ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پاسخ عجیب شرکت پست به هفته‌نامه عصر ارتباط

| سه شنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵ ق.ظ | ۰ نظر

به دنبال انتشار مطلبی با تیتر «ماموریت‌های سنگین پست و تغییر لوگو!» در مورخ 2 شهریورماه، شرکت پست اقدام به ارسال پاسخی با امضای حامد شمس مدیرکل روابط عمومی شرکت پست کرد که نه تنها از ابهامات موجود نکاست بلکه نگرانی‌ها در خصوص وضعیت عملکرد شرکت پست را بیشتر هم کرد.

لذا هفته‌نامه عصر ارتباط ضمن انتشار توضیحات این شرکت و پاسخ به آن، با توجه به نگرانی‌هایی که نسبت به آینده و عملکرد این شرکت ملی وجود دارد، از این پس به شکل ویژه، بخش ثابتی برای «بررسی عملکرد شرکت پست» در هفته‌نامه ایجاد خواهد کرد و به صورت تفکیک‌شده و همراه با جزییات، به پیگیری سرنوشت ماموریت‌ها و طرح‌های مرتبط و محول شده به شرکت پست خواهد پرداخت.

همچنین از آنجا که مدیران شرکت پست، اقدام به ارسال پاسخ برای گزارش عصر ارتباط کرده‌اند، انتظار بر این است که ایشان نیز از این پس به جای کلی‌گویی، فرافکنی و پاسخ‌های مبهم، به شکل مستمر و همراه با ارایه مستندات، پاسخگوی گزارش‌های منتشره در هفته‌نامه عصر ارتباط باشند تا به این ترتیب برای افکار عمومی، مدیران وزارت ارتباطات و نهادهای نظارتی نیز روشن شود که مشخصا شرکت پست چه اقدامات عملی و نه سطحی و برای آینده‌ای نامعلوم و در دستور کار، انجام داده است.

متن پاسخ شرکت پست به همراه توضیحات هفته‌نامه عصر ارتباط را بخوانید.

 

شرکت پست:

در ابتدای پاسخ شرکت پست آمده است: «اول جای شگفتی است که هفته‌نامه وزین عصر ارتباط به عنوان یکی از نشریات پیشرو در صنعت ارتباطات تا این حد نسبت به موضوع برندینگ و نوسازی هویت سازمانی منفعل عمل کرده و ضرورت‌ها و الزامات این‌گونه اقدامات را نادیده بگیرد در حالی که وظیفه خطیر رسانه‌ای ایجاب می‌کند تا افکار عمومی را از زوایای گوناگون این طرح و پیشینه و اقداماتی که شرکت‌های بزرگ در سطح بین‌المللی در خصوص تغییر نشان تجاری خود صورت داده‌اند، آگاه نماید.»

 

پاسخ عصر ارتباط:

1. ظاهرا روابط عمومی شرکت پست، هفته‌نامه مستقل عصر ارتباط را با نشریه داخلی خود اشتباه گرفته‌اند که انتظار دفاع یکسویه و توجیه اقدام خود را دارند.

2. وظیفه خطیر رسانه‌ای ما ایجاب نمی‌کند که در شرایط سخت فعلی کشور اتلاف امکانات، بودجه‌ها و فرصت‌های کشور را نادیده گرفته و به تعریف و تمجید از یک اقدام غیرقابل دفاع و سطحی بپردازد.

3. روابط عمومی پست اقدام به تغییر لوگوی خود را با تغییر لوگوی شرکت‌های بزرگ در سطح بین‌المللی مقایسه و توجیه کرده‌اند! اگرچه این بحث انحرافی و مایه اتلاف بیهوده وقت و انرژی است، لیکن صرفا به این پرسش بسنده می‌کنیم که کدام شرکت بین‌المللی و بزرگ مدنظر مدیران پست، اول لوگوی خود را تغییر داده و سپس تغییرات کلان خود را آغاز کرده‌اند؟!

 

شرکت پست:

در ادامه پاسخ شرکت پست آمده است: «دوم شرکت ملی پست طی یک سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تاریخ حیات خود را تحت عنوان سکوی تجارت الکترونیک پست (ستاپ) آغاز کرده که اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در خصوص کم و کیف موضوع از سوی روابط عمومی شرکت در همین ارتباط صورت گرفته است. پرواضح است پیشبرد این پروژه در کنار ساماندهی بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های ناکارآمد یا ناتمامی که از گذشته به ارث رسیده بود، انجام می‌شود.»

 

پاسخ عصر ارتباط:

در این خصوص و به منظور اطلاع مخاطبان، دستگاه‌های نظارتی و مسوولان وزارت ارتباطات که می‌بایست ناظر بر عملکرد و پیشرفت امور و ماموریت‌های شرکت پست باشند، توضیحات زیر ارایه می‌شود:

1. نخست اینکه خاطرنشان می‌شود حسین نعمتی مدیرعامل جدید شرکت پست از تاریخ 22 آبان سال 96 یعنی حدود 22 ماه قبل این مسوولیت را به عهده گرفته است و تقریبا نیمی از دوران مسوولیت خود را سپری کرده است.

2. از مخاطبان این متن دعوت می‌شود تا خود شخصا عبارت «سکوی تجارت الکترونیک پست» که روابط عمومی شرکت پست مدعی است از بزرگ‌ترین پروژه‌های تاریخ این شرکت محسوب می‌شود و طی یک سال گذشته اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در خصوص آن انجام شده است را مورد جست‌وجو قرار دهند و نتایج را ببینند.

3. مزید اطلاع در این خصوص باید گفت، آن‌طور که در اخبار آمده محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت پست با انتشار توییتی! در تاریخ 19 خرداد ماه سال 98، (2 ماه قبل)، تازه از آغاز پیاده‌سازی طرح تحول دیجیتال و سکوی تجارت الکترونیک پست با صدور احکام و آغاز به کار 11 کمیته تخصصی ذیل شورای راهبری از هفته جاری خبر داد.

4. به عبارت دیگر بعد از گذشت حدود نیمی از عمر استقرار تیم مدیریتی جدید، کار تدوین سکوی مذکور به طول انجامیده است. دست‌اندرکاران امور اجرایی می‌دانند طرحی که حدود 2 سال زمان برای تدوین آن وقت صرف شده، چند سال زمان برای اجرا نیاز دارد!

5. ما نتوانستیم اصل طرح «سکوی تجارت الکترونیک پست» که روابط عمومی شرکت پست مدعی است که اطلاع‌رسانی گسترده‌ای برای آن شده است را جایی پیدا کنیم و هر چه بود اخباری از کلیات پیرامون طرح مذکور است.

6. در یک نمونه و از قضا همین هفته قبل (5 شهریورماه سال 98) رسانه‌ها به نقل از روابط عمومی شرکت پست گزارش دادند که سومین جلسه کنترل پروژه‌های طرح سکوی تجارت الکترونیک (ستاپ) با حضور مدیرعامل شرکت ملی پست برگزار شد.

از همگان دعوت می‌شود تا خبر مذکور را مطالعه کنند تا اگر به عدد یا آماری (ملموس و قابل راستی‌آزمایی) برخوردند و دریافتند چه چیزی در حال پیشرفت و کنترل است، ما را هم مطلع کنند.

بخشی از خبر مذکور به این شرح است: «با توجه به مدت زمان شروع پروژه، پیشرفت‌ها تاکنون خوب بودند و اقدامات صورت گرفته مطابق زمانبندی کلی طرح پیش رفته است!

قادری عضو هیات مدیره پست ادامه داد: کاربرگ‌های مربوط به پروژه‌ها را که توسط مدیران پروژه‌ها تکمیل شده مورد بازبینی و بررسی قرار خواهیم داد و مطابق برنامه زمانی تعیین شده سایر اقدامات این طرح نیز پیش خواهد رفت.

در ادامه جلسه، مدیران پروژه‌ها به صورت جداگانه به تشریح ابعاد تخصصی طرح‌های خود پرداختند و مستندات و محاسبات لازم را ارایه دادند.» پایان خبر!

اگر منظور از اقدامات و اطلاع‌رسانی گسترده، اخباری از این دست است که قضاوت را به اهل فن و کارشناسان علوم مدیریت، ارتباطات و مخاطبان واگذار می‌کنیم.

 

شرکت پست:

در ادامه پاسخ شرکت پست به هفته‌نامه عصر ارتباط آمده است: «این آمادگی وجود دارد تا خبرنگار محترم در نشستی با مسوولان ذی‌ربط با چگونگی اجرای این پروژه در شرکت ملی پست آشنا شوند.»

 

پاسخ عصر ارتباط:

1. هفته‌نامه عصر ارتباط اصولا به دنبال وعده‌ها، طرح‌ها و مطالبی که روی کاغذها درج شده نیست و به دنبال خروجی عملیاتی است، لذا آشنایی با جزییات طرحی که طول و عرض و مختصات اجرای آن روشن نیست، در اولویت قرار ندارد. اصولا روی کاغذها و سخنرانی‌ها همه چیز خوب و مرتب است و مشکلی وجود ندارد.

2. هفته‌نامه عصر ارتباط همچنان و تا اطلاع ثانوی، صرفا پیگیر خروجی و سرنوشت طرح‌های قبلی و مهم محوله به شرکت پست، از جمله ماموریت‌های اقتصاد مقاومتی است، نه سرنوشت تعریف طرح‌های جدید.

 

شرکت پست:

اما روابط عمومی شرکت پست در بخش پایانی پاسخ خود آورده است: «درج مطالب شبهه‌برانگیز و زیر سوال بردن تلاش خادمان کشور مغایر با اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای بوده انتظار می‌رود مدیران محترم آن هفته‌نامه به منظور حفظ اعتبار فرهنگی و مقبولیت اجتماعی خود نسبت به درج مطالب و موضوعات مبتنی بر واقعیات، عنایت بیشتری داشته باشند.»

 

 پاسخ عصر ارتباط:

1. اکیدا به روابط عمومی شرکت پست توصیه می‌شود که از به‌کارگیری چنین ادبیاتی و ورود به تکنیک‌های نخ‌نما و اتهام‌زنی‌های بی‌پایه و فرافکنی خودداری کنند. به مدیر روابط عمومی این شرکت خاطرنشان می‌شود که شرکت پست یک شرکت خدماتی و فنی است نه یک ارگان یا حزب سیاسی، لذا از روابط عمومی نهادهای خدماتی آن هم زمانی که مورد پرسش در خصوص وظایف خود هستند، انتظار می‌رود که صرفا به ارایه مستندات و توضیحات فنی بپردازند. دوران این قبیل پاسخ‌های غیرمستند، آن هم به نخستین و تنها هفته‌نامه ICT کشور با 18 سال سابقه انتشار، گذشته و روشی ناپخته و غیرحرفه‌ای محسوب می‌شود.

2. هفته‌نامه عصر ارتباط اعتبار فرهنگی و مقبولیت اجتماعی خود را از مخاطبان خود دریافت می‌کند، نه از مجیزگویی و خوشایند روابط عمومی دستگاه‌های مختلف. لذا اگر حتی تلنگری کوچک برای تاکید بر انجام وظایف شرکت پست و نگرانی از وضعیت این شرکت مهم، مطرح می‌شود، دقیقا در راستای اعتبار حرفه‌ای، رسالت‌های مطبوعاتی و سلامت هفته‌نامه عصرارتباط است. در غیر این‌صورت اصولا شاهد ارسال این جوابیه نبودیم و ما هم همچون بسیاری از رسانه‌ها به انتشار اخبار و وعده‌های بی‌سروته برخی مسوولان پرداخته و همواره در نشست‌های مطبوعاتی ایشان نیز دعوت بودیم. (بماند که هفته‌نامه عصر ارتباط که به اعتراف روابط عمومی پست، «به عنوان یکی از نشریات پیشرو در صنعت ارتباطات شناخته می‌شود») در سال‌های گذشته هرگز حتی به نشست‌های خبری شرکت پست هم دعوت نشده است! که از این بابت خوشحال هستیم و این موضوع را حمل بر انجام صحیح رسالت مطبوعاتی خود و همکارانمان می‌دانیم.)

3. بحث ما با شرکت پست و مدیران جدید آن؛ بحث شخصی نیست. مساله ما کشور و هدایت صحیح امکانات اداری، مالی و مدیریتی آن به سمت استفاده حداکثری از توانمندی‌ها و به سرانجام رساندن طرح‌ها و پروژه‌ها و ارتقای جایگاه و عملکرد شرکت پست به عنوان سرمایه‌ای ملی است.

4. اما روابط عمومی شرکت پست، در اقدامی عجیب و غیرحرفه‌ای، ظاهرا بخش‌هایی از مطلب هفته‌نامه عصر ارتباط را به عمد نادیده گرفته است، لذا بخش پایانی گزارش هفته‌نامه عصر ارتباط جهت تنویر افکار عمومی مجدد منتشر شده و از مسوولان شرکت پست خواستار آن هستیم که در خصوص تک‌تک موارد مذکور، گزارش عملکرد خود را با ارایه مستندات لازم اعلام کنند تا نسبت به انتشار آن اقدام کنیم.

برای یادآوری مجدد، در بخش پایانی مطلب هفته‌نامه با تیتر «ماموریت‌های مهم شرکت پست و تغییر لوگو» به بخشی از ماموریت‌ها و طرح‌های محوله به شرکت پست پرداخته بودیم که به این شرح بود: «شرکت پست مسوولیت‌ها و ماموریت‌های مهمی برای بهره‌برداری، به سرانجام رساندن و ارتقای عملکرد طرح‌هایی همچون ماموریت‌های محوله در راستای اقتصاد مقاومتی، طرح حساس Gnaf، ساماندهی مافیای 70 درصدی پست، همکاری با نهادهایی مثل سازمان امور مالیاتی برای شناسایی و جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی، کارپوشه ایرانیان، «سیماک» (سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور)، ساماندهی پیک‌ها و شرکت‌های باربری، ارتقای عملکرد، خدمات، تجهیزات و پرسنل مبتنی بر نیازمندی‌های روز، افزایش درآمدهای شرکت، ارایه سرویس E-POST ،پست لجستیک، بانک‌های اطلاعاتی، ایجاد هاب پستی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، ایجاد سرویس‌های جدید مالی، بهینه‌سازی وضعیت موجود و تجمیع واحدهای ستادی در ساختمان مرکزی پست،‌ ادغام برخی ادارات کل و واحدها با شرح وظایف موازی، اصلاح فرایندهای عملکردی و مدیریتی، مدیریت هزینه‌های جاری و استفاده حداکثری از توان مجموعه نیروی انسانی، ساماندهی طرح پست لجستیک، سامانه «پست من»، سامانه بیتاک، ارتقای همکاری با شرکت‌های خصوصی پستی، تسریع و بهبود ارایه خدمات به مشتریان، سرویس اعتبارسنجی نشانی شهروندان، سامانه هوشمند صنادیق شخصی، سامانه مدیریت واحدهای غیردولتی پستی، سامانه جامع رسیدگی به غرامات پستی، سیستم پرداخت الکترونیک هزینه مرسولات با دستگاه‌های  m-pos، سامانه جامع مدیریت رهسپاری، تجهیز دفاتر ICT روستایی منتخب از محل اعتبارات USO و غیره را در دستور کار دارد.

در نهایت، باز هم قضاوت درباره اینکه در چنین شرایطی به اتمام رساندن و ارتقای خدماتی که ذکر شد در اولویت هستند یا فکر کردن و هزینه و تبلیغات و برگزاری مراسم برای تغییر یک لوگو، را به عهده افکار عمومی و نهادهای ناظر بر عملکرد مدیران شرکت پست می‌گذاریم.»

 

در همین رابطه:ماموریت‌های سنگین پست و تغییر لوگو!

  • ۹۸/۰۶/۱۲

شرکت پست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">