ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکلات بخش موبایل ال‌جی فراتر از LG G5

| يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

در طول سال گذشته دستگاه‎های متمایز و برجسته‎ای وارد بازار شده‎اند. گرچه دلیل متمایز بودن تمامی آن‎ها مشترک نبوده است. لنوو گوشی‎هوشمند PHAB 2 Pro را معرفی کرد که اولین گوشی‎هوشمند متعلق به پروژه‎ی تانگو است و افرادی را هدف قرار داده که واقعا دوست دارند اولین طعم یک گوشی متمرکز بر امر واقعیت افزوده را بچشند. سپس با گوشی نظیر وان‎پلاس 3 روبرو می‎شویم که به نظر می‎رسد برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک گوشی قدرتمند با قیمت واقعا ارزان هستند، بسیار محصول موفقیت آمیزی باشد. در این بین شرکت سامسونگ هم سعی کرده است از رقبا عقب نباشد و پرچم‎دار بعدی سری محصولات خود را ارائه داده است، گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ یقینا توانسته است مدل اج خود را به یک هنجار جدید در بازار تبدیل کند. و در پایان به شرکت ال‎جی می‎رسیم.

از بسیاری از جهات شرکت ال‎جی با ارائه‎ی پرچم‎دار بعدی سری گوشی‎های LG G خود یعنی گوشی LG G5، در بین تولیدکنندگان گوشی‎های هوشمند خلاق‎ترین بوده است. دستگاهی که از سایر رقبا به دلیل طراحی ماژولی مانندش متمایز می‎شود. چیزی که جالب است این گوشی تنها یک گوشی ماژولی نیست، بلکه گوشی است که قواعد بازی آن بر پایه‎ی اصول ماژولی است. نیازی به اشاره کردن به این حقیقت نیست که شرکت ال‎جی تنها شرکتی است که امسال از این اصول استفاده می‎کند و شرکت موتورولا نیز در حال ساخت آخرین گوشی سری Z خود است، گوشی دیگری که آن هم توجه به این اصول دارد. گرچه، زمانی که بحث گوشی G5 کشیده می‎شود، به نظر می‎رسد که این گوشی یا چندین سال نوری از سایرین جلو است یا به سادگی در اکثر بازارها محصول عجیبی به شمار می‎رود.

هر کدام از آن‎ها می‎خواهد درست باشد، به هرحال تمامی شواهد موجود اشاره به این دارند که گوشی‎هوشمند LG G5 موفقیتی طبق انتظار شرکت مذکور به دست نیاورده است. ال‎جی آن دستاوردی که از LG G5 در فکر داشته را به دست نیاورده و می‎توان گفت آن‎ها امسال نتوانسته‎اند به آن امیدواری لازم برسند. تحت شرایط معمولی این امر منجر به شکل‎گیری فرضیه‎های بیشتری می‎شود که چه بلایی سر ال‎جی خواهد آمد، به عنوان مثال چه شغل‎هایی در معرض خطر قرار خواهند گرفت و چه تغییراتی اعمال خواهد شد. گرچه به نظر می‎رسد که این شرکت کره‎ای عنوان شرکت مبتکر سال 2016 را حفظ کرده و ضرورتا عرصه‎‌ی فرضیات را تغییر داده است.

در شروع ماه جولای میلادی شرکت ال‎جی اظهار داشت که آن‎ها در بخش موبایل خود ساختارهایی را تغییر خواهند داد. به طور خلاصه، یکسری مدیران اجرایی موظف به اجرای نقش‎های متفاوتی می‎شدند و این شرکت در حال معرفی یک اداره‎ی مدیریت برنامه (PMO) جدید بود.  این خبر، و هم‎چنین تغییر و شکل‎گیری یک PMO جدید یک تعهد بسیار شفاف در پی داشت یعنی افزودن یک “جنبش و فرآیند حرکت جدید” به کسب و کار موبایل ال‎جی. هم‎چنین این قضایا به آشکارترین شکل ممکن دیدگاه ال‎جی از دنیای پس از عرضه‎ی G5 را به ما نشان می‎دهند، به نحوی که این شرکت اعلام می‎کند که “آخرین گوشی‎ پرچم‎دار G5 LG Electronics در برآورده‌‎سازی انتظارات فروش موفق نبوده است.” باید به یاد داشت که گوشی G5 ال‎جی تنها از تاریخ 13 فروردین برای خرید روانه‎ی بازار شده است.

با توجه به اظهار اخبار مربوط به این تغییرات در تاریخ 11 تیر (تا حدود زیادی 3 ماه بعد از آن زمان)، این قضیه مشخص می‎کند که LG G5 در چشم‎ شرکت ال‎جی محصول موفق نبوده است بلکه از همان روز اول عملا این شکست را در خود داشته است. مشکلی که ظاهرا این شرکت با آن روبرو است، این است که انتظار ندارد G5 از این به بعد هم قدرت ریکاوری از این عدم موفقیت را داشته باشد.

و کم کم داریم علت این صحبت‎ها را متوجه می‎شویم، چون گزارش دیگری اوایل هفته‎ی قبل در اینترنت منتشر شد که نشان از میزان عملکرد خوب G5 (یا به عبارت صحیح‎تر ضعیف) بر اساس انتظارات خود ال‎جی داشت. طبق آخرین گزارشات، ال‎جی امیدوار بوده است که تقریبا 3.5 میلیون واحد از گوشی G5 خود را در سه ماهه‎ی دوم 2016 بفروشد. جزئیات جدید اشاره به این دارند که عدد احتمالی تعداد واحدهای فروخته شده تنها به 2.5 میلیون می‎رسد. بنابراین با آن‎که این گوشی ممکن است هم‎چنان در حال فروش باشد (و یک شکست کامل به شمار نرود)، ولی میزان فروش آن از سطح انتظار واقعا کمتر بوده است.

تاثیر غیر مستقیم این قضیه این است که این گزارش هم‎چنین مطرح می‎کند که ال‎جی به احتمال زیاد پیش‎بینی وسیع‎تر خود را در رابطه با فروش سالانه‎ی LG G5 تغییر می‎دهد. مجددا، طبق جزئیات اعلام شده، انتظار می‎رفته که G5 در این محدوده‎ی زمانی، یعنی طی امسال، 12 میلیون واحد فروش داشته باشد و مقدار پیش‎بینی شده‎ی فعلی به 5.5 میلیون عدد نزدیکتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که گوشی G5 اولین سه‎ ماهه‎ را از زمان عرضه‎ی خود سپری کرده و رقم واحدهای انتظار یافته برای این بازه‎ی زمانی 2.5 میلیون است، رقم جدید فروش مورد نظر سالیانه‎‎ی این گوشی نشان از این دارد که G5 به نظر می‎رسد که در طی 6 ماه آتی فقط 3 میلیون واحد فروش داشته باشد.

در نتیجه نه تنها این تخمین‎ها اشاره به این دارند که LG G5 به نسبت چیزی که در ابتدا تصور می‎شده است کمتر از نصف فروش خواهد داشت، بلکه تعداد واحدهای عرضه شده در واقع در طول 6 ماه آینده واقعا افت خواهند داشت. که تمامی این‎ها خبر خوبی با توجه به هدف نهایی ال‎جی نیست به نحوی که همین گزارش انتظار دارد که ال‎جی به تنهایی یک ضرر 110 میلیون دلاری برای سه ماهه‎ی دوم را اعلام کند. مقداری را که شما می‎توانید با توجه به بازه‎ی زمانی در پیش رو با توجه به قرائن و جزئیات اعلام شده نتیجه بگیرید.

بنابراین با آن‎که هنوز این ارقام مورد تایید رسمی قرار نگرفته‎اند، ولی تصویر شکل گرفته این است که گوشی G5 به شکل بارزی عملکردی پایین‎تر از سطح پیش‎بینی شده دارد. زمانی که شما سپس خبر اعلام شده توسط ال‎جی و هم این حقیقت را در نظر می‎گیرید که تنها بعد از گذشت سه ماه بعد از ورود G5 به بازار این شرکت به دنبال یک “انرژی و جنبش جدید” است، منطقی است نتیجه بگیریم که این ارقام و نتایج از حقیقت زیاد به دور نمی‎توانند باشند.

سری گوشی‎های هوشمند G تا الان در کسب و کار موبایل ال‎جی پر فروش‎ترین‎ها بوده‎اند و اگر این امر ادامه ندارد، بخش LG Mobile شرکت ال‎جی دارای مشکل است، آن‎هم یک مشکل جدی. بنابراین چه چیزی باعث ایجاد این مشکل شده است؟ چرا LG G5 تقریبا میزان فروش مورد انتظار را نداشته است؟ خوب، پیا کردن دلیل این اتفاقات بسیار بسیار سخت است و در حقیقت ترکیب یکسری موارد کوچکتر است که روی هم رفته نه تنها باعث شده‎اند سال 2016 برای ال‎جی ضعیف باشد، بلکه هم‎چنین قویا اشاره به این دارد اگر تغییراتی رخ ندهد، سال 2017 هم ممکن است این شرکت اوضاع بهتر از این نداشته باشد.

اولین مشکل بارز در واقع خود گوشی G5 است. اگر این شرکت گوشی که همگان خواسته باشند را روانه‎ی بازار می‎کرد، یقینا با فروش خوبی روبرو می‎شد. به همین سادگی. بنابراین این منطق شکل می‎گیرد که کسی گوشی LG G5 را نمی‎خواهد و تنها دلیلی که می‎توان برای این قضیه یافت طبیعت ماژولی آن است.

گرچه، دقیقا نه به این معنا که این گوشی از نوع ماژولی است، چون LG G5 یک گوشی‎هوشمند واقعا ماژولی نیست. در عوض گوشی است که نشانه‎هایی از ماژولی بودن را می‎پذیرد و قابلیت‎هایی را در خود جا می‎دهد که امکان تعویض آن‎ها وجود دارد. گرچه، این قابلیت‎ها یا جنبه‎های مختلف در گوشی به سادگی تعویض نمی‎شوند که ممکن است بسیاری از افراد فرض کنند که اولویت یک مفهوم مبتنی بر ماژولی بودن باید این چنین چیزی باشد. نیازی به اشاره کردن نیست که به دست آوردن ماژول‎ها خیلی سخت است و واقعیت امر را بخواهیم بیان کنیم ارزش زیادی را با خود به همراه نمی‎آورند. ماژول دوربین قابلیت‎های دوربین را افزایش نمی‎دهد در حالی‎که در بخش باتری ارزش بیشتری فراهم می‎کند، ولی توانایی این را ندارد که در واقع خود گوشی را شارژ کند.

بنابراین به دو طریقی که این ماژول (اصلی) می‎توانسته ارزش افزوده داشته باشد، در هر دو بخش موفق عمل نمی‎کند. سپس یک شکاف بارز بین عرضه‎ی G5 و ماژو‎ل‎هایش به بازار وجود دارد، یک مشکل واضح دیگر در بحث فروش، آن هم زمانی که جنبه‎ی اصلی فروش این گوشی طبیعت ماژولی‎اش است. بنابراین شیوه‎ای که ال‎جی یک استراتژی ماژولی را اتخاذ کرده است، با این حقیقت همراه شده که به بهترین شکل ممکن اجرا نشده است و به نظر می‎رسد این یکی از دلایل اصلی باشد که چرا گوشی LG G5 و “دوستانش” توجهی که انتظار می‎رفته است را دریافت نکرده‎اند. البته، در یک سطح وسیعتر ( و‎ با این‎حال مهم‎تر)، گوشی LG G5 هم‎چنین بابت این قضیه نقد شده است که بهترین دستگاه ساخته شده هم نیست. گوشی که دارای ظاهر و حس و حال پرمیمومی که بتواند تضمینی برای قیمتش باشد، نیست.

بنابراین اگر بتوانید برای یک لحظه جنبه‎ی واقعی ماژولی بودن آن را حذف کنید، گوشی بر جا می‎ماند که مصرف‎کنندگان زیاد نسبت به پرداخت هزینه برای آن اشتیاق از خود نشان نمی‎دهند.

که این نتایج به یک مشکل بارز برای ال‎جی ختم می‎شود و آن هم قیمت است. ال‎جی و سری گوشی‎های هوشمند G این شرکت همواره در بین گوشی‎های هوشمند پرچم‎دار در “رده‎های بالا” قرار داشته‎اند و اغلب اوقات گوشی‎های گلکسی سری اس سامسونگ را به رقابت فرا می‎خواندند. انتظاری جز این هم نمی‎رفته است. این امر تقریبا به صورت خودکار به این معنا است که همیشه در رابطه با گوشی‎هوشمندی صحبت می‎کنیم که در مقام یک پرچم‎دار در هر سال قیمت‎گذاری می‎شود. و این قضیه به خودی خود چیزی است که در طول یک یا دو سال گذشته تغییر بارزی داشته است.

به لطف گوشی‎هایی نظیر وان‎پلاس 3، گوشی‎هوشمندی که به سادگی به صورت خودکار نمی‎تواند قیمت یک پرچم‎دار را داشته باشد. با آن‎که وان‎پلاس تنها شرکتی نیست که تحولی در صنعت موبایل ایجاد کرده باشد، تاثیر جمعی تولیدکنندگان گوشی‎های ارزان باعث شده شیوه‎ی ارزش‎گذاری یک گوشی‎هوشمند تغییر یابد. مشخصات فنی و حتی کیفیت ساخت دیگر جنبه‎هایی نیستند که به گوشی‎ها و تولیدکنندگان رده بالا اختصاص داده شوند. در حقیقت، به طرق مختلفی، این موارد چیزی است که تا حدی به تولیدکنندگان گوشی‎های هوشمند رده بالا نسبت داده می‎شود که به دنبال معرفی گوشی‎های هوشمند جدیدتر و مبتکرانه‎تری هستند.

به عنوان مثال، چند سالی می‎شد که سامسونگ در سری گوشی‎های گلکسی اس خود با کاهش فروش روبرو شده بود. آن‎ها قویا بابت استفاده از نسخه‎ی بسیار تغییر یافته‎‎ی اندروید، کیفیت ساخت پلاستیکی‎ ترشان و قیمت کلی بالای گوشی‎هایشان، مورد انتقاد قرار گرفته بودند. این شرکت به دنبال برخورد با این انتقادها، در عضو کم کردن قیمت، طی دو سال اخیر کیفیت ساخت گوشی‎های هوشمند خود را بالا برده و هم‎چنین سری گوشی‎های “اج” را معرفی کرده است. این عامل دوم چیزی که است باعث افزایش فروش پرچم‎دارهای سامسونگ به مقدار زیادی شده و حالا همگان شاهد این هستند که بخش موبایل این شرکت دوباره در حال تجربه‎ی موفقیت است.

در نتیجه، سامسونگ موفق به شناسایی شاخص‎های واضحی شده است که چرا گوشی‎های هوشمند آن‎ها قیمت بیشتری دارند. و اگر شما در بازار قصد خرید یک گوشی‎هوشمند جدید را دارید و تنها نیاز شما معطوف به مشخصات فنی گوشی است، تنها خرید گوشی‎هایی از برندهای وان‎پلاس، شیائومی، ایسوس و سایرین، خوب است. شما دستگاهی با عملکرد بالا تهیه می‎کنید که قیمت معقولی هم دارد. اگر یک گوشی بی‎نهایت ارزشمند می‎خواهید سامسونگ موفق شده دلیلی که توجیحی برای قیمت بالاتر باشد را در این‎جا در اختیار شما بگذارد. باید اشاره داشت که همین امر هم‎چنین منجر به این شده است که تعدادی از مصرف‎کنندگان همیشگی گوشی‎های آیفون هم‎چنین به سامسونگ رو آورند. سری گوشی‎های اج عملا در این قضیه نقش بسزایی دارند.

ولی این صحبت‎ها را نمی‎شود در مورد ال‎جی نیز بیان کرد. در دوره‎ای که تمامی سازندگان سری گوشی‎های پرمیموم و رده‎ بالای بازار قویا تحت انتقاد قرار دارند و از آن‎ها خواسته می‎شود که توضیح دهند چرا مصرف‎کنندگان باید گوشی‎های هوشمند آن‎ها را در عوض گوشی‎های هوشمند با قیمت پایین‎‎تر بخرند، ال‎جی نتوانسته جواب قانع‎کننده‎ای در این زمینه بدهد. گوشی‎هوشمند LG G5 نه تنها یک دستگاه سردرگم است، بلکه گوشی است که به نظر می‎رسد با عجله به بازار رسانده شده است.

فاقد یک کیفیت ساخت پرمیومی است که افراد بسیاری ممکن است از یک گوشی رده بالا انتظار داشته باشند و به بیان ساده فاقد دلیل قانع‎کننده‎ای است که چرا یک مصرف‎کننده بایستی آن را بخرد. اگر از یکی از مالکین فعلی G5 در مورد این گوشی سوال کنید یقینا به شما خواهند گفت “گوشی خوبی است، به خوبی کار می‎کند و مشکل حادی وجود ندارد.” که با آن‎که به خوبی و به شکل کاملی خوب است، ولی دیگر این چیزها کافی نیست. اینجاست که شرکت ال‎جی به عنوان یک شرکت حالا با مشکل اساسی روبرو شده است.

بخواهیم نسبت به ال‎جی منصف باشیم، باید بگوییم شرکت سامسونگ چند سال قبل در وضعیت مشابهی قرار داشت و اچ‎تی‎سی سال گذشته چنین موقعیت مشابهی را تجربه می‎کرد. گرچه، تفاوت این است که G5 به شکل اساسی از گوشی‎های قبلی (و بسیار دوست داشتنی) سری G متفاوت محسوب می‎شود. در نتیجه، انتظار می‎رفت که G5 دستگاهی باشد که وضعیت در حال حاضر حاد بازار را بهبود بخشد و سطح فروش برای بخش موبایل ال‎جی بالا رود. ولی این‎چنین نبوده است.

تغییر اساسی جنبه‎های طراحی سری گوشی‎های گلکسی اس سامسونگ یک موفقیت فوری بود و حالا دستگاه‎های نسل آینده‎ی این شرکت به نظر می‎رسد بر پایه‎ی همان انرژی حاصل شده از این موفقیت ساخته شوند. هم‎چنین، گوشی اچ‎تی‎سی 10 جهان گوشی‎های هوشمند را شعله‎ور نساخت، تنها باعث شد شرکت اچ‎تی‎سی بعد از عدم موفقیت به دست آمده به دنبال عرضه‎ی گوشی One M9، به تعادل برسد. نباید فراموش کرد که هیچ‎کس نمی‎تواند به عقب نشستن اچ‎تی‎سی در بازار را زمانی که آن‎ها سریعا خودشان را به عنوان یکی از شرکت‎های پیش‎رو در واقعیت مجازی مطرح کردند، مورد اتهام قرار دهد (که از قضا، حوزه‎ی دیگری است که سامسونگ شدیدا نیز در آن‎جا سرمایه‎گذاری کرده است).

در رابطه با ال‎جی، بلندپروازی در بحث واقیت مجازی تا حد زیادی وجود ندارد و امیدهای این شرکت بر دوش G5 بود. اگر به موفقیت دست پیدا می‎کرد، می‎توانست به این شرکت اجازه دهد مسیر خود را در ارائه‎ی دستگاه‎های مبتنی بر ماژول پیشرفته‎تر و دوستان بهتر و جدیدتر ادامه دهد.

امری که در حال حاضر بسیار بعید به نظر می‎آید. در عوض، ال‎جی خودش را در موقعیت بی‎همتایی می‎بیند که باید تغییر اساسی در سری گوشی‎های G خود ایجاد کند، آن هم درست زمانی که این کار را واقعا انجام داده بود. معنای این گفته‎ها این است که تا سال 2017 و فراتر از یک فاصله‎ی زمانی کوتاه دو ساله، بعید است که سری گوشی‎های G متحمل تغییرات اساسی شوند، یعنی با تغییری در طبیعت ماژولی و طراحی فعلی G5 روبرو شویم. که همین امر به خودی خود نگرانی‎های مهمی را برای ال‎جی ترسیم می‎کند که چطور بعد از دوباره تغییر دادن سری G، مجددا یک گوشی جدیدتر را بسازند؟

این سوالی است که ال‎جی در حال حاضر باید در حال پرسیدن از خود باشد و با توجه به اعتباری که دارند، درست بعد از 3 ماه بعد از عرضه‎ی G5 آن‎ها آماده‎ی بروز تغییراتی برای پیدا کردن یک “انرژی و جنبش” لازم، هستند. البته، تا دوباره تغییر دادن سری G ال‎جی 7 یا 8 ماهی فاصله داریم و زمان دارد برای ال‎جی می‎گذرد. (منبع: tech-news)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">