای حداقل 45 دقیقه ویزیت کردن 50 هزار تومان دریافت می‌کند می‌گوییم زیاد است؟ این در حالی است که بیماری‌های روحی، روانی و مسائل روانشناختی زندگی را مختل می‌کند. بحث این است که ما مشکل فرهنگی - رفتاری داریم و برای چیزهایی که ضرورت دارد خسیس‌بازی در می‌آوریم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">