ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران
رییس سازمان پدافند غیرعامل با اعلام ساخت ضد بدافزار بومی گفت: حمله ویروس استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای ما اولین جنگ سایبری دنیا بود که به صورت رسمی اعلام و موجب هوشیاری ما شد.
غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: همان طور که بسیاری می‌دانند ما اولین کشوری هستیم که مورد تهاجم سایبری آن هم به صورت رسمی واقع شدیم.
وی ادامه داد: حمله ویروس استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای ما تنها جنگ سایبری دنیا بود که در آن رییس جمهور آمریکا با اعلام رسمی و خواندن اسم رمز تاسیسات هسته‌ای ما را در نطنز مورد حمله قرار داد.
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در همین خصوص وزیر دفاع انگلستان این تهاجم را یک جنگ متمدنانه نامید.
جلالی حمله استاکس‌نت را عاملی برای بیداری و هوشیاری کشور در زمینه دفاع سایبری دانست و بیان داشت: پس از آن که ما مورد این تهاجم سایبری قرار گرفتیم با همکاری وزارت اطلاعات و سازمان انرژی هسته‌ای اقدام به ایجاد سپرهای چندلایه دفاعی در حوزه سایبری کردیم که این امر موجب شد طی یک سال و نیم تا دو سال گذشته هیچ گونه نفوذ و تهدیدی بر زیرساخت‌های هسته‌ای ما تاثیرگذار نباشد.
وی تهدیدات هسته‌ای را به دو سطح کم اهمیت و پراهمیت تقسیم‌بندی کرد و گفت: آن چه که برای ما به عنوان اولویت کاری مهم است، مقابله با تهدیدات پراهمیتی است که در فضای سایبر علیه ما به وجود می‌آید که توانسته‌ایم در این بخش این مخاطرات را کنترل کنیم.
 
تولید ضد بدافزار بومی
وی همچنین به تولید ضد بدافزار بومی در همین رابطه اشاره کرد و ادامه داد: ما به منظور مقابله با تهدیدات سایبری با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید ضد بدافزار بومی شدیم که قدرت بالایی در مقابله با تهدیدات در فضای سایبر دارد.
وی با انتقاد از برخی شرکت‌های دولتی و خصوصی تصریح کرد: متاسفانه برخی از این شرکت‌ها با هماهنگی یا بدون هماهنگی با شرکت‌های خارجی تولیدکننده ضد بدافزار سعی کردند تا با پایین آوردن چشمگیر قیمت محصولات خارجی این حوزه ضد بدافزار بومی ما را زمین بزنند که این امر قطعا به صلاح و منفعت کشور نیست.
 
تولید اسکادای بومی
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات فضای مجازی و اقدامات سازمان پدافند غیرعامل توضیح داد:‌دفاع در برابر تهاجمات و تهدیدات سایبری و ارتش‌های سایبری جهان را به طور جدی دنبال می‌کنیم و در این راستا تعامل جدی با دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی داریم.
جلالی در رابطه با تولید اسکادای بومی گفت: در این زمینه کارها و طراحی‌های خوبی در حوزه تولید و صنعتی سازی انجام شده است و محصول نهایی ایجاد شده در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته که امنیت آن مورد تایید واقع شد و پس از پژوهش و تولید اولیه به فضای صنعتی آمد که تولید در مسیر اقتصادی هم شکل گرفته است.
وی در پاسخ به سوالی درباره تذکرات سازمان پدافند غیرعامل مبنی بر عدم استفاده از گوشی‌های تلفن‌های همراه توسط مسوولان در جلسات و ضمانت اجرایی آن گفت:‌ در مواردی ما مسوولیت تهیه دستور‌العمل آیین نامه‌ای در حوزه دفاع را داریم و در برخی موارد مسوولیت اعمال نیز بر عهده ماست که در این رابطه تذکر داده‌ایم و آیین نامه نحوه استفاده از گوشی‌های تلفن همراه را انشاالله آماده خواهیم کرد که پس از تصویب ابلاغ می‌شود.
 
حمله سایبری، مصداق تجاوز به خاک کشور
به گزارش فناوران جلالی در پاسخ به سوالی دیگری در مورد حملات سایبری به کشور گفت:‌ مباحث سایبری مفاهیمی بین‌المللی هستند که باید بررسی‌های لازم در زمینه این موضوعات انجام شود به طور مثال اینکه حمله به نطنز، حمله به کشور و تجاوز به خاک ماست باید در حوزه بین‌الملل مورد بررسی قرار گیرد که اگر چنین باشد جرم امنیت ملی سایبری خواهد بود. پس باید در دیپلماسی پدافند سایبری بتوانیم این جرم را ثابت و در محاکم بین‌المللی از آن دفاع کنیم. 
وی افزود: چهار مولفه اصلی برای پدافند سایبری مدنظر ماست که عبارتند از تعامل با کشورهای همسو از جمله روسیه، چین، هند و غیره، تبادل اطلاعات نسبت به تهدیدات، دفاع جمعی و دفاع حقوقی در فضای سایبری. 

نظرات  (۱)

دلیل ارزان فروشی رو کجای خبر گفته ؟؟؟

بعدش کی گفته ارزونه ؟

هر چیزی قیمتی داره .

اون چیزی هم که شما نویسنده خبر نوشتی حتمآ fake av بوده .
پاسخ:
در این قسمت خبر علت ارزان فروشی را گفته‌اند:
وی با انتقاد از برخی شرکت‌های دولتی و خصوصی تصریح کرد: متاسفانه برخی از این شرکت‌ها با هماهنگی یا بدون هماهنگی با شرکت‌های خارجی تولیدکننده ضد بدافزار سعی کردند تا با پایین آوردن چشمگیر قیمت محصولات خارجی این حوزه ضد بدافزار بومی ما را زمین بزنند که این امر قطعا به صلاح و منفعت کشور نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">