ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

همکاری پست با eBay از ادعا تا تکذیب

| شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۲۸ ق.ظ | ۰ نظر

م.ر.بهنام رئوف - چهارشنبه هفته گذشته و به مناسبت روز جهانی پست، حسین مهری، مدیرعامل پست ایران به رسم مرسوم برای ارایه گزارش عملکرد در یک نشست مطبوعاتی میزبان خبرنگاران بود و ناگهان خبر از همکاری این شرکت با غول‌های فروش آنلاین جهان داد.

مهری از همکاری جدید شرکت پست ایران با فروشگاه‌های بین‌المللی ebay و Amazon خبر داد و گفت: از این پس شهروندان ایرانی می‌توانند از این فروشگاه‌های اینترنتی بین‌المللی خرید کنند و کالای خود را در ایران تحویل بگیرند.

مدیر عامل شرکت پست افزود: در همین راستا، پست صحبت‌هایی را نیز با ارایه دهندگان خدمات پستی پیک و فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی از جمله پیک بادپا آغاز کرده است که به وسیله پستچی‌های شرکت پست کالا به دست مشتری برسد.

وی گفت: در همکاری پست و دو شرکت ebay و Amazon به دلیل تحریم یک شرکت واسطه انتخاب شده که هزینه را از دلار به ریال تبدیل و هزینه پست و هزینه گمرک را نیز محاسبه و دریافت می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد: در مرحله بعد از این طریق بتوانیم کالای فروشگاه‌های ایرانی را نیز به خارج از کشور صادر کنیم.

ذوق زدگی از جنس رسانه‌ای

این خبر درحالی به عنوان تیتر اصلی نشست مطبوعاتی مدیرعامل پست ایران از سوی بسیاری از رسانه‌ها انتخاب شد که به قول مطبوعاتی‌ها خبری سوخته بود. چرا که نزدیک به یک‌ماه پیش آقای مدیرعامل در یک گفت وگوی اختصاصی با یک روزنامه این به اصطلاح همکاری بین‌المللی را لو داده بود که اتفاقا آن زمان هم با دوق زدگی برخی رسانه‌ها روبرو شده بود.

مدیرعامل شرکت پست ایران که شرکت متبوعش در چند سال گذشته با بحران‌های مالی بسیاری روبرو بوده است در دو سال گذشته ادعاهای عجیبی مبنی بر همکاری‌های مشترک داشته است. او همین چند ماه پیش از انعقاد تفاهم‌نامه میان پست ایران و DHL گفته بود که بر اساس آن کالاهای مشترکان DHL توسط پست ایران در کشور به دست مخاطبان می‌رسد.

این بار اما ادعای همکاری با دو شرکت eBay و Amazon آن هم توسط یک شرکت واسط در حالی مطرح شده است که این موضوع اتفاق تازه‌ای نیست.

از چندین سال قبل و نه به بهانه تحریم‌ها بلکه به دلیل در دسترس نبودن سیستم پرداخت‌های بانکی بین‌المللی مانند ویزا و یا مسترکارت، شرکت‌های واسطی در کشور به وجود آمده بودند که در حقیقت فعالیت اصلی آن‌ها انجام پرداخت‌های بین‌المللی مبتنی بر ویزا یا مسترکارت بود. این شرکت‌ها پس از دریافت سفارش از سوی کاربر ایرانی، کالای مورد نظر آن‌ها را از تمام سایت‌های جهانی خریداری و یا کاربر با ارسال لینک کالای مورد نظرش از سایت مورد نظر به نوعی روند سفارش و خرید کالا را واگذار این شرکت‌های واسطه می‌کردند.

به این ترتیب شرکت واسط پس از سفارش کالای مورد نظر وجه آن را به همراه هزینه گمرکی و نیز هزینه حمل و نقل به شکل ریالی از کاربر ایرانی دریافت می‌کرد و پس از چند روز کالای مورد نظر را درب منزل به او تحویل می‌داد.

تکذیب پس از یک‌ روز

جدا از این مساله که این نوع از همکاری‌ها پیش از این نیز توسط بخش خصوصی انجام می‌شده و به نوعی شرکت دولتی و زیانده پست ایران اکنون به فکر رقابت با شرکت‌های حاضر در بخش خصوصی افتاده اما نکته جالب توجه، تکذیب کل این همکاری از سوی شرکت eBay بود که تنها یک روز بعد از اعلام این خبر صورت گرفت.

در این خصوص یکی از خبرنگاران ایرانی با طرح پرسشی از یکی از اکانت‌های رسمی‌شرکت eBay جویای صحت و سقم این همکاری شده است و مسولان این شرکت نیز اینگونه پاسخ داده‌اند: «هر چند تحریم‌ها ممکن است از برخی کشورها برداشته شود اما ریسک آنقدر هست که اجازه ندهیم خرید از eBay صورت گیرد.»

در عین حال و جدا از این تکذیبیه در هیچ کجای سایت‌های مورد ادعای شرکت پست ایران فضایی برای نام نویسی از کشور ایران نیز وجود ندارد که این مساله نیز همچنان نشان دهنده تحریم بودن خدمات این سایت‌ها برای کاربران ایرانی است.

هر چند که به نظر می‌رسد اکنون وزارت ارتباطات باید پاسخگوی این مساله بین‌المللی از سوی یکی از معاونانش باشد اما با این حال این سوال نیز بدون جواب است که بر اساس کدام مکانیسم و یا مناقصه و مزایده‌ای شرکت پست ایران یک شرکت واسط را مسوول این کار کرده است؟(منبع:فناوران)

در همین رابطه:واکنش جدید به ادعای همکاری پست با ebay و آمازون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">