ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکل تهران تبدیل شدن به مزرعه BTS نیست

| چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر
م.ر.بهنام رئوف - رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اعلام کرد: اجازه نمی‌دهیم تهران به مزرعه آنتن‌های مخابراتی بدل شود.
دیروز صبح و در جلسه علنی شورای شهر تهران، رحمت الله حافظی، یکی از اعضای این شورا نسبت به انتقادات صورت گرفته از اپراتورهای تلفن همراه مبنی بر قلع و قم شدن آنتن‌های BTS تلفن همراه واکنش نشان داد. 
حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به سخنان اخیر مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار همراه اول گفت: ایشان اعلام کرده است که در سه سال گذشته به دلیل قلع و قمع آنتن‌ها، پوشش مخابراتی در برخی مناطق کم و یا حتی از بین رفته است اما باید بگویم که همراه اول 2500 سایت در تهران دارد و اگر در مکان‌یابی پیش بینی‌های لازم را انجام می‌داد این مشکلات رخ نمی‌داد.
وی با بیان اینکه مدیر عامل همراه اول جمع‌آوری دکل‌های مخابرات را بهانه ضعف سیستم دانسته، گفت: نباید با فرافکنی و آدرس غلط مردم را از علت اصلی دور کرد چرا که شرکت همراه اول باید سالها پیش نسبت به انتقال سایت‌ها به فیبر نوری اقدام 
می‌کرد.
حافظی خطاب به مدیر عامل همراه اول گفت: در شهر تهران هیچ سایت انتقال 3G نداریم ضمن اینکه با افزایش تکنولوژی و ورود نسل‌های بعدی تلفن همراه باید تعداد سایت‌ها به نصف برسد چرا که اجازه نمی‌دهیم تهران به مزرعه آنتن‌های BTS تبدیل شود.
 
 ساخت و سازهای جدید عامل اختلالات فعلی
به گزارش فناوران این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد این عضو شورای شهر آشنایی چندانی نسبت به شبکه‌های مخابراتی و طراحی آن ندارد.
نخست آنکه وی در بخشی از نطق خود عنوان کرده است «اگر همراه اول در مکان‌یابی پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌داد این مشکلات رخ نمی‌داد». 
 این درحالی است که مشکل اصلی همراه اول و سایر اپراتورهای تلفن همراه بر سر مکان یابی و یا حتی نصب دکل‌های BTS نیست. چرا که این کار از سال‌ها پیش و با در نظر گرفتن مکان مناسب مطابق با اصول و استانداردهای جهانی تلکام انجام شده است. مشکل صدور مجوز‌های ساخت و ساز و یا فروش تراکم برای مرتفع سازی ساختمان‌های تازه ساخت توسط شهرداری تهران است. نهادی که در حقیقت نظارت دقیق بر عملکردش بر عهده شورای شهر است. از سوی دیگر قطعا شرایط جمعیتی شهری مانند پایتخت ضرورت نوسازی بافت‌های قدیمی را طلب می‌کند و از منظر کارشناسی نیز با افزایش ساخت و ساز و تاسیس واحدهای مسکونی جدید بدون شک جمعیت یک شهر نیز بیشتر از قبل افزایش می‌یابد که در این صورت زیرساخت‌های گذشته (از جمله زیرساخت‌های ارتباطی، بزرگراه‌ها، معابر، مترو و ...) نمی‌تواند جوابگوی نیازهای ساکنان جدید پایتخت باشد. در نتیجه کلیه این امور باید نوسازی و متناسب با شرایط جدید افزایش یابند. 
 
 رقابت اپراتورها بر سر آنتن‌های جدید
نکته دوم آنکه رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرده است که « در شهر تهران هیچ سایت انتقال 3G نداریم». سوالی که باید از ایشان پرسید آنست که آیا تا به حال از خدمات اینترنت پرسرعت روی تلفن همراهشان استفاده نکرده‌‌اند؟ و یا از دوستان و آشنایان و اطرافیان فردی را سراغ ندارند که اکنون درحال استفاده از خدمات اینترنت یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور باشند؟ اصلا آیا ایشان اخبار مربوط به عملکرد توسعه نسل سوم و چهارم اپراتورهای تلفن همراه را که یا به شکل خبری و یا به شکل آگهی از سوی اپراتورها منتشر می‌شود را ملاحظه نکرده‌اند که می‌گویند سایت 3G در تهران نداریم؟ 
سوم آنکه حافظی در بخشی دیگر از گفته‌هایش اینگونه عنوان کرده است که « شرکت همراه اول باید سال‌ها پیش نسبت به انتقال سایت‌ها به فیبر نوری اقدام می‌کرد». ابهامی که در این بخش برای نگارنده به وجود آمده آن است که مگر امواج و فرکانس‌های تلفن همراه می‌توانند از فیبرهای نوری خوابیده در کف زمین منتشر شوند؟ جدا از آنکه فیبرنوری مربوط به ارتباطات ثابت و اینترنت است و نه ارتباطات سیار اما به فرض آنکه تکنولوژی‌ای وجود داشت باشد که بخشی از آن با تجیهزات فیبر کار کند آیا در نهایت برای ایجاد برقراری ارتباط نیازی به آنتن BTS نیست؟ 
در آخر به نظر می‌رسد که این اظهار نظرها از سوی یک مقام مسوول آن هم در شورای شهر تهران چندان دغدغه زیست محیطی به شمار نمی‌آید. چرا که هم‌اکنون در بالای هر ساختمان دکلی چند ده متری اینترنتی سبز شده که تنها وظیفه‌اش اتصال دو ساختمان یا دو اداره به یکدیگر است نه ارتباط جمعیت حداقل 13 میلیون نفری شهر تهران.
در نتیجه اگر نظر شورای شهر نیز بر این است که ارتباط شهروندان تهرانی تنها با نصب چند صد آنتن اضافی تلفن همراه با کیفیت مطلوب و با کمترین عوارض سلامتی ناشی از کمبود آنتن برقرار شود و یا به گفته عضو این شورا تهران مزرعه BTS شود، حداقل این مزرعه دکل‌های اینترنتی فعلی را که تنها با گرفتن یک عوارض جزیی اجازه برافراشته شدنشان را داده‌اند را نیز درو کنند. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">