ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پروژه نامرئی به نام کارت سوخت!

| يكشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۴۳ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - در روزهای گذشته و با نهایی شدن الزام بکارگیری کارت سوخت در چند کلان‌شهر کشور بار دیگر فرصتی دست داد تا مروری شود برکنار گذاشتن 6 ساله این پروژه و تبعات اقتصادی‌،‌ اجتماعی و امنیتی ناشی از آن.

آمارهای منتشره از قاچاق سوخت در این 6 سال بسیار متنوع‌اند و از حداقل 8 میلیون تا حداکثر 20 میلیون لیتر قاچاق روزانه در آمارها مشاهده می‌شود. از سوی دیگر توجیهاتی که همزمان با آغاز به کار دولت روحانی و صدارت زنگنه بر وزارت نفت، برای حذف کارت سوخت مطرح شد به اندازه‌ای سست و ضعیف بودند که کمتر کارشناس مستقلی را قانع کرد.

با این وجود دولت همراهی و مجوز مجلس را برای این کار دریافت کرد و بعدتر که مجلس هم نظر خود را پس گرفت دولت همچنان زیر بار بازگشت دوباره کارت سوخت نرفت تا امروز!

اگرچه برخی سیاسیون مخالف دولت قصد بهره‌برداری برای تسویه‌حساب‌های سیاسی با دولت در خصوص این پروژه را دارند اما واقعیت این است که پروژه کارت سوخت هر اندازه هم که سیاسی (بخوانید منحرف) شود باز هم چیزی از آمارهای تکان‌دهنده ناشی از حذف کارت سوخت کم نمی‌کند.

برای مثال اصغر ابراهیمی اصل، معاون سابق وزیر نفت اخیرا و با فرض قاچاق روزانه 8 میلیون لیتر بنزین در کشور و با محاسبه دلار 4200 تومانی، خسارت وارده به کشور را 8 میلیارد دلار (34 هزار میلیارد تومان) برآورد کرده است. به گفته او 15 درصد بنزین کشور به دلیل حذف کارت سوخت قاچاق شده و اگر چنین نمی‌شد دیگر نیازی به واردات 8 میلیارد دلار بنزین به کشور نبود، چرا که متاسفانه به همین اندازه که بنزین وارد کشور شده از سوی دیگر بنزین از کشور قاچاق شده است.

بار دیگر تاکید می‌شود که این آمار حداقلی از میزان قاچاق سوخت و نرخ واردات آن است و ما امکان تایید یا رد این آمار را نداریم، اما اگر حتی یک‌سوم این آمار نیز واقعیت داشته باشد می‌توان به عمق اشتباه و ضرری که به منافع ملی کشور در طول این سال‌ها وارد شده است، پی برد.

بدنیست خاطر نشان کنیم به زعم بسیاری از کارشناسان، پروژه کارت سوخت بزرگ‌ترین پروژه فناورانه کشور بود که به راحتی کنار گذاشته شده و حالا دوباره به راحتی بکار گرفته شده است؛ انگار که هیچ اتفاقی در این سال‌ها رخ نداده و آب از آب تکان نخورده است.

نکته‌ای که اما طبق معمول بلاتکلیف و بی‌نتیجه به حال خود رها شده این است که اساسا احدالناسی بابت رفت‌وبرگشت کارت سوخت احضار نشده و یا مورد توبیخ قرار نگرفته است؛ گویی کارت سوخت پروژه‌ای کوچک یا نامرئی بوده است. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">