ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سخنگوی شورای رقابت درباره موضوع افزایش تعرفه اینترنت، با اشاره به اینکه در گذشته نیز این شورا به موضوع تعرفه‌های اینترنت (البته پیرامون میزان و شرایط دسترسی) ورود کرده، تاکید کرد که اینترنت بازاری انحصاری تشخیص داده شده و با توجه به وظیفه شورای رقابت برای ورود به بازارهای انحصاری، جلساتی با حضور معاون اقتصادی شورا برگزار می‌شود تا نظارت بر عملکردها وجود داشته باشد.
به گزارش ایسنا،  سپهر دادجوی توکلی در گفت‌وگویی خبری در رابطه با افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی، اظهار کرد: این موضوع توسط تنظیم‌گر بخشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، اتفاق افتاده است؛ چنانچه تنظیم‌گر بخشی نتواند به تکالیف خود، درست عمل کند، شورای رقابت براساس شکایت مردمی یا تشخیص خود، ورود خواهد کرد.

سخنگوی شورای رقابت ادامه داد: مردم از طریق سامانه ۱۹۵ می‌توانند شکایت‌های خود را ثبت کنند؛ ورای آن از طریق خود شورای رقابت نیز می‌تواند اقدام کرده و شورا نظارت بر این عملکرد خواهد داشت.

وی افزود: معاونت اقتصادی در شورا داریم که مکرراً جلساتی را برگزار می‌کنند و در رابطه با همین افزایش تعرفه نیز در اولین فرصت در بدنه کارشناسی جلساتی را خواهیم داشت؛ سپس با صلاحدید شورای رقابت وارد صحن شورا خواهد شد و در صورتی که تخلفی صورت گرفته باشد یا از دستورالعمل‌ها عدول شده باشد، حتما شورا رسیدگی خواهد کرد.

دادجوی توکلی تصریح کرد: در هر دو حوزه‌ی عدول از ۳۴ درصد و حتی بررسی درست بودن یا نبودن همین عدد ۳۴، شورای رقابت صاحب رای خواهد بود و تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این مقام مسئول در شورای رقابت، ضمن تاکید بر اینکه وظیفه شورای رقابت ورود به بازارهای انحصاری دارای رویه‌های ضد رقابتی، است، گفت: می‌دانیم که اینترنت چه ثابت و چه همراه، یک بازار انحصاری تشخیص داده شده است. شورای رقابت یکبار در مصوبه ۶۲۳ به این موضوع ورود کرد که  آن زمان، جنس این رویه ضد رقابتی، از جنس قیمت نبود و موضوع به میزان و شرایط دسترسی برمی‌گشت.

وی افزود: براساس مصوبه ۶۲۳ شورای رقابت، اپراتورها ملزم شدند که میزان بسته‌های خود را متنوع کرده و از نظر زمان‌بندی، مقدار و حجم نیز تغییراتی ایجاد کنند. همچنین در مورد دسترسی بازار، شبکه‌های سیم مسی و… نیز ورود داشته‌ایم؛ اما در مورد افزایش تعرفه بسته‌ها، همانطور که اشاره شد، موضوع از سوی تنظیم‌گر بخشی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اتفاق افتاد.

 

وزیر ارتباطات درباره افزایش قیمت اینترنت به مجلس توضیح نداده است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: مشخص نیست که با چه توجیهی افزایش قیمت اینترنت، صورت گرفته است؛ حتما از وزیر ارتباطات در این زمینه، توضیح خواهیم خواست و دلایل این گرانی را از ایشان سوال خواهیم کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به افزایش قیمت اینترنت در کشور گفت: در چنین شرایطی این دولت است که باید هزینه‌های اپراتور‌ها را جبران کند و تا جایی که امکان داشته باشد اینترنت را گران نکند، زیرا گرانی اینترنت برای اقشار کم‌درآمد جامعه می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

به گزارش ایلنا، بنا بر اعلام دو اپراتور همراه اول بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است. جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به این موضوع گفت: این روز‌ها اینترنت برای مردم از نان شب هم واجب‌تر و بسیاری از امور زندگی مردم به این فناوری گره خورده است، همچنین استفاده بیشتر از اینترنت کمک می‌کند صرفه‌جویی‌های کلانی در مصرف سوخت، زمان و دیگر هزینه‌های دولت و ملت انجام شود. علاوه بر این‌ها کاهش حمل و نقل مردم در پی انجام امور با اینترنت به کاهش آلودگی هوا می‌انجامد.

وی افزود: استفاده از اینترنت به معنای روغن‌کاری چرخ اقتصاد و تقویت اینترنت به معنای چرخاندن بهتر چرخ اقتصاد است.

قادری ادامه داد: البته اظهارات اپراتور‌ها در مورد ارزان بودن قیمت اینترنت تا اندازه‌ای توجیه دارد و در چند سال گذشته قیمت خدمات آن‌ها افزایش نداشته است، اما در گران کردن اینترنت باید قدرت خرید مردم را در نظر داشت.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: در چنین شرایطی این دولت است که باید هزینه‌های اپراتور‌ها را جبران کند و تا جایی که امکان داشته باشد اینترنت را گران نکند، زیرا گرانی اینترنت برای اقشار کم‌درآمد جامعه می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: در تمام دنیا تلاش می‌شود مردم به استفاده از اینترنت سوق پیدا کنند تا از هزینه‌های مرتبط با عبور و مرور و آلایندگی‌ها کاسته شود.

این نماینده مجلس، تصریح کرد: مشخص نیست که با چه توجیهی این افزایش قیمت صورت گرفته است؛ حتما از وزیر ارتباطات در این زمینه توضیح خواهیم خواست و دلایل این گرانی را از ایشان سوال خواهیم کرد. امیدواریم راه‌حل جایگزینی برای افزایش قیمت اینترنت پیدا کنیم تا مردم متحمل فشار نشوند.

قادری خاطرنشان کرد: دولت دست‌کم می‌تواند برای استفاده از پلتفرم‌ها و سکو‌های داخلی تعرفه اینترنت را افزایش ندهد. چنین الزامی هم برای دولت وجود داشت که هزینه استفاده از پلتفرم‌های داخلی را یک پنجم هزینه استفاده از پلتفرم‌های خارجی در نظر بگیرد. با این کار استفاده از پلتفرم‌های داخلی نیز رایج‌تر می‌شود.

 

رییس‌جمهور اینترنت را برای افراد ضعیف رایگان نکرد؛ حذف کرد
یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما عملاً داریم برای یک اینترنت نیم‌بند فیلتر شده با کلی محدودیت‌های مختلف قیمت بالایی پرداخت می‌کنیم که حتماً منجر به نارضایتی خواهد شد.
به گزارش ایلنا، جلال رشیدی کوچی درحالی که دولت در زمان انتخابات وعده اینترنت رایگان و باکیفیت می‌داد؛ امروز شاهد افزایش قیمت اینترنت هستیم؛ این افزایش قیمت چه تاثیری بر قشر ضعیف و افراد کم درآمد و افزایش قیمت سایر کسب و کارهای اینترنتی خواهد داشت، گفت: یکی از وعده‌هایی که آقای رئیس‌جمهور در زمان انتخابات داشتند این بود که برای اقشار کم درآمد یا ضعیف جامعه اینترنت را رایگان می‌کنند، اما به نظر می‌رسد امروز اینترنت را با این افزایش قیمتی که به وجود آمده است، حذف کرده‌اند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید در نظر بگیریم با این افزایش قیمت اینترنت دیگر در توان بسیاری از افراد نیست که این اندازه هزینه کنند و یا اگر هم هست بالاخره به سبد خانوار فشار می‌آید، اظهار داشت: نکته بعدی این است که ما بارها و بارها شاهد افزایش قیمت اینترنت توسط اپراتورها بوده‌ایم و همیشه هم وزرای مربوطه گفته‌اند ما با این شرط می‌پذیریم که کیفیت افزایش پیدا کند؛ من اصطلاحی که به کار می‌برم این است که ما عملاً داریم برای یک اینترنت نیم‌بند فیلتر شده با کلی محدودیت‌های مختلف قیمت بالایی پرداخت می‌کنیم که حتماً منجر به نارضایتی خواهد شد. 

وی ادامه داد: همیشه اپراتورها گفته‌اند که ما کیفیت را افزایش می‌دهیم، کیفیت که افزایش پیدا نکرده هیچ هر سال به نظر می‌آید شاهد کاهش کیفیت هستیم و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا نارضایتی در سطح جامعه شکل بگیرد و از آنجایی که زندگی مردم با اینترنت گره خورده است، این مساله هم می‌تواند روی افزایش نارضایتی تاثیر بگذارد. بالاخره اپراتورها می‌گویند ما داریم ضرر می‌دهیم؛ راهکار چیست؟ ما همیشه اول گفته‌ایم رقابت باشد؛ چه در اینترنت و چه در خودرو و هرجای دیگری این رقابت وجود داشته باشد و سپس حمایت‌های دولتی تبدیل به نظارت‌های دولتی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما داریم پول چیزی را می‌دهیم که از آن محروم هستیم، گفت: حداقل این همه شبکه‌ها فیلتر نباشند. هنگامی که یک فرد این همه پول می‌دهد بعد می‌رود می‌بیند چیزی هم در اختیارش نیست مشخص است که نارضایتی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به ایام انتخابات،یادآور شد:مقام معظم رهبری تاکید بر مشارکت حداکثری دارند و همه ما هم می‌دانیم باید مشارکت مردم زیاد باشد اما با این تصمیماتی که گرفته می‌شود؛ یک روز کپسول گاز را گران می‌کنند، یک روز زمزمه گرانی می‌شود، در بودجه مالیات‌ها را چند برابر کردند، مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دادند و حال هم قیمت اینترنت را افزایش داده‌اند، این‌ها قطعا باعث نارضایتی می‌شود و در مشارکت حتما اثر منفی خواهد گذاشت.

رشیدی کوچی تاکید کرد: امیدواریم عزیزانی که در دولت نشسته‌اند و تصمیم می‌گیرند، جامع‌تر و عاقلانه‌تر تصمیم بگیرند. 

وی در پاسخ به این‌که در بحث فیلترینگ دولت اعلام می‌کند در خصوص رفع فیلترینگ پیشنهاد داده‌ایم اما شورای عالی فضای مجازی نپذیرفته در صورتی اعضای دولت هم عضو این شورا هستند، گفت: رئیس شورای عالی فضای کیست؟ آقای رئیس‌جمهور است. به نظر من این‌ها بهانه است. 

نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درحال حاضر که قیمت اینترنت افزایش پیدا کرده است دولت بیاید اعلام کند من فیلترینگ را برداشته‌ام، من معتقدم ما آنقدر مردم شریفی داریم که به همین هم قانع و راضی هستند. 

وی افزود: خیلی‌ها به من می‌گویند به عنوان مجلس ورود کن، منِ جلال رشیدی کوچی تنها یقه کدام‌شان را بگیرم؟ وزیر صمت را بگیرم؟ وزیر ارتباطات را بگیرم؟ وزیر کشاورزی را بگیرم؟ مگر چقدر یک نفر می‌تواند در مجلس کار کند؟ به نظرم می‌رسد دولت این کار را باید اصلاح کند و اگر تصمیم بر افزایش قیمت گرفته است از جایی دیگر دری به روی مردم باز کند. چراکه با این شیوه پیش رفتن حتما نارضایتی‌ها را افزایش می‌دهیم و مشارکت در انتخابات قطعاً به تبع آن پایین‌تر خواهد آمد.

 

گرانفروشی را گزارش کنید
رئیس رگولاتوری گفت: با اپراتور‌هایی که بیش از قیمت قانونی تعرفه اینترنت را افزایش دادند، حتماً برخورد قانونی خواهد شد.
امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شبکه اجتماعی ویراستی نوشت: هیچکدام از بسته‌هایی که تا دیروز در دسترس کاربران بوده، نباید حذف شوند و بیش از ۳۴ درصد هم افزایش قیمت نخواهند داشت و با اپراتور‌هایی که از این دو اصل تخطی کنند حتماً برخورد قانونی خواهد شد.

وی همچنین درباره آخرین بررسی‌ها در رابطه با حذف بسته‌های اینترنت گفت: طبق بررسی مجدد همکارانم در سازمان در ساعت ۷:۱۳ صبح امروز، هیچ بسته‌ای (اعم از بسته‌های عادی، شبانه و …) که تا روز پنجشنبه در اختیار مردم بوده حذف نشده و فقط ۳۴ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین ۷ بسته جدید ۹۰ روزه، ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه توسط اپراتور‌ها معرفی شده است.

لاجوردی تصریح کرد: برای ثبت شکایات مردمی می‌توان با سامانه ۱۹۵ تماس حاصل کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">