ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فخری زارع - هرچند وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که از اوایل سال 94 به منظور ارتقا و توسعه کاربرد ICT کشور و تولید برنامه‎های نرم‏افزاری و ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، با ساختاری متفاوت به شرکت‎های واجد شرایط IT اعطا شده است، اقدامی مثبت از سوی دولت به شمار می‎آید و تاکنون بیش از 12 میلیارد تومان از محل این منابع تسهیلاتی به 40 شرکت از صنف فناوری اطلاعات پرداخت شده، اما همواره مورد انتقادهایی از جانب برخی فعالان صنف نیز بوده است.این انتقادات در موارد مختلفی چون فقدان حضور نماینده تمام تشکل‎های صنف فناوری اطلاعات در کمیته وام وجوه اداره شده، طولانی شدن پروسه بازرسی مدارک، چگونگی تخصیص تسهیلات به سایر استان‎ها، شائبه ایجاد رانت و غیره مطرح است که بازکردن جزییات آن در این گزارش نمی‎گنجد و با وجود شفاف‎سازی رییس سازمان نظام صنفی رایانه‏ای کشور و سازمان فناوری اطلاعات، همچنان به قوت خود باقیست.
در همین خصوص، چندی پیش یکی از اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‎ای در نشستی با اصحاب رسانه از عملکرد کمیته وام وجوه اداره شده وزارت ICT  انتقاد کرد و مدعی شد که در پروسه دریافت تسهیلات، حدود 25 نفر از مدیران شرکت‎های برتر IT  کشور 2 ماه برای ارزیابی طرح‎ها وقت گذاشتند؛ اما وقتی گزارش نهایی طرح‏های ارزیابی شده به وزارت ارتباطات ارایه شد، همه طرح‎ها را دور ریختند و به هر کسی که دلشان خواست وام دادند. این موضوع باعث شد تا فناوران صحت و سقم آن را از دبیر نصر تهران جویا شود.

 

 بی‎انصافی نکنید!
اصغر رضانژاد در این رابطه با تاکید بر اینکه انتقاد از عملکرد سازمان نظام صنفی رایانه‎ای و سازمان فناوری اطلاعات در خصوص وام وجوه اداره شده بی‎انصافی است، گفت: وقتی کاری انجام نشود انتقاد نیز نمی‎شود. اما زمانی که کاری آغاز می‎شود که همه می‏توانند از برکات آن بهره‏مند شوند.
وی افزود: پیش از این در دولت قبل نمی‏دانستیم این وام‏ها به کی و چگونه پرداخت می‏شود، اما اکنون نماینده صنف در کمیته بررسی احراز صلاحیت متقاضیان حضور دارد و همه روند کار کاملا شفاف و مشخص است.
رضانژاد  ضمن رد ادعای این عضو سازمان تصریح کرد: اینکه شرکتی یا شرکت‎هایی امتیاز نگیرند و به دلایل متعددی موفق به دریافت وام نشوند، دلیل بر زیرسوال بردن ماهیت کار نیست.وی با تاکید بر اینکه هیچ غش و ملاحظه‏ای برای متقاضیان وام در کار نیست، گفت: در شیوه نامه تمام مراحل کاملا مشخص است. قطعا شرکت‏هایی که امتیاز بالاتری دارند در الویت دریافت وام قرار می‏گیرند و اصلا به دلخواه وامی به شرکتی داده نمی‏شود.در همین حال خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات نیز در پاسخ به شائبه‏های مطرح شده تاکید کرده است: یکی از مشکلات موجود در طرح های ارایه شده از سوی متقاضیان، کامل نبودن برنامه کسب وکار تهیه و تدوین شده از سوی شرکت ها بود که پرداخت و یا عدم پرداخت وام اعطایی بر اساس آن مشخص می شود که به دلیل کامل نبودن این برنامه از سوی شرکت ها به آنها وام تعلق نگرفت.

 

صنف IT، شاهزاده‎ای گدا
دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‎ای همچنین با بیان اینکه 12 میلیارد تومان در صنف فناوری اطلاعات رقمی نیست گفت: تاکنون این میزان وام به شرکت‏ها ارایه شده است، اما رقم آن به اندازه‎ای نیست که موجب توسعه و تحول صنف شود.
وی افزود: از وام مهم‎تر این است که مطالبات شرکت‎های طلبکار در زمان خودش پرداخت شود که متاسفانه پرداخت نشدن به موقع این مطالبات صنف را به شاهزاده‎ای گدا تبدیل کرده است.

 

جمع‏آوری آمار صنف IT
رضانژاد همچنین با بیان اینکه سازمان اقدام به جمع‎آوری آمار و اطلاعات در صنف کرده که بسیار با ارزش است، گفت: این کار برای نخستین بار به دستور رییس سازمان نظام صنفی رایانه‎ای صورت گرفته و با دریافت اظهار نامه‎های مالیاتی از اعضا آماری از فروش شرکت‏ها به دست آوردیم.
وی افزود: طبق این آمار جمع فروش 511 شرکت 91 هزار میلیارد ریال بوده است که با توجه به این اعداد ، رقم 12 میلیارد تومان برای صنف رقم بسیار پایینی است.وی مجددا تاکید کرد: در هر صورت اگر شرکتی در روند بررسی درخواست خود دچار مشکلی شده اعتراض خود را به طور رسمی طی نامه ای به سازمان نظام صنفی رایانه ای اعلام کند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

 

خوب، بد
در همین رابطه نظر برخی مدیران شرکت‎های IT را نیز در خصوص وام وجوه اداره شده جویا شدیم، که البته اکثر آنها این تسهیلات را نقطه عطفی در صنف دانستند.به طور مثال دهقان مدیرعامل شرکت نرم‏افزاری نگاره از اینکه این وام به شرکت‏ها ارایه می‎شود ابراز رضایت کرد و گفت: سال 90 این وام را دریافت کردیم و اقساط آن اکنون به طور کامل پرداخت شده است.
وی افزود: پروسه بررسی مدارک آنچنان سخت و پیچیده نبود اما پیگیری‎های خاص خود را داشت.بابک رشیدی از تیام شبکه نیز زمستان سال گذشته درخواست خود را برای گرفتن وام ارایه کرده و هنوز جوابی دریافت نکرده است. اما با این وجود خوشبین بوده و معتقد است، کمبود بودجه و الویت‏های دیگر باعث شده تا کار او عقب بیفتد.وی وام وجوه اداره شده را حرکتی مثبت دانست و گفت: متاسفانه عده‏ای می‎خواهند با سمپاشی و مسموم کردن اذهان مردم این اقدام خوب را زیر سوال ببرند و حرفشان مستند نیست.
اما در مقابل حوری زاده مدیرعامل شرکت بینا اصلا به وام معتقد نیست. او در این‎باره به فناوران گفت: به اعتقاد من پشت این وام‎ها رانت است و از قبل شرکت‎هایی که وام را دریافت می‎کنند، مشخص هستند.وی افزود: 6 ماه باید وقت بگذاری، هزینه کنی آخرش هم می‎گویند مدارک مورد قبول نیست.


 اعتراضی نداریم
افشین کلاهی رییس مجمع تشکل‎های دانش‎بنیان نیز مانند بسیاری از فعالان صنف وام وجوه اداره شده را حرکت بسیار خوبی از سوی دولت یازدهم دانست و گفت: سیاست ما این است که اعتراضی به اقدامات و کارهای مثبت نکنیم.
وی افزود: اطلاع دارم که شرکت‎های زیادی از این تسهیلات استفاده کرده‎اند، اما بهتر بود در کمیته وام وجوه اداره شده نمایندگان تمام صنف حضور داشتند.
وی تصریح کرد: پیشنهاد تشکیل کمیته برای بررسی درخواست‎ها از جانب سندیکای تولیدکنندگان رایانه و مجمع تشکل‎های دانش‎بنیان بود، اما وقتی کمیته تشکیل شد از ما دعوت نکردند. (منبع:فناوران)

 

در همین رابطه:کمیته وام وزارت ارتباطات ۲ ماه ارزیابی‌ را دور ریختند و سلیقه‌ای وام دادند

انتقاد بی‌سابقه از عملکرد حمایتی وزارت ارتباطات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">